Holdet 2024 Bk/3s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Brøndby Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Steen Schjødt Christensen
Hold 2024 Bk/3s (3s Bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 I gang med billedkunst -120%
Titel 2 Kunsten At SE
Titel 3 Kunst udenfor museerne - hvorfor og hvordan?
Titel 4 Kroppen i kunsten - kunsten i kroppen
Titel 5 Mig, mig og mig selv og min kunst
Titel 6 Eksamensprojekt - Kan Klimakunst noget?
Titel 7 Du ser som den du er
Titel 8 Udstilling & Oplevelse - Museologi & Kuratering
Titel 9 Mærkelige motiver og mærkelig materialer
Titel 10 Samfundet i kunsten - kunsten i samfundet
Titel 11 Eksamensprojekt - individuel udstillingsprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 I gang med billedkunst -120%

I gang med billedkunst –120%

Indhold
Målet er at introducere til faget billedkunst ved at tage udgangspunkt i to samtidskunstnere, der arbejder meget forskelligt og med forskellige motiver. Kunstnerne er Frederik Næblerød og Coline Marotta.

Værker/analyse
Frederik Næblerød, Uden titel, 50x50, 2015.
Frederik Næblerød, Uden titel, 64x54, 2015

Praksiseksperiment
Tegn 3-4 værker der er ekspressiv i formen med inspiration i Frederik Næblerøds kunstværker.
Tegn 3-4 værker der har den samme form og udtryk som Coline Marotta.

Særlige fokuspunkter
At komme i gang med billedkunst.
At diskutere kunstens rolle i samfundet samt hvordan samtidskunstnere arbejder.
Ekspressionismen – at male ekspressivt.

Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde,
Gruppearbejde og gruppediskussioner

Litteratur/materiale
Dokumentar: Ufortyndet 1 - Frederik Næblerød - Minut 00.00:10.00
Dokumentar: Kunstnerkoloni Skagen - Frederik Næblerød - Minut 25:00-27:12
Unge kunstnerstemmer: Frederik Næblerød, Artmatter.dk, 15. marts 2020, https://artmatter.dk/journal/unge-kunstnerstemmer-frederik-naebleroed/
Anne-Sofie Lauritsen. Unge kunstnerstemmer: Coline Marotta, Artmatter.dk, 28. januar 2021, https://artmatter.dk/journal/unge-kunstnerstemmer-coline-marotta/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kunsten At SE

Indhold
Målet er at eleverne kommer i gang med at se på forskelligartede kunstværker med fokus på form, dvs. formalanalyse af værkerne ift. forskellige billedlige virkemidler, linjer, lys/skygge, farverne osv. Men også med fokus på indholds- og kontekstanalyser af værkerne. Samt introduktion til samtidskunst – hvad er det? Ud fra værker af Lilibeth Cuenca Rasmussen, Gudrun Hasle og Elmgreen & Dragset diskuteres problemstillinger om fx køn og ordblindhed.

Værker/analyse
Olafur Eliasson. The Weather Project 2003. Tate Gallery
Olafur Eliasson. The Weather Projekt 2003.
Henri Matisse. Portræt af Madame Matisse 1905.
Henri Matisse. Selvportræt 1906.
Poul Anker Bech. Knud 1987.
Wilhelm Freddie: Selvportræt 1938.
Elmgreen & Dragset. Please Keep Quiet 2003
Lilibeth Cuenca Rasmussen: A Void 2007 (Picasso museet Barcelona)
Yves Klein. Blue Women Art, 1962
Gudrun Hasle. I told myself stories (Omveje - kunst i det offentlige rum)



Litteratur/materiale
Bek, Jesper mfl. For øjeblikke. Samtidskunst til billedkunst C. Kbh. 2009, s. 113-115, s. 52-53.
Andersen, Henrik Scheel & Laursen, Ole. Billedkunst - metode - kronologi - Tema. Viborg 2006, s. 154-155
Busk, Katrine Charlotte. Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst, 2. udg, 2017, s. 28-33.
Wegener, Vibeke. Veje ind i billedet. 2001, s. 80-82
Elmgreen & Dragset; i: Bek, Jesper mfl. For øjeblikke. Samtidskunst til billedkunst C. Kbh. 2009, s. 54-55.

Ittens farvelære. Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=AahW5HsAafQ
Farvelærekompendie ved Morten Ulf Bøll; www.artmachine.dk/farve/
PPT: Præsentation – Kompositions eksempler fra billedkunst
PPT: Rum – at give fladen dybde (overlapning, repoussoir, gradienter, farveperspektiv, perspektiv)
Video: Interview med Lilibeth Cuenca Rasmussen - Louisiana Channel 2014; https://channel.louisiana.dk/video/lilibeth-cuenca-rasmussen-living-sculpture-talks
TateShots: Yves Klein – Anthropometries; https://www.youtube.com/watch?v=gj9nHa7FtQQ
Gudrun Hasle - Installationskunstner - Pecha Kucha CPH #9; https://www.youtube.com/watch?v=OUd2-sYWS-c
Gudrun Hasle. I told myself stories,  http://artsomewhere.com/2015/12/15/gudrun-haslejeg-fortalte-migselv-historger/

Visualiseringsopgave
-Eleverne fremstiller 7 simple værker hvor ud fra følgende krav: et billede med to primærfarver og en komplementær kontrast, et billede kun med primærfarverne og sort og hvidt, et billede hvor de kolde farver er i centrum (dvs. de har magten over billedet), et billede med kun sort og hvidt, et billede der kun er rødt - nuancer af rødt blandet med sort og hvidt, et billede hvor der er kvantitetskontrast, et billede hvor de varme farver er i centrum (dvs. de har magten over billedet)
- Eleverne fremstiller et digitale portræt (et billede af dit ansigt), hvor de arbejder med farverne. Billedbehandlingsprogrammet Pixlr benyttes.
- Øvelse med komposition – fremstil et simpelt billede (blyantstegning) med dynamisk, statisk, åben og lukket komposition.
- Øvelse med linjer – fremstil et simpelt billede (blyantstegning) med at tegne en falde, dynamisk linje, statisk flad, organisk flade, geometrisk flade.
- Øvelse med lys og skygger - fremstil et simpelt billede af en figur uden skygger, med egenskygger, med slagskygger

Særlige fokuspunkter
Analyse - med fokus på form men også indhold og kontekst.
Surrealismen, Samtidskunst, installationskunst, Performance,

Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuel arbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst udenfor museerne - hvorfor og hvordan?

Indhold
Forløbet handler om at arbejde med kunst i det offentlige rum og diskutere, hvordan på virker og måske ikke virker. Fokus er på skulpturelle udsmykninger som udtryk på officiel udsmykning af det offentlige rum. Som modstykke til den officielle udsmykninger arbejder eleverne med Street-art som indtager og erobrer det offentlige rum på en helt anden og subversiv måde.

Værker/analyse
HuskMitNavn. Mens vi venter på opsvinget. 2010.
HuskMitNavn. A couple of listneres. 2011.
Claus Carstensen. 3 skulpturer ved Panum. 2005
Peter Land. Scenarie (Skrigende mand i badekar). 2008, Albertslund
Bjørn Poulsen. Omphalos 1998. Ved Søerne i København
Jes Brinch & Henrik Plenge Jakobsen. Burn Out. 1994.
Kristian von Hornsleth. Love Buster. 2017, Magleparken i Ballerup
Jacques-Francois-Joseph Saly. Ryttetstatue af Frederik den femte, 1753-1771.
Elmgreen & Dragset. Powerless Structures, 2012 - Arken

Litteratur/materiale
Busk, Katrine Charlotte. Billedkunstbogen, 2. udg, 2017, s. 209-213.
Natalie Yahya Rosendahl. ' Streetart er blevet pussenusset og udvandet med perler og strik'. Information, 9. januar 2016.
Blog – kunsthistorikeren. Street art i Planen - Den august 22, 2018, https://kunsthistorikeren.dk/street-art-i-planen/
Stockmann, Camilla. Fransk street art-kunstner straffes i Hongkong. Politiken, 17. august 2009.
Bek, Jesper mfl. For øjeblikke 2. Samtidskunst til billedkunst C. Kbh. 2013, s. 256-262.
Kristensen, Kristoffer Østergaard. Kunst eller spild af penge? Fem meter højt knojern til 600.000 kroner pryder nu dansk by. Jyllandsposten 12.01.2017 kl. 14:16; https://jyllands-posten.dk/kultur/billedkunst/ECE9286376/kunst-eller-spild-af-penge-fem-meter-hoejt-knojern-til-600000-kroner-pryder-nu-dansk-by/

Dokumentar om Street art - 29 min, dr.dk – Strøm.
COPENHAGEN - Lints, Kissmama, Basco 5 - StreetArt københavn https://www.youtube.com/watch?v=A6aX8a8NC_Q
Dokumentar: Graffiti-krigen, BBC dokumentar 2015.
Tv2Lorry (2) - Kristian von Hornsleth - Love Buster; https://www.tv2lorry.dk/ballerup/se-video-kaempe-knojern-glaeder-og-forarger

Visualiseringsopgave
- Fremstilling af klistermærker.
- Fremstil stencil Street art - som Banksy digitalt i Pixlr.
- Eleverne laver skulpturer i trylledej.

Særlige fokuspunkter
Skulpturanalyse, analyse af StreetArt.

Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde,
Gruppediskussioner.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kroppen i kunsten - kunsten i kroppen

Kroppen i Kunsten - Kunsten i Kroppen

Indhold
Målet er at arbejde med, hvordan er kroppen brugt og gengivet i kunsten gennem tiderne med nedslag på udvalgte temaer. Temaerne er den guddommelige krop, den døde krop, den klassiske krop versus Elmgreen & Dragset - Thorvaldsen ver. 2.0 , den sårbare krop og Den politiske krop - barnekroppen i moderne kinesisk kunst.

Værker/analyse
Michael Kvium. Blindt billede 1991.
Michael Kvium. Cultural Painting 1998.
Dyrosefos. Spydbæreren ca. 450fkr.
John Kørner. Steen 2009-2010.
Johm Kørner. Afghanistan 2009.
Ron Mueck. A Girl 2006.
Peter Callesen. Gennemsigtig gud 2009.
Li Jikai.  Paddehat 2009.
Li Jikai, Light a fire 2013.
Wie Jia. Sælgerens vej 1 2008.
Zhang Xiaogang. Bloodline: Big Family Series, 2004.
Zhang Xiaogang. Bloodline Series No. 8 2001.

Litteratur/materiale
Andersen, Henrik Scheel & Laursen, Ole. Billedkunst – Metode-kronologi-tema. Viborg 2006, s. 175-183, s. 187-192.
Fonnesbech, Pernille. Ugens kunstner – Peter Callesen. Kunsten.nu, 30 marts 2016. https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-peter-callesen/  
Line Rosenvinge. Kæk kunst. Anmeldelse af udstillingen: The Thovaldsen Series, Kunsten.nu
12 jul 2011. https://kunsten.nu/journal/kaek-kunst/
Bek, Jesper mfl. For øjeblikke 2. Samtidskunst til billedkunst C. Kbh. 2013, s. 190-191.

Visualiseringsopgave
- afstøbninger af eleverne kropsdele i stanniol
- udarbejdelse af kropscollager

Særlige fokuspunkter
Postmodernismen, postmoderne kunst.

Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde.
Gruppediskussioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mig, mig og mig selv og min kunst

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt - Kan Klimakunst noget?

Indhold
Målet er, at eleverne individuelt udarbejder et projekt, der med udgangspunkt i et selvvalgt verdensmål ud af FN’s 17 verdensmål, sætter klimaet til debat. De har arbejder ud fra følgende retningslinjer.

Problemformulering: Undersøg om kunst kan skabe debat om klima?

- Du skal lave et kunstprojekt, der ved hjælp af konceptkunst / eller mere traditionel kunst sætter klimadebatten til diskussion.
- Du skal tage udgangspunkt i et af punkterne i FN's verdensmål.
- Du skal finde og bruge andre kunstneres værker som inspiration til dit projekt.
- Du skal udføre dit projekt og dokumentere projektet med billeder og tekst.
- Projektet skal dokumenteres og afleveres online via Microsoft Sway.

Værker/analyse
Til projektet har eleverne haft et ressourcerum med forskellige eksempler på værker og kunstnere, der har arbejdet med klimaet, naturen o.lign som tema.

Litteratur/materiale
Busk, Katrine Charlotte. Billedkunstbogen, 2. udg, 2017, s. 112-117.
FN's 17 verdensmål, https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene


Særlige fokuspunkter
Installations- og konceptkunst, klimakunst og streetart.

Væsentligste arbejdsformer
Selvstændigt arbejde med at skabe et projekt ud fra materialer eleverne har til rådighed hjemme.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Du ser som den du er

Du ser som den du er

Indhold
Forløbet handler om at se og om at du ser ud fra hvem du er. Blikket er aldrig neutralt. Der er ligeledes arbejdet med feminisme som teoretisk ramme.

Værker/analyse
Portrætter af Apolonia Sokol.
Marina Abramović. Art Must Be Beautiful, Artist Must Be Beautiful, 1975
Berthe Morisot. Ung pige, der fletter sit hår, 1893.
Yushi li, Narcissus with a Mirror, 2021.
C.W. – Eckersberg. En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl, 1837.
Edouard Manet. Frokost i det grønne & Olympia,1863-64
Maria Torp. Inna Shevchenko, 2020.
Michelangelos David, 1501-1503
Kristian Zahrtmann. Adam i Paradis, 1914

Undersøgende praksiseksperimenter
- Udstilling på gymnasiet - Top Model – nyfortolkning af den klassiske malebog til piger ’Topmodel’.
- Parykbilleder – fotografier med forskellige farvede parykker
- Kvinder og håret – fotografier af håret.
- Abstrakte stregtegninger – maskulin-feminin

Særlige fokuspunkter
Feminisme, portrætter, blikket i kunsten, Girl Power, mandekroppen.

Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde,
Gruppearbejde og gruppediskussioner

Litteratur/materiale
- ’Kønnede blikke’ i: Andersen, Bonnie Bay & Porse, Line Højgaard. TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis 2021: https://tap.praxis.dk/168 til https://tap.praxis.dk/173
- ’Feminisme – en politisk strømning for at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd’, i: Luk samfundet op, https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201
- Stine Nørgaard Lykkebo. ’The Female Gaze findes. I mange varianter’. Artmatter.dk; https://artmatter.dk/journal/the-female-gaze-findes-i-mange-varianter/
- Dokumentar: Apolonia, Apolonia.
- Ditlev Fejerskov. Om at portrættere sin egen verden, fra: https://www.arken.dk/fra-sofaen/apolonia-sokol-om-at-portraettere-sin-verden
- Claudine Zia. Girl power for et nyt årtusinde, 2023; https://kunstkritikk.dk/girl-power-for-et-nyt-artusinde/
- Birgitte Ellemann Höegh. ’Apolonia Sokol gennemborer sit publikum med stolte helteportrætter af venner fra undergrunden’, 23. oktober 2023; https://artmatter.dk/journal/apolonia-sokol-gennemborer-sit-publikum-med-stolte-helteportraetter-af-venner-fra-undergrunden/-
- Yushi Li: the photographer turning the camera on white men on Tinder; https://www.youtube.com/watch?v=Lgs4KC-5m50
- Jonas Wolter. Temaer i Kunsten 2 – Grundbog til billedkunst. Viborg 2018, s. 96-97, s. 98-99.
- Jeppe Kiel Revsbech. Sex gennem kunstens øjne, frebruar 2022, https://humanioranu.au.dk/sex-gennem-kunstens-oejne
- Maria Torp & Helle Vincentz.’Inna Schevchenko’; i: MEGAPORTRÆETTER - Shaping a Pattern
Mit møde med tolv af verdens vigtigste forkæmpere for lige rettigheder. Gyldendal 2023, s. 82-99.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Udstilling & Oplevelse - Museologi & Kuratering

Indhold
Forløbet har handlet om kuratering og museologi. Udstillingsdesign. Paratekst. Kommunikation strategi og modtager grupper.

Værker/analyse
- Små analyser af egne Top Model værker.

Undersøgende praksiseksperimenter
- Ophængning af Top Model værkerne samt de abstrakte stegtegninger.

Særlige fokuspunkter
At lave en udstilling.
Udstillingssbesøg på Gammelgaard i Herlev – INTRUDERS af billedhugger Bjørn Poulsen.

Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde,
Gruppearbejde og gruppediskussioner

Litteratur/materiale
- Kunstmuseum - udstillingsstrategier (Horsens Kunstmuseum). Horsens Kunstmuseum, https://www.horsenskunstmuseum.dk/wp-content/uploads/2016/07/undervisingsmateriale.pdf
- ’Kommunikationsstrategier’ i: Kunstens stemmer, systime ibog https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=249
- Det deltagende museum: Tendenser i udstillingsdesign nu.doc
- Sølvsteen, Ane Charlotte Skou. Paratekster som undersøgelsesfelt i Billedkunst. Emu 2020. - Jonas Wolter. ’Kurateringen af en udstilling’ i: Temaer i Kunsten 2 – Grundbog til billedkunst. Viborg 2018, s. 209-219.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Mærkelige motiver og mærkelig materialer

Forløb: Mærkelige motiver og mærkelige materialer

Indhold
Forløbet handler om at kunsten kan arbejde med mange forskellige materialer og motiver. Og at materialer, der ikke er klassiske kunst materialer er meget naturlige at bruge i kunsten i dag. Hverdagsting sætter andre tanker i gang en mere normale kunstmotiver. Forløbet har ligeledes handlet om hvordan psykologiske tilstande kan indgå som motiv og udtryk i kunsten; hvad enten det er drømme, uhygge eller det vi ikke kan lide at se på.

Værker/analyse
Maurizio Cattelan. Comedian, 2019.
Emily Gernild. En Kovending (Hestebøf med løg), 2021-22.
Silas Inoue, Skewer, 2022.
Rolf Nowotny. SCAAR, 2022.
Pieter Claesz. Opstilling med skinke, 1625
Nina Saunders. She mey not be Your Freind but She is Your Haidresser, 2017.
Meret Oppenheim Object Paris,1936.
Rene Magritte. Det falske spejl, 1928.
Salvador Dali. Erindringens bestandighed, 1931.
Magnus Andersen, Lammet lokkes ind i det Høje Græs, 2022.
Sako Kojimas cirkelformede nuttede får, »I Can Be Alone 3« -2022.
RITA KERNN-LARSEN, DANS OG KONTRADANS, 1935-36
RITA KERNN-LARSEN. FESTEN, 1935
ELSA THORESENS. KLASSISK LANDSKAB, 1937
Salvador Dali: Hummer-telefon, 1936.
Skulpturer af Maria Rubinke.
Sara Hughes - Growing Pains, 2022.
Forskellige landskabsmalerier af Sara Hughes.



Undersøgende praksiseksperimenter
- Arbejd individuelt og undersøgende med mad som motiv.
- Undersøg bananen som motiv – udarbejde i fælleskabe værker til udstilling på skolens store clip-rammer. Tænk over indhold, udformning samt, hvad i vil kommunikere til publikum.
- Lav 1-2 skulpturer i ler, der arbejder med det grimmes æstetik og kroppen.
- Surrealisme og drømme. Lav en inspirationstavle med skitser og eksempel på kunstværker som du er blevet inspireret af. Sæt skitser og inspirations-kunstværkerne på dit Moodboard. Kig på følgende kunstnere: Julie Nord, Astrid Kruse Jensen, Jette Gejl Kristensen, Pipilotti Rist.
- Mal/tegn et surrealistisk værk.
- Undersøg begrebet ’opfundne landskaber’ ved at male et eller flere billeder.

Særlige fokuspunkter
Analyse af anderledes kunstværker, der ikke kun bruger traditionelle materialer.


Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde,
Gruppearbejde og gruppediskussioner


Litteratur/materiale
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse. Mad, i: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis ibog. https://tap.praxis.dk/176 , https://tap.praxis.dk/177 , https://tap.praxis.dk/178, https://tap.praxis.dk/179.
- Marie Oxholm Zigler. Værsgo - Mad og måltidsscener i kunst fra barokken og i dag, Udstillingskatalog, Gl. Holtegaard, s. 13-25.
- Kristina Nya Glaffey. Information. Anmeldelse: En østers på et barokmaleri er ikke bare en østers, https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2022/09/oesters-paa-barokmaleri-bare-oesters
- Mikael Dynnes Holmbo. Dette kunstværk kan snart blive solgt for 10 millioner kroner, https://avisendanmark.dk/kultur/dette-kunstvaerk-kan-snart-blive-solgt-for-10-millioner-kroner
Ritzau. 21. nov 2024 kl. 09.19, Banan med gaffatape solgt for 43 millioner på auktion, https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-11-21-banan-med-gaffatape-solgt-for-43-millioner-paa-auktion
February 5, 2024
- Jorge Romero Mancebo. The iconography of the banana in art, https://www.villazan.com/villazan-presents/the-iconography-of-the-banana-in-art
- Emil Gjerding Nielson. Dr.dk. Kryptobaron spiser banan fra kunstværk til 44 millioner kroner, - 29. nov 2024, https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-11-29-kryptobaron-spiser-banan-fra-kunstvaerk-til-44-millioner-kroner
- Jonathan Jones. Bananas in art: a short history of the salacious, disturbing and censored fruit; The Guardian, https://www.theguardian.com/artanddesign/shortcuts/2019/apr/30/bananas-most-political-fruit-history-art-natalia-ll-censored
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse. ’Det grimmes æstetik’ i: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis ibog., https://tap.praxis.dk/82, https://tap.praxis.dk/83, https://tap.praxis.dk/84, https://tap.praxis.dk/85, https://tap.praxis.dk/86, https://tap.praxis.dk/87, https://tap.praxis.dk/88.
- Camilla Stockmann. Politiken »Skandalen betød jo, at folk vidste, hvem jeg var, i mange år efter«, https://politiken.dk/kultur/art9806766/%C2%BBSkandalen-bet%C3%B8d-jo-at-folk-vidste-hvem-jeg-var-i-mange-%C3%A5r-efter%C2%AB
- Katrine Charlotte Buske. ’4.3 Det grimmes æstetik’, i: Billedkunstbogen, https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168&loopRedirect=1
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse. ’Drømme’ i: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis ibog., https://tap.praxis.dk/100, https://tap.praxis.dk/101, https://tap.praxis.dk/102, https://tap.praxis.dk/103, https://tap.praxis.dk/104.
- Caroline Nymark Zacharlassen. Nina Saunders. Når sofaenvaekkes til live, og hjorten tager til frisør, i: Nina Saunders – I Heard a Voice in the Midst af the Four Beaste. Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, s. 22-33.
- Louisiana Channel. Nina Saunders A Cultural Warrior. https://channel.louisiana.dk/video/nina-saunders-cultural-warrior
- Karen Grøn. Ugens kunstner – Nina Saunders, Artmatter, 2016, https://artmatter.dk/journal/ugens-kunstner-nina-saunders/
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse. ’DAS UNHEIMLICHE’ i: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis ibog., https://tap.praxis.dk/65,
- Alyce Mahon. Shara Hughes - opfundne landskaber, i: Shara Hughes. Right This Way, Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, 2023, s. 91-99.
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse. ’Haptisk versu optisk syn’ i: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis ibog., https://tap.praxis.dk/65.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Samfundet i kunsten - kunsten i samfundet

Forløb: Samfundet i kunsten – kunsten i samfundet

Indhold
Hvad er kunstens rolle i samfundet og hvordan påvirker samfundet kunsten. Er det kunstens rolle at forholde sig til samfundet. Det er indholdet af dette forløb.

Værker/analyse
Jana Sterbak. Vanitas: Kødkjole til en albino anorektiker, 1987.
Catherine Opie. Self-Portrait-Cutting, 1993.
Zoe Leonard. Strange Fruit -for David,1992–97.
Stense Andrea Lind-Valdans. Animal Dialogues-I Wish You Well - 2015-16.
Værk: Wilhelm-Freddie. Sex-paralysappeal. 1936.
NemOs . Cagacemento, 2010.
Olafur Eliasson & Minik Rosing - ICE WATCH – 2014.
Kirsten Justesen. Monument for grevinde Danner - Gyldenløvesgade i København
2024.

Undersøgende praksiseksperimenter
Undersøge vha. visuelle fænomener, hvordan samfundsmæssige problemstillinger kan udtrykkes med tekst og visuelle tegn fx kan en graf udtrykkes kunstnerisk, samt hvordan tekst virker i billeder?
Afstøbninger af hånden i sølvpapir.
Lerskulpturer.

Særlige fokuspunkter
At udtrykke sig ekspressivt og hurtigt.

Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde,
Gruppearbejde og gruppediskussioner


Litteratur/materiale
Jonas Wolter. ’Politisk kunst’ i: Temaer i Kunsten 2 – Grundbog til billedkunst. Viborg 2018, s. 35-50.
Jonas Wolter. ’Kunst i det offentlige rum’ i: Temaer i Kunsten 2 – Grundbog til billedkunst. Viborg 2018, s. 117-131.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Eksamensprojekt - individuel udstillingsprojekt

Eksamensprojekt – individuelt udstillingsprojekt

Eleverne arbejder ud fra en problemformulering, som de selv har udarbejdet. Temaerne er tid, ligestilling, omsorg og kønsidentitet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer