Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Lene Stockmarr Eriksen
|
Hold
|
2023 Ma/w (1w Ma, 2w Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
bog
Her er er link til bogen
www.praxisonline.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
104 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
deskriptiv statistik, ssh-regning/kombinatorik
I dette forløb har vi arbejdet med deskriptiv statistik. Grupperede og ugrupperede observationer. Samt sandsynlighedsregning og kombinatorik
Ugrupperede observationer:
Vi har arbejdet med statistiske deskriptorer. Herunder middelværdi, kvartilsæt, kvartilbredde, min, max, outlier
grafisk har vi arbejdet med boksplot og sammenligning af boksplot. Både i CAS og i hånden
grupperede observationer
Vi har arbejdet med statistiske deskriptorer. Herunder middelværdi, kvartilsæt, kvartilbredde, outlier.
Grafisk har vi arbejdet med sumkurve og histogram. Vi har ikke brugt så meget CAS-værktøj til denne del af statistikken, men tegnet i hånden.
vi har arbejdet med autentisk datamatriale, som i brugte starten af året på at samle ind.
I sandsynlighedsregningen:
Vi har arbejdet med:
-sandsynlighedsfelt, hændelser,A-priorihændelser, frekventiel sandsynlighed, symmetriske sandsynlighedsfelter, gunstige udfald og mulige udfald.
- additionsprincippet og multiplikationsprincippet
-permutationer og kombinationer
for nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 1 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave 3. oplag
ISBN 978 87 7066 835 4
kap: 3 og 4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vektorer1
I dette forløb har vi set på:
en vektors koordinater, regneregler for vektorer ( sum, differens, gange med en konstant), længden af en vektor, stedvektor, vektor mellem to punkter, skalarprodukt, determinant og tværvektor.
Vi har også set på hvornår to vektorer er ortogonale. Og brugt det til at løse ligningsopgaver fra Mat X
Vi så også på en parameterfremstillingen.
for nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 1 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave 3. oplag
ISBN 978 87 7066 835 4
kap 5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
procent og rentesregning
Kernestof: procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
Vi har arbejdet med procent og rentesregning, herunder begrebet fremskrivningsfaktor.
arbejdet med renteformlen og isoleret alle størrelser.
regnet på indekstal
arbejdet med logaritmer, med forskelligt grundtal
For nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 1 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave 3. oplag
ISBN 978 87 7066 835 4
kap: 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentielle sammenhænge
vi arbejdet med definition af eksponentielle sammenhænge og funktioner. Konstanternes betydning for grafens udseende
Vi har arbejdet med fordobling og halveringskonstant.
Som CAS værktøj har vi brugt Maple og vi har arbejdet med eksponentiel regression i Maple.
Vi startede forløbet med at lege med ris og skakbræt
For detaljeret oplysninger,
For nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 1 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave 3. oplag
ISBN 978 87 7066 835 4
kap: 7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Annuiteter og opsparing
I dette forløb arbejder vi med lån og opsparing
-annuitetsopsparing og annuitetslån
for nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 1 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave
kap 13
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
potensfunktioner og proportionalitet
Formål:
Dette forløb skal give kursisten en forståelse af:
- Forskriften for potensfunktioner: f(x)=b*x^a
- Hvorledes konstanterne a og b kan beregnes, ud fra to punkter ( med bevis)
- Potensvækst(procent-procent-vækst) og forskellen til de andre typer af vækst vi har arbejder med.
- Hvorledes man løser en potensligning.
- Hvad der menes med ligefrem proportionalitet og omvendt proportionalitet og hvordan man kan undersøge dette.
-
for nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 1 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave
ISBN
9788770668828
kap: 8 0g kap 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
andengradsligninger og andengradspolynomier
Det vi konkret har arbejdet med i forløbet er:
At kunne løse andengradsligninger vha nulreglen og med diskriminanten.
forståelse af koefficienternes betydning for grafens udseende
toppunktsformlen.
kvadratsætninger
faktorisering.
polynomier generelt.
regression ( polynomiel og residualspredning)
beviser:
løsningsformlen.
For nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 2 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave 5. oplag
ISBN 978 87 7571 3985 3
kap 1, 10.3-10.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
funktioner og logaritmer
I dette forløb har vi arbejdet med funktioner generelt.
-monotoniforhold ( uden differentialregning)
- regne med funktioner
-sammensatte funktioner
-parallelforskydning af graf
--omvendte funktioner
-logaritmefunktioner (uden bevis)
-kort om trigonometriske funktioner
Det var Lars som underviste i noget af forløbet
or nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 2 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave
kap: 2,3 4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
differentialregning
I dette forløb har vi arbejdet med differentialregning.
Herunder:
- forståelse af Sekant og tangent, differenskvotient og differentialkvotient
-Tangents ligning
-Monotoniforholdet
-Optimering
-Væksthastighed
-regneregler for Differentiation
-tretrinsreglen ( brugt på en del funktioner: ax+b, x^2,sqrt(x),1/x,k)
-andengradspolynomier og differentialregning ( specielt toppunktsformlen)
-forholdet mellem en funktion og dens afledte
for nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 2 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave
kap: 7,8,9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
plangeometri 2
Vi har i dette forløb arbejde med vektorer og analytisk geometri:
-vinkel mellem vektorer
-determinant
-projektion
-normalvektorog linjens ligning
-retningsvektor og parameterfremstilling
-skæring mellem linjer
-afstand fra punkt til linje
-Cirklens ligning og flere måder til at finde tangenter til cirklen.
-Samt finde skæringpunkter mellem linjer og cirkler
for nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 1 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave
kap 10
og
Bog: KERNESTOF Mat 2 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave
kap 11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
stokastisk variabel, binomial-fordelingen og test
I dette forløb har vi arbejdet med stokastiske variable, binomialfordelingen og binomialtest
-stokastisk variabel
-middelværdi og spredning
-binomailfordelt stokastisk variabal
-middelværdi og spredning i binomialfordelingen
-baggrund for binomialfordeling ( udfra et eksempel).
-binomialtest, tosidet og enkeltsidet
- vi har trænet i maple for at finde acceptmængder
-vi har brugt binomialtest til et smagsforsøg
-konfidensintervaler, som vi brugte Maple til at beregne.
for nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 2 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave
kap: 5,6 og 10.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
logaritmer
I dette forløb har vi arbejdet med funktioner generelt.
-logaritmefunktioner ( med bevis)
or nærmere detaljer se præsentationer i lectio
Bog: KERNESTOF Mat 2 STX af
Per Gregersen og Majken Sabina Skov
1. udgave
kap: 4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652719384",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652719384",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652719384"
}