Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sara Lindberg
|
Hold
|
2024 re/3x (3x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Islam
Forløb om islam og centrale forestillinger og praksis.
Begreber:
De fem søjler
Monoteisme versus polyteisme
Islams oprindelse
Kabaaen
Ninian Smart
Sura 7, tildækket
De seks trosartikler/dogmer (Allah, profeterne, bøgerne, englene, dommedag, forudbestemmelsen)
Danske muslimer
Koran,
Muhammed,
Minimalist + Maksimalist +
Jan Hjärpe
Os – Dem
Fem søjler (Shahada - trosbekendelse, Salah - 5 bønner, lZakat - almisse, Sawn - faste under Ramadan, Hadj - Pilgrimsrejse)
Konversionsteori
Tekst:
Islam - religiøs praksis, Religioner Lever, Gyldendal (7 ns)
Islams oprindelse + Sura 96, 1-5. Religioner lever.
"Profeterne". Uddrag fra Al-Bukharis hadithsamling. Al-Bukhari (2007). Hadith samling, side 7-9
Minimalist/Maksimalist + Jan Hjärpe + Os – Dem + Rambos konversionsteori. Religion C, Systime. (3 ns)
“Muhammeds kaldelse” (1 ns)
Sura 74, "Tildækket"
“Med Gud i mund” fra Ud&Se
Center for danske konvertitter:
https://cfdk.dk/konvertit-i-danmark/spoergsmaal-og-svar/
Video/Film:
“Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj”: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi :
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Fem skarpe om islam” CFU:
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?booking=4223900
DRTV (23.11.2015) Muslimske pigers dagbog. Afsnit 2. Uddrag (06.30-17.27).
https://www.dr.dk/drtv/se/muslimske-pigers-dagbog_110333
Imam underviser muslimer i stening og pisk lille video: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-02-28-tv-2-afsloerer-dansk-imam-underviser-muslimer-om-stening-og-pisk
DR: “Når naboens datter bliver muslim”
https://www.dr.dk/studie/religion/naar-naboens-datter-bliver-muslim
Sine:
https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/sine-konverterede-til-islam-paa-trods-af-modstand-fra-familien-jeg-naegter-lade-mig#!/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Forløb om kristendommens formative periode, historiske udvikling og folkekirken i dag.
Begreber:
Kontekst, det gamle Israel og jødedommen
Biblens opbygning
Pagt-begrebet i GT (SINAI. Ny PAGT, De TI BUD.)
Jødedom - grundtræk
Skabelsesmyten (kaos)
Problemmyten – Syndefaldsmyten (kaos)
Løsningsmyten - Jesu Kristi opstandelse (kosmos)
Den kristne grundmyte
Kristendommens formative periode
Jesus og jøderne
Lidelseshistorien
Jødisk lovs status ændres – frelse ved tro, ikke gerninger
Etik: Verdslig eller religiøs
Paulus
Pavedømmet på Luthers tid – hvad der gjordes op imod
Luthers kristendomsforståelse, brud med katolicismen
(pavedømmet, aflad, handel med embeder, frelse/retfærdiggørelse, præstens stilling, syv sakramenter, gudstjeneste på latin)
Opsplittelsen af kristendommen
Luther
Folkekirken
Mangfoldighed i folkekirken
De kristnes religiøse praksis i Danmark
Katolicisme vs. Protestantisme
Folkekirken i dag
Mangfoldigheden indenfor kristendommen i Danmark
Hjärpe og religionsfortolkning
Kultrum
Nadver Nadver – pagt, fællesskab
Dåb
Overgangsritualer
Den kristne praksis sociologisk set
Tekst:
Det gamle Israel og jødedommen (6 sn)
Første Mosebog 17 (Omskærelsen)
Lidelseshistorien i de fire evangelier:
Mark 15, 1-15
Matt. 27, 11-26
Luk. 23, 1-25
Joh 18, 28 – 19,16
Joh 19
Bjergprædiken, Matt. 5, 1-48
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner, Luk. 10, 23-37.
"Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste" + "Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning er også min næste" (2 ns).
De dominerende kristne retninger:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=287
Galaterbrevet 5, 1-12
“Sådan blev Bibelen til” Kristeligt dagblad:
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/s%C3%A5dan-blev-bibelen-til
Luther: Uddrag af Mod den svært bevæbnede Cochlæus Martin Luther, 1523
Evangelisk-Luthersk-Netværk om Kirken og homoseksualitet:
https://luthersk-netvaerk.dk/wp-content/uploads/2020/02/Kirken_og_homoseksualitet.pdf
Filip mener ikke at kvinder kan være præster: Biblen er for mig vigtigere end den danske lov: https://www.dr.dk/nyheder/indland/filip-mener-ikke-kvinder-kan-vaere-praester-hvis-der-blev-ansat-en-kvindelig-praest
De kristnes religiøse praksis dvs. den rituelle dimension både ud fra en fænomenologisk og sociologisk tilgang:
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=291
Video/Film:
Religionsnørden om Kristendommen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE
5 skarpe om Jesus:
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?booking=4357880
Narnia: Aslan ofres:
https://www.youtube.com/watch?v=0-wOPUHlIt0
Narnia: Aslan genopstår:
https://www.youtube.com/watch?v=WsOBsj8g6Dw
“Alternative historier om Jesus” (første 20 min):
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=de%20apokryfe&orderby=title&SearchID=be5551af-766e-4c60-9fa6-c4415f725927&index=1
DR-udsendelse ’De unge præster’ 1. afsnit (præster i folkekirken – moderne præster vs Indre missionsk præst)
Børnepride møder modstand:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-08-13-boernepride-moeder-modstand
Børnepride under heftig beskyldning:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/boernepride-under-heftig-beskyldning-et-overgreb-paa-uskyldige-boern/10296077
Børnepride:
https://www.folkekirken-vesterbro.dk/arrangement/boernepride/
Bogrelease:
https://fb.watch/wvOk1H8fuO/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Forløb om hinduismens formative periode samt nutidige repræsentationer.
Begreber:
Vedaerne
Ritual,
“Do ut des”,
Ofringer,
Kosmogoni
Purusha - Verdens skabelse.
Kastesystem, Gældsslaverne
Asket,
Guru,
Atman,
Brahman,
Samsara,
Karma,
Yoga,
Moksha,
Dharma
Religøs og verdslig etik
Ganges og Forurening,
Helligt sted,
Kult
Begravelse på floden – ud af Samsara,
Flodens selvhealing, når religion får indflydelse på politik
Tekst:
Introduktionen til hinduisme. Religioner Lever, Praksis.
Hinduisme: Veda, Kosmogoni, Kastesystem s. 1-6. Religioner lever, Praksis.
Kastesystemet. Religioner lever, Praksis. (3 ns)
Helligsteder og kult i Religioner Lever, Praksis (5 ns)
Upanishaderne – forestillingen om gud som en kraft. Religion C, Systime.
Fra Vedisme til upanishadisk monisme. + Upanishaderne i Religioner Lever, Praksis.
Guder, (gudinder og kultiske strømninger. Religioner Lever, Praksis (5 ns)
“Verdens skabelse” Rig Veda X, 90, 11-12
“Om ofringer” Rig Veda I, 125, 4-6
"Manus Lovbog" - Læretid, Husholder-perioden, Eremit, asket
"Manus Lovbog" - Syndernes reincarnation
Bhagavadgita - Arjunas problem. "De tre frelsesveje....."
“28-årig røg hash og hørte hiphop – i dag lever han som munk”
https://echo.tv2.dk/samfund/2020-08-10-28-aarig-roeg-hash-og-hoerte-hiphop-i-dag-lever-han-som-munk#:~:text=I%20dag%2C%20otte%20%C3%A5r%20senere,han%20er%20Hare%20Krishna%2Dmunk.
Video/Film:
“Gældsslaverne”:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=kastel%C3%B8se&orderby=title&SearchID=0382a706-d326-4414-a624-d1453db532df&index=5
“Extrem pilgrim – i Indien” CFU (første 20 min):
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=hinduisme&orderby=title&SearchID=2c0a651e-0295-4e5b-8d44-ceeb00d82410&index=4
India Wants To Use Flesh Eating Turtles To Rid The Ganges Of Decomposing Bodies (HBO, 7 min):
https://www.youtube.com/watch?v=v8lu9ntmPJo
Tilbedelse af Shiva (6 min):
https://www.youtube.com/watch?v=mp3dDXCf-iU
“Fra Hash til Hare Krishna”:
https://www.youtube.com/watch?v=7eQrn5ecTGk
“International media hail spiritual significance of Maha Kumbh Mela 2025” (3 min):
https://www.youtube.com/watch?v=-vCeljPrm3w
“This Traditional Indian Wedding Is Insanely Beautiful” (8 min):
https://www.youtube.com/watch?v=dmWeUL_J-oI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265645454",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265645454",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265645454"
}