Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Brøndby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Eva Nitschke, Rebecca Bro
|
Hold
|
2024 me/2 (Me/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
1. praktiske filmproduktion
1. praktiske filmproduktion
Undervejs i arbejdet med denne produktion har eleverne beskæftiget sig med præproduktion, produktion og postproduktion, både teoretisk og praktisk. Eleverne har forholdt sig til gruppedannelsesprocesser, samarbejde og forventningsafstemning. Eleverne har også forholdt sig aktivt til målgruppe samt udgivelsesplatforme i forbindelse med produktionen.
Materiale - tekst:
Fra Levende Billeder, Mimi Olsen et al., Systime, 2019:
Kapitel 1: Analyse af levende billeder
Genrebegrebet – en introduktion: s.9
Genremarkører og genreetiketter: s.10
Genreforventninger: s. 10
Dele af afsnittet: Genremarkører og genreetiketter, Fakta, fiktion og blandingsformer: s. 13
Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt: s. 15
Filmiske virkemidler – hele afsnittet: s. 19 – 50
Dramaturgi og fortælleforhold: s. 51-69 (herunder seriedramaturgi s. 65-69)
Kapitel 2:
Præproduktion:
Vejen videre gennem processen + Undersøgende forberedelser: s. 108-111
Målgruppe: s. 112
Postproduktion: 137
Øvrige tekster:
Om FEMO, 16-9.dk: https://www.16-9.dk/2016/05/femo/. (videoessay)
Eksempel på c-niveau film med ungdomstema ”Alene”: https://www.youtube.com/watch?v=4p1-fv6mixs&t=6s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fiktion & fakta: Ungdom
Forløbsbeskrivelse for kombineret fakta- og fiktionsforløb om ungdomsfilm & tv.
Mediefagsundervisningen på Brøndby Gymnasium begynder først efter grundforløbet, derfor har vi, udover introforløbet filmiske virkemidler, besluttet kun at køre et enkelt forløb for 1.g- holdene i mediefag C, der kombinerer fakta- og fiktion med et tema som samlende fokus. I år har forløbet handlet om ungdomsfilm. Forløbet Ungdomsfilm repeterer således brugen af de filmiske virkemidler samtidig med, at det introducerer til fiktionsgenren og faktagenren, ligesom vi har arbejdet med genrebegrebet som koncept samt den konkrete genres genremarkører.
I forhold til genren ungdomsfilm, så har vi arbejdet med den konkrete genres genremarkører samt dokumentarens undergenrer (særligt fokus på: Den autoritative dokumentar, den observerende dokumentar og den deltagende dokumentar). Derudover har vi arbejdet med genrerne fakta og fiktion, kontrakter & koder og blandingsformer.
Der veksles mellem individuelle øvelser, skriftlige prøver i hånden samt gruppearbejde. Vi arbejder både praktisk og teoretisk.
Materiale - tekst:
Fra Levende Billeder, Mimi Olsen et al., Systime, 2019:
Kapitel 1: Analyse af levende billeder
Genrebegrebet – en introduktion: s.9
Genremarkører og genreetiketter: s.10
Genreforventninger: s. 10
Dele af afsnittet: Genremarkører og genreetiketter, Fakta, fiktion og blandingsformer: s. 13
Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt: s. 15
Filmiske virkemidler – hele afsnittet: s. 19 – 50
Dramaturgi og fortælleforhold: s. 51-69 (herunder seriedramaturgi s. 65-69)
Kapitel 3:
Dokumentartyper: Den autoritative, den observerende, den poetiske samt den interaktive dokumentar: s. 201-206
Øvrige tekster:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/ungdomsfilm
Film:
”Kontra”, instr. Jonas Risvig (2024)
Tv-serier:
”Gambler - passion eller afhængighed”, ep. 1, s.1, dr.dk, 2025 (dokumentar)
”Løgnen i dit feed”, ep. 1, s.1, dr.dk, 2025 (dokumentar)
”Sex Education”, ep. 5, s.3., Netflix, (tv-serie) 2023
Citater:
”Det er ikke en kjole – det er en jalaba” (20 sek.) fra ungdomsfilmen Det store flip, instr. Niels Gråbøl, 1997
Øvrigt:
Da Vinci Resolve 19 tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=CRn9djvs2LE
What2Watch Backstage, interview den danske manuskriptforfatter og filminstruktør Jonas Risvig, 16.9.24 youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=Ih2ZOHMxGKM
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Levende billeders kapitel 1: Analyse af levende billeder - de følgende tre dele:Genrebegrebet en introduktion De filmiske virkemidlerDramaturgi og fortælleforhold
-
Hvis du af en eller anden årsag ikke så instruktionsvideovideoen om dialog på film i modulet i onsdags, så SKAL du se den som lektie til i dag, hvis du skal være med til at løse dagens opgave:
-
Læg resten af jeres fejlrettelser fra prøven op i moodle
-
OBS: Medbring mad: Man kan ikke købe mad i Filmbyen, så husk madpakke. Der er for langt til nærmeste indkøbsmulighed, så det kan ikke nås i frokostpausen på en halv time.
-
De sidste skal få rettet deres prøvefejl på moodle
-
HUSK jeres SD-kort.
-
Aflevering af virtuelt fra sidste onsdag.
-
HUSK at læse samme pensum som til sidste skriftlige prøve:
-
Der er pt. 13, der har lavet det virtuelle arbejde om dokumentarfilmen Gambler. Jeg forventer, at alle dem, der gerne vil deltage i modulet har lavet opgaven, når de møder til timen i morgen og kan kende forskel på de 3 dokumentarfilmtyper, da vi ska
-
Lav en lille næranalyse af de første 2 min. af afsnit 1 i serien "Løgnen i dit feed". Fokuser på, hvordan de 2 minutter er bygget op vha. de filmiske virkemidler. Tag gerne udgangspunkt i 3-5 screenshots. Medbring på worddokument. jeg lægger ikke opg
-
Hej med jer - I kan se i noten, hvordan karaktererne fordeler sig ift. antal rigtige i testen (obs: husk selv at tage forbehold for, at I havde adgang til bogen ift. forberedelse til en evt. mundtlig eksamen)
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensfilm, produktion
Eksamensfilm, produktion
Undervejs i arbejdet med denne produktion har eleverne beskæftiget sig med præproduktion, produktion og postproduktion, både teoretisk og praktisk. Eleverne har desuden arbejdet med at bruge erfaringer fra den sidste produktion aktivt, både i forhold planlægning, eksekvering og opsamling – især forventningsafstemning har været et fokuspunkt. Eleverne har forholdt sig aktivt til målgruppe samt udgivelsesplatforme i forbindelse med produktionen.
Materiale - tekst:
Kapitel 1: Analyse af levende billeder
Genrebegrebet – en introduktion: s.9
Genremarkører og genreetiketter: s.10
Genreforventninger: s. 10
Dele af afsnittet: Genremarkører og genreetiketter, Fakta, fiktion og blandingsformer: s. 13
Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt: s. 15
Filmiske virkemidler – hele afsnittet: s. 19 – 50
Dramaturgi og fortælleforhold: s. 51-69 (herunder seriedramaturgi s. 65-69)
Kapitel 2:
Præproduktion:
Vejen videre gennem processen + Undersøgende forberedelser: s. 108-111
Målgruppe: s. 112
Postproduktion: 137
Øvrige tekster:
Analyse: Streaming-tv slår berettermodellen ihjel – men her er afløseren, Christoffer Viskum Ebbesen og Lene Heiselberg, Journalisten.dk, 12.3, 2021: https://journalisten.dk/analyse-streaming-tv-slaar-berettermodellen-ihjel-men-her-er-afloeseren/ (”dragen” vs. ”hvalen”)
Om FEMO, 16-9.dk: https://www.16-9.dk/2016/05/femo/. (videoessay)
Øvrigt materiale:
The Starting Line: Understanding Character Want and Need, stage32.com: https://www.stage32.com/blog/the-starting-line-understanding-character-want-and-need-2782
Udflugt til Station Next (Fægtesalsvej 7, Hvidovre, Hovedstaden, Danmark) onsdag den 12. marts 2025 09.30 - 14.30: https://station-next.dk/gymnasiet/dagskurser/filmfotografens-metode/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419591334",
"T": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419591334",
"H": "/lectio/38/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419591334"
}