Holdet 2024 re/3s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Pernille Hviid Swiatek
Hold 2024 re/3s (3s re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Nordisk mytologi og asa-tro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

I dette korte forløb arbejdede vi med centrale begreber omkring det senmoderne samfund, myter og ritualer på plads. I forhold til ritualerne dykkede vi særligt ned i Van Genneps model for overgangsritualer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

I dette forløb arbejdede vi med islams formative periode samt islam i en nutidig kontekst. Vi har også brugt en del tid på at behandle islam mere fænomenologisk og arbejdet med religionens centrale myter, dogmer og ritualer Af religionsvidenskabelige modeller har vi særligt dykket ned i:
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Podemans ritual-myte-model
- Hjärpes model for den enkeltes religion
- Rambos model for konversion

Forløbet afsluttedes med et besøg i Hamad Bin Khalifa Civilisation Center, hvor eleverne både fik en rundvisning i den tilstødende moske samt fik et indblik i centrets religiøse og sociale arbejde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

I dette forløb arbejdede vi især med kristendommens formative periode, kristendommen i en nutidig dansk kontekst samt kristendommens mytologiske, dogmatiske og rituelle indhold. Derudover har vi lavet et nedslag i kirkehistorien i form af en behandling af Luther. Undervejs har der været særligt fokus på en forståelse af den kristne tro gennem den kristne grundmyte og pagtsbegrebet.

Forløbet afsluttedes med et projekt om folkekirken i det senmoderne samfund. Her arrangerede eleverne i mindre grupper og på egen hånd ture til forskellige arrangementer afholdt af folkekirken (f.eks. babysalmesang og gospelkoncert), hvorefter de udarbejdede en præsentation af, hvordan det arrangement de havde overværet kunne beskrives ud fra fagbegreber om religion i det senmoderne samfund.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

I dette forløb har vi arbejdet en smule med buddhismens formative periode, hvorefter vi er dykket ned i for buddhismen centrale myter, dogmer og ritualer samt buddhisme i nutiden.

Forløbet afsluttedes med en tur til Buddhistisk Center København, hvor eleverne hørte et oplæg fra en praktiserende buddhist og selv prøvede kræfter med buddhistisk meditation.

Det allersidste modul i forløbet blev brugt på at arbejde med sociologiske teorier om, hvorfor mennesket overhovedet er religiøst
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nordisk mytologi og asa-tro

Størstedelen af modulet er blevet brugt på nordisk mytologi, mens asatro er blevet brugt som en indgang ind i forløbet og en perspektivering til sidst. Vi har i nordisk mytologi arbejdet mest med myterne og de mytologiske skikkelser og problemet med nedskrivningen af kilderne. Vi har også behandlet kilder om ofringer. I forhold til asatro har vi fokuseret på Forn Sidr og har især dykket ned i deres afholdelse af blot.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer