Holdet 2022 SP2/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Helle Witt
Hold 2022 SP2/g (1g SP2, 2g SP2, 3g SP2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Spansk begyndersystem
Titel 2 Caminando begyndersystem fortsat
Titel 3 1. Pedro Almodóvar y sus películas. EKSAMEN
Titel 4 2. Los jóvenes españoles. EKSAMEN
Titel 5 3. Cuba. EKSAMEN
Titel 6 Cuba fortsat. EKSAMEN
Titel 7 4.Cataluña
Titel 8 5. El cambio climático. EKSAMEN
Titel 9 6. La vida de Frida Kahlo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Spansk begyndersystem

Formål er at opbygge et basisprog med udgangspunkt i teksterne og gloserne samt øvelserne i 'Caminando' begyndersystem.  

Materiale:
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando - Grundbog", Gyldendal, 2009,
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando - Øvebog", Gyldendal, 2009


Vi skal lære nutidsbøjningerne af de tre typer verber: -ar,-er,-ir. Vi skal lære førnutid, gerundium, substantivernes og adjektivernes bøjning.
Fokus på opbygning af glosebanker omkring famileforhold, boligforhold, at orientere sig i byen og at kunne spørge om vej og forklare hvordan man finder vejen, at shoppe, at kunne sige hvad man kan lide og ikke kan lide (gustar), lære klokken,  hvordan man taler om vejret, skrive en præsentation af sig selv, beskrive sit udseende, tale om fritid og interesser, tale om forskellige sportsgrene, tale om bolig og møbler, at kunne beskrive sin egen bolig, at tale om transportmidler, at kunne købe billetter
Overordnet formål:  Større kommunikative færdigheder, skriftlig såvel som mundtligt; udvidelse af ordforråd og beherskelse af basale færdigheder i sætningskonstruktion.

Løbende udvides elevernes kendskab til verbernes bøjning, som er skelettet i alle ytringer på spansk. Vi øver stadig præsens-formerne af -ar,-er og -ir. Vi lærer perfecto (førnutid), nærfremtid (ir+a+infinitiv), gerundium (hjælpeverbet estar + -ando/iendo)
Samtaleområder: familie-gloser, at beskrive sin dagligdag, sin morgenrutine, bestille på café, tale om vejret, ugedagene, datoer, købe tøj, tøjvaner og smag, sige hvad man kan lide og ikke kan lide (gustar), spørge og svare om klokken, spørge om vej, sige tak og undskyld, beskrive sig selv og udseende, tale om fritid og interesser, købe billetter til koncerter, tale om forskellige sportsgrene, tale om bolig og møbler, beskrive indretningen i sit hjem/værelse, købe busbilletter, kunne fortælle om Madrids seværdigheder, gå på Tapas-bar.
Tareas og skriftlige afleveringer drejer sig om ovenstående emner.

Andre grammatisk emner: Estar/hay/ser, muy/mucho, diftongerende verber, substantivernes køn og brugen af den bestemte og ubestemte artikel, adjektivets placering og bøjning, de uregelmæssige adjektiver, de personlige pronomier og de possesive pronomier. Progressionen i grammatikundervisningen går fra kundskaber i og at kunne anvende de grundlæggende verbalkonstruktioner og de mest basale hitverber til at kunne have små samtaler om forskellige emner med flere slags verber.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 66 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Caminando begyndersystem fortsat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 1. Pedro Almodóvar y sus películas. EKSAMEN

Pedro Almodóvar y sus películas.

I forløbet anvendes:
ordbogen.com

MinLæring: Spanskgram. Komplet spansk grammatik til undervisning på A -niveau:
https://www.minlaering.dk/

I dette forløb er der blevet fokuseret på det spanske i Almodóvars univers; hvad er det der gør disse film så spanske. Herunder kulturen, la movida madrileña, samfund og køn, og de lidt skæve eksistenser, som det afspejles i hans film.

Metoder:
Eleverne træner både mundtlighed og skriftlighed gennem billedanalyse af klip fra filmene, filmreferat og farvesymbolik i hans film.  
Eleverne træner læsetræning af tekst om Almodóvar samt repetition af hitverber og småord til at binde sætninger sammen med. Samt repetition af datidsformen præteritum.


Kernetekst:
Eget materiale om Pedro Almodóvars liv og univers, la movida madrileña og tematikkerne i hans film:  https://drive.google.com/drive/folders/0BzMY6F2dN2J3b3dYQ1ZVXzdiRU0 (2,3 ns)

Film:
'Volver' (2006) (32ns)
"Todo sobre mi madre" ,1999 (34 ns)
"Dolor y Gloria", 2019 (35ns.)
'Hable con ella (2002)  (40 ns)

Eleverne har produceret deres egne minifilm af ca. 2-3 min. varighed, der skulle matche Almodóvars stil, æstetik og tematikker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 2. Los jóvenes españoles. EKSAMEN

At opnå viden omkring Spanien og hvordan de unge spaniere lever.

I forløbet anvendes:
ordbogen.com

MinLæring: Spanskgram. Komplet spansk grammatik til undervisning på A -niveau:
https://www.minlaering.dk/


Indhold:
Eleverne har  læst tekster om unge Spaniere. Hvem er de?  Hvordan er de? Hvad laver de? Hvad laver de i deres fritid? Hvordan bor de? Hvad tænker de om Spanien? Hvad tænker de om La buena vida?
Eleverne skal opnå ordforråd om dagligdagen, fritidsinteresser, familieliv m.m som de også bruger i forhold til at fortælle om dem selv.  
Grammatisk er der fokus på at bruge Hit-verberne aktivt samt kunne lave sætninger ved brug af "småord"/ konjunktioner.


Kernetekster og tilhørende filmmateriale:
Fra "La buena vida", af Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2015:
"David de Valls", side 22-29.
"Alejandro de Madrid", side 71-82
"Adrián de Santiago de Compostela". s. 45-55
"Mireia de Barcelona". s. 31-44.

Derudover har vi set og arbejdet med 1. epiode af den spanske tv-serie Èlite.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
De to datider. 21-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 3. Cuba. EKSAMEN

Introduktion til Cuba både historisk og aktuelt.

I forløbet anvendes:
ordbogen.com

MinLæring: Spanskgram. Komplet spansk grammatik til undervisning på A -niveau:
https://www.minlaering.dk/


Eleverne er indledningsvis blevet bekendt med den historiske og  samfundsmæssige udvikling på Cuba med fokus på revolutionen gennem små filmklip.
Eleverne har også læst tekster om den specielle periode, om begreberne macetas, jinetereas og mantenidos, og om hvad det vil sige at vokse op som eksilcubaner i USA.

Film: I forbindelse med filmen Habana Blues har vi haft fokus på de forskellige karakterers dilemmaer og vi har arbejdet med billedanalyse i tematisk kontekst. Det store dilemma for enhver cubaner om, hvorvidt man skal forblive på øen eller prøve at emigrere ( factores de atracción y factores que empujan) står centralt i gennemgang af filmen "Habana Blues".

Kernetekster:

Fra Cuba en cambio, Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016:
'El período especial'. s. 6-8
'Personajes de la crisis económica: Macetas, jineteras y mantenidas'. s. 9-12

Fra Cuba en Miami af Aase kledal og Ulla Ringgaard: La vida de Yisel Valdés. s. 56 -61. Gyldendal 2015.


Film : Habana Blues , 2005, Benito Zambrano
.


Supplerende materiale:
Små youtube klip om revolutionen og den specielle periode

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Cuba fortsat. EKSAMEN

Vi samler op på Cuba forløbet fra før sommerferien.
I dette forløb bruges:
ordbogen.com
Minlæring: spanskgram. Komplet spansk grammatik til undervisning op til A-niveau.
www. minlaering.dk

Eleverne laver præsentationer af:
-Revolutionen, Castro & Che
-Svinebugtinvasionen & Cubakrisen
-Den specielle periode
-Kultur, natur & religion

Kernetekster:
Fra Cuba en cambio, Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016:
'Personajes de la crisis económica: Macetas, jineteras y mantenidas'. s. 9-12

Film: Diarios de motocicleta.

Grammatik: Vi øver billedbeskrivelser med direkte objekt, samt øver samtale om emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 4.Cataluña

Eleverne kender allerede lidt til Catalanske traditioner (La Sadana og Los castillos humanos) gennem teksterne om de unge catalanere fra bogen La Buena Vida.

I forløbet anvendes:
ordbogen.com

MinLæring: Spanskgram. Komplet spansk grammatik til undervisning på A -niveau:
https://www.minlaering.dk/


Forløbet starter med grammatisk gennemgang af indirekte objekt, der aktiveres ved billedanalyser af filmen: Ferskenlunden i Catalonien.

Eleverne læser tekster om unge mennesker i Catalonien og deres kulturelle traditioner og hvad det vil sige at være catalansk i deres øjne.
Eleverne arbejder i relation til dette med danske seværdigheder/traditioner.

Derudover behandles Cataloniens ønske om selvstændighed gennem tekster/lydklip, der belyser hvorfor Catalanerne ønsker denne.


Kernetekster:
Voces de Berga. Una ciudad Catalana. Silvia Becerra Bascuñán. Lindhardt og Ringhof. 2014:

Kap. 7: "No estoy en contra de España" s. 68-75  (4,9 ns)
Kap. 6: Nos sentimos muy catalanes. (2,1 ns)

Videoer:
Will Catalonia Become Independent:
https://www.youtube.com/watch?v=YK-lXspt4S0


Film:
'Alcarrás', 2022. Instruktør Carla Simón
'Biutiful'  2010. Instruktør Alejandro González Iñárritu

Grammatik:
Øvning af indirekte objekt samt aktiv brug af verbalperifraser

Paula holder oplæg om Madrid >< Barcelona (Catalonien)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 5. El cambio climático. EKSAMEN

Klimakrisen i Spanien og Latinamerika.

I forløbet anvendes:
ordbogen.com

Minlæring: Spanskgram. Komplet spansk grammatik til undervisning på A -niveau:
https://www.minlaering.dk/


Indledningsvis gennemgår og øver eleverne sig på delprøve 1 & 2 frem mod terminsprøven med sættet med en ung spaniers kamp/ de unge spaniers kamp mod klimaforandringerne samt en general snak om klimaproblematikker.

Dernæst følger forskelligt materiale om de aktuelle udfordringer og problematikker, herunder avocado produktionen i Chile og skovbrande. Men også forskellige tiltag på bæredygtig tøjproduktion i Sevilla, klimavenlig mad, klimavenlig boform, mikroaktivisme. Fokus på at cykle m.m.

Materiale:
Fra Bogen Espana frontera climática. Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm. Forlaget Columbus 2024
2.2. Skovbrand i Catellón. Iván og hans far. s.46-50. Hertil har eleverne produceret små videoreportager om eksisterende skovbrande i Spanien og Latinamerika.
3.1. Klimakokken i Sevilla. s. 69-74
3.3. Klimavenlig tøjproduktion. Javier s. 80-86.
4.1. Ung i en klimakrisetid s. 101-105 + 4.2 La Borda- Klimavenlig boform i Barcelona.

Filmmateriale:
-'Fast fashion, ropa barata y que dura muy poco en tienda'. (canal la sexta)
-Netflix. Rotten, sæson 2, episode 1 "Advokadokrigen". 2018 - 2019


Podcast:
Climate Heroes - Biking in Spain - Duolingo Spanish Podcast
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
8.opgave. El cambio climático 29-01-2025
9.opgave. Terminsprøven 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer