Holdet 2022 TP/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau projektfag -
Lærer(e) Anders Møbjerg Stentoft, Ane Sofie Syberg, Christian Hansen, Helle Lyngbye, Julie Elmquist, Mette Liebst-Olsen, Morten Kristian Hansen, Pall Axel Palsson
Hold 2022 TP/a (3a TP9)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 TP9: Det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 TP9: Det gode liv

TP9 Projektuge: Dansk og oldtidskundskab ”Det gode liv"

Formål:
- Tværfagligt projekt. Dansk arbejder sammen med oldtidskundskab om temaet ”Det gode liv"
- Faglig refleksion og formidling.

Undervisningens indhold:
Old: Vi læste et uddrag af Platons dialog: "Sokrates' forsvarstale" med henblik på at udlede Sokrates' ideer om "det gode liv".
Se nærmere beskrivelse af forløbet i old under særfaglig undervisningsbeskrivelse i oldtidskundskab.

dansk: refleksion over begrebet succes og fokus på formidling og hvordan man laver et interview.
Se nærmere beskrivelse af forløbet i dansk under særfaglig undervisningsbeskrivelse i dansk.

Arbejds- og undervisningsformer:
Gruppearbejde, lærerestyret tekstlæsning og klassediskussion. Selvstændigt arbejde og formidling.

Produkt:
Vi afsluttede forløbet med at eleverne selv skulle finde en person og interviewe om vedkommendes uddannelse, karriere og syn på "det gode liv, der bagefter skulle formidles kreativt til klassen.
Interviewet skulle indeholde nogle refleksioner vi havde arbejdet med i oldtidskundskab om Sokrates' syn på "det gode liv".

Evaluering:
Formativ: Forslag til forbedringer til næste år hvor de nye 3.g'ere skal have TP9?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer