Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
projektfag -
|
Lærer(e)
|
Eva Mejling, Julie Elmquist, Lars Lisgart Andersen, Mette Liebst-Olsen, Morten Nielsen Hasselbalch, Nikolaj Bjørn Poulsen, Pall Axel Palsson
|
Hold
|
2022 TP/x (3x TP9)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
TP9: Det gode liv
TP9 Projektuge: Dansk og oldtidskundskab ”Det gode liv"
Formål:
- Tværfagligt projekt. Historie arbejder sammen med oldtidskundskab om temaet ”Det gode liv"
- Faglig refleksion og formidling.
Undervisningens indhold:
Old: Vi læste et uddrag af Platons dialog: "Sokrates' forsvarstale" med henblik på at udlede Sokrates' ideer om "det gode liv".
Se nærmere beskrivelse af forløbet i old under særfaglig undervisningsbeskrivelse i oldtidskundskab.
Historie: Synet på "det gode liv" i forskellige historiske periode, som klassen tidligere har arbejdet med. Samt hvordan man laver et godt interview.
Se nærmere beskrivelse af forløbet i historie under særfaglig undervisningsbeskrivelse i historie.
Arbejds- og undervisningsformer:
Gruppearbejde, lærerestyret tekstlæsning og klassediskussion. Selvstændigt arbejde og formidling.
Produkt:
Vi afsluttede forløbet med at eleverne selv skulle finde en person og interviewe om vedkommendes uddannelse, karriere og syn på "det gode liv, der bagefter skulle formidles kreativt til klassen.
Interviewet skulle indeholde nogle refleksioner og pointer vi havde arbejdet med i oldtidskundskab og historie under dette tværfaglige forløb.
Evaluering:
Formativ: Forslag til forbedringer til næste år hvor de nye 3.g'ere skal have TP9?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
TP9 i 3x (sept. 2024) Det gode liv
-
Vores "Det gode liv" mappe i dapps
-
Undervisning i historiefaglige ting, som leder frem imod TP-projektet de kommende to mandage. Vi skal konkret i gang med Mellemkrigstiden.
-
Lektionsplan
-
Læs s. 1-3 i den her tekst om udviklingen i Sovjetunionen i mellemkrigstiden. Hvis man vil, kan man også melde sig på forhånd til at sige noget klogt om et spørgsmål til teksten.
-
Det er en ret vigtig lektie til i dag, at du har en aftale med en person, som du vil interviewe. Vi bruger noget af tiden i dag på at forberede jeres interview. Hvad skal man spørge om, hvordan og hvorfor? Hvad er det, som du gerne vil have en ud din
-
I skal også have læst s. 1-3 i den her tekst, der handler om det, som dokumentaren, som vi sluttede med sidst også handlede om.
-
Man kan melde sig frivilligt til at svare på et spørgsmål til teksten her. (Dette dokument er også dagens lektionsplan.)
-
Fremlæggelser af projekter+evaluering af TP9.
-
Plan.
-
Man skal være færdig med sin præsentation og klar til at fremlægge den for en gruppe klokken 12.30 sharp. Kom til tiden, hav noget spændende med, lad den postmoderne ironi blive på gangen, og kom og tal med hinanden om det gode liv.
-
Evaluering.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53432413496",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53432413496",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53432413496"
}