Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Morten Nielsen Hasselbalch
|
Hold
|
2022 Ng/x (1x Ng, 2x Ng, 3x Ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klima og klimaforandringer
Formål med forløbet:
At opnå en grundlæggende forståelse for klimaet og dets forandringer, inklusiv adfærdsmæssige løsninger på klimaforandringerne.
Indhold og struktur:
Forløbets omdrejningspunkt er klimaforandringerne og de løsninger de påkalder sig. Forløbet er struktureret i tre dele. Del 1 gives der en klimafaglig behandling af en række indikatorer der viser at klimaet ændrer sig. Del 2 beskæftiger sig med årsagerne til at klimaet forandrer sig. Del 3 giver en dybere forståelse af, og debat omkring, løsningerne på klimaforandringerne og hvorledes det er muligt at have en bæredygtig samfundsudvikling som tager højde for klimaforandringer.
Kernestofområde (det eleverne skal vide):
- Klima og klimaændringer, de natur- og samfundsmæssige faktorer, der påvirker det, samt dets
betydning for menneskets livsvilkår.
Faglige mål i spil (det eleverne skal kunne for at anvende viden):
- at opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer og digitale billeder, der illustrerer klimaets forandringer over tid. Ydermere at reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn om årsager til og løsninger på klimaforandringer (repræsentationskompetence)
- forstå og kritisk at anvende en række modeller, bl.a. ‘den termohaline cirkulation’ og ‘strålingsbalancen’ som repræsentation af virkeligheden (modelleringskompetencen)
- ud fra indsamlet data, observationer og målinger om klimaforandringer, analysere og fortolke klimaforandringerne og dets konsekvenser for menneskelige levevilkår (analytiske kompetencer)
- at beskrive og anvende faglige begreber, teorier og sammenhænge igennem skriftlighed
- at indsamle og vurdere informationer fra forskellige instanser og miljøer, som beskæftiger sig med klima og klimaforandringer (kommunikationskompetencer)
- at formidle faglig viden om løsninger på klimaforandringerne, analysere diskussioner om løsninger (kommunikationskompetence)
- udtrykke sig med faglig præcision om naturvidenskabelige information fra forskellige kilder
- at analysere og vurdere en geofaglig problemstilling, klimaforandringer, i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden, eventuelt sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag, især samfundsfaglig (perspektiverings- og kontekstkompetencer)
Ekskursion: Mellemfolkeligt Samvirke om "Klimaforandringer og FN's Verdensmål"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bæredygtige byer
Emne: Bæredygtig by
Kernestofområde:
Befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden. Samt bæredygtighed
Faglige mål:
observere, beskrive, strukturere og klassificere geofaglige rumlige mønstre, data og resultater (bykvarter-analyse)
̶ udføre simple former for geofagligt eksperimentelt arbejde, herunder feltarbejde og dataindsamling (bykvarter-analyse)
̶ behandle og anvende geofaglige data og resultater (behandling af resultater fra bykvarter-analyse)
̶ opstille enkle problemformuleringer ud fra en geofaglig tilgang (København som en Bæredygtig by - hvordan)
̶ forstå forskellen mellem en teoretisk model og den observerede virkelighed (bymodeller og kursisternes observationer)
Feltarbejde:
- Bykvarter-analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Råstoffer - samfundets byggesten
Faglige mål:
- at eleverne arbejder med de naturvidenskabelige problemstillinger, der knytter sig til råstoffer. Forløbet bidrager til at eleverne opnår kendskab til naturvidenskabelig tankegang og metode gennem
arbejdet med de fire generelle naturvidenskabelige kompetencer;
- repræsentations- og modelleringskompetencer,
- empirikompetencer, formidlingsorienterede kompetencer og perspektiveringsorienterede kompetencer.
Forløbet giver også eleverne et naturgeografisk grundlag for en analytisk stillingtagen til samfundets og menneskets udnyttelse af naturen, herunder et særligt fokus på værdikædeanalyse. Her er det faglige mål 'at udskille, analysere og fortolke væsentlige naturfaglige enkeltfænomener og delprocesser i naturen og menneskets omgivelser og sætte dem ind i overskuelige sammenhænge' en vigtig del i analyse fra mineral/naturressourceprodukt til forbrugsgenstande.
Kernestof:
- Jordens og livets udvikling i et langt perspektiv.
- Produktionens miljøkonsekvenser og bæredygtighed.
- Betydning for menneskets livsvilkår, forbrug, handel og global arbejdsdeling.
- Produktionen og dens afhængighed af teknologisk udvikling og ressourcegrundlag, økonomi,
kultur- og befolkningsforhold.
Emner:
- Bjergartsdannelse og bjergartstyper
- Mineraldannelse
- Pladetektonik og beviser for denne
- Vulkanisme
- Råstofdannelse
- Råstoffer i det geologiske kredsløb
- Værdikædeanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det danske istidslandskab og kystlandskab
Emne: Det danske istidslandskab
Formål: At opnå en forståelse for det danske landskabs dannelse fra Saale og Weishel-istiden
Faglige mål:
– identificere, genkende og klassificere forskellige modeller over istidslandskaber.
– planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde på Institut for Geovidenskab, KU. Der er med brug af GIS opnået kendskab til istidslandskabet i Vestjylland.
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller som repræsentationer af istidslandskabet
Faglige områder.
- Saale-istiden og Bakkeøer
- Weishel-istiden, herunder morænelandskabet (bundmoræne, randmoræne, dødislandsskab, smeltevandsletter, tunneldal)
- Iskerner og dateringer
- Gletsjer-dannelse
- Kystmorfologi og kysttyper
- Sand og sandindustrien
Øvelse: Kystformer med Google Earth
Ekskursion: Besøg på Niels Bohr Instituttet om 'Iskerneboringer'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kina som verdens værksted
Kina - verdens værksted
Emner:
- Demografiske transitionsmodel, befolkningspyramider, Kinas befolkningspolitik
- Kinas økonomiske udvikling
- Kina i Afrika
Fokus på at arbejde med case Kina og med særligt fokus på Kinas rolle i Afrika. Der blev her analyseret konkrete case fra Kina i Etiopien og en specifik sektor der. Videnskabelige artikler blev anvendt med henblik på at give eleverne indblik i hvad der kræves på længere videregående uddannelser.
Faglige mål:
– opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer. Adskille modeller er blevet behandlet (bl.a. Rostows faseteori, værdikædeanalyse)
– ud fra egne fundne data analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser, herunder sammenspillet mellem økonomisk vækst og (manglende) hensyntagen til miljø og klima i Kina .
- at analysere og vurdere en geofaglig problemstilling, 'Kina i Afrika', i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden, eventuelt sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag, især samfundsfaglig (perspektiverings- og kontekstkompetencer)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vand - kilde til liv og energi
Emner:
- Vandets kredsløb og vandbalanceligningen
- Grundvandsdannelse
- Grundvandsforurening og naturhensyn
- Vandrensning
Faglige mål:
– identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
– planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde (porøsitetsforsøg)
– opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer. Adskille modeller er blevet behandlet (Bl.a. Grundvandsdannelse, Vandets kredsløb)
– ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser. Vi har tolket på resultaterne fra porøsitetsforsøg til at analysere jordbundsforhold i DK, og derved grundlag for bedre at kunne forstår grundvandsdannelse og dyrkningsbetingelser.
– forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller som repræsentationer af virkeligheden
Ekskursion:
- Spildevandscenteret Damhus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bornholm
Emner:
- Bornholms geologi
- Bornholms klima
- Bornholms demografi
- Bornholms erhvervsudvikling
Faglige mål:
– identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge (Bornholms geologi og landskab
– opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer. Adskille modeller er blevet behandlet
– ud fra data analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser. Vi har tolket på demografiske og erhvervsdata, og derved grundlag for bedre at kunne forstå og diskutere Bornholms situation og udviklingsmuligheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53483769003",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53483769003",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53483769003"
}