Titel
4
|
De store opdagelser
Forløbet tog udgangspunkt i den europæiske renæssance, og den udvikling som skete i opfattelse af menneskets forhold til verden i denne periode som en ramme indenfor hvilken at forstå den historiske proces, som vi ofte kalder opdagelserne. Gennemgangen tog udgangspunkt i verdensbillede og menneskesyn med udgangspunkt i kildemateriale.
Vi valgte dog at arbejde med forholdene i Mesoamerika inden europæernes ankomst for at forsøge at skabe en mindre etnocentrisk ramme i vores forståelse af emnet. Eleverne søgte selv information om inkaerne, aztekerne og maya-kultur, og præsenterede hovedtræk for hinanden.
I den forbindelse undersøgte vi også nogle generelle træk ved fortidige europæeres syn på andre kulturer, og de kulturmøder det skabte.
Et gennemgående træk i forløbet har været et fokus på forskellige typer årsagsforklaringer, hvor vi har arbejdet med at vægte f.eks. økonomiske, politiske, teknologiske, mentalitetsmæssige, politiske og religiøse årsager op imod hinanden, når vi har skullet forklare historisk udvikling. Herunder har vi også talt om forholdet mellem historiske aktører og historiske strukturer. Herunder har vi også arbejdet med Jared Diamonds makrohistoriske forklaringer med forankring i geografi og biologi med udgangspunkt i teorierne fra Guns, Germs and Steel.
Dette har vi f.eks. brugt til at prøve at forklare, hvilke typer grunde der var til, at europæerne tog ud og opdagede, hvorfor kineserne ikke gjorde, samt hvordan det kunne gå til, at europæerne kunne nedkæmpe og udslette de eksisterende civilisationer i mesoamerika. I forhold til det sidste spørgsmål fokuserede vi på mødet mellem europæere og aztekere.
Endelig har vi arbejdet med de kort - og langsigtede konsekvenser af opdagelserne med fokus på begreber som trekantshandel, merkantilisme, enevælde, slaveri, og forskellige typer imperier, samt hvordan Spanien og Portugal gradvist blev udkonkurreret af andre europæiske lande, navnligt England.
I forløbet arbejdede vi endvidere med at remediere kilder om processen i Valladolid
Pensum:
Nielsen, Jesper: Opdaget?:
- Om kulturmøder og stereotyper.
- Teotihuacan og aztekerne.
Ulrik Grubb m.fl. - "Overblik - Verdenshistorie i korte træk", s.80-87
Kiilsgaard-Madsen: "Opdagelserne", s.12-21
Peter Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie", s.163-190
Jellingsøe (et. al): Europas vej. Gyldendal. 1994. 172-176, 85-7, 193-194, 198-199.
Kilder:
Uddrag af Pico Della Mirandola: Om menneskets værdighed.
Uddrag af Niccolo Machiavelli: Fyrsten
Eksempler på renæssancekunst (Adams skabelse, Skolen i Athen m.m.)
Kilder til processen i Valladolid.
Mødet mellem Montezuma og Cortes
Dokumentar:
Jared Diamond - hvåben, hvede og stål - del I
BBC - Heroes, Hernan Cortes.
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|