Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Ane Sofie Syberg
Hold 2023 En/x (1x En, 2x En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0 - links
Titel 2 Coming of Age
Titel 3 True Crime
Titel 4 The Empire - and the Empire Writes Back
Titel 5 The American Dream
Titel 6 Nigerian Voices
Titel 7 Fight Club and postmodernism

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0 - links

LINKS til online-materiale anvendt i undervisningen i flere forskellige forløb.

Ordbøger:
https://abc.ordbogen.com/dictionary
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Grammatikbog:
ENGRAM Basis: https://app.minlaering.dk/bog/6
Liste over uregelmæssige verber: https://www.almensprogforstaaelse.dk/engelsk%20grammatik/verber.htm

Skriftlighed:
Do it, write: https://app.minlaering.dk/bog/25

Grundbog:
Worlds of English: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=1

Hjælpemiddeloversigt fra ministeriet: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf25/feb/250203-hjaelpemiddeloversigt-til-de-skriftlige-gymnasiale-proever-2025.pdf
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Coming of Age

GROWING UP AND COMING OF AGE

Formålet med dette forløb er at kigge på, hvad der former vores personlighed, hvordan vores opvækst påvirker os, og at stå midt i den overgangstid, der kendetegner det at gå fra barn til voksen: Coming of age.  

Vi arbejder med både fiction og non-fiction i forløbet.
CAIP-analyse introduceres (Comprehension, Analysis, Interpretation, Perspectives) og vi arbejder fokuseret med at stille WH-spørgsmål til teksterne samt følgende analytiske fokuspunkter:
- characterisation (development, motivation, relationships)
- structure, turning points and plot
- title
- setting
- conflict
- narrator and point of view
- themes

Kernestof og faglige mål:
- det engelske sprogs grammatik
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Materiale:
'Growing Up'. Ordforrådsøvelse. Contexts-Basisbog til engelsk i gymnasiet og HF. s. 9. Af Jonna Engberg-Pedersen. Mette Grønvold, Hanne Ohland -Andersen. Gyldendal 2003

'Who Am I? Compass. Grundbog til 1. og 2.g. S. 9-11. Af Nanna Flindt Kreiner. Systime 2017.    

'10 Types of Parents and Their Effect'. Gerald Schoenenwolf. 2016.

'Sarah Whale, I was told I wasn’t intelligent enough to study'. (2019) https://www.theguardian.com/education/2019/oct/16/how-i-found-my-vocation-i-was-told-i-wasnt-intelligent-enough-to-study

'Sunday in the Park' af Bel Kaufmann. The Lift. Basisbog for HF og gymnasiet. s. 97-101. Kai Alsing-Børgesen, Jørgen Bissenbakker, Sheila Henderson, Claus Johansen. Gyldendal 2005.  

'Arkangel'. Andet afsnit af den fjerde serie af den britiske science fiction-antologiserie Black Mirror. Skrevet af serieskaber og showrunner Charlie Brooker og instrueret af Jodie Foster.  Netflix 2017

'Normal People'. Sally Rooney. 2018. Værklæsning + udvalgte afsnit af filmatiseringen af bogen. DR

Værklæsning: Normal People

Supplerende:
CAIP - fiction: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=134

Omfang ca. 250 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 True Crime

I dette forløb fokuserer vi på true crime-genren og undersøger dens oprindelse, dens fascinationskraft og de etiske problemstillinger der følger med genren.

Forløbet beskæftiger sig hovedsageligt med non-fiction (i særdeleshed narrative non-fiction) men vi kaster også et blik på fiktionen, hvor true crime på det seneste også har sneget sig ind.

Inden for non-fiction arbejder vi særligt med følgende genrer:
- Online article (personal blog)
- Documentary
- Podcast
- TedTalk
Inden for fiktionsgenren arbejder vi med murder ballads og en episode fra Black Mirror-serien på Netflix.

I forløbet introduceres og arbejdes med følgende faglige begreber og modeller:
- The rhetorical pentagon
- Laswell's model of communication
- Toulmin's model of argumentation
- Denotation and connotation
- The Hollywood model
- analysis of podcasts
- analysis of documentaries (Bill Nichols' six modes of documentary)

Writing exercise: Murder story (follow the Hollywood Model)

Kernestof og faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster


Materiale:
Murder ballad: The Knoxville Girl (side 134-137 in Brøndsted, Katrine og Mathias Larsen: Narrating truth. Alt i Ord. 2021) + https://www.youtube.com/watch?v=KhMiKeSffns
On Real-Life Atrocities (side 128-133 in Brøndsted, Katrine og Mathias Larsen: Narrating truth. Alt i Ord. 2021)  
True Crime Is Rotting Our Brains: https://medium.com/@emma.berquist/true-crime-is-rotting-our-brains-8c7dea979309
Mommy Dead and Dearest. HBO documentary. 2017 (ca 90 min). Director: Erin Lee Carr
Serial: Podcast. Season 1, episode 1: The Alibi
Produced and hosted by Sarah Koenig and Julie Snyder (2014) (ca. 50 min)
Are you an ethical true crime fan? 4 questions to ask (TedTalk) (2002) by Lindsey A. Sherill: https://www.youtube.com/watch?v=RIpz9GiEAyc
True crime in fiction: Loch Henry (Black Mirror, Netflix). Season 6, episode 2. 2023. (ca. 60 min)

Supplerende:
analysing documentaries: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=276
analysing podcasts: HOW TO ANALYSE A NARRATIVE NONFICTION PODCAST fra Narrating Truth (Brøndsted, Katrine og Mathias Larsen: Narrating truth. Alt i Ord. 2021) )
Laswell's model of communication
The rhetorcial pentagon
Toulmin's (simplified) model of argumentation

Omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The Empire - and the Empire Writes Back

I dette forløb fokuserer vi på Storbritannien og det britiske imperium - dets opståen, storhedstid, fald og fremtid. Vi ser på hvorfor Storbritannien er et multi-kulti-samfund i dag. Vi tager udgangspunkt i grundbogen "Worlds of English": https://worldsofenglish.systime.dk/?id=1
I forløbet har vi undersøgt muligheder for at integrere generativ AI i undervisningssammenhænge. Vi har fx fået AI til at lave rollekort i forbindelse med fokusset på decolonisation.

Kernestof og faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- udtale, ordforråd og idiomer
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Materiale:
Udvalgte dele af kapitlet "Aspects of Britain": https://worldsofenglish.systime.dk/?id=100
National anthems: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=116
The White Man's Burden: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=115
Victoria and Abdul: FILM - 2017. Directed by Stephen Frears
Karma: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=77
Mimic Men: Fra Narrating India. Brøndsted. Alt i Ord. 2016
Decolonisation: The End of the British Empire: What is the Legacy of Decolonisation?: https://www.youtube.com/watch?v=_AUG7NecYZg
Post-war immigration: Fra Being British. Mustad et al. 2014. Gyldendal
Mr and Mrs Xenophobia: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=105
Listen Mr Oxford don: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=107
Theresa May's Brexit speech: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=278
Nicola Sturgeon's statement from 31st January 2020: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=316
Humza Yousaf sets out Scottish independence plan: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-66812774
Independence vote left 'positive legacy' - Swinney: https://www.bbc.com/news/articles/c5ywrzq7jq5o

Supplerende:
Rise and Fall of the British Empire (Animated Timeline Map): https://www.youtube.com/watch?v=iVsEMtCPeI8
How did The British Empire rule the World?: https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g
Susan Bullock & BBC Symphony Orchestra - Rule Britannia 2011: https://www.youtube.com/watch?v=DBVrTxPyfWY
BBC Proms 2012: Last Night of the Proms - God Save the Queen: https://www.youtube.com/watch?v=pmaw8NvD9p4&t=21s
Land of Hope and Glory - Last Night of the Proms 09: https://www.youtube.com/watch?v=A1zyvlkhROU
Flag of the United Kingdom: https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_the_United_Kingdom
The Brexit effect: how leaving the EU hit the UK | FT Film: https://www.youtube.com/watch?v=wO2lWmgEK1Y
Brexit: How do people in Clacton feel seven years after vote?: https://www.bbc.com/news/uk-england-essex-65974187
Only 18% of leave voters think Brexit has been a success, poll finds: https://www.theguardian.com/politics/2023/jun/22/leave-voters-brexit-success-poll
Campaign to rejoin EU gathers strength at Brexit protest march: https://www.independent.co.uk/politics/brexit-eu-starmer-labour-eu-b2417187.html
How is (super)diversity changing how we belong?: https://www.youtube.com/watch?v=xYXrwcW-1Vc&t=36s
Podcast about the riots in Southport (2024): https://open.spotify.com/episode/2NU5PAYNPoKgVQkHaLm8Tu?si=-9Rf0VIJQX2KdjEu5c7Sbw&nd=1&dlsi=b497be48ad484b33

Omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The American Dream

Dette forløb beskæftiger sig med USA: landets historie, vigtige historiske dokumenter, vigtige kulturelle dokumenter, amerikanske værdier
Som en rød tråd gennem forløbet fokuserer vi på 3 sæt amerikanske værdier:
Individual freedom and self-reliance
Equality of opportunity and competition
The American Dream (material wealth) and hard work
Vi ser på hvor disse værdier kommer fra og hvordan de kommer til udtryk i de tekster vi arbejder med.

Kernestof og faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- det engelske sprogs grammatik og ortografi
- udtale, ordforråd og idiomer
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Materiale:
American values and beliefs: https://www.youtube.com/watch?v=U32J91NzpSw
Udvalgte dele af kapitlet "Aspects of America": https://worldsofenglish.systime.dk/?id=81
History of the America in 25 minutes: https://www.youtube.com/watch?v=k3HUPHMYEJw
POWERPOINT:
The Declaration of Independence
The Constitution
The Bill of Rights
The American's Creed
The Pledge of Allegiance
The Star Spangled Banner
Emma Lazarus: The New Colossus (1883): https://worldsofenglish.systime.dk/?id=97
Westward Expansion: Crash Course US History #24: https://www.youtube.com/watch?v=Q16OZkgSXfM&t=55s
The Frontier Heritage (fra 1. udgave af WoE: i kapitlet "The USA - from colony to superpower)
Perspectives: The Men Who Built America: The Price of Expansion | The Men Who Built America: Frontiersmen | History: https://www.youtube.com/watch?v=0tqOQ_MfP2s  
Perspectives: Consequences for the Native Americans – the Trail of Tears: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=325#c2881
Walt Whitman: I Hear America Singing (1867): https://worldsofenglish.systime.dk/?id=92
I Hear America Singing by Walt Whitman : Poem: https://www.youtube.com/watch?v=cn2PbQ4-GT0
Langston Hughes: I, Too (1925)
Langston Hughes: The Ballad of the Landlord (1940)
Senator Obama: A more perfect union: Barack Obama: A More Perfect Union (2008): https://worldsofenglish.systime.dk/?id=95
Donald Trump: America First (2017): https://worldsofenglish.systime.dk/?id=274
Trump Inauguration Speech (FULL) | ABC News: https://www.youtube.com/watch?v=sRBsJNdK1t0

American English vs British English: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=122

Supplerende:
Six Basic American Cultural Values: https://vintageamericanways.com/american-values/
America’s Monuments | The Colossus of New York Harbor: https://wondery.com/shows/american-history-tellers/episode/5279-americas-monuments-the-colossus-of-new-york-harbor/
A Storm Foretold - det amerikanske oprør: https://www.dr.dk/drtv/program/a-storm-foretold-_-det-amerikanske-oproer_389862
Trump og tyveriet: https://www.dr.dk/drtv/program/trump-og-tyveriet_476969

Grammatik:
Personlige pronominer, possessive pronominer og refleksive pronominer, relative pronominer: https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/34646
Perfektum og pluskvamperfektum: https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/14854/sektion/23612

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nigerian Voices

I dette forløb læser vi både fiktion og ikke-fiktion for at undersøge forskellige stemmer fra Nigeria. Hovedfokus er på Changing Identities:
- traditions vs. modern life
- globalisation
- colonialism and post-colonialism
- languages (English, native languages, pidgin and ELF)
- gay rights and sexuality in present day Nigeria
- stereotypes and prejudice

Kernestof og faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca  
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Materiale:
Nigerian Man Discovers Lake Leicester in UK https://www.chronicle.co.zw/nigerian-man-discovers-lake-leicester-in-uk/  - NYT link: https://bulawayo24.com/index-id-news-sc-national-byo-229807.html
Aspects of Africa: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=292 (the Scramble for Africa)
Chimamanda Ngozi Adichie: The Danger of a Single Story (2009): https://worldsofenglish.systime.dk/?id=306
'Kego Onyido: Stolen Home (poem) (2010)
Film: All the Colours of the World Are Between Black and White (instruktør: Babatunde Apalowo) (2023)
Fela Kuti: Colonial Mentality (poem) (1977)
S. 8-10, + fact box på s. 21 i Africa Unfold af Anne Hess Thaysen og Lise Debel Christensen (2015)


Supplerende materiale:
Africa - States of independence - The Scramble for Africa (documentary, Aljazeera, 2011): https://www.youtube.com/watch?v=LbT44HwzNrI
CAIP Poetry https://worldsofenglish.systime.dk/?id=170
Analysing fims: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=283
Colo Mentality: https://www.youtube.com/watch?v=9Q2F2TaRghE
Creating one pagers

Omfang: ca. 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fight Club and postmodernism

Dette forløb fokuserer på postmodernisme (litteraturhistorie) og på at læse et postmoderne værk: Fight Club.
Vi arbejder med
- The Break-up of the Grand Narratives
- The Death of the Author
- The Search for Self
- Playfulness and Free Form
- Metafiction
- Intertextuality

Kernestof og faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi  
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk  
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold (mest i USA - men vel sådan set i Vesten)

Materiale
Værklæsning: Fight Club (Chuck Palahnuik, 1996)
Postmodernism (literary background) s. 256, s.266-275 fra Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism, af Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back, Systime (2020)

Supplerende:
Postmodernism (historical background) s. 157-265 fra Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism, af Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back, Systime (2020)
FIlmen "Fight Club" er lejet på CFU  (Fight Club, 1999, directed by David Fincher)

Omfang: ca 200 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer