Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Pall Axel Palsson
|
Hold
|
2022 Fy/x (1x Fy, 2x Fy, 3x Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Efter endt forløb forventes det at eleven skal kunne:
- Forklare, hvad energi er, og beskrive energiprincipper, herunder energibevarelse og
energiomsætning.
- Kende og anvende SI-enheden for energi, joule (J).
- Definere effekt som energiomsætning per tid.
- Forstå varme som en energiform og kende formlen for specifik varmekapacitet.
- Forstå og anvende formlerne for kinetisk energi og potentiel energi.
- Beregne energi til faseændringer ved brug af den specifikke smelte- og
fordampningsvarme.
- Kende grundlæggende eksempler på energiudvikling i kemiske reaktioner (f.eks.
forbrænding af brændstoffer).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
Bølger
Efter endt forløb forventes det at eleven skal kunne:
- Forstå, at mekaniske bølger kræver et medium (f.eks. luft, vand, jord) for at udbrede sig, samt kende eksempler som lydbølger, vandbølger og seismiske bølger.
- Vide, at elektromagnetiske bølger kan udbrede sig i vakuum, samt kende eksempler som lys, radiobølger og røntgenstråling
- Kunne skelne mellem længdebølger (svingning i udbredelsesretningen, f.eks. lydbølger) og tværbølger (svingning vinkelret på udbredelsesretningen, f.eks. lysbølger og vandbølger).
- Kende og anvende bølgeligningen.
- Forstå begreberne amplitude, periode, frekvens og bølgelængde.
- Forstå, at bølger kan bøjes omkring forhindringer og spredes, når de passerer gennem
smalle åbninger.
- Kende betydningen af bølgelængdens størrelse i forhold til åbningen for diffraktionens
styrke.
- Forstå, at interferens opstår, når to bølger mødes, og at de kan forstærke eller udslukke
hinanden (konstruktiv og destruktiv interferens).
- Kende refleksionsloven: Indfaldsvinkel= udfaldsvinkel.
- Forstå, hvordan bølger reflekteres fra en overflade, f.eks. lydens ekko og lys i spejle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
3
|
Lyd
Efter endt forløb skal eleven kunne:
- Forstå, at lyd er en mekanisk bølge, der kræver et medium (luft, vand, faste stoffer) for at
udbrede sig.
- Kende lydens hastighed i forskellige medier samt at hastigheden i luft afhænger af temp.
- Forstå lydbølger er længdebølger, hvor partiklers svingninger sker parallelt med udbredelsesretningen.
- Kende begreberne fortætninger og fortyndinger i lydbølgers udbredelse.
- Kende og kunne anvende bølgeligningen:
- Forstå sammenhængen mellem frekvens og tonehøjde:
- Forstå, at amplituden hænger sammen med lydens styrke (højere amplitude = kraftigere lyd).
- Forstå refleksion af lyd og ekko-princippet.
- Kende anvendelser som ultralydsscanning og sonar.
- Forstå og benytte Dopplereffekten
- Forstå, hvordan interferens kan forstærke eller udslukke lyd.
- Kende begrebet resonans og dets betydning i musik, instrumenter og bygningsstrukturer.
- Eleven skal kunne anvende disse begreber i eksperimenter og matematiske beregninger af lydbølger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Lys
Efter endt forløb skal eleven kunne:
- Vide, at lys er en elektromagnetisk bølge, der ikke kræver et medium for at udbrede sig.
- Kende lysets hastighed i vakuum.
- Kende og anvende bølgeligningen.
- Forstå, at bølgelængden bestemmer lysets farve i det synlige spektrum.
- Beregne brydning ved overgang mellem medier
- Forstå, at lys bøjes, når det passerer gennem en smal åbning eller omkring en kant.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
5
|
Elektromagnetisk Stråling
Ved forløbets ende skal eleven kunne:
- Vide, at elektromagnetisk (EM) stråling består af oscillerende elektriske og magnetiske felter, der udbreder sig som en tværbølge.
- Kende og anvende bølgeligningen.
- Forstå, at højere frekvens betyder kortere bølgelængde og omvendt.
- Kende opdelingen af det elektromagnetiske spektrum fra lav til høj energi:
- Forstå, at langbølgede EM-bølger (radiobølger, mikrobølger) har lav energi og er mindre skadelige.
- Forstå, at kortbølgede EM-bølger (UV, røntgen, gamma) har høj energi og kan være ioniserende (kan skade celler og DNA).
- Vise forståelse for den fotoelektriske effekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
6
|
Bohrs Atommodel
Ved forløbets ende skal eleven kende:
- Bohrs to postulater
- Have forståelse for fotonenergi samt absorption og emmission.
- Kunne foretage beregninger på Hydrogenatomets energiniveauer.
- Kendskab til Balmerserien og Rydbergformlen.
- Kunne aflæse emmissions- og absorptionsspektrum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
7
|
Kernefysik - stråling og radioaktivitet
Efter endt forløb skal eleven:
- Kende til atomets opbygning. Herunder protoner, neutroner og elektroner.
- Kende begreberne atomnummer og nukleontal.
- Forståelse for Isotoper.
- Kunne arbejde med kernehenfald. Herunder alfa, beta og gamma.
- Kunne anvende henfaldsloven og have en forståelse for halveringstid.
- Forståelse for aktivitiet.
- Have en forståelse for kerneenergi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
8
|
Mekanik
Efter end forløb skal eleven have kendskab til:
- Stedfunktionen og hastighedsfunktionen.
- Forstå konceptet acceleration.
- Kunne arbejde med bevægelse med konstant hastighed.
- Kunne arbejde med bevægelse med konstant acceleration.
- Forståelse for kræfter.
- Forståelse for kræfter og bevægelser.
- Frit fald og Lodret kast.
- Arbejde og mekanisk energi.
- Tryk og Opdrift.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
9
|
El-lære
Efter endt forløb skal eleven:
- Kende definitionen på elektrisk strøm og kende de elektriske grundbegreber såsom ladning, strøm, spænding og modstand.
- Have kendskab til og kunne anvende Ohms Lov.
- Kunne arbejde med elektrisk effekt og energi. Samt kende sammenhængen mellem effekt og modstand.
- Have forståelse for serie- og parallelkredsløb.
- Forståelse for Kirchhoffs love.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Gasser
Efter endt forløb skal eleven kende:
- Gassers grundlæggende egenskaber.
- Kunne arbejde med tryk, volumen og temperatur.
- Kende og kunne arbejde med idealgasloven.
- Kende og kunne arbejde med Boyle-Mariottes lov.
- Kende og kunne arbejde med Charlies lov.
- Kende og kunne arbejde med Guy-Lussacs lov.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
11
|
Det nære univers
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• Redegøre for Jordens bevægelse og rotation samt forstå dens placering i solsystemet.
• Forstå Månens bevægelse omkring Jorden og dens faser, formørkelser og tidevand.
• Beskrive Solsystemets opbygning, herunder planeternes bevægelser og Keplers love.
• Forstå Solens struktur, energiproduktion og betydning som en stjerne.
Fagligt indhold:
1. Jorden (afsnit 9.1):
• Jordens form, rotation og bevægelse omkring Solen.
• Aksehældning og dens betydning for årstiderne.
• Døgnets længde og solens bane på himlen.
• Ekliptika og Jordens bane i forhold til solsystemets plan.
• Tidszoner og deres praktiske anvendelse.
2. Månen (afsnit 9.2):
• Månens kredsløb omkring Jorden og dens bunden rotation.
• Månens faser og hvordan de opstår (nymåne, halvmåne, fuldmåne).
• Solformørkelser og måneformørkelser:
o Solformørkelse som skyggen fra Månen på Jorden.
o Måneformørkelse som Jorden skygger for Månen.
• Tidevand som følge af Månens og Solens tyngdekraft.
• Månens overflade og geologiske træk.
3. Solsystemet (afsnit 9.3):
• Solsystemets struktur: Solen, de otte planeter, dværgplaneter, asteroider og kometer.
• Planeternes hovedtræk: afstand fra Solen, rotationstid, omløbstid og overfladeforhold.
• Keplers tre love for planeternes bevægelse:
o Planeter bevæger sig i ellipser med Solen i det ene brændpunkt.
o En planet overstryger lige store arealer på lige lang tid.
o Forholdet mellem planeternes omløbstid og deres afstand til Solen.
• Tyngdekraftens rolle i solsystemets opbygning.
4. Solen – vor egen stjerne (afsnit 9.4):
• Solens struktur: fotosfære, kromosfære, korona og solpletter.
• Energiudvikling ved kernefusion i Solens indre (proton-proton-kæden).
• Solens strålingsspektrum og solvind.
• Solens levetid og udvikling som stjerne.
• Solens betydning for livet på Jorden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Universet
Faglige mål (STX Fysik B):
Eleverne skal kunne:
• Forstå de grundlæggende egenskaber ved stjerner og deres udvikling.
• Beskrive metoder til afstandsbestemmelse i universet.
• Redegøre for opbygningen af Mælkevejen og andre galakser.
• Forstå galaksehobe og superhobe som de største strukturer i universet.
• Beskrive universets opbygning og udvikling.
• Forklare Hubbles lov og universets udvidelse.
• Forstå Big Bang-teorien og de eksperimentelle grundlag for denne model.
Fagligt indhold:
1. Grundlæggende om stjerner (afsnit 12.1):
• Hvad er en stjerne? Lysende gaskugler, der producerer energi ved kernefusion.
• Stjerners livscyklus fra fødsel i stjernetåger til død som hvid dværg, neutronstjerne eller sort hul.
• Hertzsprung-Russell-diagrammet som en klassifikation af stjerner.
• Stjerners farve, temperatur og spektralklasser.
• Stjerners lysstyrke og luminositet.
2. Afstandsbestemmelse (afsnit 12.2):
• Metoder til afstandsbestemmelse i universet:
o Parallaksemetoden for nærliggende stjerner.
o Cepheidevariable som standardlys til større afstande.
o Supernovaer som standardlys til galakser.
o Rødforskydning som en metode til meget fjerne objekter.
• Enhed for afstand: lysår og parsec.
3. Mælkevejen – vor egen galakse (afsnit 12.3):
4. Galaksehobe og superhobe (afsnit 12.4):
• Definition af galakser som store samlinger af stjerner, gas og støv.
• Galaksehobe som samlinger af galakser, der holdes sammen af tyngdekraft.
5. Universet (afsnit 12.5):
• Universets opbygning fra stjerner, galakser, galaksehobe og superhobe.
• Mørkt stof og mørk energi som de dominerende komponenter i universet.
• Observation af baggrundsstråling og dens betydning.
6. Universets udvidelse (afsnit 12.6):
• Universet udvider sig, hvilket observeres ved rødforskydning af galakser.
• Forklaring af, at universets udvidelse ikke er en bevægelse gennem rum, men en udvidelse af selve rummet.
• Rødforskydning som et resultat af Dopplereffekten for lys.
• Kosmisk baggrundsstråling som et bevis for Big Bang.
7. Hubbles lov (afsnit 12.7):
• Formulering af Hubbles lov:
o Galaksers hastighed væk fra os er proportional med deres afstand.
• Hubbles konstant og dens betydning for universets udvidelseshastighed.
• Beregning af galaksehastigheder og afstande.
8. Big Bang (afsnit 12.8):
• Big Bang-teorien som den mest accepterede model for universets oprindelse.
• Universet begyndte som et ekstremt varmt og tæt punkt, der ekspanderede.
• Udviklingen fra et primitivt, tæt plasma til stjerner og galakser.
• Kosmisk baggrundsstråling som et "ekko" fra Big Bang.
• Nukleosyntese: dannelsen af de letteste grundstoffer kort efter Big Bang.
9. Big Bang-teoriens grundlag (afsnit 12.9):
• Observationsgrundlag for Big Bang-teorien:
o Rødforskydning af fjerne galakser (Hubbles lov).
o Kosmisk baggrundsstråling.
o Fordelingen af grundstoffer i universet.
• Teoretisk grundlag: generel relativitetsteori og universets dynamik.
• Alternative modeller og hvorfor Big Bang-teorien er den mest accepterede.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53488146013",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53488146013",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53488146013"
}