Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Jens Christensen
|
Hold
|
2024 EN/3x (3x EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Love
Love & Romeo + Juliet
Indhold:
Et forløb om kærlighed, forskellige historiske tilgange til begrebet, de litterære anvendelser af samme og forsøg på definition af det moderne syn på kærlighed.
Tekster anvendt:
The Passionate Shepherd to his love; Christopher Marlowe; Poem
Sonnet 18: William Shakespeare; Poem
Romeo and Juliet (uddrag); William Shakespeare; Play
Stop All The Clocks; W. H. Auden; Poem
Pride and Prejudice (uddrag); Jane Austen; Novel
The Story of An Hour; Kate Chopin; Short Story
Materiale
Wider Contexts
Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen
Gyldendal
1. Udgave
2012
978-87-02-09-093-2
s. 65-76, 97-104, 127-131
Romeo + Juliet, The Movie (Supplerende)
Se lektionsplaner her: https://drive.google.com/drive/folders/1lSCtmnS975d5qfMSUQie9X40vVNh9CK7?usp=sharing
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A 01 - The Love Essay
|
01-09-2024
|
A 02 - Fiction
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hamlet
A - Hamlet
Indhold:
Det elevvalgte forløb om Shakespeare er Hamlet. Der perspektiveres til forløb om Evil og Love.
Materiale
Hamlet, the play by William Shakespeare:
Act 1, Scene 1
Act 1, Scene 2: Lines 1-128
Act 1, Scene 5
Act 2, Scene 2
Act 3, Scene 1
Act 3, Scene 2
Act 3, Scene 3
Act 3, Scene 4
Act 4, Scene 3
Act 5, Scene 1
Act 5, Scene 5
Shakespeare – Lives and Works
Ole Juul Lund
Gyldendal
2012
978-87-02-09-210-3
s. 7-11, 37-43, 46-55, 149-165
Se lektionsplaner her: A2. Shakespeare Play
Arbejdsformer:
Udover indføringen I tiden og sproget, gennemgås udvalgte dele af Hamlet via elevfremførelse som til en teaterfremvisning.
Eleverne har også som repetition til stykket været på en omvisning om stykket på Kronborg Slot. Denne omvisning handlede dog mest om slottets historie, og ikke direkte om stykket.
Fokuspunkter:
Forståelse for Renæssancen og det engelske sprogs udvikling, Shakespeare som teater der skal fremføres for at forstås, Shakespeares brug af romantik og ondskab. Særligt fokus på karakteren Hamlet og hans onkel Claudius i forhold til ondskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A 03 - The Shakespeare Essay
|
28-10-2024
|
A 04 - Non-Fiction
|
26-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dystopia
Dystopia
Indhold:
Et forløb om dystopi som genre, og om dystopiske universer. Vi diskuterer hvordan Utopi og Dystopi hænger sammen, og inddrager rigtige ideologier fra verdenshistorien til at forstå genren bedre.
Materiale:
A Handmaid’s Tale; Margaret Atwood; Novel (Chapter 1 only)
Harrison Bergeron; Kurt Vonnegut; Short Story
The Gulag Archipelago; Alexander Solzhenitszyn; Non-Fiction book (Excerpt)
1984; George Orwell; Novel (Excerpt)
Time Capsule found on the Dead Planet; Margaret Atwood; Short Story
V For Vendetta; James McTeigue; 2005; Movie (Supplerende)
(Vi har også i forløbet Evil set filmen Blade Runner 2049, som også tilhører genren Dystopia)
Se Lektionsplaner her: https://drive.google.com/drive/folders/1SOIEGxFMuOM78FVLCDu9Aa6a9GKOFEIc?usp=sharing
Arbejdsformer.
Vi diskuterer kort forskellige virkelige versioner af dystopier og de ideologier der lå bag.
Fokuspunkter:
Vi starter og slutter med Margaret Atwoods dystopiske universer. Vi arbejder med en skala for hvor dystopisk en fiktiv verden er. Vores skala var fra Bad til Hell on Earth.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A 05 - Fiction Practice
|
30-01-2025
|
3x EN skr. prøve
|
05-02-2025
|
3x EN skr. sygetermin
|
25-02-2025
|
A 06 - Non-Fiction Practice
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Modern Age/The Great Gatsby
The Great Gatsby
Indhold:
Forløbet om Gatsby og den Moderne Æra, afrunder det samlede forløb og giver overblik over den engelske litteraturs udvikling, med foredrag om modernitet og postmodernitet. The Great Gatsby analyseres intenst med brug af litterære redskaber. Der vises Baz Luhrmanns filmiske udgave af historien som redskab til at arbejde med fortolkninger af litteratur.
Materiale
The Great Gatsby
F. Scott Fitzgerald
Penguin
1926
Supplerende: The Great Gatsby; Bazz Lurhmann; Movie 2013
Se lektionsplaner her: https://drive.google.com/drive/folders/14iPNP5vQ-wVxgthiv3Z_apib5L2Qw1Ge?usp=sharing
Arbejdsformer.
Skriftlighed og løbende refleksion, Cooperative Learning analyse opgaver, repetition af klassiske litterære analyseredskaber.
Fokuspunkter:
Romanens sammenhæng med den moderne æra og overgangen til postmodernisme. 1920’ernes kultur og historie og perspektivering til nutiden, ud fra begreberne Optimism og Cynicism.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A 07 - Final Fiction
|
27-03-2025
|
A 08 - Final Non-Fiction
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64278430020",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64278430020",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64278430020"
}