Holdet 2024 EN/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jens Christensen
Hold 2024 EN/3x (3x EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Love
Titel 2 Hamlet
Titel 3 Dystopia
Titel 4 Modern Age/The Great Gatsby
Titel 5 Positiv liste til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Love

Love & Romeo + Juliet
Indhold:

Et forløb om kærlighed, forskellige historiske tilgange til begrebet, de litterære anvendelser af samme og forsøg på definition af det moderne syn på kærlighed.

Tekster anvendt:

The Passionate Shepherd to his love; Christopher Marlowe; Poem
Sonnet 18: William Shakespeare; Poem
Romeo and Juliet (uddrag); William Shakespeare; Play
Stop All The Clocks; W. H. Auden; Poem
Pride and Prejudice (uddrag); Jane Austen; Novel
The Story of An Hour; Kate Chopin; Short Story

Materiale
Wider Contexts
Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen
Gyldendal
1. Udgave
2012
978-87-02-09-093-2
s. 65-76, 97-104, 127-131

Romeo + Juliet, The Movie (Supplerende)

Se lektionsplaner her: https://drive.google.com/drive/folders/1lSCtmnS975d5qfMSUQie9X40vVNh9CK7?usp=sharing
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A 01 - The Love Essay 01-09-2024
A 02 - Fiction 09-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hamlet

A - Hamlet

Indhold:
Det elevvalgte forløb om Shakespeare er Hamlet. Der perspektiveres til forløb om Evil og Love.

Materiale
Hamlet, the play by William Shakespeare:
Act 1, Scene 1
Act 1, Scene 2: Lines 1-128
Act 1, Scene 5
Act 2, Scene 2
Act 3, Scene 1
Act 3, Scene 2
Act 3, Scene 3
Act 3, Scene 4
Act 4, Scene 3
Act 5, Scene 1
Act 5, Scene 5

Shakespeare – Lives and Works
Ole Juul Lund
Gyldendal
2012
978-87-02-09-210-3
s. 7-11, 37-43, 46-55, 149-165

Se lektionsplaner her: A2. Shakespeare Play

Arbejdsformer:
Udover indføringen I tiden og sproget, gennemgås udvalgte dele af Hamlet via elevfremførelse som til en teaterfremvisning.

Eleverne har også som repetition til stykket været på en omvisning om stykket på Kronborg Slot. Denne omvisning handlede dog mest om slottets historie, og ikke direkte om stykket.

Fokuspunkter:
Forståelse for Renæssancen og det engelske sprogs udvikling, Shakespeare som teater der skal fremføres for at forstås, Shakespeares brug af romantik og ondskab. Særligt fokus på karakteren Hamlet og hans onkel Claudius i forhold til ondskab.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A 03 - The Shakespeare Essay 28-10-2024
A 04 - Non-Fiction 26-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dystopia

Dystopia

Indhold:

Et forløb om dystopi som genre, og om dystopiske universer. Vi diskuterer hvordan Utopi og Dystopi hænger sammen, og inddrager rigtige ideologier fra verdenshistorien til at forstå genren bedre.

Materiale:
A Handmaid’s Tale; Margaret Atwood; Novel (Chapter 1 only)
Harrison Bergeron; Kurt Vonnegut; Short Story
The Gulag Archipelago; Alexander Solzhenitszyn; Non-Fiction book (Excerpt)
1984; George Orwell; Novel (Excerpt)
Time Capsule found on the Dead Planet; Margaret Atwood; Short Story

V For Vendetta; James McTeigue; 2005; Movie (Supplerende)
(Vi har også i forløbet Evil set filmen Blade Runner 2049, som også tilhører genren Dystopia)

Se Lektionsplaner her: https://drive.google.com/drive/folders/1SOIEGxFMuOM78FVLCDu9Aa6a9GKOFEIc?usp=sharing

Arbejdsformer.

Vi diskuterer kort forskellige virkelige versioner af dystopier og de ideologier der lå bag.

Fokuspunkter:

Vi starter og slutter med Margaret Atwoods dystopiske universer. Vi arbejder med en skala for hvor dystopisk en fiktiv verden er. Vores skala var fra Bad til Hell on Earth.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A 05 - Fiction Practice 30-01-2025
3x EN skr. prøve 05-02-2025
3x EN skr. sygetermin 25-02-2025
A 06 - Non-Fiction Practice 28-02-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Modern Age/The Great Gatsby

The Great Gatsby

Indhold:
Forløbet om Gatsby og den Moderne Æra, afrunder det samlede forløb og giver overblik over den engelske litteraturs udvikling, med foredrag om modernitet og postmodernitet. The Great Gatsby analyseres intenst med brug af litterære redskaber. Der vises Baz Luhrmanns filmiske udgave af historien som redskab til at arbejde med fortolkninger af litteratur.

Materiale
The Great Gatsby
F. Scott Fitzgerald
Penguin
1926

Supplerende: The Great Gatsby; Bazz Lurhmann; Movie 2013

Se lektionsplaner her: https://drive.google.com/drive/folders/14iPNP5vQ-wVxgthiv3Z_apib5L2Qw1Ge?usp=sharing

Arbejdsformer.
Skriftlighed og løbende refleksion, Cooperative Learning analyse opgaver, repetition af klassiske litterære analyseredskaber.

Fokuspunkter:
Romanens sammenhæng med den moderne æra og overgangen til postmodernisme. 1920’ernes kultur og historie og perspektivering til nutiden, ud fra begreberne Optimism og Cynicism.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A 07 - Final Fiction 27-03-2025
A 08 - Final Non-Fiction 29-04-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Positiv liste til eksamen

Positivliste (= det må du bruge til eksamen i skriftlig engelsk)

Ordbogen.com:  https://www.ordbogen.com/da/  
– Oxford Learner’s Dictionaries https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
– Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com/
– Cambridge engelsk-engelsk ordbog: https://dictionary.cambridge.org/
Sproget.dk: https://sproget.dk/
– MinLæring.dk https://minlaering.dk/
– Materiale i holdets Moodle-rum
– Noter som ligger på din computer
– Materiale fra Lectio som du har hentet ned på din computer.
– Fysiske bøger



HUSK:
- Der er IKKE adgang til nettet generelt.
- Det er IKKE tilladt at bruge Grammarly (tilføjelse til word og/eller browsere), chatGPT eller lignende interaktive programmer.
- Det er ikke tilladt at tilgå online-dokumenter, der giver mulighed for kommunikation med omverdenen.
- Al kommunikation med omverdenen er forbudt. I må derfor heller ikke låne hjælpemidler hos hinanden.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer