Titel
9
|
Mærkelige motiver og mærkelig materialer
Forløb: Mærkelige motiver og mærkelige materialer
Indhold
Forløbet handler om at kunsten kan arbejde med mange forskellige materialer og motiver. Og at materialer, der ikke er klassiske kunst materialer er meget naturlige at bruge i kunsten i dag. Hverdagsting sætter andre tanker i gang en mere normale kunstmotiver. Forløbet har ligeledes handlet om hvordan psykologiske tilstande kan indgå som motiv og udtryk i kunsten; hvad enten det er drømme, uhygge eller det vi ikke kan lide at se på.
Værker/analyse
Maurizio Cattelan. Comedian, 2019.
Emily Gernild. En Kovending (Hestebøf med løg), 2021-22.
Silas Inoue, Skewer, 2022.
Rolf Nowotny. SCAAR, 2022.
Pieter Claesz. Opstilling med skinke, 1625
Nina Saunders. She mey not be Your Freind but She is Your Haidresser, 2017.
Meret Oppenheim Object Paris,1936.
Rene Magritte. Det falske spejl, 1928.
Salvador Dali. Erindringens bestandighed, 1931.
Magnus Andersen, Lammet lokkes ind i det Høje Græs, 2022.
Sako Kojimas cirkelformede nuttede får, »I Can Be Alone 3« -2022.
RITA KERNN-LARSEN, DANS OG KONTRADANS, 1935-36
RITA KERNN-LARSEN. FESTEN, 1935
ELSA THORESENS. KLASSISK LANDSKAB, 1937
Salvador Dali: Hummer-telefon, 1936.
Skulpturer af Maria Rubinke.
Sara Hughes - Growing Pains, 2022.
Forskellige landskabsmalerier af Sara Hughes.
Undersøgende praksiseksperimenter
- Arbejd individuelt og undersøgende med mad som motiv.
- Undersøg bananen som motiv – udarbejde i fælleskabe værker til udstilling på skolens store clip-rammer. Tænk over indhold, udformning samt, hvad i vil kommunikere til publikum.
- Lav 1-2 skulpturer i ler, der arbejder med det grimmes æstetik og kroppen.
- Surrealisme og drømme. Lav en inspirationstavle med skitser og eksempel på kunstværker som du er blevet inspireret af. Sæt skitser og inspirations-kunstværkerne på dit Moodboard. Kig på følgende kunstnere: Julie Nord, Astrid Kruse Jensen, Jette Gejl Kristensen, Pipilotti Rist.
- Mal/tegn et surrealistisk værk.
- Undersøg begrebet ’opfundne landskaber’ ved at male et eller flere billeder.
Særlige fokuspunkter
Analyse af anderledes kunstværker, der ikke kun bruger traditionelle materialer.
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde,
Gruppearbejde og gruppediskussioner
Litteratur/materiale
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse. Mad, i: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis ibog. https://tap.praxis.dk/176 , https://tap.praxis.dk/177 , https://tap.praxis.dk/178, https://tap.praxis.dk/179.
- Marie Oxholm Zigler. Værsgo - Mad og måltidsscener i kunst fra barokken og i dag, Udstillingskatalog, Gl. Holtegaard, s. 13-25.
- Kristina Nya Glaffey. Information. Anmeldelse: En østers på et barokmaleri er ikke bare en østers, https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2022/09/oesters-paa-barokmaleri-bare-oesters
- Mikael Dynnes Holmbo. Dette kunstværk kan snart blive solgt for 10 millioner kroner, https://avisendanmark.dk/kultur/dette-kunstvaerk-kan-snart-blive-solgt-for-10-millioner-kroner
Ritzau. 21. nov 2024 kl. 09.19, Banan med gaffatape solgt for 43 millioner på auktion, https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-11-21-banan-med-gaffatape-solgt-for-43-millioner-paa-auktion
February 5, 2024
- Jorge Romero Mancebo. The iconography of the banana in art, https://www.villazan.com/villazan-presents/the-iconography-of-the-banana-in-art
- Emil Gjerding Nielson. Dr.dk. Kryptobaron spiser banan fra kunstværk til 44 millioner kroner, - 29. nov 2024, https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-11-29-kryptobaron-spiser-banan-fra-kunstvaerk-til-44-millioner-kroner
- Jonathan Jones. Bananas in art: a short history of the salacious, disturbing and censored fruit; The Guardian, https://www.theguardian.com/artanddesign/shortcuts/2019/apr/30/bananas-most-political-fruit-history-art-natalia-ll-censored
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse. ’Det grimmes æstetik’ i: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis ibog., https://tap.praxis.dk/82, https://tap.praxis.dk/83, https://tap.praxis.dk/84, https://tap.praxis.dk/85, https://tap.praxis.dk/86, https://tap.praxis.dk/87, https://tap.praxis.dk/88.
- Camilla Stockmann. Politiken »Skandalen betød jo, at folk vidste, hvem jeg var, i mange år efter«, https://politiken.dk/kultur/art9806766/%C2%BBSkandalen-bet%C3%B8d-jo-at-folk-vidste-hvem-jeg-var-i-mange-%C3%A5r-efter%C2%AB
- Katrine Charlotte Buske. ’4.3 Det grimmes æstetik’, i: Billedkunstbogen, https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168&loopRedirect=1
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse. ’Drømme’ i: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis ibog., https://tap.praxis.dk/100, https://tap.praxis.dk/101, https://tap.praxis.dk/102, https://tap.praxis.dk/103, https://tap.praxis.dk/104.
- Caroline Nymark Zacharlassen. Nina Saunders. Når sofaenvaekkes til live, og hjorten tager til frisør, i: Nina Saunders – I Heard a Voice in the Midst af the Four Beaste. Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, s. 22-33.
- Louisiana Channel. Nina Saunders A Cultural Warrior. https://channel.louisiana.dk/video/nina-saunders-cultural-warrior
- Karen Grøn. Ugens kunstner – Nina Saunders, Artmatter, 2016, https://artmatter.dk/journal/ugens-kunstner-nina-saunders/
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse. ’DAS UNHEIMLICHE’ i: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis ibog., https://tap.praxis.dk/65,
- Alyce Mahon. Shara Hughes - opfundne landskaber, i: Shara Hughes. Right This Way, Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, 2023, s. 91-99.
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse. ’Haptisk versu optisk syn’ i: TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst. Praxis ibog., https://tap.praxis.dk/65.
|