Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
|
Lærer(e)
|
Kazem Neisari, Signe Margrethe Carlsson
|
|
Hold
|
2023 Bi/c (1c Bi, 2c Bi, 3c Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Sexologi
Vores første forløb handler om sexologi, herunder beskæftiger vi os med kønsorganers opbygning og funktion hos begge køn, kønshormoners rolle, kønssygdomme og fordele og ulemper med de forskellige præventionsmidler, der er på markedet.
I holder oplæg både om sexsygdomme og om præventionsmidler.
Dernæst den teoretiske gennemgang af pp "Fosterudvikling og fejludvikling".
Som det næstsidste delforløb, arbejder vi med opgaver om fosterdiagnostik og barnløshed.
Derefter teoretisk undervisning og I tester jeres viden via arbejde med en interaktiv opgave om sexologi.
Ca. 44 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Fremlæggelse om præventioner
|
24-11-2023
|
|
Undersøgelse af sædceller
|
28-12-2023
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Kost, fordøjelsessystem, diabetes & blodkredsløbet
Forløbet starter med gennemgang af kostens indhold af organiske og uorganiske stoffer. Dernæst ser vi på fordøjelsessystemets strutkur og funktion, herunder fordøjelsesenzymer.
Vi uddyber enzymerne i et senere forløb.
Diabetes er en sygdom med høj forekomst på verdensplan. I den forbindelse ser vi på bugspytkirtlens produktion af henholdsvis insulin og glukagon hos henholdsvis de raske og diabetikere.
Til slut ser vi på blodkredsløbet, herunder hjerter, blodet og blodkarnettet. Lungerne og måden ilten optages i blodet, bliver også inddraget i dette forløb.
Det eksperimentelle, der kræver rapport aflevering, handler om en kostundersøgelse ved hjælp af bl.a. de relevante hemmesider, samt undersøgelse af jeres puls og blodtryk under forskellige forhold.
Ca. 55 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Kostundersøgelse
|
28-02-2024
|
|
Undersøgelse af puls og blodtryk
|
17-03-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Nervesystemet og euforiserende stoffer 1.del.
Vi starter forløbet med at se hvordan nervesystemet er opbygget og måden det central nervesystem og det perifere nervesystemet samarbejder. Vi ser på kommunikationen mellem de enkelte neuroner (nerveceller) og de elementer, der kan forstyrre denne normale kommunikation. Nervesystemets styring af de andre organsystemer, herunder fordøjelsessystemet inddrages i undervisningen. Fremmede stoffers påvirkning af nervesystemet belyses via gruppearbejde og fremlæggelser om udvalgte euforiserende stoffer.
Bogen Rusmidlernes Biologi fra www.sst.dk er supplerende stof. Den kan bruges som hjælp til jeres fremlæggelser om rusmidler.
Vi laver nogle småforsøg i neurofysiologi.
Vi arbejder videre med udvalgte euforiserende stoffer: kokain, ecstasy, canabis og alkohol.
Udover de vedlagte sider fra iBogen Biologibogen, og vedlagte links og artikler, skal I læse side 73-75, 82-85 og 97-100 af bogen Rusmidlernes Biologi.
Antal sider: ca. 42 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Genetik, genteknologi og evolution 1.del
Forløbet genetik starter med gennemgang af nedarvningsprincipper, hvor I også lærer de første genetiske fagbegreber. Her ser vi også på hvordan man anvender stamtavler i sin undersøgelse af forekomst af arvelige egenskaber. Krydsningsskema er en af de redskaber man anvender for at finde frem til bestemte egenskabers arvelighed. Vi arbejder med det, især i forbindelse med undersøgelse af jeres blodtyper.
DNA's struktur, replikation og proteinsyntese danner baggrunden for vores forståelse af mitose, meiose og mutationer.
Vi fortsætter senere med genetik 2.del,
I afleverer 2 rapporter under forløbet genetik 1.del: Blodtype bestemmelse og Isolering af DNA fra kiwi.
Ca. 34 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Blodtypebestemmelse
|
24-09-2024
|
|
Isolering af DNA fra Kiwi
|
03-10-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Genetik, genteknologi og evolution 2.del
Vi fortsætter med genetikken i dette forløb med gennemgang af bioteknologiske metoder, herunder gensplejsning, kloning, PCR, genetisk fingeraftryk, gensekvensering, CRISPR og genterapi. I denne forbindelse er der planlagt gruppe fremlæggelser.
I skal have styr på de genetiske fagbegreber, som I har lært i det sidste forløb. I skal også have styr på DNA's struktur, replikation og proteinsyntese mutationer inden vi starter med dette forløb.
Vi ser til sidst på evolutionens historie, herunder Darwin og selektion og måden vi menneske påvirke naturen nu.
Ca. 27 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Økologi-1
Forløbet handler om økologi, hvor i bliver introduceret til naturen fra en ny vinkel.
I får en overordnet indsigt i hvordan et økosystem er, hvilken rolle biotiske og abiotiske faktorer spiller der, hvordan fødekæder og fødenet er opbygget og fungerer med fokus på energistrømmen gennem en fødekæde. Vi ser også på begrebet "begrænsende faktorer", og anvendelse af den i naturen og i landbrugsproduktionens sammenhæng. Vi ser også på respiration og fotosynteseprocessen, herunder går vi meget mere detaljeret i fotosynteseprocessens lys og mørkeprocesser. her får I den første smag for biokemiske processer i naturen. Vi venter med at uddybe respirationen under et andet forløb.
Under en ekskursion foretager vi en undersøgelse, der hedder Bestemmelse af vandkvalitet & Makroindeks ved søen i Fælledparken.
I forløbet økologi 2 i efterår 2025, ser vi på respiration og fotosynteseprocessen, herunder går vi meget mere detaljeret i fotosynteseprocessens lys og mørkeprocesser. her får I den første smag for biokemiske processer i naturen. Vi uddyber respirationen under et andet forløb.
Ca. 19 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Fotosyntese og respiration
|
28-03-2025
|
|
Feltundersøgelse: kemisk vandanalyse & Makroindeks
|
16-05-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Økologi 2
I forløbet økologi 2 ser vi på nærmere på de biokemiske processer der foregår i levende organismer og naturen. Vi kigger igen på respiration og fotosynteseprocessen, herunder ser vi mere detaljeret i fotosynteseprocessens lys og mørkeprocesser og respirationens tre delprocesser: glykolyse, Krebs cyklus og elektrontransportkæden.
Ti sidst i forløbet ser vi på begrebet biodiversitet og hvordan vi mennesker påvirker naturen omkring os. Vi laver også en lille feltbiologisk undersøgelse sammen.
Materialer:
Kernestof:
Biologibogen; Vandt Madsen, C. og Hulgaard, K. (2017) Forlaget Systime.
"Da insekterne forsvandt" dokumentar fra TV2
"Hvorfor udfører mennesker ikke fotosyntese?" Tekst fra Videnskab.dk: https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvorfor-udfoerer-mennesker-ikke-fotosyntese/
Tekst om biodiversitet fra Center for makroøkologi, evolution og klima: https://biodiversitetigymnasiet.dk/wp-content/uploads/2024/05/Intro-til-biodiversitet-BA-PDF-til-print.pdf
Video og film:
Video om fotosyntese fra Biotech Academy: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/
Video om fotosyntesens delprocesser fra Nucleus Forlag: https://youtu.be/uYWZRxuA0fs?feature=shared
Video om fotosyntesen fra "Detergodtatvide": https://youtu.be/ayrE8iSXEzA?feature=shared
Video om respirationsprocessen fra Undervisningslokalet: https://youtu.be/idqM8HIraqI?feature=shared
Video om respirationsprocessen fra Undervisningslokalet: https://youtu.be/NCUXnJJ9ubY?feature=shared
Dokumentar "Da insekterne forsvandt" fra TV2 2021
Eksperimentelt arbejde:
Bioblitz med SEEK-appen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
8
|
Immunforsvaret og mikrobiologi
Oversigt over kernestof
Mikrobiologi
Bakterier- "de gode og de onde", bakterievækst og antibiotika-resistens hos bakterier.
Virus, herunder virus opbygning og virus formering.
Immunsystemet, herunder det ydre forsvar og det adaptive forsvar.
Antistoffer rolle og vacciner, herunder flokimmunitet.
Projektarbejde om antibiotika-resistens med fokus på bakterieevolution, udvikling af resistens og mulige løsninger.
Materialer:
Kernestof:
Biologibogen; Vandt Madsen, C. og Hulgaard, K. (2017) Forlaget Systime.
"Din indre virus" artikel fra Aktuel Naturvidenskab nr. 6. 2004 : https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/tema/an6-2004virus.pdf
"Du er smurt ind i bakterier fra top til tå - og det skal du være glad for" Podcast fra Information: https://www.information.dk/moti/2021/10/smurt-bakterier-top-taa-virkelig-vaere-glad
Bakterieevolution. Tekst fra Evolution.dk:
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/evolution-idag/bakterieevolution/index.html
Genetisk variation. Tekst fra Evolution.dk: https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/variation/genetisk-variation/index.html
Selektion. Tekst fra Evolution.dk: https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/index.html
Formering af HIV og behandling af HIV. Tekstuddrag fra grundbogen Immunologi. P. Jakobsen et. al. (Nucleus forlag) 2012. 1. udgave.
"Hvad er virus rolle i naturen" artikel fra Videnskab.dk: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-virus-rolle-i-naturen/
"Endogene retrovirus og autoimmune sygdomme" Artikel fra Ugeskrift for Læger: https://ugeskriftet.dk/videnskab/humane-endogene-retrovirus-og-sygdom
Videoer:
Film om immunforsvaret
Video om ELISA-test fra Biotech Academy: https://youtu.be/rBbAQF6Zn_g?si=KYTGX2aLBk-EKUOY
Lille video der viser en bakterie, der bliver spist af en ædecelle: https://www.youtube.com/watch?v=Z_mXDvZQ6dU
"Virus opbygning" Video fra Biotech Academy:https://youtu.be/BfOiji4x0aU?feature=shared
"Virus formering" Video fra Biotech Academy: https://youtu.be/uJayxP9eJBQ?feature=shared
"Immunforsvaret" Video fra Undervisningslokalet: https://youtu.be/5u_XN7devDs
Supplerende stof:
Projektarbejde om antibiotika og antibiotika-resistens
"Mirakelmidlet Penicillin" artikel fra Videnskab.dk: https://videnskab.dk/krop-sundhed/store-opdagelser-mirakelmidlet-penicillin/
"Antibiotika" og "antibiotika-resistens" tekst fra bogen Mikrobiologi, 2. udgave 2019 forlaget munksgaard
"Naturens kamp mod bakterier" Artikel fra Biotech academy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/bakterier-vira-og-antibiotikaresistens/#1604602454276-c3fd7b24-d3c5
"Antibiotika og resistens" Artikel fra Biotech academy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/bakterier-vira-og-antibiotikaresistens/#1604602454276-c3fd7b24-d3c5
"Bakteriofager" Artikel fra Biotech academy: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/bakterier-vira-og-antibiotikaresistens/#1604602454276-c3fd7b24-d3c5
Antibiotika og svin: Artikel fra Ingeniøren: https://ing.dk/artikel/hver-dag-faar-400000-smaagrise-blandet-resistensskabende-antibiotika-i-foderet
"Qurom sensing" Artikel fra Ingeniøren: https://ing.dk/artikel/antibiotika-resistens-skal-stoppes-med-slag-mod-bakteriers-kommunikation
"MRSA" Artikel fra Ugeskrift for læger: https://ugeskriftet.dk/nyhed/mrsa-eksperter-vi-er-pa-vej-ind-i-tusmorket
"Bakteriofager" Afsnit 1.2. Tekst fra bogen Virus, Nucleus forlag 2024
Eksperimentelt arbejde:
"Bakterier på DFG"
"ELISA-test"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
PowerPoint slides om økosystemer og biodiversitet
-
Afleveringsmappe biodiversitetsprojektarbejde – Google Drev
-
PowerPoint slides om bakterier
-
Kære 3c, lektier til modulet er følgende afsnit i Biologibogen:
-
Figuropgave antibiotika og antibiotika-resistens
-
Kære 3c, til timerne idag skal I læse følgende to afsnit om hvordan bakterier formerer sig og hvordan antibiotikaresistens kan udvikles.
-
Kære 3c, I må gerne læse øvelsesvejledningen her til forsøget hjemmefra. Kh Signe
-
Afsnit
-
Kære 3c, til timerne idag skal I læse afsnittet om virus og virusformering i Biologibogen.
-
Kære 3c, undervisningen i biologi idag er asynkron pga lærermøde. Jeres opgave til timerne består af 3 delopgaver om virus og virus-formering. Opgaven er en individuel aflevering, men I må gerne snakke sammen om besvarelsen, så længe I hver især skri
-
PowerPoint slides om virus og virus-formering
-
Spørgsmål til emnet "det ydre forsvar"
-
Lektier til dagens lektioner: læs følgende afsnit i Biologibogen:
-
PowerPoint slides om immunforsvaret
-
Lektie til timerne idag: Læs afsnittet om det specifikke forsvar i Biologibogen: Det specifikke forsvar | Biologibogen
-
Opgave om aktivering af det specifikke immunforsvar
-
Kære 3c, til timerne idag må I gerne færdiggøre tegneopgaven, hvor I tegner cellerne i det specifikke immunforsvar :-)
-
Powerpoint slides om immunforsvaret
-
Spørgsmål til artiklen "Din indre virus"
-
Kære søde 3c, timerne i biologi er asynkrone pga lærer-seminar. I skal i stedet som vi snakkede om se dokumentaren "AIDS - De uhørte bånd" episode 3. Den varer ca. 50 min.
-
Hvis du vil læse mere om Videnskabsteateret
-
Artikel fra Videnskab.dk om virus i naturen
-
PowerPoint slides om retrovirus
-
Lektier til timerne idag: Læs siderne om HIV-virus her fra Biologi i udvikling. Når du læser så prøv at øve dig særligt på at kunne forklare figurene i teksten. God læselyst kh Signe
-
Powerpoint slides om retrovirus
-
Foreløbige Eksamensspørgsmål 3C 2026
-
Eksamensmappe i googledrev
-
Eksamensspørgsmål
-
Powerpoint slides om ELISA
-
Forsøgsvejledning ELISA-test for HIV
-
Øvelsesvejledning ELISA
-
Powerpoint slides om biokemiske processer
-
Video om proteinsyntesen
-
Gensplejsning | Biologibogen
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Biologi1 Bioblitz og biodiversitetsopgave
|
07-09-2025
|
|
Biologiaflevering 2 Bakterier på DFG
|
26-09-2025
|
|
Biologiopgave om immunforsvaret og vacciner
|
03-12-2025
|
|
Biologiaflevering 3: ELISA-test
|
16-12-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
60 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58651853794",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58651853794",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58651853794"
}