Titel
7
|
Oldtidens Egypten
Forløbet blev valg med et ønske om at forstå, hvad der egentlig gemmer sig bag begrebet om "det gamle ægypten" som ofte optræder i mange sammenhænge med pyramider, hierofglyfer og faraoer som genkendelige symboler.
Desuden, fordi emnet åbner for nogle mere generelle og principielle spørgsmål omkring civilisationsprocesser og historisk udvikling, som trækker spor til andre forløb, og åbner for interesssante overvejelser om forholdet mellem geografi og kultur. Endvidere var vi omkring Edward Saids orientalisme-teori, og dens implikationer for det at studere "orienten".
I forløbet arbejdede vi med periodisering af Egyptens oldtidshistorie med det gamle, mellemste og nye rige, og havde derudover fokus på kildegrundlaget til perioden; samfundsstrukturen og den religiøse forestillingsverden. I forlængelse heraf har vi arbejdet med politik og religion, og sammenhængen mellem disse sfærer.
Endelig arbejdede vi med Akhenaten som konkret eksempel på nogle af de strukturer og dynamikker, som strukturerede politik, religion og liv i Oldtidens Egypten.
Afslutningvis arbejdede vi kort med at forstå, hvorfor Oldtidens egyptiske civilisationer til sidst gik under.
Eleverne forventes at kende til begreber som farao, vizir, landbrugsrevolution, civilisationsbegrebet, Nilens rolle, pyramider, maat, præsteskab, Akhenaten, gamle/mellemste/nye rige, redistributionsøkonomi, specialisering, arbejdsdeling, førestillinger om dødsriget m.m.
Materiale
Thorkil Smitt m.fl.: Verdenshistorien 1 – fra klassisk til førmoderne tid. Lindhardt og Ringhof. 2014. Side 11-19
Oldtidens Egypten - samfund, guder og mennesker. Undervisningsmateriale udarbejdet af Ny Carlsberg Bibliotek
Ulrik Grubb m.fl: Overblik – verdenshistorien i korte træk. Gyldendal. 2013. Side 13-16, 18-19, 17
Ebbe Kühle: Hvorfra hvorhen hvorfor. Gyldendal Uddannelse. 1998. Side 28, 30-31
Frederiksen m.fl: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime. 2000. Side 22-23, 19-20
Mogens Carstensen m.fl: Menneske Samfund Historie. Gyldendal. 1993. Side 16-18, 23-24, 26, 18-19, 21-23, 32-33
http://www.ancient-egypt-online.com/fall-of-ancient-egypt.html
Filmklip:
Uddrag af filmen Prinsen af Egypten.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|