Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Anders Raabo, Helle Dahl Løppenthin
|
Hold
|
2022 MU/b (1b MU, 2b MU, 3b MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb#2: Sammenspil samt optræden til infoaften
Musikudøvelse:
Faglige mål:
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en og flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
D. 11/1 optrædes med Mamas & Papas: Califonia Dreamin' til gymnasiets informationsaften.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
57 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: Filmmusik
Indhold/faglige mål
- Få viden om hvad det kræver for 'at lytte til film'
- Få viden om filmmusikkens historie.
- Forstå filmmusikkens forskellige funktioner. Vi har arbejdet med begreberne realmusik, underlægningsmusik, kendingsmelodi (logos), parafraserende musik, kontrapunkterende musik og polariserende klip samt ledemotiver.
- Analysearbejde af fimmusik. Her er der udover det ovenstående arbejde med formanalyse.
- Sammenspil af filmmusik
Materialer:
- 'At lytte til film-pdf'
- Filmmusikteori:
https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus
- Powerpoint om filmmusikkens historie og filmmusikkens funktioner:
https://drive.google.com/drive/folders/10cqNnbpPwdl7pcCUzIkgBtOrpAkrWhQI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4: Sammenspil og kor
Musikudøvelse:
Faglige mål:
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere
musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en- og flerstemmige sange og satser.
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
Der er blevet optrådt til efterårs- og forårs musikcafé samt 3g'ernes dimission.
Til kor er der sunget Bob Dylan: 'Make you feel my Love' + 'Simply Red: Red Box' samt 'Dejlig er Jorden' og 'It's Hard to Be a Nissemand' som blev optrådt med til juleafslutningen.
Walking on the Moon blev spillet og optrådt med til infoaften.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
173 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Forløb#5: Skriftlig musik
Faglige mål:
M1 – Musikalsk analyse
Generelle faglige mål
Eksaminanden skal demonstrere indsigt i musikkens væsentlige parametre: harmonik, melodik og rytmik. Opgaverne i musikalsk analyse stilles med udgangspunkt i et bredt repertoire af eksisterende
og/eller nedskrevet musik, men kan besvares uden specifik stil- og/eller genrekendskab. Der prøves i
analysekompetencer inden for: A) akkordlæsning, B) harmonisk analyse, C) melodisk analyse og D) rytmisk analyse. For opgaverne indenfor alle fire analysekompetencer gælder, at der kan forekomme op til
tre faste fortegn.
Materialer:
M1:
https://thomashammer.dk/musikteori-1/
https://drive.google.com/drive/folders/1NbH08GumgvrSSs0Z4_4OQVPCEBxfcpTR
M2:
Opgavens overordnede faglige mål:
Eleven skal demonstrere færdigheder inden for satsteknik, stemmeføring, prosodisk og koridiomatisk arbejde samt formforståelse.
Faglige delmål:
Eleven skal kunne anvende forskellige satsteknikker, f.eks. parallelføring (terts- og sekstparalleller), unisono, bytte gårde, tritonusopløsning samt komplementærrytmiske udfyldninger. Stemmerne i arrangementet skal være sangbare, og sangtekst skal lægges prosodisk korrekt. Stemmerne skal være koridiomatisk udformet. Stemmeføringen bør være udtryk for et gennemtænkt satsarbejde. Heri indgår bl.a.
en hensigtsmæssig stemmeafstand og en afbalancering af satsens melodiske (vandrette) og harmoniske (lodrette) dimension. Stemmerne bør have melodisk kontur og være logiske i forhold til melodien.
Hvad angår kvint- og oktavparalleller samt dissonansbehandling og ledetoneopløsning, bør brud på
traditionelle stemmeføringsregler være musikalsk begrundet. Bastoneangivelse kræves på betonet tid, hvor en anden akkordtone end grundtonen er valgt.
Materialer:
https://www.musikipedia.dk/vokalarrangement
https://drive.google.com/drive/folders/1VBhYcRfK_MVJQb9S3is39bveuWkmTBSY
Afsluttes med en årsprøve d. 22/5.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
173 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6: Blues
Formål og faglige mål:
- Få viden om blues rødder herunder i grupper arbejde med forskellige undergenrer af blues.
- Få historisk baggrund for bluesmusik
- Genkende blues stiltræk i musikken (både lyd og nodebillede), herunder arbejde på bluesform, harmonik, bluesskalaer, blå toner osv.
- I grupper skal I kunne lave en bluesanalyse (Robert Johnson: Sweet Home Chicago).
- Kunne spille og fortolke et bluesnummer i en sammenspilsgruppe (Sweet Home Chicago).
Materialer
Kernestof:
Bjarne Mørup (2008): Blues s. 7-19
Rytmisk musik – historie, miljø og vilkår ((Peter Krog (red.): "Mod Rhythm and Blues": Gyldendal 1978, side 99-106.
Robert Johnson: Sweet Home Chicago:
https://www.youtube.com/watch?v=O8hqGu-leFc
Robert Johnson: Guitar og lyrics
Robert Johnson: Grooveark: guitar, bas trommer.
Sekundært stof
Martin Scorseses dokumentar om blues: "Feel like going home"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8: Elektronisk musik
Elektronisk musik
Formål/indhold:
- Lære væsenforskellig (også tidsligt) elektronisk musik at kende.
- Analyse i grupper samt fremlæggelse af væsenforskellig elektronisk musik (se kernestof) med fokus på sound.
-Intuitiv lytning (lytteorienteret analyse) til John Cage (1939): Imaginary Landscape
- Eleverne har selv lavet en liste af forskellig elektronisk musik, som vi har lyttet til og talt om.
Materialer:
Kernestof:
- Musique Concréte: Étude aux chemins de fer, Pierre Schaeffer (1948)
- Tape Music, USA: Imaginary Landscape #1, John Cage (1939)
- Elektronische Musik, Tyskland: Elektronische Studie II, Karlheinz Stockhausen (1953-54)
- Den elektrificerede populærmusik i USA: Good Vibrations, The Beach Boys (1966)
-Eksperimenterende rock i UK: Revolution 9, The Beatles (1968)
- Kraftwerk: Autobahn, Kraftwerk (1974)
- Ambient: Oxygene IV, Jean Michel Jarre (1976)
- Tidlig computermusik: Illiac Suite, Hiller/Isaacson (1956-57)
Sekundært Materiale:
The Case for Electronic Dance Music Culture - Historica Electronica (Simon Reynolds): "Bring the Noise" s. 312-329
Rockmusik i tid og rum kap. 6: "Sound", s. 104-131
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9: Reggae TP forløb: Musik og engelsk
Tværfagligt forløb mellem engelsk og musik
Formål/indhold:
At arbejde tværfagligt med musik og engelsk omkring reggaegenren.
At kende til reggae og jamaicas historie igennem musikken.
At opnå et kendskab til stiltræk i reggaen.
At spille reggae i sammenspilsgrupper. Yderligere rotationsundervisning i Bob Marley (Stir it up)
At analysere reggaemusik med særligt fokus på form, groove og sound.
At introducere til og reflektere over videnskabsteoretiske metodiske muligheder og begræsninger i arbejdet med genren
At øve sig i opgavegenren frem mod SRP.
Indhold:
Vi havde en kursusfase, hvor vi arbejdede med grundlæggende historisk og stilhistorisk viden om reggae.
Dernæst havde vi en projektfase, hvor eleverne selv problemformulerede og skrev opgaver om reggae.
I den forbindelse skulle de også gøre sig overvejelser løbende om metodiske og videnskabsteoretiske elementer, og de blev introduceret til forskellige tilgange.
Forløbet kulminerede med et mundtligt forsvar af opgaven.
Kernestof (materialer):
BBC dokumentar: Reggae Britannia
Rebel & Remix: "Den Gyngende Hypnotiske Rytme", s. 128-133
https://drive.google.com/drive/folders/1hgPrbicSeXgqz6C7GNdHcDeSzrfVj3Ul
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10: Studietur: TP forløb med samfundsfag
Formål/indhold
Eleverne skal i samarbejde mellem musik og samfundsfag arbejde med temaet: Unge “Europæere” i Prag, og deres forhold til kunst, kultur og Europa.
Arbejdet er tilrettelagt både med opsøgende arbejde inden turen, observationer, optagelser og interviews under studieturen og arbejde med podcast eller video af 3-5 min. varighed efter studieturen.
Produkt
I skal lave en video eller podcast på 3-5 minutters varighed.
Der er krav til at der inkluderes reallyd optagelser fra studieturen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11: Intro forløb
- Kor
Faglige mål :
At lære at holde sin stemme i et 4 flerstemmigt kor
- Rytmisk Træning
Faglige mål :
At forstå (kropsligt, koordinationsmæssig og abstrakt, logisk) rytmer og grooves (komplementær rytmik/sammenfald mm)
- Et lille sammenspilsforløb - med afsluttende koncert:
Sammenspil
Faglige mål:
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
̶ udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en og flerstemmige sange og satser
̶ samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12: Modalharmonik
Som en del af Lars's pædagogikum
gennemfører han et forløb i modalharmonik -
Faglige mål
- indsigt i modal harmonik og analyse heraf
- styrkelse af kompetencer i forhold til B2 opgaven i den skriftlige musik M1
Undervisningsmetoder:
- klasseuv
- analyseøvelser og opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53488126655",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53488126655",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53488126655"
}