Holdet 3c Bi (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Kazem Neisari, Signe Margrethe Carlsson
Hold 2023 Bi/c (1c Bi, 2c Bi, 3c Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sexologi
Titel 2 Kost, fordøjelsessystem, diabetes & blodkredsløbet
Titel 3 Nervesystemet og euforiserende stoffer 1.del.
Titel 4 Genetik, genteknologi og evolution 1.del
Titel 5 Genetik, genteknologi og evolution 2.del
Titel 6 Økologi-1
Titel 7 Økologi 2
Titel 8 Immunforsvaret og mikrobiologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sexologi

Vores første forløb handler om sexologi, herunder beskæftiger vi os med kønsorganers opbygning og funktion hos begge køn, kønshormoners rolle, kønssygdomme og fordele og ulemper med de forskellige præventionsmidler, der er på markedet.
I holder oplæg både om sexsygdomme og om præventionsmidler.
Dernæst den teoretiske gennemgang af pp "Fosterudvikling og fejludvikling".
Som det næstsidste delforløb, arbejder vi med opgaver om fosterdiagnostik og barnløshed.
Derefter teoretisk undervisning og I tester jeres viden via arbejde med en interaktiv opgave om sexologi.

Ca. 44 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse om præventioner 24-11-2023
Undersøgelse af sædceller 28-12-2023
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost, fordøjelsessystem, diabetes & blodkredsløbet

Forløbet starter med gennemgang af kostens indhold af organiske og uorganiske stoffer. Dernæst ser vi på fordøjelsessystemets strutkur og funktion, herunder fordøjelsesenzymer.
Vi uddyber enzymerne i et senere forløb.
Diabetes er en sygdom med høj forekomst på verdensplan. I den forbindelse ser vi på bugspytkirtlens produktion af henholdsvis insulin og glukagon hos henholdsvis de raske og diabetikere.
Til slut ser vi på blodkredsløbet, herunder hjerter, blodet og blodkarnettet. Lungerne og måden ilten optages i blodet, bliver også inddraget i dette forløb.
Det eksperimentelle, der kræver rapport aflevering, handler om en kostundersøgelse ved hjælp af bl.a. de relevante hemmesider, samt undersøgelse af jeres puls og blodtryk under forskellige forhold.
Ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kostundersøgelse 28-02-2024
Undersøgelse af puls og blodtryk 17-03-2024
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nervesystemet og euforiserende stoffer 1.del.

Vi starter forløbet med at se hvordan nervesystemet er opbygget og måden det central nervesystem og det perifere nervesystemet samarbejder. Vi ser på kommunikationen mellem de enkelte neuroner (nerveceller) og de elementer, der kan forstyrre denne normale kommunikation. Nervesystemets styring af de andre organsystemer, herunder fordøjelsessystemet  inddrages i undervisningen. Fremmede stoffers påvirkning af nervesystemet belyses via gruppearbejde og fremlæggelser om udvalgte euforiserende stoffer.
Bogen Rusmidlernes Biologi fra www.sst.dk er supplerende stof. Den kan bruges som hjælp til jeres fremlæggelser om rusmidler.
Vi laver nogle småforsøg i neurofysiologi.
Vi arbejder videre med udvalgte euforiserende stoffer: kokain, ecstasy, canabis og alkohol.
Udover de vedlagte sider fra iBogen Biologibogen, og vedlagte links og artikler, skal I læse side 73-75, 82-85 og 97-100 af bogen Rusmidlernes Biologi.



Antal sider: ca. 42 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Genetik, genteknologi og evolution 1.del

Forløbet genetik starter med gennemgang af nedarvningsprincipper, hvor I også lærer de første genetiske fagbegreber. Her ser vi også på hvordan man anvender stamtavler i sin undersøgelse af forekomst af arvelige egenskaber. Krydsningsskema er en af de redskaber man anvender for at finde frem til bestemte egenskabers arvelighed. Vi arbejder med det, især i forbindelse med undersøgelse af jeres blodtyper.
DNA's struktur, replikation og proteinsyntese danner baggrunden for vores forståelse af mitose, meiose og mutationer.
Vi fortsætter senere med genetik 2.del,
I afleverer 2 rapporter under forløbet genetik 1.del: Blodtype bestemmelse og Isolering af DNA fra kiwi.

Ca. 34 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 24-09-2024
Isolering af DNA fra Kiwi 03-10-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Genetik, genteknologi og evolution 2.del

Vi fortsætter med genetikken i dette forløb med gennemgang af bioteknologiske metoder, herunder gensplejsning, kloning, PCR, genetisk fingeraftryk, gensekvensering, CRISPR og genterapi. I denne forbindelse er der planlagt gruppe fremlæggelser.
I skal have styr på de genetiske fagbegreber, som I har lært i det sidste forløb. I skal også have styr på DNA's struktur, replikation og proteinsyntese  mutationer inden vi starter med dette forløb.
Vi ser til sidst på evolutionens historie, herunder Darwin og selektion og måden vi menneske påvirke naturen nu.

Ca. 27 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Økologi-1

Forløbet handler om  økologi, hvor i bliver introduceret til naturen fra en ny vinkel.
I får en overordnet indsigt i hvordan et økosystem er, hvilken rolle biotiske og abiotiske faktorer spiller der, hvordan fødekæder og fødenet er opbygget og fungerer med fokus på energistrømmen gennem en fødekæde. Vi ser også på begrebet "begrænsende faktorer", og anvendelse af den i naturen og i landbrugsproduktionens sammenhæng. Vi ser også på respiration og fotosynteseprocessen, herunder går vi meget mere detaljeret i fotosynteseprocessens lys og mørkeprocesser. her får I den første smag for biokemiske processer i naturen. Vi venter med at uddybe respirationen under et andet forløb.
Under en ekskursion foretager vi en undersøgelse, der hedder Bestemmelse af vandkvalitet & Makroindeks ved søen i Fælledparken.
I forløbet økologi 2 i efterår 2025, ser vi på respiration og fotosynteseprocessen, herunder går vi meget mere detaljeret i fotosynteseprocessens lys og mørkeprocesser. her får I den første smag for biokemiske processer i naturen. Vi uddyber respirationen under et andet forløb.

Ca. 19 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotosyntese og respiration 28-03-2025
Feltundersøgelse: kemisk vandanalyse & Makroindeks 16-05-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Økologi 2

I forløbet økologi 2 ser vi på nærmere på de biokemiske processer der foregår i levende organismer og naturen. Vi kigger igen på respiration og fotosynteseprocessen, herunder ser vi mere detaljeret i fotosynteseprocessens lys og mørkeprocesser og respirationens tre delprocesser: glykolyse, Krebs cyklus og elektrontransportkæden.
Ti sidst i forløbet ser vi på begrebet biodiversitet og hvordan vi mennesker påvirker naturen omkring os. Vi laver også en lille feltbiologisk undersøgelse sammen.


Materialer:

Kernestof:

Biologibogen; Vandt Madsen, C. og Hulgaard, K. (2017) Forlaget Systime.

"Da insekterne forsvandt" dokumentar fra TV2

"Hvorfor udfører mennesker ikke fotosyntese?" Tekst fra Videnskab.dk: https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvorfor-udfoerer-mennesker-ikke-fotosyntese/

Tekst om biodiversitet fra Center for makroøkologi, evolution og klima: https://biodiversitetigymnasiet.dk/wp-content/uploads/2024/05/Intro-til-biodiversitet-BA-PDF-til-print.pdf

Video og film:

Video om fotosyntese fra Biotech Academy: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/

Video om fotosyntesens delprocesser fra Nucleus Forlag: https://youtu.be/uYWZRxuA0fs?feature=shared

Video om fotosyntesen fra "Detergodtatvide": https://youtu.be/ayrE8iSXEzA?feature=shared

Video om respirationsprocessen fra Undervisningslokalet: https://youtu.be/idqM8HIraqI?feature=shared

Video om respirationsprocessen fra Undervisningslokalet: https://youtu.be/NCUXnJJ9ubY?feature=shared

Dokumentar "Da insekterne forsvandt" fra TV2 2021



Eksperimentelt arbejde:
Bioblitz med SEEK-appen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Immunforsvaret og mikrobiologi

Oversigt over kernestof
Mikrobiologi
Bakterier- "de gode og de onde", bakterievækst og antibiotika-resistens hos bakterier.
Virus, herunder virus opbygning og virus formering.
Immunsystemet, herunder det ydre forsvar og det adaptive forsvar.
Antistoffer rolle og vacciner, herunder flokimmunitet.

Projektarbejde om antibiotika-resistens med fokus på bakterieevolution, udvikling af resistens og mulige løsninger.

Materialer:

Kernestof:

Biologibogen; Vandt Madsen, C. og Hulgaard, K. (2017) Forlaget Systime.

"Din indre virus" artikel fra Aktuel Naturvidenskab nr. 6. 2004 : https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/tema/an6-2004virus.pdf

"Du er smurt ind i bakterier fra top til tå  - og det skal du være glad for" Podcast fra Information: https://www.information.dk/moti/2021/10/smurt-bakterier-top-taa-virkelig-vaere-glad

Bakterieevolution. Tekst fra Evolution.dk:
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/evolution-idag/bakterieevolution/index.html

Genetisk variation. Tekst fra Evolution.dk: https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/variation/genetisk-variation/index.html

Selektion. Tekst fra Evolution.dk: https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/index.html

Formering af HIV og behandling af HIV. Tekstuddrag fra grundbogen Immunologi. P. Jakobsen et. al. (Nucleus forlag) 2012. 1. udgave.

"Hvad er virus rolle i naturen" artikel fra Videnskab.dk: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-virus-rolle-i-naturen/

"Endogene retrovirus og autoimmune sygdomme" Artikel fra Ugeskrift for Læger: https://ugeskriftet.dk/videnskab/humane-endogene-retrovirus-og-sygdom


Videoer:

Film om immunforsvaret

Video om ELISA-test fra Biotech Academy: https://youtu.be/rBbAQF6Zn_g?si=KYTGX2aLBk-EKUOY

Lille video der viser en bakterie, der bliver spist af en ædecelle: https://www.youtube.com/watch?v=Z_mXDvZQ6dU

"Virus opbygning" Video fra Biotech Academy:https://youtu.be/BfOiji4x0aU?feature=shared

"Virus formering" Video fra Biotech Academy: https://youtu.be/uJayxP9eJBQ?feature=shared

"Immunforsvaret" Video fra Undervisningslokalet: https://youtu.be/5u_XN7devDs

Supplerende stof:
Projektarbejde om antibiotika og antibiotika-resistens

"Mirakelmidlet Penicillin" artikel fra Videnskab.dk: https://videnskab.dk/krop-sundhed/store-opdagelser-mirakelmidlet-penicillin/

"Antibiotika" og "antibiotika-resistens" tekst fra bogen Mikrobiologi, 2. udgave 2019 forlaget munksgaard

"Naturens kamp mod bakterier" Artikel fra Biotech academy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/bakterier-vira-og-antibiotikaresistens/#1604602454276-c3fd7b24-d3c5

"Antibiotika og resistens" Artikel fra Biotech academy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/bakterier-vira-og-antibiotikaresistens/#1604602454276-c3fd7b24-d3c5

"Bakteriofager" Artikel fra Biotech academy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/bakterier-vira-og-antibiotikaresistens/#1604602454276-c3fd7b24-d3c5

Antibiotika og svin: Artikel fra Ingeniøren: https://ing.dk/artikel/hver-dag-faar-400000-smaagrise-blandet-resistensskabende-antibiotika-i-foderet

"Qurom sensing" Artikel fra Ingeniøren: https://ing.dk/artikel/antibiotika-resistens-skal-stoppes-med-slag-mod-bakteriers-kommunikation

"MRSA" Artikel fra Ugeskrift for læger: https://ugeskriftet.dk/nyhed/mrsa-eksperter-vi-er-pa-vej-ind-i-tusmorket

"Bakteriofager" Afsnit 1.2. Tekst fra bogen Virus, Nucleus forlag 2024


Eksperimentelt arbejde:
"Bakterier på DFG"
"ELISA-test"


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biologi1 Bioblitz og biodiversitetsopgave 07-09-2025
Biologiaflevering 2 Bakterier på DFG 26-09-2025
Biologiopgave om immunforsvaret og vacciner 03-12-2025
Biologiaflevering 3: ELISA-test 16-12-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 60 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde