Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Morten Nielsen Hasselbalch
|
Hold
|
2022 SA/w (1w SA, 2w SA, 3w SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Køn og ligestilling
Titel: Køn og ligestilling
Beskrivelse:
Forløbet har været opdelt således at kursisterne har fået en teoretisk indførelse i køn. Kønsteorier og dertil knyttet begreber er blevet behandlet. Dette har ført til arbejde med identitetsdannelse og socialisering, kønsrolle og de fire feminisme-bølger. Hvordan skal vi forstå køn og hvilken betydning over tid, har denne forståelse påvirket vores kønsforståelse i dag og den måde vi arbejder med ligestillingsudfordringerne. I denne proces er kursisterne blevet introduceret til normkritisk pædagogik, men også hvilken rolle medierne spiller i reproduktionen af kønsstereotyper. Ligestillingsspørgsmålet er blevet undersøgt. Den kønsmæssig ulighed i uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet, på ledelsesposter og i politik i Danmark er kortlagt. På baggrund af arbejdet med dette undersøgende niveau, har kursisterne diskuteret hvorvidt og hvordan ligestillingen udbedres i Danmark. Det har været med inddragelse af en forståelse af demokrati og EU's grundlæggende institutioner og ligestillingspolitik, at eleverne har behandlet og diskuteret muligheden for kønskvotering.
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering, samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur, politiske ideologier, skillelinjer, magt - og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene, velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, arbejdsmarkedsforhold,
kvantitativ og komparativ metode.
Fokus:
- Stilladsering af viden om køn og ligestilling (redegørende, undersøgende, diskuterende)
- Styrke deres diskussions-kompetence
Grundbogen i forløbet er Anna Storr-Hansen, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup: Køn og ligestilling, Columbus 2017
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle problemstillinger i forhold til køn i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere problemstillinger og udviklingstendenser vedrørende køn.
- Undersøge og dokumentere et politikområde.
- Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret må de på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Link til Den Samfundsfaglige Regnemaskine: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/statistik-og-metode/arbejdsbog-til-skriftlig-samfundsfag/den-samfundsfaglige-regnemaskine
Link til DfG-skriftlig samfundsfag:
https://sites.google.com/detfri.dk/skriftlighed-i-samfundsfag/start
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integration i sociologisk og politisk perspektiv
Emne: Integration i et sociologisk og politisk perspektiv
Resumé:
Dette integrationsforløb har beskæftiget sig med et sociologisk og politisk perspektiv på integration. Fokus har været på at forstå hvad integration er, de forskellige former for integration, samt hvilke sociologiske faktorer der spiller ind i analysen af hvad der skal til for at skabe god integration. Dernæst er de forskellige politiske holdninger til integration blevet belyst og anvendt i diskussion af om der kendertegner integration og god integration.
Områder/Indhold:
- Integrationsformer (pluralistisk integration, assimilation, segregation)
- Kultur, normer og værdier
- Identitetsdannelse
- Socialiseringsprocesser
- Bourdieus kapitaler, habitus og felt
- Anerkendelse
- Senmoderne karakteristika
- Diskursanalyse (kvantitativ og kvalitativ)
Kernestof (det eleverne skal vide):
– Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier
- social differentiering og kulturelle mønstre
Faglige mål i spil (det eleverne skal kunne for at anvende deres viden):
- anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
- forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier, herunder anvendelse af økonomiske og sociologiske begreber og teorier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Arbejdsformer:
- Lærerstyret undervisning
- Individuelt arbejde, par-arbejde og gruppearbejde
- Dialogbaseret undervisning
- Skriftligt arbejde
- Elev-fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det danske politiske system
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomiske kriser og genopretninger
EMNE: Økonomiske kriser og genopretninger
Kernestof
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå. Her aktiveret gennem et arbejde med finanspolitik og gældsemnet
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser. Her er anvendt finanspolitiske og pengepolitiske begreber, samt keynesianisme og neoliberalisme.
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Dette forløb har haft fokus på dansk økonomi før, under og efter Corona. Spørgsmål og undermener der er blevet adresseret er bl.a.
- Hvad kendetegner den globale økonomi og hvordan svinger den
- Hvad karakteriserer dansk økonomi?
- Hvad gør Corona ved dansk økonomi?
- Hvad karakteriserer hjælpepakker og hvilken form for økonomisk politik kendetegner de.
- Hvordan genåbnes der og hvilke former for økonomiske politikerne kendetegner denne genåbning
- Keynesianisme og gæld
- Neoliberalisme
- Pengepolitik
- Økologisk økonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Unge og trivsel i det senmoderne samfund
Emne:
Trivsel i det senmoderne samfund
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark diskuteres og løsninger ved anvendelse af Hartmut Rosa's begreb Resonans.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige sociologiske teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere den samfundsmæssige problemstilling 'trivsel'.
- Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser, her trivselsundersøgelser.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Dette forløb har haft fokus på hvad der kendetegner identitet i det senmoderne samfund og hvordan kan være med til at forklare den stigende mistrivsel i samfundet.
- Forstå det senmoderne samfund ved hjælp af teorier af:
A. Giddens, H. Rosa, E. Goffman, O. K. Pedersen og R. Willig
- Undersøge sammensætning og udvikling af trivsel i Danmark
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde
- Projektarbejde med elevfremlæggelser
- Lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EU
Kernstof:
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Fokus:
- Stilladsering af viden om EU (historie, organisering og beslutningsstrukturer) med henblik på at behandle cases: EU's handelspolitik; EU's landbrugspolitik; EU's demokratiske værdier.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle problemstillinger, her Ungarn/Polens relation til EU, samt diskutere løsninger he
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere problemstillinger og udviklingstendenser vedrørende EU's integration.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, her EU's handelspolitik og landbrugspolitik.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret må de på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde
- Dialogbaseret undervisning
- Elevfremlæggelser
- Lærerstyret undervisning
Ekskursion:
- Besøg i Europa-udvalget, Folketinget
- DR Debatten
Materiale:
ibog: https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1.3: Hvordan træffer EU beslutninger?
-
EU-parlamentet
-
Ministerrådet
-
Kommissionen
-
2.1: Føderalismen
-
2.2: Neofunktionalismen
-
2.3: Liberal intergovernmentalisme
-
Policy-niveauet: Hvorfor er den politiske udvikling i Ungarn og Polen i strid med EU’s værdigrundlag?
-
Polity-niveauet: Hvilke sanktioner har EU benyttet over for Ungarn og Polen?
-
Politics-niveauet: Konflikter og muligheder, når EU vil forsvare demokratiet i medlemslandene
-
Policy-niveauet: Hvordan håndterede EU flygtningekrisen? (Clea, Mille, Ida, Oliver, Sofie, Anna, Vigga)
-
Polity-niveauet: Hvordan samarbejder medlemslandene om asyl og grænsekontrol? (August, Alma, Laura, Nielsine, Esther, Esther, Olga, Sara)
-
Politics-niveauet: Konflikter og muligheder for EU’s samarbejde om flygtninge og migranter (Johanne, Johanne, Sofia, Ella, Uma, Alberte, Hannah)
-
Pengepolitikken i Danmark
-
LEKTIE: Pengepolitikken i Danmark
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Velfærdsstaten
EMNE: Velfærdsstaten
Til forløbet er brugt iBogen 'Velfærdsstaten under pres' Forlaget Columbus.
Formål med forløb:
Formålet med forløbet er at opnå viden om velfærdsstaten, dens forskellige udformninger, samt hvad det er der udfordrer velfærdsstaten som vi kender den i dag. I denne analyse inkluderes en handling af begrebet solidaritet, samt hvilken rolle udlicitering og brugerbetaling spiller i udformningen af den danske velfærdsstat.
Kernestof:
– velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund. Finansiering af velfærd.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
- forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger (velfærdsstatens udfordringer) og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier.
Beskrivelse/resumé:
Eleverne har opnået indblik i velfærdsstatens historie og byggesten, og opnået en forståelse for den form/model det har udmøntet sig i. Eleverne har opnået forståelse af de forskellige velfærdsstatsmodeller med særligt fokus på den danske og det universalistiske princip. Hver af de tre dele (stat, civilsamfund og marked) er blevet diskuteret med indblik på at at opnå et dybdegående indblik i hvilke muligheder og begrænsninger de har i fremtidens velfærdssamfund.
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde
- Dialogbaseret undervisning
- Elevfremlæggelser
- Lærerstyret undervisning
iBog: https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1.1 Hvad er velfærd? | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES
-
1.2 Velfærdsstaten –
og dens definitioner | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES
-
1.6 Velfærdstrekanten
og velfærdsmodellerne | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES
-
4.3 Den forandrede solidaritet – en udfordring for den universelle model? | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES (ALLE LÆSER)
-
Émilie Durkheim – mekanisk og organisk solidaritet | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES (Sofie, Sofia, Olga, Mille, Oliver, Ida, Vigga, Nielsine)
-
Jodi Dean og de tre solidaritetstyper | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES (Laura, Esther, Sarah, Hannah, August, Ella, Johanne A, Esther K.)
-
Søren Juul – den refleksive solidaritetsform i Danmark | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES (Alma, Alberte, Anna, Uma, Astrid, Johanne Q, Clea, Esther)
-
Frivillighed og aktive borgere | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES
-
7.2 Producentrollen | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES
-
3.1 Den demografiske udfordring – flere ældre og færre erhvervsaktive | VELFÆRDSSTATEN UNDER PRES
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
International Politik og Dansk Udenrigspolitik
Kernestof
- International politik
aktører, magt, sikkerhed, konflikter internationalt, samt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i hhv. Kina/Taiwan og 'exit Afghanistan', samt diskutere løsninger herpå.
- anvende IP viden, begreber og faglige sammenhænge til at forklare
og diskutere problemstillingerne Kina/Taiwan og 'exit Afghanistan'
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed, her konkret ind og ud af Afghanistan
- indsamle og bearbejde fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Indhold
IP-teorierne realisme, neorealisme, liberalisme, samt konstruktivisme er blevet behandlet, samt anvendt til at analysere to aktuelle begivenheder.
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde
- Projektarbejde med elevfremlæggelser
- Lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Demokrati
EMNE: Demokrati
Kernestof
- Politik
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå. Her aktiveret gennem et arbejde med finanspolitik og gældsemnet
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Dette forløb har haft fokus på en grundlæggende forståelse af demokrati. Undermener der er blevet adresseret er:
- Det repræsentative demokrati
- Det direkte demokrati
- Teknokrati
- Aleatorisk repræsentative demokrati
Arbejdsformer
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Læreroplæg
- DR Deadline indslag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53472484766",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53472484766",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53472484766"
}