Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Nikolaj Bjørn Poulsen
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tekstdetektiven - grundforløb
Titel 2 Dokumentarfilm
Titel 3 Sproglig iagttagelse og karakteristik
Titel 4 Klasse, køn og kamp DHO
Titel 5 Retorik
Titel 6 Syndefaldsmyten TP4
Titel 7 Journalisten i arbejde
Titel 8 Romantikken i perspektiv
Titel 9 Den eksperimenterende litteratur
Titel 10 Den folkelige litteratur
Titel 11 Eksistens

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tekstdetektiven - grundforløb

Beskrivelse
(Dette forløb har I haft i grundforløbet i dansk. I har derfor haft det med forskellige lærere, og har gennemgået teksterne på lidt forskellig måde.)
   Forløbet fokuserer på den tætte teklæsning. I alle de tekster vi skal læse, spiller fortiden en rolle. Der er sket et eller andet. Vi skal som tekstdetektiver sætte en lup på novellerne og ud fra små spor finde ud af hvad der er sket i fortiden, og undersøge hvordan fortiden spiller en rolle i nutiden. Vi skal lytte til replikker for at høre hvad der egentlig bliver sagt. Vi skal lægge mærke til små symbolske handlinger. Vi skal opdage sammenhænge der ikke er tydelige ved første blik. Vi skal øve den danskfaglige studieteknik.
- Dansk deltager også i AP (almen sprogforståelse). Vi skal på 6 lektioner få et dybere indblik i hvad sprog er, og vi skal tale om problemstillinger i forbindelse med oversættelse af tekster.

Materialer
Thomas Korsgård: Vintermedister (2017)
Herman Bang: Frøkenen (1883)
Charlotte Weitze: Biller (1996)
Ernest Hemingway: Noget holder op (1925)
Clarice Lispector: Verdens mindste kvinde (1960)

Faglige mål
- en øvelse i den formålsrettede genlæsning af en tekst
- en evne til at undersøge sammenhænge i tekster
- en øvelse i at rekonstruere en fortid ud fra små antydninger
- en øvelse i at lytte til replikker og høre hvad der egentlig bliver sagt
- et kendskab til de tekstanalytiske begreber
- en øvelse i studieteknik i dansk
- en øvelse i kreativ skrivning

Faglige metoder
Vi beskæfter os med det litterære emneområde og de tekstanalytiske teknikker der hører til det.

Omfang
Ca. 24 lektioner.

Evaluering
Vi evaluerer forløbet til sidst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dokumentarfilm

Beskrivelse
"I dokumentarfilmen må man mere" er titlen på en artikel vi skal læse. Det er et interview med Tine Fischer der er leder for dokumentarfilmfestivalen CHP-DOX. Hun mener at det er vigtigt at holde journalistik og dokumentarisme adskilt. Men hvor går grænsen? Det skal vi diskutere i dette forløb.
Vi skal bag om dokumentarfilmene og undersøge nogle af de utroligt mange virkemidler som instruktørerne kan benytte sig af. Hvordan bliver de brugt? Hvilken effekt har de? Vi skal se uddrag af dokumentarfilm fra de 6 forskellige undergenrer, afsøge forskellene og diskutere de forskellige hensigter. Vi ser en hel dokumentarfilm som værk.
Vi slutter forløbet med en kreativ opgave hvor I skal producere jeres egen dokumentarfilm, fx om København eller ungdomsliv.

Dokumentarfilm
Ida Grøn: "Stay behind. Min farfars hemmelige krig" (00.00-15.00) (2017) (autoritativ dokumentar)
Hanna Polak: "Børnene på Putins losseplads" (00.00-11.48) (2014) (observerende dokumentar)
Marie Skovgård: "Reformisten" (00.00-09.25) (2019) (observerende dokumentar)
Phie Ambo: "Så meget godt i vente" (00.00-10.00) (2014) (poetisk dokumentar)
Vikram Ghandi: "Kumaré - den falske guru" (2011) (performativ dokumentar) (værk)
Lars von Trier/Jørgen Leth: De fem benspænd (2003) (refleksiv dokumentar)
Vikram Ghandi: Kumaré (2011) (hel dokumentar, værk)

Baggrundsmateriale
"Dokumentar og virkelighed" (dokumentarfilm om produktionen af dokumentarfilmen Reformatoren, fra programmet Geist, dr.dk)
I dokumentarfilm må man mere (interview med Tine Fischer fra CPH-DOX)
Dokumentargenrer (fra Anders Dahl m.fl.: Levende billeder)
Medieanalyse af dokumentarfilm (fra Håndbog i dansk)

Supplerende stof
Daniel Dencik: Ekspeditionen til verdens ende (2013) (autoritativ dokumentar, brugt til skriftlig opgave)

Produktion af egen dokumentarfilm

Faglige mål
- Et kendskab til dokumentargenren og hvad der karakteriserer de 6 undergenrer
- Et kendskab til en række forskellige virkemidler: klipning, kameraføring, lyd, musik, interview m.m.
- En evne til at reflektere over effekten af forskellige virkemidler
- En evne til at reflektere over det arbejde der ligger bag en dokumentarfilm
- Et evne til at reflektere over de forskellige hensigter med dokumentarfilmene

Arbejdsformer
Vi arbejder med den tætte analyse af dokumentarfilm med fokus på forskellige virkemidler.

Evaluering
Løbende undervisningsevaluering og mundtlig evaluering af skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sproglig iagttagelse og karakteristik

Beskrivelse
I dette forløb zoomer vi helt ind på det enkelte ord, den enkelte vending og den enkelte sætning. Vi læser en masse små tekster og uddrag for at komme helt tæt på de sproglige virkemidler. Vi skal se på ordvalg, ordklasser, sætningsbygning, semantiske felter, sproglige nydannelser, rim og meget mere. Målet er analysere og fortolke tekster med udgangspunkt i sproglige iagttagelser. Vi skal også tale om hvornår og hvordan man bruger citater som dokumentation i analyser.

Materiale
H.C. Andersen: Af Nattergalen  (eventyr)  
Karen Blixen: Af Den afrikanske Farm (roman)
Johannes V. Jensen: Af Seksdagesløb (reportage)
Anna Ullman: En campqueen indtager tronen (anmeldelse af koncert med Mariah Carey)
Søren Ulrik Thomsen: Det værste og det bedste (digtsamling, værk)

Baggrund
Klaus Kjøller: Sportens grumme, trygge verden

Supplerende stof
I kommer til at læse en selvvalgt roman i forbindelse med forløbet. Der er fokus på sprog.
Kreative skriveøvelser hvor I bruger de virkemidler vi har analyseret

Arbejdsformer
Vi arbejder med intensive sproglige tekstanalyser hvor vi kommer helt ned til det enkelte ord. Vi arbejder en masse forskellige korte tekstuddrag.

Faglige mål
- en sproglig opmærksomhed og nysgerrighed
- et kendskab til forskellige typer af billedsprog (metafor, symbol, sammenligning)
- et kendskab til andre sproglige virkemidler: variation af sætningslængde, gentagelser, versaler, sproglige nyskabelser (neologismer)
- en viden om hvordan man bygger en tekstanalyse op på baggrund af sproglige iagttagelser
- en forståelse for hvad man bruger dokumentation til i en tekstanalyse

Evaluering
Vi evaluerer løbende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Klasse, køn og kamp DHO

Beskrivelse
I dette forløb arbejder dansk og historie sammen. I kursusfasen er vores overordnede tema det at være på bunden af samfundet. Vi har fokus på perioden 1870-1920. Vi har 4 fokuspunkter: fattigdom, kvindekamp, udvandring og forfatningskamp. I projektfasen får I 4 opgaver at vælge imellem til jeres DHO. Som en afslutning skal vi i biografen og se "Ustyrlig" der handler om interneringen af kvinder på Sprogø.

Materiale
fattigdom
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Martin Andersen Nexø: Ulven og fårene (1915)
Henrik Loft Nielsen: Stine Bødkers (henrikpontoppidan.dk)

kvindekamp
Henrik Ibsen: Af Et dukkehjem (drama, 1879)
Amalie Skram: Af Constance Ring (roman, 1885)

Udvandrerne
Jan Troell: Af Udvandrerne (spillefilm, 1971)

Forfatningskamp
Henrik Pontoppidan: Den første gendarm (1890)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)

Baggrundsmateriale
Liv Thomsen (DR): 1800-tallet på vrangen, afsnit 8 (dokumentarfilm)
Mette Mailand: Guide til store skriftlige opgaver, uddrag af kapitel 1 og 4
DR: Rejsen til Amerika (dokumentar)

Supplerende stof
Malou Reymann: Ustyrlig (biografen, spillefilm 2022)
Ekskursion til Statens Museum for Kunst (fokus på Carl Bloch)

Arbejdsformer
Vi fokuserer særligt på hvad det vil sige at arbejde fagligt i dansk. Hvordan arbejder man med skønlitterære tekster? Hvad er de kilder til? Hvordan kan man bruge historisk viden i forbindelse med tekstanalysen?

Kompetencer
- viden om hvordan det har været at være på bunden af samfundet i perioden 1870-1920, og hvordan det er i dag.
- kendskab til formalia i forbindelse med større skriftlige opgaver: opbygningen af større skriftlige opgaver, henvisninger og fodnoter, litteraturliste m.v.
- evne til at kombinere faglig viden fra dansk og historie
- evne til at finde relevant materiale og perspektivere en problemstilling

Evaluering
I får en mundtlig evaluering til årsprøven i DHO.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Retorik

Beskrivelse
I dette forløb skal vi arbejde med argumentation og retorik. Først bruger vi Toulmins model til at analysere argumenter. Herefter undersøger vi retoriske virkemidler. Vi skal bruge det retoriske pentagram, analysere anvendelsen af appelformer, undersøge retoriske stilfigurer og se på argument-former der kan snyde. Vi skal undersøge de ting der afgør om en tale fungerer eller ikke fungerer. Vi skal også analysere nogle hele taler, og til sidst skal I analysere en tale som I selv har fundet.

Materiale
Michelle Obama: Tale til det demokratiske konvent (youtubevideo)
Ulla Dahlerup: Tale til Dansk Folkepartis Landsmøde (tale, 2003)
Arnold Schwarzenegger: I have a Message for my Russian Friends (tale på Twitter, 17.03.21)
Helena Poulsen: Drukkultur (debatartikel)
Barack Obama: Den kommende storm (tale)

Baggrund
Birgitte Darger m.fl.: Retorik og argumentation (fra Begreb om dansk)

Arbejdsformer
Vi arbejder både med retorik i tekster og i taler som vi ser. I kommer også til selv at vælge en tale at arbejde med.

Kompetencer
- et kendskab til det retoriske pentagram
- et kendskab til argumentation (påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, gendrivelse)
- et kenskab til appelformerne (logos, etos og patos)
- et kendskab til retoriske stilfigurer (anaforer, epiforer osv.)
- et kendskab til argumentationskneb (ad hominem, analogislutning m.m.)

Evaluering
Vi har individuelle evalueringer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Syndefaldsmyten TP4

Beskrivelse
Vi skal have et lille fordybelsesforløb på 3 dage i uge 37. TP4: Kreativ skrivning. Vi skal tale om intertekstualitet og læse to noveller der på forskellige måder henviser til eller bygger på syndefaldsmyten. I religion kommer I til at arbejde med syndefaldsmyten. Herefter skal I skrive jeres egne noveller der ligeledes bygger på eller henviser til syndefaldsmyten.

Materiale
Anders Bodelsen: Drivhuset
Naja Marie Aidt: Den blomstrende have
Syndefaldsmyten

Arbejdsform
Kreativ skrivning

Evaluering
En skriftlig evaluering i Lectio
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Journalisten i arbejde

Journalisten i arbejde

Beskrivelse
I vores forløb om journalistik skal vi vidt omkring. Vi skal læse artikler i forskellige genrer: nyhedsartikel, interview, analyse, portræt, reportage, og se hvordan genrerne supplerer hinanden i skildringen i en helt speciel begivenhed: militærjuntaens overtagelse af magten i Myanmar. Vi skal arbejde med nyhedskriterier i videnskabsjournalistik. I skal selv skrive nyhedsartikler. Vi arbejde med konflikten i Israel. Vi skal fokusere særligt på reportagen og tv-reportagen og på de særlige fortælleteknikker i den fortællende journalistik. I kommer også til at se en film om Watergateskandalen. I skal lære om pressefotografiets historie og forskellige typer af pressefotografi. Til sidst ser vi en dokumentar om det daglige arbejde på Ekstra-Bladet.
   

Materialer
Myanmar:
Sebastian Bjerring Jensen: Militæret lukker Myanmar (BT, 02.02.21) (nyhedsartikel)
Jan Lund: Myanmar sendt tilbage til start (Jyllands-Posten, 02.02.21) (baggrund)
Lene Winther: Løfterne om demokrati har igen vist sig at være falske (Berlingske Tidende, 02.02.21) (analyse)
Mathilda Lyager Hanscomb: Fredsikonet, der faldt fra den demokratiske tindes højeste top (02.02.21) (portræt)
Puk Damsgård: Ser du månen, Daniel (værk)
Niels Arden Oplev: Ser du månen, Daniel (film)

Israel:
P3 Essensen: Forstå konflikten mellem Israel og Palæstina (youtubevideo, baggrund)
Horisont: Byen del af had (tv-reportage fra Vestbredden)
Gunnar Willum: Vreden på Vestbredden (reportage, 20.10.23)

Fortællende journalistik:
Linnea Fehrm: Tijuana er hovedstad for mord og bristede forhåbninger (1. maj 2021)
Lars Henriksen: Tyrkisk bryllup. Kapitel 1: Forelskelsen (2005)
Poul Høi: På Café Nostalgi (reportage, 27.09.16)

Værk
Puk Damsgård: Ser du månen, Daniel
Niels Arden Oplev, Anders W. Berthelsen: Ser du månen, Daniel (film)


Baggrund
Balder - en nyhedsartikel (om nyhedstrekanten, rubrikker m.v.)
Pernille Stensgård: Fortællerne, Weekendavisen 8. april 2005 (en baggrundsartikel om fortællende journalistik)
David Trads: De bløde journalister, Weekendavisen 8. april 2005 (debatterende artikel; en kritisk vinkel på den fortællende journalistik)
Mette Sandbye: Fotografi og virkelighed (artikel om fotojournalistik)

Faglige mål
- et kendskab til journalistens arbejde og metoder
- et kendskab til redaktionelle principper (nyhedskriterier)
- et kendskab til genrerne: nyhedsartikel, opinionsartikel, portræt, leder, baggrundsartikel og reportage
- et kendskab til virkemidler i den fortællende journalistik
- en viden om journalistikkens rolle i samfundet
- en evne til at analysere pressefotos

Arbejdsformer
Vi arbejder med at analysere journalistiske artikler. Vi skal diskutere problemstillinger tilknyttet journalistikken. Der kommer gruppefremlægninger af billedanalyser af pressefotos. Kreativ skrivning af nyhedsartikler.

Evaluering
Vi evaluerer løbende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Romantikken i perspektiv

Beskrivelse
Vi skal have et spændende forløb om den nok mest betydningsfulde periode i dansk litteratur: romantikken. Men vi skal ikke blot se på romantikken som en afsluttet periode, men også se på hvordan romantikkens emner og temaer udspiller sig i en nutidig sammenhæng. Vi dykker ned i temaer som: kunstnerisk inspiration, angst, det nationale, dannelse, melankoli og kvindesyn - og sætte det i forhold til et nutidigt syn på det samme. Hvilken betydning har romantikken haft? I hvilket omfang er vi stadig romantikere?
Vi skal på museum og se på romantiske malerier og sammenligne dem med billeder fra andre tidsaldre. Hvordan genkender man et billede som stammende fra romantikken? Og vi skal lytte til en podcast fra Third Ear om røveriet af guldhornene, og analysere opbygningen af den - som inspiration for de podcasts I selv skal producere på jeres studietur.

Materiale
Historisk overblik:
   Liv Thomsen: "1800-tallet på vrangen. Guld, hor og romantik" (dokumentarfilm)
Tidlig romantik:
   Oehlenschläger: Guldhornene (1802)
   Tim Hinman, Krister Moltzen og Pejk Malinovski: Guldhornene. En kriminal-tragedie fra den midtjyske underverden (Third Ear-podcast) (værk)
Det nationale:
   H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
   Benny Andersen: H.C. Andersens Land (1985)
   Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang (1819)
Kvindesyn:
   Thomasine Gyllembourg: Ægtestand (1835)
   "Hvorfor elsker vi romantiske komedier" (00.00-33.00) (dokumentarfilm) (kritisk syn på kvindesynet i Hollywood-film)

Værk
Selvvalgt roman om kærlighed

Arbejdsformer
Vi anvender en bred vifte af arbejdsformer: lytteøvelser, kreative øvelser, perspektiverende diskussioner, tekstanalyse med et sprogligt fokus m.m. Vi har særligt fokus på involverende og engagerende arbejdsformer.

Kompetencer
- Et kendskab til romantikkens billedsprog (besjæling, metafor, sammenligning)
- Et fundamentalt kendskab til historiske begivenheder i 1800-tallet
- Et kendskab til forskellige temaer og tendenser i romantikkens litteratur
- En evne til at perspektivere temaer fra romantikken
- En evne til at analyse opbygningen af podcasts (forskellige fortællinger og deres sammenhæng)
- En evne til at analyse malerier fra romantikken (billedsprog)

Evaluering
Vi evaluerer løbende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den eksperimenterende litteratur

Beskrivelse
I det 20. århundrede eksploderer litteraturen i et væld af eksperimenterende former. Modernismen. Vi skal i dette forløb sanse, opleve og udforske den modernistiske lyrik. Vi bruger sproglige analyser. Vi fokuserer på en rækker forskellige ismer: futurisme, surrealisme, ekspressionisme, konfrontationsmodernisme, 80'er-modernisme, systemmodernsime og minimalisme. Vi slutter af med Morten Søndergårds digt "VI RUS" der har en række intertekstuelle referencer.

Materiale

Futurisme:
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Ekspressionisme:
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal (1920)
Tom Kristensen: Fribytter (1920)
Tom Kristensen: Det er Knud som er død (1933)
Surrealisme
Gustav Munch Petersen: Det underste land (1933)
Salvador Dali: Tid og hukommelse (1931)
Systemmodernisme:
Inger Christensen: Af Alfabet (1981)
Heretika-modernisme:
Ole Sarvig: Nathospital (1943)
Minimalisme:
Kjell Askildsen: Elisabeth (1997)
Helle Helle: Køreplaner (1996)
Raymond Carver: Naboer (1971)
80'er-modernisme:
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)
Nutidig modernisme:
Morten Søndergård: VI RUS (2020)
Yahya Hassan: Yahya Hassan (værk, 2013)

Baggrund
"Digtere, divaer og dogmebrødre" (2:8) - med Tom Kristensen og Bønnelycke.
Jytte Rex: Cikaderne findes (1998) (uddrag af dokumentarfilm)
Litteraturens veje: opslag om futurisme, ekspressionisme, konfrontationsmodernisme, systemmodernisme og eksistentialisme

Kompetencer
- viden om kulturen og lyrikken i det 20. århundrede
- viden om centrale forfattere, temaer og ismer i det 20. århundredes lyrik
- sikkerhed i anvendelsen af et tekstanalytisk begrebsapparat
- øvelse i at analysere digte med udgangspunkt i sproglige iagttagelser

Arbejdsmetoder
Vi arbejder primært med den nære tekstanalyse. Vi bruger en række forskellige værktøjer til at åbne digtene.

Evaluering
Individuel evaluering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Den folkelige litteratur

Den folkelige litteratur

Beskrivelse
I dette forløb skal vi se på den ældre litteratur som ikke har en forfatter, men som er blevet til gennem mundtlig overlevering. Det gælder folkeviserne og folkeeventyrene. Vi skal også se på litteratur som har været inspireret af disse fortælleformer. Vi slutter forløbet med at se en film (Manon og kilden) der har en masse referencer til den græske mytologi og skæbnedramaet. Vi læser en danskfaglig artikel der analyserer filmen.

Materiale
Harpens Kraft (tryllevise)
Ebbe Skammelsen (riddervise)
Hr. Ebbes døtre (folkevise)
Jorinde og Joringel (folkeeventyr)

perspektiv på den folkelige litteratur:
Ray Bradbury: Flyvemaskinen (kunsteventyr)
Clarice Lispector: Verdens mindste kvinde (fantastisk fortælling)
Claude Berri: Manon og kilden (1986)
Eva Jørholt: Kampen om vandet (analyse af Manon og kilden, referencer til græsk mytologi)

Baggrund
Forskellige opslag fra Litteraturens veje om folkeviser og folkeeventyr.

Kompetencer
   - en evne til at kunne fortolke litteratur uden en forfatter
   - et kendskab til den folkelige litteraturs særlige formsprog
   - et kendskab til nyere litteratur der har været inspireret af den folkelige litteratur
   - en evne til at bruge citater fra teksten i en tolkning

Evaluering
Vi har individuelle evalueringer i forbindelse med forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Eksistens

Beskrivelse
Vi slutter med et tematisk forløb om eksistens. Det handler ikke kun om eksistentialisme, den filosofiske retning der opstod efter 2. verdenskrig, men om tekster der tematiserer eksistensen på forskellige måder. Vi kommer rundt om begreber som: mening, illusion, illusionsløshed, kedsomhed, døden, udfordringer i livet, det borgerlige liv og skæbne. Vi begynder med Han Kangs nobelprisforelæsning "Lyset og tråden" hvor hun undersøger de eksistentielle spørgsmål som hendes forfatterskab har undersøgt.

Materiale
Han Kang: Lyset og tråden (nobelprisforelæsning 2024)
Peter Seeberg: Hjulet (1962)
Tove Ditlevsen: En morgen i et villakvarter (1952)
Johannes V. Jensen: På Memphis Station (1906)
Inger Christensen: Sommerfugledalen (værk, 1991)
Holberg: Af Jeppe på bjerget (1. akt) (1723)
Martin A. Hansen: Roden (1955)
Karen Blixen: Den afrikanske Farm
Klaus Rifbjerg: Engang

Kompetencer
   - en evne til at undersøge tematikker i tekster
   - en viden om forskellige måder tekster kan tematisere eksistens
   - en evne til at analyse tekster med fortolkningshypoteser
   - en evne til at dokumentere tolkninger vha. citater fra tekster

Evaluering
Vi slutter med en samlet evaluering af forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer