Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Christine Dubernard, Kristen Seier Landro
|
Hold
|
2023 Ma/b (1b Ma, 2b Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
1. Statistik (1.G)
Deskriptiv statistik: Grupperede og ugrupperede observationer.
Hele kapitel 3 i bogen Kernestof 1
Ugrupperede observationer:
- statistiske deskriptore:middelværdi, kvartilsæt, kvartilbredde, min, max, outlier
- grafisk: boksplot og sammenligning af boksplot. Både i CAS og i hånden
Grupperede observationer
- statistiske deskriptorer: middelværdi, kvartilsæt, kvartilbredde, outlier.
- grafisk: sumkurve og histogram. Vi har ikke brugt så meget CAS-værktøj til denne del af statistikken, men tegnet i hånden.
Vi har arbejdet med autentisk datamatriale, som i brugte starten af året på at samle ind.
Bog: KERNESTOF Mat 1 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave 3. oplag
ISBN 978 87 7066 835 4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Sandsynlighedsregning og Kombinatorik (1.G)
Kapitel 4 fra Kernestof 1 (afsnit 4.7 ikke gennemgået og afsnit 4.5 er kun berørt sporadisk)
I sandsynlighedsregningen:
Vi har arbejdet med:
-sandsynlighedsfelt, hændelser,A-priorihændelser, frekventiel sandsynlighed, symmetriske sandsynlighedsfelter, gunstige udfald og mulige udfald.
- additionsprincippet og multiplikationsprincippet
-permutationer og kombinationer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Vektorer (1.G)
pensum: Forbederedelsesmaterialet fra HF om vektorer (ligger i grupperum) + kernestof kapitel 5
Gruppearbejde, hvor grupperne selv har arbejdet med forberedelsesmaterialet fra HF. Opsamling til sidst på klassen, men primært sevlstændigt.
Vektorskattejagt med fokus på grafisk forståelse af vektorer.
I dette forløb har vi set på:
En vektors koordinater, regneregler for vektorer (sum, differens, gange med en konstant), længden af en vektor, stedvektor, vektor mellem to punkter, skalarprodukt, determinant og tværvektor, hvornår er to vektorer ortogonale.
Bog: KERNESTOF Mat 1 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave 3. oplag
ISBN 978 87 7066 835 4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Maple 1.0
Installation af maple og grundlæggende kommandoer og regneoperatior i programmet. Eksporterer til pdf.
Eleverne har arbejdet selvstændigt med opstart i maple. Stærkt stilladseret materiale med videoer og facitliste. Sideløbende havde vi evalueringssamtaler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
4. Procent og rentesregning (1.G)
Kapitel 6 fra Kernestof Mat1
Kernestof: procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
Vi har arbejdet med procent og rentesregning, herunder begrebet fremskrivningsfaktor.
arbejdet med renteformlen og isoleret alle størrelser.
regnet på indekstal
arbejdet med logaritmer, med forskelligt grundtal
For nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 1 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave 3. oplag
ISBN 978 87 7066 835 4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
5. Eksponentielle Funktioner (1.G)
Kapitel 7 fra Kernestof Mat1 (dog er det kun 2puntksformlen fra afsnit 7.4 der er gennemgået)
Matrixgrupper, opgaveregning, lærergennemgang, undersøgende opgave om sammenligning af lineær og eksponentiel vækst (hjælp kongen-opgave)
Definition af eksponentielle sammenhænge og funktioner. Konstanternes betydning for grafens udseende
Fordobling og halveringskonstant.
Som CAS værktøj har vi brugt Maple og vi har arbejdet med eksponentiel regression i Maple.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
6. Stykkevise fkt.'er og proportionalitet (1.G)
Kapitel 8 og afsnit 11.4 i Kernestof Mat1
Fokus på undersøgende tilgang til stykkevist lineære funktioner. Vi har lavet en opgave fra Meriaprojektet der handler om en cykelfabrik. Ligger i drev.
Primært gruppearbejde, lærergennemgang og opgaveregning.
Ligefrem og omvendt prop. fokus på eksempler fra virkeligheden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
7. Potensfunktioner (1.G)
Kapitel 9 fra kernestof mat1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
8. Lån og opsparing (1.G)
kapitel 13 fra Kernestof Mat1
Gruppearbejde om planlægning af afgangsfest. Grupperne skulle selv planlægge en fest. Planlægge en finansieringsplan og lave en amortisationstabel for hvordan de ville spare op til festen.
Eksempler fra virkeligheden med Kristens egen andelsbolig. Ellers opgaveregnig og lærergennemgang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
9. Vektorer og geometri - del 2 (1.G)
Afsnit 10.0 til 10.5 i Kernestof Mat1. Dog er sinusrelationerne i afsnit 10.5 sprunget over.
Her har vi primært tegnet og tegnet med kridt udenfor. Stort fokus på at tegne og forstå vektorer grafisk fremfor algebraisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
0. Bogstavregning (2.G)
Fra bogen: (se materiale i classroom)
Plus B hf af P Dalby, B. M. Madsen, L. P. Overgaard og Jens Studsgaard
Kap. 1 Tal, ligninger
1.1 Kvadratsætninger
1.2 Talmængde
1.3 Det udvidede potensbegreb
1.4 Andengradsligninger
Bevis af de tre kvadratsætninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
1. Andengradspolynomier (2.G)
1.1 Parabler og koefficienter
1.2 Diskriminant og toppunktsformel
1.3 Rødder
1.4 Faktorisering og modellering
1.5 Polynomier af højere grad
Bevis for formlen for nulpunkter i et andengradspolynomiet
Bevis for toppunktsformlen (vha. differentialregning)
KERNESTOF Mat 2
Per Gregersen & Henrik Bindesbøll Nørregaard
© 2018 Lindhardt og Ringhof Uddannelse, København
– et forlag under Lindhardt og Ringhof Forlag A/S, et selskab i Egmont
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
2. Differentialregning (2.G)
7. Differentialregning
7.1 Tangenter og væksthastighed
7.2 Beregning af tangenthældninger
(og væksthastigheder)
7.3 Afledet funktion
7.4 Sekanthældninger
8. Differentialregningens
regneregler
8.1 Sum-, differens- og konstantreglen
8.2 Produkt- og kædereglen
9. Differentialregningens anvendelser
9.1 Monotoniforhold
9.4 Andengradspolynomier og
differentialregning
Beviser
Bevis for differentialkvotient af x^2 og 1/x
Bevis for tangentens ligning
Bevis for toppunktet for andengradspolynomiet vha. differentialregning
KERNESTOF Mat 2
Per Gregersen & Henrik Bindesbøll Nørregaard
© 2018 Lindhardt og Ringhof Uddannelse, København
– et forlag under Lindhardt og Ringhof Forlag A/S, et selskab i Egmont
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Download maple og installer gympakken
|
09-12-2024
|
Aflevering 3 - differentialregning del 1
|
05-01-2025
|
Opsamlingsprøve i differentialregning i hånden
|
08-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
3. Binomialfordeling (2.G)
5. Binomialfordelingen
5.1 Stokastisk variabel
5.2 Middelværdi og spredning
5.3 Binomialfordelt stokastisk variabel
5.4 Middelværdi og spredning i binomialfordelingen
5.5 Baggrunden for binomialfordelingen
6. Binomialtest
6.1 Er mønten ærlig?
6.2 Binomialtest
6.3 Enkeltsidet test, bias og konfundering
Konfidensintervaller - hæfte med de vigtigste begreber - ud fra et tværfaglig projekt om meningsmålinger sammen med samfundsfag
Besøg af Voxmeter
KERNESTOF Mat 2
Per Gregersen & Henrik Bindesbøll Nørregaard
© 2018 Lindhardt og Ringhof Uddannelse, København
– et forlag under Lindhardt og Ringhof Forlag A/S, et selskab i Egmont
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
4. Analytisk geometri vha vektorer (2.G)
1. Linjer
- 3 måder at skrive linjens ligning på:
- Regne mellem linjens ligning med hældningskoefficient og linjens ligning med normalvektor.
- Linjens ligning ud fra punkt og normalvektor
- Linjens ligning ud fra to punkter
- Skæring mellem to linjer
2. Afstande
- Afstande mellem to punkter
- Afstand fra punkt til linje
3. Cirkler
- Cirklens ligning
- Tangenter til cirkler
4. Parameterfremstilling
a) Opstille parameterfremstilling ud fra punkt og retningsvektor
b) Regne mellem formlen med normalvektor og parameterfremstilling
c) Skæring mellem to linjer
Kompendium lavet af L. Hvelplund, redigeret af C. Dubernard.
Link:
https://drive.google.com/file/d/1xYdjDo9035EGyEn3Pp7Kxa1HXEdtOwbr/view
Beviser
- Bevis for cirklens ligning vha Pythagoras
- Bevis for afstand fra punkt til linje vha. projektioner
- Bevis for linjens ligning vha normalvektor
- Bevis for parameterfremstilling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
5. Funktioner (2.G)
2. Funktioner
2.1 Introduktion
2.3. At regne med funktioner
2.4. Sammensætte funktioner
2.5. Parallelforskydning af grafer
4. Logaritmer
4.1. Logaritmefunktioner herunder den naturlige eksponentiel og den naturlige logaritmefunktion
Beviser:
- Bevis for regnereglen log (a^n) = n*log(a)
- Gentagelse af bevis for fordoblingskonstanten for en eksponentiel funktion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
6. Repetitionsperiode (2.G)
Repetition med fokus på bevisførelse og regning af tidligere eksamenssæt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58651754179",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58651754179",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58651754179"
}