Holdet 2022 Fy/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Pall Axel Palsson
Hold 2022 Fy/x (1x Fy, 2x Fy, 3x Fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Bølger
Titel 3 Lyd
Titel 4 Lys
Titel 5 Elektromagnetisk Stråling
Titel 6 Bohrs Atommodel
Titel 7 Kernefysik - stråling og radioaktivitet
Titel 8 Mekanik
Titel 9 El-lære
Titel 10 Gasser
Titel 11 Det nære univers
Titel 12 Universet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Efter endt forløb forventes det at eleven skal kunne:
- Forklare, hvad energi er, og beskrive energiprincipper, herunder energibevarelse og
  energiomsætning.
- Kende og anvende SI-enheden for energi, joule (J).
- Definere effekt som energiomsætning per tid.
- Forstå varme som en energiform og kende formlen for specifik varmekapacitet.
- Forstå og anvende formlerne for kinetisk energi og potentiel energi.
- Beregne energi til faseændringer ved brug af den specifikke smelte- og
  fordampningsvarme.
- Kende grundlæggende eksempler på energiudvikling i kemiske reaktioner (f.eks.
  forbrænding af brændstoffer).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 2 Bølger

Efter endt forløb forventes det at eleven skal kunne:
- Forstå, at mekaniske bølger kræver et medium (f.eks. luft, vand, jord) for at udbrede sig, samt kende eksempler som lydbølger, vandbølger og seismiske bølger.

- Vide, at elektromagnetiske bølger kan udbrede sig i vakuum, samt kende eksempler som lys, radiobølger og røntgenstråling

- Kunne skelne mellem længdebølger (svingning i udbredelsesretningen, f.eks. lydbølger) og tværbølger (svingning vinkelret på udbredelsesretningen, f.eks. lysbølger og vandbølger).

- Kende og anvende bølgeligningen.

- Forstå begreberne amplitude, periode, frekvens og bølgelængde.

- Forstå, at bølger kan bøjes omkring forhindringer og spredes, når de passerer gennem
  smalle åbninger.

- Kende betydningen af bølgelængdens størrelse i forhold til åbningen for diffraktionens
  styrke.

- Forstå, at interferens opstår, når to bølger mødes, og at de kan forstærke eller udslukke
  hinanden (konstruktiv og destruktiv interferens).

- Kende refleksionsloven: Indfaldsvinkel= udfaldsvinkel.

- Forstå, hvordan bølger reflekteres fra en overflade, f.eks. lydens ekko og lys i spejle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 3 Lyd

Efter endt forløb skal eleven kunne:
- Forstå, at lyd er en mekanisk bølge, der kræver et medium (luft, vand, faste stoffer) for at
udbrede sig.

- Kende lydens hastighed i forskellige medier samt at hastigheden i luft afhænger af temp.

- Forstå lydbølger er længdebølger, hvor partiklers svingninger sker parallelt med udbredelsesretningen.

- Kende begreberne fortætninger og fortyndinger i lydbølgers udbredelse.

- Kende og kunne anvende bølgeligningen:

- Forstå sammenhængen mellem frekvens og tonehøjde:

- Forstå, at amplituden hænger sammen med lydens styrke (højere amplitude = kraftigere lyd).

- Forstå refleksion af lyd og ekko-princippet.

- Kende anvendelser som ultralydsscanning og sonar.

- Forstå og benytte Dopplereffekten

- Forstå, hvordan interferens kan forstærke eller udslukke lyd.

- Kende begrebet resonans og dets betydning i musik, instrumenter og bygningsstrukturer.

- Eleven skal kunne anvende disse begreber i eksperimenter og matematiske beregninger af lydbølger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 4 Lys

Efter endt forløb skal eleven kunne:
- Vide, at lys er en elektromagnetisk bølge, der ikke kræver et medium for at udbrede sig.

- Kende lysets hastighed i vakuum.

- Kende og anvende bølgeligningen.

- Forstå, at bølgelængden bestemmer lysets farve i det synlige spektrum.

- Beregne brydning ved overgang mellem medier

- Forstå, at lys bøjes, når det passerer gennem en smal åbning eller omkring en kant.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 5 Elektromagnetisk Stråling

Ved forløbets ende skal eleven kunne:
- Vide, at elektromagnetisk (EM) stråling består af oscillerende elektriske og magnetiske felter, der udbreder sig som en tværbølge.

- Kende og anvende bølgeligningen.

- Forstå, at højere frekvens betyder kortere bølgelængde og omvendt.

- Kende opdelingen af det elektromagnetiske spektrum fra lav til høj energi:

- Forstå, at langbølgede EM-bølger (radiobølger, mikrobølger) har lav energi og er mindre skadelige.

- Forstå, at kortbølgede EM-bølger (UV, røntgen, gamma) har høj energi og kan være ioniserende (kan skade celler og DNA).

- Vise forståelse for den fotoelektriske effekt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 6 Bohrs Atommodel

Ved forløbets ende skal eleven kende:
- Bohrs to postulater

- Have forståelse for fotonenergi samt absorption og emmission.

- Kunne foretage beregninger på Hydrogenatomets energiniveauer.

- Kendskab til Balmerserien og Rydbergformlen.

- Kunne aflæse emmissions- og absorptionsspektrum.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 7 Kernefysik - stråling og radioaktivitet

Efter endt forløb skal eleven:
- Kende til atomets opbygning. Herunder protoner, neutroner og elektroner.

- Kende begreberne atomnummer og nukleontal.

- Forståelse for Isotoper.

- Kunne arbejde med kernehenfald. Herunder alfa, beta og gamma.

- Kunne anvende henfaldsloven og have en forståelse for halveringstid.

- Forståelse for aktivitiet.

- Have en forståelse for kerneenergi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 8 Mekanik

Efter end forløb skal eleven have kendskab til:
- Stedfunktionen og hastighedsfunktionen.

- Forstå konceptet acceleration.

- Kunne arbejde med bevægelse med konstant hastighed.

- Kunne arbejde med bevægelse med konstant acceleration.

- Forståelse for kræfter.

- Forståelse for kræfter  og bevægelser.

- Frit fald og Lodret kast.

- Arbejde og mekanisk energi.

- Tryk og Opdrift.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 9 El-lære

Efter endt forløb skal eleven:
- Kende definitionen på elektrisk strøm og kende de elektriske grundbegreber såsom ladning, strøm, spænding og modstand.

- Have kendskab til og kunne anvende Ohms Lov.

- Kunne arbejde med elektrisk effekt og energi. Samt kende sammenhængen mellem effekt og modstand.

- Have forståelse for serie- og parallelkredsløb.

- Forståelse for Kirchhoffs love.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Gasser

Efter endt forløb skal eleven kende:
- Gassers grundlæggende egenskaber.

- Kunne arbejde med tryk, volumen og temperatur.

- Kende og kunne arbejde med idealgasloven.

- Kende og kunne arbejde med Boyle-Mariottes lov.

- Kende og kunne arbejde med Charlies lov.

- Kende og kunne arbejde med Guy-Lussacs lov.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 11 Det nære univers

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• Redegøre for Jordens bevægelse og rotation samt forstå dens placering i solsystemet.
• Forstå Månens bevægelse omkring Jorden og dens faser, formørkelser og tidevand.
• Beskrive Solsystemets opbygning, herunder planeternes bevægelser og Keplers love.
• Forstå Solens struktur, energiproduktion og betydning som en stjerne.
Fagligt indhold:
1. Jorden (afsnit 9.1):
• Jordens form, rotation og bevægelse omkring Solen.
• Aksehældning og dens betydning for årstiderne.
• Døgnets længde og solens bane på himlen.
• Ekliptika og Jordens bane i forhold til solsystemets plan.
• Tidszoner og deres praktiske anvendelse.

2. Månen (afsnit 9.2):
• Månens kredsløb omkring Jorden og dens bunden rotation.
• Månens faser og hvordan de opstår (nymåne, halvmåne, fuldmåne).
• Solformørkelser og måneformørkelser:
o Solformørkelse som skyggen fra Månen på Jorden.
o Måneformørkelse som Jorden skygger for Månen.
• Tidevand som følge af Månens og Solens tyngdekraft.
• Månens overflade og geologiske træk.

3. Solsystemet (afsnit 9.3):
• Solsystemets struktur: Solen, de otte planeter, dværgplaneter, asteroider og kometer.
• Planeternes hovedtræk: afstand fra Solen, rotationstid, omløbstid og overfladeforhold.
• Keplers tre love for planeternes bevægelse:
o Planeter bevæger sig i ellipser med Solen i det ene brændpunkt.
o En planet overstryger lige store arealer på lige lang tid.
o Forholdet mellem planeternes omløbstid og deres afstand til Solen.
• Tyngdekraftens rolle i solsystemets opbygning.

4. Solen – vor egen stjerne (afsnit 9.4):
• Solens struktur: fotosfære, kromosfære, korona og solpletter.
• Energiudvikling ved kernefusion i Solens indre (proton-proton-kæden).
• Solens strålingsspektrum og solvind.
• Solens levetid og udvikling som stjerne.
• Solens betydning for livet på Jorden.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Universet

Faglige mål (STX Fysik B):
Eleverne skal kunne:
• Forstå de grundlæggende egenskaber ved stjerner og deres udvikling.
• Beskrive metoder til afstandsbestemmelse i universet.
• Redegøre for opbygningen af Mælkevejen og andre galakser.
• Forstå galaksehobe og superhobe som de største strukturer i universet.
• Beskrive universets opbygning og udvikling.
• Forklare Hubbles lov og universets udvidelse.
• Forstå Big Bang-teorien og de eksperimentelle grundlag for denne model.

Fagligt indhold:
1. Grundlæggende om stjerner (afsnit 12.1):
• Hvad er en stjerne? Lysende gaskugler, der producerer energi ved kernefusion.
• Stjerners livscyklus fra fødsel i stjernetåger til død som hvid dværg, neutronstjerne eller sort hul.
• Hertzsprung-Russell-diagrammet som en klassifikation af stjerner.
• Stjerners farve, temperatur og spektralklasser.
• Stjerners lysstyrke og luminositet.

2. Afstandsbestemmelse (afsnit 12.2):
• Metoder til afstandsbestemmelse i universet:
o Parallaksemetoden for nærliggende stjerner.
o Cepheidevariable som standardlys til større afstande.
o Supernovaer som standardlys til galakser.
o Rødforskydning som en metode til meget fjerne objekter.
• Enhed for afstand: lysår og parsec.

3. Mælkevejen – vor egen galakse (afsnit 12.3):
4. Galaksehobe og superhobe (afsnit 12.4):
• Definition af galakser som store samlinger af stjerner, gas og støv.
• Galaksehobe som samlinger af galakser, der holdes sammen af tyngdekraft.

5. Universet (afsnit 12.5):
• Universets opbygning fra stjerner, galakser, galaksehobe og superhobe.
• Mørkt stof og mørk energi som de dominerende komponenter i universet.
• Observation af baggrundsstråling og dens betydning.
6. Universets udvidelse (afsnit 12.6):
• Universet udvider sig, hvilket observeres ved rødforskydning af galakser.
• Forklaring af, at universets udvidelse ikke er en bevægelse gennem rum, men en udvidelse af selve rummet.
• Rødforskydning som et resultat af Dopplereffekten for lys.
• Kosmisk baggrundsstråling som et bevis for Big Bang.

7. Hubbles lov (afsnit 12.7):
• Formulering af Hubbles lov:
o Galaksers hastighed væk fra os er proportional med deres afstand.
• Hubbles konstant og dens betydning for universets udvidelseshastighed.
• Beregning af galaksehastigheder og afstande.
8. Big Bang (afsnit 12.8):
• Big Bang-teorien som den mest accepterede model for universets oprindelse.
• Universet begyndte som et ekstremt varmt og tæt punkt, der ekspanderede.
• Udviklingen fra et primitivt, tæt plasma til stjerner og galakser.
• Kosmisk baggrundsstråling som et "ekko" fra Big Bang.
• Nukleosyntese: dannelsen af de letteste grundstoffer kort efter Big Bang.

9. Big Bang-teoriens grundlag (afsnit 12.9):
• Observationsgrundlag for Big Bang-teorien:
o Rødforskydning af fjerne galakser (Hubbles lov).
o Kosmisk baggrundsstråling.
o Fordelingen af grundstoffer i universet.
• Teoretisk grundlag: generel relativitetsteori og universets dynamik.
• Alternative modeller og hvorfor Big Bang-teorien er den mest accepterede.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer