Holdet 3a Bi (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Natasja Borges Kure
Hold 2023 Bi/a (1a Bi, 2a Bi, 3a Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 TP2: Bærerdygtighed (fællesfagligt med samfundsf.)
Titel 2 Sexologi
Titel 3 Hormoner
Titel 4 Cellebiologi
Titel 5 Genetik og evolution
Titel 6 Hjerte-lungekredsløbet
Titel 7 Slanger i Amazonas
Titel 8 Nervesystemet
Titel 9 Immunforsvar
Titel 10 Fedtniss og enzymer (gæring)
Titel 11 Repetere

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 TP2: Bærerdygtighed (fællesfagligt med samfundsf.)

Fokus:
Organellerne kloroplast og mitokondrier, ATP, fotosyntese og respiration, energistrømme, auto- og heterotrof, C, N og P-kredsløb, fødenet og fødekæder, græsning- og nedbryderfødekæde, begrænsende faktorer, biodiversitet, trusler mod havet, bærerdygtig muslingeproduktion,


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


Kernestof:
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C, N og P -kredsløb og biodiversitet
- Fysiologi: Et udvalgt organsystems opbygning og funktion
- Biokemiske processer: Fotosyntese og respiration



Supplerende stof:
- Bæredygtighed: Muslingeproduktion
- Miljøbeskyttelse: Blåmusling som filtrator


Materialer:
Bog:
- Yubio B: s. 502-504
- Opdag havet: s. 8-21, 23-24, 67-71

Artikel:
- Kystzonen som filter for næringsstoffer, Aktuel Naturvidenskab

Podcasts:
- Biodiversitet, Opdag havet

Film:
- Lille hav - hvad nu?
https://www.youtube.com/watch?v=9vLbwoUJsNs
- "Energistrømme" - Opdag havet
- "Begrænsende faktorer" - Opdag havet


Eksperimentelt arbejde:
- Fotosyntese og respiration hos vandpest
- Mikroskopering af fire celletyper (gær-, løghud-, blod- og mundhuleceller)
- Osmose i kartofler
- Dissektion af blåmusling
- Selvgenereret forsøgsvejledning efter IBSE-metoden - "Hvor effektive er blåmuslinger til at filtrere?"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Sexologi

Fokus:
Mandens anatomi. kvindens anatomi, sædcelledannelse, ægcelledannelse, seksuelt overførte sygdomme og præventionsformer, myter om mødom, opbygning af skedekrans, androgen pause, hormonerne, FSH, LH, østrogen, progesteron, testosteron)cellecyklus, mitose og meiose, kønshormoner hos den biologiske mand og kvinde, sex mellem mand og kvinde, impotens, naturlig- og kunstig befrugtning, fosterdiagnostik, fødsel amning og kejsersnit.


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
-  Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold


Kernestof:
- Cellebiologi: Opbygning eucaryote celler.,
- Evolutionsbiologi: Biologisk variation.
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer (kønsorganerne hos biologisk mand og kvinde) hormonel regulering og forplantning.
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø.


Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Præventionsformer - flest til kvinder, seksuelt overførte sygdomme (konsekvenser og behandling), androgen pause, fosterdiagnostik, impotens, kunstig befrugtning
- Bioetik: Prævention og myten om mødom (skedekrans), kunstig befrugtning


Materialer:
Bog:
- Yubio B: 183-185, 189-197, 201-203, 207-215, 234 og 301-304

Artikler og internetsider:
- Sikker sex mellem kvinder, Artikel 2.2.A, Sex og Samfund, sexlinjen.dk
- Sikker sex mellem mænd, Artikel 2.2.B, Sex og Samfund, sexlinjen.dk
- Sikker sex mellem kvinder og mænd, Artikel 2.2.C, Sex og Samfund, sexlinjen.dk
- Kvinder har ikke en jomfruhinde, som kan afsløre om hun har haft sex
https://videnskab.dk/krop-sundhed/nej-kvinder-har-ikke-en-jomfruhinde-som-kan-afsloere-om-hun-har-haft-samleje-eller-ej/
- Androgen pause
https://netdoktor.dk/overgangsalder/maend.htm

Film:
- Mitose
https://www.youtube.com/watch?v=WIu6ylCl1zw
- Meiose
https://www.youtube.com/watch?v=EBPHQDV_B9k
- Pikken kommer - nogle gange for hurtigt
sex på P3


Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af sædprøve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Hormoner

Fokus:
Endokrine kirtler, transport af hormoner, fedt- og vandopløselige hormoner, hormonerne - Leptin, Gn-Rh, FSH, LH, østrogen, progesteron, testosteron, positiv- og negativ feedback, menstruationscyklus, hormonudvikling ved graviditet, klimaksstadie, P-piller, agonist og antagonist, hormonforstyrrende stoffer og cocktaileffekt


Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof:
- Fysiologi: Hormonel regulering og forplantning
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø


Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Hormonforstyrrende stoffer, P-piller
- Bioetik: Hormonforstyrrende stoffer


Materialer:
Yubio B: s. 567-575, 199-201

Film:
- Hormonproduktion hos manden:
https://www.youtube.com/watch?v=XK5DaKKDcoE

- Hormoner 1:
https://www.youtube.com/watch?v=bnxMuKiOMZs

- Hormoner 2:
https://www.youtube.com/watch?v=0Tw-hkZwO6I

- Agonist og antagonist:
https://www.youtube.com/watch?v=pQ2zpn0K6XQ

Videnskabelige artikler:
- Kønsforvirring, Aktuel Naturvidenskab
- Hvad er hormonforstyrrende stoffer? Videnskab.dk


Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af LH i urin - Lav jeres egen forsøgsvejledning


Evaluering:
Løbende i form af samtale omkring del-øvelse (spil, leg, kreativt arbejde mm) + lille test af opnået viden + individuel samtale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Cellebiologi

Fokus:
Pro- og eukaryoter, bakterie, archaea, plante- og dyrecelle, organeller i celle, opbygning af cellemembran, transport over cellemembranen: Aktiv og passiv transport(simpel diffusion, faciliteret transport, osmose, endo- og exocytose), mikroskopering


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer


Kernestof:
- Cellebiologi: Opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser.


Materiale:
Bog:
Yubio B: S. 16-19, 25-34


Eksperimentelt arbejde:
- Osmose i kartoffel
- Mikroskopering af forskellige celletyper


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Genetik og evolution

Fokus område:
Dominant, recessiv, karyotypekort, kromosomer, gen, allel, krydsningsskema, hetero- og homozygot, geno- og fænotype, nedarvningsmøntre (autosomal dominant/recessiv + kønsbunden dominant/recessiv), blodtyper (AB0 + rhesus), antigener og antistoffer, smagsløg og PTC (evne til at smage bittert), Gregor Mendels 1. og 2. lov, evolution og evolutionære mekanismer, naturlig og seksuel selektion, mutation, variation, tilpasning, menneskets udvikling - menneskearter, evolutionære forskelle mellem Homo sapiens og chimpansen + forskelle på kraniets udvikling mellem Homo sapiens, chimpansen, Afferansis og Erectus og Darwins finker
  

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Barbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper og mutation,
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø

Supplerende stof:
- Sundhed og sygdom
- Bioetik

Materiale:
Yubio B bog: Side 45-48, 315-319, 321-324, 327-330

Internetsider:
- Naturlig- og seksuel selektion, Evolution.dk
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/index.html
og
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/seksuel-selektion/index.html
- Smagsløg
https://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsl%C3%B8g

Film
- "Natural selection and sexual selection: An illustrated introduction"
https://www.youtube.com/watch?v=RxHdzw7E0wU&list=RDCMUC5Lz88Rt3GT75YT2ORAmaMQ&start_radio=1&rv=RxHdzw7E0wU&t=6
- "Oprejst gang" + "Hjernens udvikling" + "DNA og tænder"
https://snm.ku.dk/skoletjenesten/materialer/menneskedyret/moed_eksperterne/
- Selektion fra Netflix med David Attenborough

Online værktøj: Menneskedyret
https://snm.dk/da/menneskedyret


Diverse lærerudarbejdede PowerPoints, spil og opgaver - findes i mappe i drev.


Eksperimentel arbejde og ekskursioner:
- Dominante og recessive karakteristika i klassen
- Undersøgelse af PTC genet (Kan du smage bittert?)
- Blodtypebestemmelse
- Evolutionær udvikling af fugl (modelervoksøvelse)
- "Menneskedyret" - Undersøgelse af forskelle på kraniers udformning via virtuelt værktøj
- Besøg på Statens Naturhistoriske Museum (Variation og Wild Life photo of the year) - lave tilrettelagt opgave


Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Blodtypebestemmelse 08-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Hjerte-lungekredsløbet

Fokus:
Åndedræt, hjertets opbygning, hjerte- og lungekredsløbet, respiration, blodets bestanddele, blodtryksmåling, pulsmåling, Wingatetest (cykeltest), maksimal iltoptagelse test (løbebånd),  minutvolume, puls, slagvolume, lungeventilation, åndingsdybde, åndingfrekvens, KRAMSSSS faktorer, sundhedsmodellen


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt.
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation.
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
- Vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,  miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.


Kernestof:
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb.


Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: KRAMSSSS faktorer, sundhedsmodellen
- Bioteknologi: Biologiske målinger ved fysisk aktivitet (Forskelligt forsøgsarbejde v. besøg på LIFE Campus)


Materialer:
Bog:
- Yubio B: S. 55-72+76-79

Film:
- Human lungs - parts of respiratory system
https://www.youtube.com/watch?v=B1w3s9m3hIg
- Hjertets opbygning og funktion
https://www.youtube.com/watch?v=DNNFA0-fozE

Platform:
- "Hjerteblod", Mylife. Udviklet af LIFE Fonden
https://undervisning.life.dk/hbl

- Diverse PowerPoints, opgaver og spil. Findes i mappe på drev.


Eksperimentieltarbejde og besøg:
- Besøg på LIFE Campus, Lyngby: Hjerteblod
- Wingatetest, anaerobt arbejde (Cykeltest)
- Maksimal iltoptagelse, O2 max aerob arbejde (Løbetest)
- Grebstest
- Undersøgelse af springhøjde
- Sprinttest
- Måling af muskelmasse
- Måling af puls ved "Just dance" og "Tabata" træning
- Dissekering af grisehjerte
- Puls og arbejde
- Puls, blodtryk og rygning
- Regulering af åndedræt og blodkredsløb


Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Slanger i Amazonas

Fokus:
Typer af slangegift (toxiner), antigener og antistoffer, producering af modgift, traditionel diagnosticerings metode, ELISA test, LFA tests, Venom Aid Diagnostics, WHO - slangegift


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng indsamle.
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder - - Demonstrere viden om fagets identitet og metoder anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.


Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
Fysiologi: Åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem
Enzymer: Funktion og faktorer, der påvirker enzymaktivitet


Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Slangegift og modgift
- Bioteknologi: ELISA test, LFA test
- Bioetik: U-landsproblematik i forhold til behandling


Materialer:
- Platform: "Fight the bite"
https://undervisning.life.dk/fb


Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af slangegifts virkning i blodet
- Identifikation af slanger vha. traditionelle diagnosticeringsmetoder   
- Elisatest - Identifikation af bestemte toxiner
- Undersøgelse af blod vha. LFA tests


Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nervesystemet

Fokus:
CNS, PNS (motorisk, sensorisk, autonom), efferent- og afferent signalering, sympatisk- og parasympatisk signalering,  reflekser, neuronets opbygning, myelinskeder, ranvirske indsnøringer, gliaceller (satelit- oligidendrocytter- og schwannceller), sanseceller, aktionspotentiale (hvilemembranpotentiale, tærskelværdi, depolarisering, repolarisering, hyperpolarisering), Na+/K+ pumpe, Na+, K+ og Cl- kanaler, synapse (præ, post og synapsekløft), fremmende og hæmmende signalering, transmitterstoffer (neurotransmitterstoffer), aktiv- og passiv transport, agonist og antagonist, efterrystelser efter traumatisk oplevelse, indvirkning af/ved: Alkohol, forelskelse og lattergas, evne til at regenerere, den psykopatiske hjerne


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt   
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation  
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder


Kernestof:
- Fysiologi: Nervesystem

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Rystelser efter traume, indvirkning af/ved: Alkohol, forelskelse og lattergas. Psykopati. Evne til at regenerere.

Materialer:
Bog:
- Yubio B: 156-164 + 168-169 + 173-175
- Fysiologibogen: Agonist og antagonist (afsnit er i drevmappe)

Videnskabelige artikler:
- Forelskelse,
Aktuel Naturvidenskab
https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/4-2024/forelskelsen

- Akutte nerve- og leverskade som følge af lattergasmisbrug,
Ugeskrift for læger
https://ugeskriftet.dk/videnskab/akutte-nerve-og-leverskader-som-folge-af-lattergasmisbrug

- Fem danske dyr der kan regenerere og hvorfor du ikke kan,
Videnskab.dk
https://videnskab.dk/naturvidenskab/fem-danske-dyr-der-kan-regenerere-og-hvorfor-du-ikke-kan/

- Sådan forsøger forskere at forstå den psykopatiske hjerne,
https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-forsoeger-forskerne-at-forstaa-den-psykopatiske-hjerne/

Film:
- Synapsens nervesignal
https://www.youtube.com/watch?v=hE-pfleRtfw


Diverse PPt, opgaver, spil og øvelser findes i mappe i drev


Eksperimentelt arbejde:
Fire sanse- og refleksøvelse:
- Følesans på håndflade og ryggen
- Registrering af varme- og kuldesanser
- Hvor nøjagtigt virker hudens temperatursans?
- Reflekser


Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Immunforsvar

Fokus:
Ydre- og indreforsvar, uspecifikke- og specifikke forsvar(medfødte- og det adaptive forsvar), patogener, infektion og inflammation, leukocytter og lymfocytter, makrofager, NK-celler, granulocytter (Basofile, eusionofile, neutrofile) komplimentsystem, mastceller, T- og B- lymfocytter, antigen, antistoffers opbygning, klasser og udvikling, CD4/CD8 overfladeproteiner og CD4+ og CD8+ celler, MHC1/MHCII molekyler, TCR kompleks, vækst, bekæmpelse og resistens hos bakterier, transformation, transduktion og konjugation, vækst og vækstfaktorer hos mikroorganismer, inhiberingszone, virus opbygning og formering


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- Anvende relevante digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng.
- Vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,


Kernestof
- Mikrobiologi: Infektionsbiologi og resistens
- Fysiologi: Blodkredsløbet
- Evolutionsbiologi: Biologisk variation
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø


Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Præ - og probiotika, udfordringer ved kejsersnit, påvirkning af immunforsvar (melatonin, motion, lattergas og opioider)


Materialer:
Bog:
- Yubio B: S. 22-25 + 36-39 + 528-531 + 535-537
- Fysiologibogen: S. 147-161

Hjemmesider:
- Gen-overførsel, Biotech Academy
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fra-darwin-til-bioteknologi/evolution-blandt-bakterier/

Artikel:
- Exercise suppresses tumor growth independent of high fat intake and associate immune dysfunction (Engelsk)
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8971502/
- Melatonins indvirkning på immunsystem og cancer
https://ugeskriftet.dk/videnskab/melatonins-indvirkning-pa-immunsystem-og-cancer
- Opioider påvirker immunsystemet
https://ugeskriftet.dk/videnskab/opioider-pavirker-immunsystemet
- Fysisk aktivitet både stimulerer og hæmmer immunforsvaret (Svensk)
https://www.researchgate.net/profile/Christer-Malm/publication/239603730_Fysisk_aktivitet_bade_stimulerar_och_hammar_immunforsvaret/links/5895703b92851c8bb672d9a8/Fysisk-aktivitet-bade-stimulerar-och-haemmar-immunfoersvaret.pdf
- NK celler in cancer: Mechanisms of dysfunktion and therapeutic potential (Engelsk)
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10253405/

Film:
- Tegnefilm om immunforsvar
https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y&t=1s
- Fagocytose
https://www.youtube.com/watch?v=32GqWTnaMDc
- Bakterieresistens:
https://www.youtube.com/watch?v=EL5w71x667Q
- Kejsersnit og bakterier:
https://www.youtube.com/watch?v=fQUmordaiPM

Podcast:
- Genstart på DR lyd: Bakteriernes hævn. Nedskriv 6-7 gode pointer/viden/overraskelser


Eksperimentelt arbejde:
- Øvelse med LEGO: Byg en CD4/MHCII eller CD8/MHC1 forbindelse
- Hæmmer hvidløg bakterievækst?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Modul d. 7. oktober 07-10-2025
Biologiopgave 2: Hæmmer hvidløg bakterier 24-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Fedtniss og enzymer (gæring)

Fokus:
Phosforlipider, triglycerider, mættede og (mono/poly) umættede fedtsyrer, omega 3, 6 og 9, HDL og LDL kolesterol, cis/trans fedtsyrer, brunt og hvidt fedt, fordøjelse af fedt, enzymers opbygning, navngivning og virkemåde samt hvilke faktorer der påvirker dem.
Repetering (opbygning af proteiner og kulhydrater + proteinsyntese)
Biologiens centrale dogme, DNA, replikation, transskription og translation
Gæring


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt a
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof:
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
- Enzymer: Opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- Biokemiske processer: Gæring
- Molekylærbiologi: Replikation, proteinsyntese


Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: HDL og LDL, cis/trans fedtsyrer samt brunt og hvidt fedt.


Materialer:
BOG:
Yubio B: s. 35-36, 97-99, 100-103

Internetsider:
- Biotech Academy: Enzymer
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/enzymer/hvordan-virker-enzymer/
- Biotech Academy, Biologiens centrale dogme
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/mennesket-paa-dna-mikrochip/det-centrale-dogme/

Videnskabelige artikler:
- Ny forskning: Mættede fedtsyrer skader ikke helbredet.
https://sciencenews.dk/da/ny-forskning-maettede-fedtsyrer-skader-ikke-helbredet
- Hvidt og brunt fedt er ikke ét fedt.
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvidt-og-brunt-fedt-er-ikke-et-fedt/
- Kolesterol - en livsvigtig ballademager i kroppen.
https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/3-2024/kolesterol-en-livsvigtig-ballademager-i-kroppen

Film:
- HDL og LDL
https://www.youtube.com/watch?v=0U7YHRW5dyc


Eksperimentelt arbejde:
- Makromolekyler og enzymer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Repetere

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer