Holdet 2022 MU/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Anders Raabo, Helle Dahl Løppenthin
Hold 2022 MU/b (1b MU, 2b MU, 3b MU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Grundlæggende musikteori
Titel 2 Forløb#2: Sammenspil samt optræden til infoaften
Titel 3 Forløb#3: Filmmusik
Titel 4 Forløb#4: Sammenspil og kor
Titel 5 Forløb#5: Skriftlig musik
Titel 6 Forløb#6: Blues
Titel 7 Forløb#7: Sangskrivning: TP forløb: dansk og musik
Titel 8 Forløb#8: Elektronisk musik
Titel 9 Forløb#9: Reggae TP forløb: Musik og engelsk
Titel 10 Forløb#10: Studietur: TP forløb med samfundsfag
Titel 11 Forløb#11: Intro forløb
Titel 12 Forløb#12: Modalharmonik
Titel 13 Forløb#13: Filmmusik: Lord of the Rings
Titel 14 Forløb#14   M2 - M1  fokus
Titel 15 Forløb#14 Terminsprøve
Titel 16 Musikprojekt - indspilning
Titel 17 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Forløb#2: Sammenspil samt optræden til infoaften

Musikudøvelse:

Faglige mål:

̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en og flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

D. 11/1 optrædes med Mamas & Papas: Califonia Dreamin' til gymnasiets informationsaften.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3: Filmmusik

Indhold/faglige mål

- Få viden om hvad det kræver for 'at lytte til film'
- Få viden om filmmusikkens historie.
- Forstå filmmusikkens forskellige funktioner. Vi har arbejdet med begreberne realmusik, underlægningsmusik, kendingsmelodi (logos), parafraserende musik, kontrapunkterende musik og polariserende klip samt ledemotiver.
- Analysearbejde af fimmusik. Her er der udover det ovenstående arbejde med formanalyse.
- Sammenspil af filmmusik

Materialer:
- 'At lytte til film-pdf'
- Filmmusikteori:
https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus
- Powerpoint om filmmusikkens historie og filmmusikkens funktioner:
https://drive.google.com/drive/folders/10cqNnbpPwdl7pcCUzIkgBtOrpAkrWhQI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4: Sammenspil og kor

Musikudøvelse:

Faglige mål:

̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en- og flerstemmige sange og satser.
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

Der er blevet optrådt til efterårs- og forårs musikcafé samt 3g'ernes dimission.

Til kor er der sunget Bob Dylan: 'Make you feel my Love' + 'Simply Red: Red Box' samt 'Dejlig er Jorden' og 'It's Hard to Be a Nissemand' som blev optrådt med til juleafslutningen.

Walking on the Moon blev spillet og optrådt med til infoaften.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 173 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Forløb#5: Skriftlig musik

Faglige mål:

M1 – Musikalsk analyse
Generelle faglige mål
Eksaminanden skal demonstrere indsigt i musikkens væsentlige parametre: harmonik, melodik og rytmik. Opgaverne i musikalsk analyse stilles med udgangspunkt i et bredt repertoire af eksisterende
og/eller nedskrevet musik, men kan besvares uden specifik stil- og/eller genrekendskab. Der prøves i
analysekompetencer inden for: A) akkordlæsning, B) harmonisk analyse, C) melodisk analyse og D) rytmisk analyse. For opgaverne indenfor alle fire analysekompetencer gælder, at der kan forekomme op til
tre faste fortegn.

Materialer:

M1:

https://thomashammer.dk/musikteori-1/

https://drive.google.com/drive/folders/1NbH08GumgvrSSs0Z4_4OQVPCEBxfcpTR

M2:

Opgavens overordnede faglige mål:

Eleven skal demonstrere færdigheder inden for satsteknik, stemmeføring, prosodisk og koridiomatisk arbejde samt formforståelse.

Faglige delmål:
Eleven skal kunne anvende forskellige satsteknikker, f.eks. parallelføring (terts- og sekstparalleller), unisono, bytte gårde, tritonusopløsning samt komplementærrytmiske udfyldninger. Stemmerne i arrangementet skal være sangbare, og sangtekst skal lægges prosodisk korrekt. Stemmerne skal være koridiomatisk udformet. Stemmeføringen bør være udtryk for et gennemtænkt satsarbejde. Heri indgår bl.a.
en hensigtsmæssig stemmeafstand og en afbalancering af satsens melodiske (vandrette) og harmoniske (lodrette) dimension. Stemmerne bør have melodisk kontur og være logiske i forhold til melodien.
Hvad angår kvint- og oktavparalleller samt dissonansbehandling og ledetoneopløsning, bør brud på
traditionelle stemmeføringsregler være musikalsk begrundet. Bastoneangivelse kræves på betonet tid, hvor en anden akkordtone end grundtonen er valgt.

Materialer:

https://www.musikipedia.dk/vokalarrangement

https://drive.google.com/drive/folders/1VBhYcRfK_MVJQb9S3is39bveuWkmTBSY

Afsluttes med en årsprøve d. 22/5.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 173 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6: Blues

Formål og faglige mål:

- Få viden om blues rødder herunder i grupper arbejde med forskellige undergenrer af blues.
- Få historisk baggrund for bluesmusik
- Genkende blues stiltræk i musikken (både lyd og nodebillede), herunder arbejde på bluesform, harmonik, bluesskalaer, blå toner osv.
- I grupper skal I kunne lave en bluesanalyse (Robert Johnson: Sweet Home Chicago).
- Kunne spille og fortolke et bluesnummer i en sammenspilsgruppe (Sweet Home Chicago).

Materialer

Kernestof:

Bjarne Mørup (2008): Blues s. 7-19
Rytmisk musik – historie, miljø og vilkår ((Peter Krog (red.): "Mod Rhythm and Blues":  Gyldendal 1978, side 99-106.

Robert Johnson: Sweet Home Chicago:
https://www.youtube.com/watch?v=O8hqGu-leFc
Robert Johnson: Guitar og lyrics
Robert Johnson: Grooveark: guitar, bas trommer.

Sekundært stof

Martin Scorseses dokumentar om blues: "Feel like going home"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7: Sangskrivning: TP forløb: dansk og musik

Formål:

Eleverne skal i samarbejde med musik og dansk producere egen sangtekst og musik som skal optrædes med eller indspilles og høres sidst på ugen i sangskrivningsugen.

Temaet var 'det absurde i hverdagen'.

Som introduktion til sangskrivning bruges forskellige sangskrivningsmetoder og materialer:

https://drive.google.com/drive/folders/1AYIpfYlELTPTMQdJznYCjF59WddyA0VF
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8: Elektronisk musik

Elektronisk musik

Formål/indhold:
- Lære væsenforskellig (også tidsligt) elektronisk musik at kende.
- Analyse i grupper samt fremlæggelse af væsenforskellig elektronisk musik (se kernestof) med fokus på sound.
-Intuitiv lytning (lytteorienteret analyse) til John Cage (1939): Imaginary Landscape
- Eleverne har selv lavet en liste af forskellig elektronisk musik, som vi har lyttet til og talt om.

Materialer:

Kernestof:

- Musique Concréte: Étude aux chemins de fer, Pierre Schaeffer (1948)
- Tape Music, USA: Imaginary Landscape #1, John Cage (1939)
- Elektronische Musik, Tyskland: Elektronische Studie II, Karlheinz Stockhausen (1953-54)
- Den elektrificerede populærmusik i USA: Good Vibrations, The Beach Boys (1966)
-Eksperimenterende rock i UK: Revolution 9, The Beatles (1968)
- Kraftwerk: Autobahn, Kraftwerk (1974)
- Ambient: Oxygene IV, Jean Michel Jarre (1976)
- Tidlig computermusik: Illiac Suite, Hiller/Isaacson (1956-57)

Sekundært Materiale:

The Case for Electronic Dance Music Culture - Historica Electronica (Simon Reynolds): "Bring the Noise" s. 312-329
Rockmusik i tid og rum kap. 6: "Sound", s. 104-131
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9: Reggae TP forløb: Musik og engelsk

Tværfagligt forløb mellem engelsk og musik

Formål/indhold:

At arbejde tværfagligt med musik og engelsk omkring reggaegenren.
At kende til reggae og jamaicas historie igennem musikken.
At opnå et kendskab til stiltræk i reggaen.
At spille reggae i sammenspilsgrupper. Yderligere rotationsundervisning i Bob Marley (Stir it up)
At analysere reggaemusik med særligt fokus på form, groove og sound.
At introducere til og reflektere over videnskabsteoretiske metodiske muligheder og begræsninger i arbejdet med genren
At øve sig i opgavegenren frem mod SRP.

Indhold:
Vi havde en kursusfase, hvor vi arbejdede med grundlæggende historisk og stilhistorisk viden om reggae.
Dernæst havde vi en projektfase, hvor eleverne selv problemformulerede og skrev opgaver om reggae.

I den forbindelse skulle de også gøre sig overvejelser løbende om metodiske og videnskabsteoretiske elementer, og de blev introduceret til forskellige tilgange.

Forløbet kulminerede med et mundtligt forsvar af opgaven.

Kernestof (materialer):
BBC dokumentar: Reggae Britannia
Rebel & Remix: "Den Gyngende Hypnotiske Rytme", s. 128-133
https://drive.google.com/drive/folders/1hgPrbicSeXgqz6C7GNdHcDeSzrfVj3Ul
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10: Studietur: TP forløb med samfundsfag

Formål/indhold

Eleverne skal i samarbejde mellem musik og samfundsfag arbejde med temaet: Unge “Europæere” i Prag, og deres forhold til kunst, kultur og Europa.

Arbejdet er tilrettelagt både med opsøgende arbejde inden turen, observationer, optagelser og interviews under studieturen og arbejde med podcast eller video af 3-5 min. varighed efter studieturen.

Produkt
I skal lave en video eller podcast på 3-5 minutters varighed.
Der er krav til at der inkluderes reallyd optagelser fra studieturen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11: Intro forløb

- Kor

Faglige mål :
At lære at holde sin stemme i et 4 flerstemmigt kor

- Rytmisk Træning

Faglige mål :
At forstå (kropsligt, koordinationsmæssig og abstrakt, logisk) rytmer og grooves (komplementær rytmik/sammenfald mm)

- Et lille sammenspilsforløb - med afsluttende koncert:

Sammenspil

Faglige mål:

̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en og flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Forløb#13: Filmmusik: Lord of the Rings

Vi dykker ned i - Howard Shores musik til filmtrilogien - med primært fokus på
"The Fellowship of the Ring" - den første af filmene

Med afsæt i holdets Forløb#3 i 1g
https://drive.google.com/drive/folders/10cqNnbpPwdl7pcCUzIkgBtOrpAkrWhQI?usp=sharing

Har vi med udgangspunkt i brugen af leitmotifs analyseret sekvenserne
- "Prologen"
- "Keep it Secret, keep it safe"
-  "Parth Galen"

Dokument med links til materialet ligger her:
https://docs.google.com/document/d/1dmo17OksRbOAmJHDKTo84qao0HD5af7gIowwI1QXQGw/edit?usp=sharing

Disse Leitmotifs har vi arbejdet med:
https://docs.google.com/document/d/1wX8Pdqlj-p2fLq8HCI8YMwmmFx8jaGfbPKGGKMf3F8Q/edit?usp=drive_link


Fagligt formål:

Indsigt i underlægningsmuskkens betydning for en film - med udgangspunkt i
Howard Shore's musik til fantasy - trilogien "Lord of the Rings" (Tolkien)

Fagligt indhold
- Leitmotivs
analyse af - herunder funktion i filmen

Analyse-metoder
1) harmonisk analyse
-modalharmonik/funktionsharmonik
-mediatiske akkordforbindelser (ikke funktionelle forbindelser - en fællestone fx c dur og Ab dur
- lånte akkorder fra variantonearten

-2)melodisk analyse
https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse


3) Filmmusikanalyse
https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus

- Funktion i konkrete scener fra filmen
- parafraserende musik
- suspense/surprise elementer
- lydbro
- "mickey mousing" funktioner i musikken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#14 M2 - M1 fokus

Vi arbejder med skr. musik M2 opgaven

Formål: At få indsigt i hvordan musikteorien kan omsættes til praksis - i en given stil
Se beskrivelse af de enkelte arrangementsstile her (opgavekomissionen)
https://drive.google.com/file/d/1PQy7dIgK1RLzg_o0xE9bTGubVAuzRjJP/view?usp=sharing

- Vokal arrangement

Materiale:
Fra musikipedia:
https://www.musikipedia.dk/vokalarrangement
Fra "Satser på sange" (Merete Wendler): grundbog i vokalarrangement, Kap 4-5
https://drive.google.com/file/d/1dhdfOfYT6xFtekBdTlFtDN4SJKJNNn-F/view?usp=sharing


Arbejdsformer:
Individuel med opgaver
pararbejde i forhold til rette-arbejde af opgaver
klassuv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#14 Terminsprøve


https://www.musikipedia.dk/

https://www.musikipedia.dk/vokalarrangement

https://tartelet.dk/skriftlig-musik-vokalarrangement.html
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Musikprojekt - indspilning

Vi arbejder kreativt med komposition/arrangement i grupper med henblik på at lave en indspilning enten:

- Med udgangspunkt i DAW program: "lagkage" indspilning
- "Live i studiet" - ensemble/ band
-  Live Grundtrack (Storrumsoptagelse) m. overdubs

Primært pensum

Indspilningsmetoder
https://drive.google.com/open?id=0B7ijNH8YX12TT0dqcENEcWhBYTg

Akustik og mikrofonplacering
https://drive.google.com/open?id=0B7ijNH8YX12TY1V6ZE5lelBDTTQ

Ordliste (markeret med rødt er primært pensum)
https://docs.google.com/document/d/1-KJydpR6HrGQNCJ3ZnBxc8ChoPiABg7DOlatz4vHr44/edit?usp=sharing

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Eksamen

Link til eksamenspensum
https://drive.google.com/drive/folders/1GBesTVb4QCH6tusk2Fw61qxvvVGq3p3_?usp=sharing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer