Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
|
Lærer(e)
|
Natasja Borges Kure
|
|
Hold
|
2023 Bi/a (1a Bi, 2a Bi, 3a Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
TP2: Bærerdygtighed (fællesfagligt med samfundsf.)
Fokus:
Organellerne kloroplast og mitokondrier, ATP, fotosyntese og respiration, energistrømme, auto- og heterotrof, C, N og P-kredsløb, fødenet og fødekæder, græsning- og nedbryderfødekæde, begrænsende faktorer, biodiversitet, trusler mod havet, bærerdygtig muslingeproduktion,
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C, N og P -kredsløb og biodiversitet
- Fysiologi: Et udvalgt organsystems opbygning og funktion
- Biokemiske processer: Fotosyntese og respiration
Supplerende stof:
- Bæredygtighed: Muslingeproduktion
- Miljøbeskyttelse: Blåmusling som filtrator
Materialer:
Bog:
- Yubio B: s. 502-504
- Opdag havet: s. 8-21, 23-24, 67-71
Artikel:
- Kystzonen som filter for næringsstoffer, Aktuel Naturvidenskab
Podcasts:
- Biodiversitet, Opdag havet
Film:
- Lille hav - hvad nu?
https://www.youtube.com/watch?v=9vLbwoUJsNs
- "Energistrømme" - Opdag havet
- "Begrænsende faktorer" - Opdag havet
Eksperimentelt arbejde:
- Fotosyntese og respiration hos vandpest
- Mikroskopering af fire celletyper (gær-, løghud-, blod- og mundhuleceller)
- Osmose i kartofler
- Dissektion af blåmusling
- Selvgenereret forsøgsvejledning efter IBSE-metoden - "Hvor effektive er blåmuslinger til at filtrere?"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
2
|
Sexologi
Fokus:
Mandens anatomi. kvindens anatomi, sædcelledannelse, ægcelledannelse, seksuelt overførte sygdomme og præventionsformer, myter om mødom, opbygning af skedekrans, androgen pause, hormonerne, FSH, LH, østrogen, progesteron, testosteron)cellecyklus, mitose og meiose, kønshormoner hos den biologiske mand og kvinde, sex mellem mand og kvinde, impotens, naturlig- og kunstig befrugtning, fosterdiagnostik, fødsel amning og kejsersnit.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold
Kernestof:
- Cellebiologi: Opbygning eucaryote celler.,
- Evolutionsbiologi: Biologisk variation.
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer (kønsorganerne hos biologisk mand og kvinde) hormonel regulering og forplantning.
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Præventionsformer - flest til kvinder, seksuelt overførte sygdomme (konsekvenser og behandling), androgen pause, fosterdiagnostik, impotens, kunstig befrugtning
- Bioetik: Prævention og myten om mødom (skedekrans), kunstig befrugtning
Materialer:
Bog:
- Yubio B: 183-185, 189-197, 201-203, 207-215, 234 og 301-304
Artikler og internetsider:
- Sikker sex mellem kvinder, Artikel 2.2.A, Sex og Samfund, sexlinjen.dk
- Sikker sex mellem mænd, Artikel 2.2.B, Sex og Samfund, sexlinjen.dk
- Sikker sex mellem kvinder og mænd, Artikel 2.2.C, Sex og Samfund, sexlinjen.dk
- Kvinder har ikke en jomfruhinde, som kan afsløre om hun har haft sex
https://videnskab.dk/krop-sundhed/nej-kvinder-har-ikke-en-jomfruhinde-som-kan-afsloere-om-hun-har-haft-samleje-eller-ej/
- Androgen pause
https://netdoktor.dk/overgangsalder/maend.htm
Film:
- Mitose
https://www.youtube.com/watch?v=WIu6ylCl1zw
- Meiose
https://www.youtube.com/watch?v=EBPHQDV_B9k
- Pikken kommer - nogle gange for hurtigt
sex på P3
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af sædprøve
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
3
|
Hormoner
Fokus:
Endokrine kirtler, transport af hormoner, fedt- og vandopløselige hormoner, hormonerne - Leptin, Gn-Rh, FSH, LH, østrogen, progesteron, testosteron, positiv- og negativ feedback, menstruationscyklus, hormonudvikling ved graviditet, klimaksstadie, P-piller, agonist og antagonist, hormonforstyrrende stoffer og cocktaileffekt
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Fysiologi: Hormonel regulering og forplantning
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Hormonforstyrrende stoffer, P-piller
- Bioetik: Hormonforstyrrende stoffer
Materialer:
Yubio B: s. 567-575, 199-201
Film:
- Hormonproduktion hos manden:
https://www.youtube.com/watch?v=XK5DaKKDcoE
- Hormoner 1:
https://www.youtube.com/watch?v=bnxMuKiOMZs
- Hormoner 2:
https://www.youtube.com/watch?v=0Tw-hkZwO6I
- Agonist og antagonist:
https://www.youtube.com/watch?v=pQ2zpn0K6XQ
Videnskabelige artikler:
- Kønsforvirring, Aktuel Naturvidenskab
- Hvad er hormonforstyrrende stoffer? Videnskab.dk
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af LH i urin - Lav jeres egen forsøgsvejledning
Evaluering:
Løbende i form af samtale omkring del-øvelse (spil, leg, kreativt arbejde mm) + lille test af opnået viden + individuel samtale
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
4
|
Cellebiologi
Fokus:
Pro- og eukaryoter, bakterie, archaea, plante- og dyrecelle, organeller i celle, opbygning af cellemembran, transport over cellemembranen: Aktiv og passiv transport(simpel diffusion, faciliteret transport, osmose, endo- og exocytose), mikroskopering
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof:
- Cellebiologi: Opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser.
Materiale:
Bog:
Yubio B: S. 16-19, 25-34
Eksperimentelt arbejde:
- Osmose i kartoffel
- Mikroskopering af forskellige celletyper
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
5
|
Genetik og evolution
Fokus område:
Dominant, recessiv, karyotypekort, kromosomer, gen, allel, krydsningsskema, hetero- og homozygot, geno- og fænotype, nedarvningsmøntre (autosomal dominant/recessiv + kønsbunden dominant/recessiv), blodtyper (AB0 + rhesus), antigener og antistoffer, smagsløg og PTC (evne til at smage bittert), Gregor Mendels 1. og 2. lov, evolution og evolutionære mekanismer, naturlig og seksuel selektion, mutation, variation, tilpasning, menneskets udvikling - menneskearter, evolutionære forskelle mellem Homo sapiens og chimpansen + forskelle på kraniets udvikling mellem Homo sapiens, chimpansen, Afferansis og Erectus og Darwins finker
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Barbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper og mutation,
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
Supplerende stof:
- Sundhed og sygdom
- Bioetik
Materiale:
Yubio B bog: Side 45-48, 315-319, 321-324, 327-330
Internetsider:
- Naturlig- og seksuel selektion, Evolution.dk
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/index.html
og
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/seksuel-selektion/index.html
- Smagsløg
https://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsl%C3%B8g
Film
- "Natural selection and sexual selection: An illustrated introduction"
https://www.youtube.com/watch?v=RxHdzw7E0wU&list=RDCMUC5Lz88Rt3GT75YT2ORAmaMQ&start_radio=1&rv=RxHdzw7E0wU&t=6
- "Oprejst gang" + "Hjernens udvikling" + "DNA og tænder"
https://snm.ku.dk/skoletjenesten/materialer/menneskedyret/moed_eksperterne/
- Selektion fra Netflix med David Attenborough
Online værktøj: Menneskedyret
https://snm.dk/da/menneskedyret
Diverse lærerudarbejdede PowerPoints, spil og opgaver - findes i mappe i drev.
Eksperimentel arbejde og ekskursioner:
- Dominante og recessive karakteristika i klassen
- Undersøgelse af PTC genet (Kan du smage bittert?)
- Blodtypebestemmelse
- Evolutionær udvikling af fugl (modelervoksøvelse)
- "Menneskedyret" - Undersøgelse af forskelle på kraniers udformning via virtuelt værktøj
- Besøg på Statens Naturhistoriske Museum (Variation og Wild Life photo of the year) - lave tilrettelagt opgave
Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Journal: Blodtypebestemmelse
|
08-09-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
6
|
Hjerte-lungekredsløbet
Fokus:
Åndedræt, hjertets opbygning, hjerte- og lungekredsløbet, respiration, blodets bestanddele, blodtryksmåling, pulsmåling, Wingatetest (cykeltest), maksimal iltoptagelse test (løbebånd), minutvolume, puls, slagvolume, lungeventilation, åndingsdybde, åndingfrekvens, KRAMSSSS faktorer, sundhedsmodellen
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt.
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation.
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
- Vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof:
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: KRAMSSSS faktorer, sundhedsmodellen
- Bioteknologi: Biologiske målinger ved fysisk aktivitet (Forskelligt forsøgsarbejde v. besøg på LIFE Campus)
Materialer:
Bog:
- Yubio B: S. 55-72+76-79
Film:
- Human lungs - parts of respiratory system
https://www.youtube.com/watch?v=B1w3s9m3hIg
- Hjertets opbygning og funktion
https://www.youtube.com/watch?v=DNNFA0-fozE
Platform:
- "Hjerteblod", Mylife. Udviklet af LIFE Fonden
https://undervisning.life.dk/hbl
- Diverse PowerPoints, opgaver og spil. Findes i mappe på drev.
Eksperimentieltarbejde og besøg:
- Besøg på LIFE Campus, Lyngby: Hjerteblod
- Wingatetest, anaerobt arbejde (Cykeltest)
- Maksimal iltoptagelse, O2 max aerob arbejde (Løbetest)
- Grebstest
- Undersøgelse af springhøjde
- Sprinttest
- Måling af muskelmasse
- Måling af puls ved "Just dance" og "Tabata" træning
- Dissekering af grisehjerte
- Puls og arbejde
- Puls, blodtryk og rygning
- Regulering af åndedræt og blodkredsløb
Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
7
|
Slanger i Amazonas
Fokus:
Typer af slangegift (toxiner), antigener og antistoffer, producering af modgift, traditionel diagnosticerings metode, ELISA test, LFA tests, Venom Aid Diagnostics, WHO - slangegift
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng indsamle.
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder - - Demonstrere viden om fagets identitet og metoder anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
Fysiologi: Åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem
Enzymer: Funktion og faktorer, der påvirker enzymaktivitet
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Slangegift og modgift
- Bioteknologi: ELISA test, LFA test
- Bioetik: U-landsproblematik i forhold til behandling
Materialer:
- Platform: "Fight the bite"
https://undervisning.life.dk/fb
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af slangegifts virkning i blodet
- Identifikation af slanger vha. traditionelle diagnosticeringsmetoder
- Elisatest - Identifikation af bestemte toxiner
- Undersøgelse af blod vha. LFA tests
Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Nervesystemet
Fokus:
CNS, PNS (motorisk, sensorisk, autonom), efferent- og afferent signalering, sympatisk- og parasympatisk signalering, reflekser, neuronets opbygning, myelinskeder, ranvirske indsnøringer, gliaceller (satelit- oligidendrocytter- og schwannceller), sanseceller, aktionspotentiale (hvilemembranpotentiale, tærskelværdi, depolarisering, repolarisering, hyperpolarisering), Na+/K+ pumpe, Na+, K+ og Cl- kanaler, synapse (præ, post og synapsekløft), fremmende og hæmmende signalering, transmitterstoffer (neurotransmitterstoffer), aktiv- og passiv transport, agonist og antagonist, efterrystelser efter traumatisk oplevelse, indvirkning af/ved: Alkohol, forelskelse og lattergas, evne til at regenerere, den psykopatiske hjerne
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Kernestof:
- Fysiologi: Nervesystem
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Rystelser efter traume, indvirkning af/ved: Alkohol, forelskelse og lattergas. Psykopati. Evne til at regenerere.
Materialer:
Bog:
- Yubio B: 156-164 + 168-169 + 173-175
- Fysiologibogen: Agonist og antagonist (afsnit er i drevmappe)
Videnskabelige artikler:
- Forelskelse,
Aktuel Naturvidenskab
https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/4-2024/forelskelsen
- Akutte nerve- og leverskade som følge af lattergasmisbrug,
Ugeskrift for læger
https://ugeskriftet.dk/videnskab/akutte-nerve-og-leverskader-som-folge-af-lattergasmisbrug
- Fem danske dyr der kan regenerere og hvorfor du ikke kan,
Videnskab.dk
https://videnskab.dk/naturvidenskab/fem-danske-dyr-der-kan-regenerere-og-hvorfor-du-ikke-kan/
- Sådan forsøger forskere at forstå den psykopatiske hjerne,
https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-forsoeger-forskerne-at-forstaa-den-psykopatiske-hjerne/
Film:
- Synapsens nervesignal
https://www.youtube.com/watch?v=hE-pfleRtfw
Diverse PPt, opgaver, spil og øvelser findes i mappe i drev
Eksperimentelt arbejde:
Fire sanse- og refleksøvelse:
- Følesans på håndflade og ryggen
- Registrering af varme- og kuldesanser
- Hvor nøjagtigt virker hudens temperatursans?
- Reflekser
Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
9
|
Immunforsvar
Fokus:
Ydre- og indreforsvar, uspecifikke- og specifikke forsvar(medfødte- og det adaptive forsvar), patogener, infektion og inflammation, leukocytter og lymfocytter, makrofager, NK-celler, granulocytter (Basofile, eusionofile, neutrofile) komplimentsystem, mastceller, T- og B- lymfocytter, antigen, antistoffers opbygning, klasser og udvikling, CD4/CD8 overfladeproteiner og CD4+ og CD8+ celler, MHC1/MHCII molekyler, TCR kompleks, vækst, bekæmpelse og resistens hos bakterier, transformation, transduktion og konjugation, vækst og vækstfaktorer hos mikroorganismer, inhiberingszone, virus opbygning og formering
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- Anvende relevante digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng.
- Vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,
Kernestof
- Mikrobiologi: Infektionsbiologi og resistens
- Fysiologi: Blodkredsløbet
- Evolutionsbiologi: Biologisk variation
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Præ - og probiotika, udfordringer ved kejsersnit, påvirkning af immunforsvar (melatonin, motion, lattergas og opioider)
Materialer:
Bog:
- Yubio B: S. 22-25 + 36-39 + 528-531 + 535-537
- Fysiologibogen: S. 147-161
Hjemmesider:
- Gen-overførsel, Biotech Academy
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/fra-darwin-til-bioteknologi/evolution-blandt-bakterier/
Artikel:
- Exercise suppresses tumor growth independent of high fat intake and associate immune dysfunction (Engelsk)
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8971502/
- Melatonins indvirkning på immunsystem og cancer
https://ugeskriftet.dk/videnskab/melatonins-indvirkning-pa-immunsystem-og-cancer
- Opioider påvirker immunsystemet
https://ugeskriftet.dk/videnskab/opioider-pavirker-immunsystemet
- Fysisk aktivitet både stimulerer og hæmmer immunforsvaret (Svensk)
https://www.researchgate.net/profile/Christer-Malm/publication/239603730_Fysisk_aktivitet_bade_stimulerar_och_hammar_immunforsvaret/links/5895703b92851c8bb672d9a8/Fysisk-aktivitet-bade-stimulerar-och-haemmar-immunfoersvaret.pdf
- NK celler in cancer: Mechanisms of dysfunktion and therapeutic potential (Engelsk)
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10253405/
Film:
- Tegnefilm om immunforsvar
https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y&t=1s
- Fagocytose
https://www.youtube.com/watch?v=32GqWTnaMDc
- Bakterieresistens:
https://www.youtube.com/watch?v=EL5w71x667Q
- Kejsersnit og bakterier:
https://www.youtube.com/watch?v=fQUmordaiPM
Podcast:
- Genstart på DR lyd: Bakteriernes hævn. Nedskriv 6-7 gode pointer/viden/overraskelser
Eksperimentelt arbejde:
- Øvelse med LEGO: Byg en CD4/MHCII eller CD8/MHC1 forbindelse
- Hæmmer hvidløg bakterievækst?
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Modul d. 7. oktober
|
07-10-2025
|
|
Biologiopgave 2: Hæmmer hvidløg bakterier
|
24-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
10
|
Fedtniss og enzymer (gæring)
Fokus:
Phosforlipider, triglycerider, mættede og (mono/poly) umættede fedtsyrer, omega 3, 6 og 9, HDL og LDL kolesterol, cis/trans fedtsyrer, brunt og hvidt fedt, fordøjelse af fedt, enzymers opbygning, navngivning og virkemåde samt hvilke faktorer der påvirker dem.
Repetering (opbygning af proteiner og kulhydrater + proteinsyntese)
Biologiens centrale dogme, DNA, replikation, transskription og translation
Gæring
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt a
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
- Enzymer: Opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- Biokemiske processer: Gæring
- Molekylærbiologi: Replikation, proteinsyntese
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: HDL og LDL, cis/trans fedtsyrer samt brunt og hvidt fedt.
Materialer:
BOG:
Yubio B: s. 35-36, 97-99, 100-103
Internetsider:
- Biotech Academy: Enzymer
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/enzymer/hvordan-virker-enzymer/
- Biotech Academy, Biologiens centrale dogme
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/mennesket-paa-dna-mikrochip/det-centrale-dogme/
Videnskabelige artikler:
- Ny forskning: Mættede fedtsyrer skader ikke helbredet.
https://sciencenews.dk/da/ny-forskning-maettede-fedtsyrer-skader-ikke-helbredet
- Hvidt og brunt fedt er ikke ét fedt.
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvidt-og-brunt-fedt-er-ikke-et-fedt/
- Kolesterol - en livsvigtig ballademager i kroppen.
https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/3-2024/kolesterol-en-livsvigtig-ballademager-i-kroppen
Film:
- HDL og LDL
https://www.youtube.com/watch?v=0U7YHRW5dyc
Eksperimentelt arbejde:
- Makromolekyler og enzymer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
11
|
Repetere
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58650448370",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58650448370",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58650448370"
}