Titel
3
|
Tema 2: Perú, el país de los incas EKSAMEN
Emne
Formål og Indhold:
Peru er det fjerdestørste land i Sydamerika. Det er et land med meget høj biodiversitet på verdensplan og er bærende af en stor kulturarv.
Perus kultur og sprog stammer helt tilbage til Inkaernes og før inkaernes tid med præcolumbianske kulturer som Mochica, Paracas og Chimú. Den magiske by Cusco, som ligger i Andesbjergerne i den sydlige del af Peru, var hovedstaden for Sydamerikas største rige, Inkariget, som spanierne mødte da de ankom til landet i 1533. Cusco er på UNESCOS verdensarvsliste og ikke lang derfra ligger en af verdens 7 nye vidundere: Machu Picchu. Både Cusco, den hellige Inkadal og Machu Picchu tiltrækker tusindvis af turister hvert år.
Peru indeholder også andre store attraktioner som Titicaca søen, Andes bjergerne, Amazonas regnskoven, Nazca linjerne, Colca Canyon, Chan-chan ruienerne, flotte strande, osv. Peru er et smukt og stort land, som ud over store historiske og naturattraktioner, også byder på stor diversitet inden for det multikulturelle og den multietniske arv. Indianerne blev blandet med spaniere, europæere, afrikanere og asiatiske migranter og som resultat blev der etableret en meget spændende mestiz befolkning. Blandingen resulterede også i opblomstring af ”cholo” kulturen og ”criollo” kulturen, som har sit eget præg i Peru. Dette kan opleves både i de små landsbyer som i de store byer ved både kysten, andesbjergene og i regnskovsområdet. Et produkt af denne blandede kultur kan man blandt andet se i maden (som er et af de bedste køkkener på verdensplan. Restaurant ”Central” i Lima er lige kåret som verdens nr. 2, lige efter vores danske ”Geranium”), i traditionerne og i religionen, osv. Peru udmærker sig også i litteraturen (bla. har Peru en nobelpris vinder i litteratur), i musikken, sport (fodbold og surfing i Stillehavet som de mest populære sportsgrene), sprog (med spansk og quechua som de største sprog), osv.
Kommunikationsfærdigheder, mundtlighed og kulturforståelse.
Læse og forstå hovedindholdet i et tydeligt talt spansk om emnet Peru (forskellige medier).
Tale et klart og nogenlunde flydende spansk om emnet.
Skrive et enkelt og sammenhængende spansk og skriftligt oversætte en enkel dansk tekst til spansk.
Analysere og fortolke forskellige teksttyper inden for såvel skønlitteratur som sagprosa samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, samfundsmæssige og litterære sammenhænge.
Perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansktalende lande til egne samfunds- og kulturforhold.
Formål er at eleverne bliver introduceret til et nyt land i den spansktalende verden, i dette tilfælde Sydamerika.
Vi læser nedenstående tekster:
"Lucerucha" af Suzan Desezar og Quri Palomino, aMateMedia, 2022.
"Tracy: La Semana Santa y los Perros son mi pasión", Vale un Perú. Columbus, 2023.
"Datos sobre el Perú: historia y geografía", Vale un Perú, Columbus, 2023.
"El cocinero del Perú: Gastón Acurio", spanskbladet Rodrigo, 2021.
"Contigo Perú", Vale un Perú, Columbus, 2023.
"Historia y geografía!, Columbus 2023.
Brætspil om Peru, med 36 spørgsmål om landet. Eleverne ar i grupper lavet deres egne brætspil. .
|