Titel
1
|
Spansk begyndersystem
Formål er at opbygge et basisprog med udgangspunkt i teksterne og gloserne samt øvelserne i 'Caminando' begyndersystem.
Materiale:
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando - Grundbog", Gyldendal, 2009,
Inge Margrethe Clausen m.fl., "Caminando - Øvebog", Gyldendal, 2009
Vi skal lære nutidsbøjningerne af de tre typer verber: -ar,-er,-ir. Vi skal lære førnutid, gerundium, substantivernes og adjektivernes bøjning.
Fokus på opbygning af glosebanker omkring famileforhold, boligforhold, at orientere sig i byen og at kunne spørge om vej og forklare hvordan man finder vejen, at shoppe, at kunne sige hvad man kan lide og ikke kan lide (gustar), lære klokken, hvordan man taler om vejret, skrive en præsentation af sig selv, beskrive sit udseende, tale om fritid og interesser, tale om forskellige sportsgrene, tale om bolig og møbler, at kunne beskrive sin egen bolig, at tale om transportmidler, at kunne købe billetter
Overordnet formål: Større kommunikative færdigheder, skriftlig såvel som mundtligt; udvidelse af ordforråd og beherskelse af basale færdigheder i sætningskonstruktion.
Løbende udvides elevernes kendskab til verbernes bøjning, som er skelettet i alle ytringer på spansk. Vi øver stadig præsens-formerne af -ar,-er og -ir. Vi lærer perfecto (førnutid), nærfremtid (ir+a+infinitiv), gerundium (hjælpeverbet estar + -ando/iendo)
Samtaleområder: familie-gloser, at beskrive sin dagligdag, sin morgenrutine, bestille på café, tale om vejret, ugedagene, datoer, købe tøj, tøjvaner og smag, sige hvad man kan lide og ikke kan lide (gustar), spørge og svare om klokken, spørge om vej, sige tak og undskyld, beskrive sig selv og udseende, tale om fritid og interesser, købe billetter til koncerter, tale om forskellige sportsgrene, tale om bolig og møbler, beskrive indretningen i sit hjem/værelse, købe busbilletter, kunne fortælle om Madrids seværdigheder, gå på Tapas-bar.
Tareas og skriftlige afleveringer drejer sig om ovenstående emner.
Andre grammatisk emner: Estar/hay/ser, muy/mucho, diftongerende verber, substantivernes køn og brugen af den bestemte og ubestemte artikel, adjektivets placering og bøjning, de uregelmæssige adjektiver, de personlige pronomier og de possesive pronomier. Progressionen i grammatikundervisningen går fra kundskaber i og at kunne anvende de grundlæggende verbalkonstruktioner og de mest basale hitverber til at kunne have små samtaler om forskellige emner med flere slags verber.
|