Holdet 2022 TP/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau projektfag -
Lærer(e) Eva Mejling, Julie Elmquist, Lars Lisgart Andersen, Mette Liebst-Olsen, Morten Nielsen Hasselbalch, Nikolaj Bjørn Poulsen, Pall Axel Palsson
Hold 2022 TP/x (3x TP9)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 TP9: Det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 TP9: Det gode liv

TP9 Projektuge: Dansk og oldtidskundskab ”Det gode liv"

Formål:
- Tværfagligt projekt. Historie arbejder sammen med oldtidskundskab om temaet ”Det gode liv"
- Faglig refleksion og formidling.

Undervisningens indhold:
Old: Vi læste et uddrag af Platons dialog: "Sokrates' forsvarstale" med henblik på at udlede Sokrates' ideer om "det gode liv".
Se nærmere beskrivelse af forløbet i old under særfaglig undervisningsbeskrivelse i oldtidskundskab.

Historie: Synet på "det gode liv" i forskellige historiske periode, som klassen tidligere har arbejdet med. Samt hvordan man laver et godt interview.
Se nærmere beskrivelse af forløbet i historie under særfaglig undervisningsbeskrivelse i historie.

Arbejds- og undervisningsformer:
Gruppearbejde, lærerestyret tekstlæsning og klassediskussion. Selvstændigt arbejde og formidling.

Produkt:
Vi afsluttede forløbet med at eleverne selv skulle finde en person og interviewe om vedkommendes uddannelse, karriere og syn på "det gode liv, der bagefter skulle formidles kreativt til klassen.
Interviewet skulle indeholde nogle refleksioner og pointer vi havde arbejdet med i oldtidskundskab og historie under dette tværfaglige forløb.

Evaluering:
Formativ: Forslag til forbedringer til næste år hvor de nye 3.g'ere skal have TP9?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer