Holdet 2024 me/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Eva Nitschke, Rebecca Bro
Hold 2024 me/2 (Me/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 1. praktiske filmproduktion
Titel 3 Fiktion & fakta: Ungdom
Titel 4 Eksamensfilm, produktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Anders Dahl m.fl.: Levende Billeder – grundbog i mediefag
Om filmiske virkemidler
• Beskæring: https://levendebilleder.systime.dk/?id=139
• Perspektiv: https://levendebilleder.systime.dk/?id=140
• Kamera: https://levendebilleder.systime.dk/?id=141
• Lyd: https://levendebilleder.systime.dk/?id=142
• Klipning: https://levendebilleder.systime.dk/?id=143
• Lys: https://levendebilleder.systime.dk/?id=144
• Farver: https://levendebilleder.systime.dk/?id=145
• Billedkomposition: https://levendebilleder.systime.dk/?id=146
• Locations: https://levendebilleder.systime.dk/?id=147
• Tid: https://levendebilleder.systime.dk/?id=148
Filmtidsskriftet 16/9: Dorthe Granilds videoessay om FEMO: http://www.16-
9.dk/2016/05/femo/

Jeg har vist klip fra "Underverden" og fra
arkivet i lectio. De har desuden lavet en shot-toshot analyse
på et uddrag af kortfilmen "Lovefield" af Matthieu Ratthe (2008)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. praktiske filmproduktion

1. praktiske filmproduktion

Undervejs i arbejdet med denne produktion har eleverne beskæftiget sig med præproduktion, produktion og postproduktion, både teoretisk og praktisk. Eleverne har forholdt sig til gruppedannelsesprocesser, samarbejde og forventningsafstemning. Eleverne har også forholdt sig aktivt til målgruppe samt udgivelsesplatforme i forbindelse med produktionen.

Materiale - tekst:

Fra Levende Billeder, Mimi Olsen et al., Systime, 2019:

Kapitel 1: Analyse af levende billeder
Genrebegrebet – en introduktion: s.9
Genremarkører og genreetiketter: s.10
Genreforventninger: s. 10
Dele af afsnittet: Genremarkører og genreetiketter, Fakta, fiktion og blandingsformer: s. 13
Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt: s. 15

Filmiske virkemidler – hele afsnittet: s. 19 – 50

Dramaturgi og fortælleforhold: s. 51-69 (herunder seriedramaturgi s. 65-69)

Kapitel 2:
Præproduktion:
Vejen videre gennem processen + Undersøgende forberedelser: s. 108-111
Målgruppe: s. 112
Postproduktion: 137

Øvrige tekster:

Om FEMO, 16-9.dk: https://www.16-9.dk/2016/05/femo/. (videoessay)

Eksempel på c-niveau film med ungdomstema ”Alene”: https://www.youtube.com/watch?v=4p1-fv6mixs&t=6s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fiktion & fakta: Ungdom

Forløbsbeskrivelse for kombineret fakta- og fiktionsforløb om ungdomsfilm & tv.

Mediefagsundervisningen på Brøndby Gymnasium begynder først efter grundforløbet, derfor har vi, udover introforløbet filmiske virkemidler, besluttet kun at køre et enkelt forløb for 1.g- holdene i mediefag C, der kombinerer fakta- og fiktion med et tema som samlende fokus. I år har forløbet handlet om ungdomsfilm. Forløbet Ungdomsfilm repeterer således brugen af de filmiske virkemidler samtidig med, at det introducerer til fiktionsgenren og faktagenren, ligesom vi har arbejdet med genrebegrebet som koncept samt den konkrete genres genremarkører.

I forhold til genren ungdomsfilm, så har vi arbejdet med den konkrete genres genremarkører samt dokumentarens undergenrer (særligt fokus på: Den autoritative dokumentar, den observerende dokumentar og den deltagende dokumentar). Derudover har vi arbejdet med genrerne fakta og fiktion, kontrakter & koder og blandingsformer.

Der veksles mellem individuelle øvelser, skriftlige prøver i hånden samt gruppearbejde. Vi arbejder både praktisk og teoretisk.

Materiale - tekst:

Fra Levende Billeder, Mimi Olsen et al., Systime, 2019:

Kapitel 1: Analyse af levende billeder
Genrebegrebet – en introduktion: s.9
Genremarkører og genreetiketter: s.10
Genreforventninger: s. 10
Dele af afsnittet: Genremarkører og genreetiketter, Fakta, fiktion og blandingsformer: s. 13
Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt: s. 15

Filmiske virkemidler – hele afsnittet: s. 19 – 50

Dramaturgi og fortælleforhold: s. 51-69 (herunder seriedramaturgi s. 65-69)

Kapitel 3:
Dokumentartyper: Den autoritative, den observerende, den poetiske samt den interaktive dokumentar: s. 201-206

Øvrige tekster:

https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/ungdomsfilm

Film:

”Kontra”, instr. Jonas Risvig (2024)


Tv-serier:
”Gambler - passion eller afhængighed”, ep. 1, s.1, dr.dk, 2025 (dokumentar)
”Løgnen i dit feed”, ep. 1, s.1, dr.dk, 2025 (dokumentar)
”Sex Education”, ep. 5, s.3., Netflix, (tv-serie) 2023

Citater:

”Det er ikke en kjole – det er en jalaba” (20 sek.) fra ungdomsfilmen Det store flip, instr. Niels Gråbøl, 1997

Øvrigt:

Da Vinci Resolve 19 tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=CRn9djvs2LE

What2Watch Backstage, interview den danske manuskriptforfatter og filminstruktør Jonas Risvig, 16.9.24 youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=Ih2ZOHMxGKM


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensfilm, produktion

Eksamensfilm, produktion

Undervejs i arbejdet med denne produktion har eleverne beskæftiget sig med præproduktion, produktion og postproduktion, både teoretisk og praktisk. Eleverne har desuden arbejdet med at bruge erfaringer fra den sidste produktion aktivt, både i forhold planlægning, eksekvering og opsamling – især forventningsafstemning har været et fokuspunkt. Eleverne har forholdt sig aktivt til målgruppe samt udgivelsesplatforme i forbindelse med produktionen.

Materiale - tekst:

Kapitel 1: Analyse af levende billeder
Genrebegrebet – en introduktion: s.9
Genremarkører og genreetiketter: s.10
Genreforventninger: s. 10
Dele af afsnittet: Genremarkører og genreetiketter, Fakta, fiktion og blandingsformer: s. 13
Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt: s. 15

Filmiske virkemidler – hele afsnittet: s. 19 – 50

Dramaturgi og fortælleforhold: s. 51-69 (herunder seriedramaturgi s. 65-69)

Kapitel 2:
Præproduktion:
Vejen videre gennem processen + Undersøgende forberedelser: s. 108-111
Målgruppe: s. 112
Postproduktion: 137

Øvrige tekster:

Analyse: Streaming-tv slår berettermodellen ihjel – men her er afløseren, Christoffer Viskum Ebbesen og Lene Heiselberg, Journalisten.dk, 12.3, 2021: https://journalisten.dk/analyse-streaming-tv-slaar-berettermodellen-ihjel-men-her-er-afloeseren/  (”dragen” vs. ”hvalen”)

Om FEMO, 16-9.dk: https://www.16-9.dk/2016/05/femo/. (videoessay)

Øvrigt materiale:
The Starting Line: Understanding Character Want and Need, stage32.com: https://www.stage32.com/blog/the-starting-line-understanding-character-want-and-need-2782

Udflugt til Station Next (Fægtesalsvej 7, Hvidovre, Hovedstaden, Danmark) onsdag den 12. marts 2025 09.30 - 14.30: https://station-next.dk/gymnasiet/dagskurser/filmfotografens-metode/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer