Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Janeke Ellekær Hansen
|
Hold
|
2023 Fr1/g (1g Fr1, 2g Fr1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Introduction et se présenter
Fagligt fokus:
- at kunne tale om sig selv og andre
- at genopfriske basalt ordforråd
- at lære hinanden at kende via interviews
- at blive introduceret til AppWriter
- at skabe sammenhæng mellem AP og fransktimerne med fokus på verbalsystemet
Materiale: (kernestof)
- eget materiale i form af arbejdsark med diverse opgaver
Faglige mål:
- at kunne benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde.
Arbejdsformer:
- spørgsmål / svar
- 2 og 2
- små samtaler
- Quizlet
Grammatikfokus:
verbalbøjninger
sætningsanalyse på fransk (AP) - neksus
personlige pronominer
Omfang: 25 % (1.g)
Eleverne introduceres til følgende platforme som vi arbejder med i hele det 2-årige forløb:
www.ordbogen.com
minlaering.dk
Le conjugueur (verbebøjer)
Les verbes (verbebøjer)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
OPG.1
|
04-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. La France et les Français
Fagligt fokus:
- at beskæftige os med den stereotype version af en franskmand og en dansker
- hvad er typisk fransk/en typisk franskmand ?
- at forholde sig kritisk til stereotyper
- få kulturelt kendskab til Frankrig
I emnet har vi haft særligt fokus på de 2 nedenstående kompetencer:
Interkulturel kommunikativ kompetence (IKK)
Interkulturel kompetence er:
- at have viden om en anden kultur (forskelle og ligheder i forhold til ens egen kultur)
- at kunne tale om denne kultur
- at kunne begå sig sprogligt og socialt ved mødet med denne kultur
Kommunikativ kompetence (KK)
Kommunikativ kompetence er:
at simulere autentiske kommunikative situationer
Materiale: (kernestof)
'Comment bien connaître un Français ?' i Paroles Françaises (2013), Gyldendal, p.55.
'Ainsi sont tous les Français'
La politesse avec Anton: La politesse
LesDanois: https://www.demotivateur.fr/article-buzz/10-choses-sur-le-danemark-qui-choquent-quand-on-s-y-rend-pour-la-premiere-fois-la-9-ca-fait-vraiment-bizarre-quand-on-est-pas-habitue--3009
Supplerende materiale:
sprog-coaching (at kunne benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige).
billedbeskrivelse koblet på emnet
What not to do in France
La chanson - Fou du Fafa
SKETCH sur la politesse
Faglige mål:
- at kunne forstå hovedindholdet, når der tales fransk om kendte såvel som almene
emner, formidlet gennem forskellige medier.
- at kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster.
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk om kendte såvel som almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger.
- at kunne perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og
samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold.
- at kunne benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde.
Arbejdsformer:
- opgaver til teksterne
- læse og forstå en tekst
Eleven trænes i IKK ved
- at beskrive billeder, tekster og musikvideoer
- at sammenligne med egen kultur
- at reflektere over forskellene og over hvordan man skal agere i mødet med kulturen
Eleven trænes i KK via en 3-trins cyklus:
forberede samtalen/situationen med chunks og ordforråd
selve samtalen/situationen
refleksion / repetition / automatisering
Øvrige arbejdsformer:
lytteforståelse
samtalefærdighed
læseforståelse
mundtlighed
integration af AppWriter i fremmedsprogsundervisningen
Grammatisk fokus:
det franske verbalsystem fortsat
bøjning af verber i nutid, futur proche og passé récent
gradbøjning af adjektiverne
Omfang: 20 % (1.g)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sprogcoaching
Fagligt fokus:
Formålet med forløbet er, at eleverne løbende arbejder bevidst med, hvad de fagligt gerne vil opnå og hvad de kan gøre for at nå målet.
De laver selv deres egen målsætning for en ca. 4-ugers periode af gangen.
Materiale:
- padlet
- ppt. om sprogcoaching
- diverse understøttende redskaber: Styrkeskema, Logbog, Fingeren på pulsen, coachingspørgsmål m.m.
Arbejdsformer:
- parvis coaching
- individuel planlægning og gennemførelse af egne mål
Faglige mål:
- at kunne benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde
Omfang ca. 5 % (1. og 2.g)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
118 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Allons enfants
Fagligt fokus:
- beskrive billeder
- genkende slang
- tale om dine drømme og andres
- lave et résumé
- tale om en filmen
Materiale: (kernestof)
'Allons enfants', dokumentarfilm af Alban Teurlai og Thierry Demaizière (1 t 54 min)
Sangen: La Marseillaise (sunget af Michel Sardou)
Sangen: ALLONS ENFANTS - Sasha feat. Avia
Sangen: Jeune (2015) af Louane
Tekst : https://www.azlyrics.com/lyrics/louane/jeune.html
Video : https://www.youtube.com/watch?v=I_dbhHU1CGA
Tekst om Louane
Supplerende stof.:
Hjemmesiden: http://mariecurie.eu/CBQdJeSeraiGrandFev20.htm
'Quand je serai grand'
Faglige mål:
- at kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster.
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk om kendte såvel som almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og udtrykke holdninger.
Arbejdsformer:
- gruppearbejde og individuelt
- arbejde med chunks til bl.a billedbeskrivelser og résumé
- diverse opgaver til filmen (tekstlæsning)
Grammatisk fokus:
- futur proche
- futur simple (udvalgte verber)
- sammensat verbalbøjning
- tidsudtryk
Fortsat fokus på:
- kongruens
- neksus (verbebøjning)
- adjektivets bøjning og placering
Omfang: 40 % (1.g)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Les empreintes à Cph / franske spor i Kbh
Fagligt fokus:
- at gå på opdagelse efter franske spor i København
- at træne generelt ordforråd til billedbeskrivelse
- at arbejde med små opgaver rundt i byen
- at optage små klip til en lommefilm på en gåtur rundt i København
Materiale:
- opgaver til turen
Film og klip:
- deres egne film
Arbejdsformer:
- gruppearbejde om den samlede opgave: planlægge en rute, opsøge viden, lave et manuskript og en videooptagelse.
Interkulturel kommunikativ kompetence (IKK)
Interkulturel kompetence er:
- at have viden om en anden kultur (forskelle og ligheder i forhold til ens egen kultur)
- at kunne tale om denne kultur
- at kunne begå sig sprogligt og socialt ved mødet med denne kultur
Eleven trænes i IKK ved
- at beskrive de franske spor de finder i byen
- at sammenligne med egen kultur
Omfang: 10% (1.g)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5. La mode durable (EKSAMEN)
Fagligt fokus:
- at kunne formulere sig om sine egne og andres tøjvaner
- at kunne beskrive slow fashion og fast fashion
- at kunne beskrive konsekvenserne ved fast fashion og udtrykke sin holdning dertil
- at kunne beskrive mulige løsninger på problemet
Materiale: (kernestof)
‘Zéro déchet’ af Hassing, Maria, Systime, 2024 (uddrag, s.8 + 55-56)
‘Pourquoi s'habiller pollue la planète’ Clip vidéo par Le Monde (8 min)
‘La crise des déchets dans le monde’ Clip vidéo : Radio- Canada info https://www.youtube.com/watch?v=jvbCKWi8YsY (2,19 min)
‘La fast fashion expliquée aux enfants’ Af J. W., 29 septembre 2022 (tekst) https://www.rtbf.be/article/la-fast-fashion-expliquee-aux-enfants-11075876
Alors parle avec Anton - Les vêtements
https://urplay.se/program/196340-alors-parle-les-vetements
Diverse quizletter
Ppt. til emnet
Supplerende stof.
‘Les vêtements d’automne’ (tekst)
https://learntofrench.com/dictee-a2-les-vetements-dautomne/
Klip: Et toi, tu fais quoi pour le climat:
https://www.youtube.com/watch?v=Xle_jBZjK5U
Filmen 'CASA' til CPH:DOX
Faglige mål:
- at kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster.
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk samt begrunde og forklare holdninger
- at kunne præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk.
- at kunne sætte den enkelte tekst ind i samfundsmæssige sammenhænge.
Arbejdsformer:
lytteforståelse
samtalefærdighed
læseforståelse
mundtlighed
skrivefærdighed
Grammatisk fokus:
Bøjning af verber fortsat
Possessive pronominer
Passé composé
Den reducerede delingsartikel
Lydfil om emnet
Omfang: 25% (2.g)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6. La Francophonie
Fagligt fokus:
- hvad dækker ordet 'la francophonie' over og hvorfor taler man fransk andre steder end i Frankrig?
- at give eleverne indblik i det franske sprogs historie og rolle på verdensplan
- at opnå kendskab til Frankrigs tidligere rolle som kolonimagt
Materiale:
Tekster fra Franskportalen:
La Francophonie
Ils sont francophones
Les francophones
Supplerende:
Parle-t-on français ailleurs dans le monde ? - 1 jour, 1 question
https://www.youtube.com/watch?v=Mnq9-BhdSvw
Faglige mål:
- at kunne forstå hovedindholdet, når der tales fransk
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk.
- at kunne sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- at kunne perspektivere den erhvervede viden om frankofone kultur- og
samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Arbejdsformer:
- trække information ud af tekster og formulere egne sætninger derom
- spørgsmål-svar
- øve ordforråd via Quizlet
- Kahoot om la Francophonie
- læreroplæg om emnet via ppt.
Omfang: 15% (2.g)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
7. L'Algérie et la France (EKSAMEN)
Fagligt fokus:
- at opnå kendskab til Frankrigs tidligere rolle som kolonimagt
- at arbejde med Frankrigs indflydelse i Algeriet under kolonialismen
- at arbejde med Frankrigs særlige forhold til Algeriet før og i dag
Materiale:
Tekst: 'L'immigration en France'
Besøg af Rabah, der fortalte os om sit liv, Algeriet og forholdet mellem Algeriet og Frankrig.
Ppt. om Algeriet og frankofonien.
Film:
‘Ennemis intérieurs’ (Indre fjender, 27 min / 2016 af Sélim Azzazi)
Faglige mål:
- at kunne forstå hovedindholdet, når der tales fransk
- at kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk.
- at kunne sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- at kunne perspektivere den erhvervede viden om frankofone kultur- og
samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
Arbejdsformer:
- trække information ud af tekster og formulere egne sætninger derom
- fokus på mundtlighed via lydfiler
- spørgsmål-svar
- øve ordforråd via Quizlet
- læreroplæg om emnet via ppt.
- tegne og præsentere Rabahs liv
- personkarakteristik
Grammatikfokus:
- nægtelse
- personlige pronominer
- repetition
Supplerende:
'Algierkrigen splitter franskmænd', Kristlig Dagblad, 29.12.14 af Birthe Pedersen
'Franskmændenes traume fra Algierkrigen: 60 år senere', POV International, 17.03.2022 af Eva-Marie Møller og Mads Christoffersen
Omfang: 35% (2.g)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
OPG.4
|
04-12-2024
|
OPG.5
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
8. Le sexisme aujourd'hui (EKSAMEN)
Fagligt fokus:
I forløbet ‘Le sexisme’ skal du på forskellig vis arbejde med hvad begrebet dækker over.
Vi har bl.a. fokus på kvinders vilkår før og nu og på i hvilken form sexisme optræder i dag.
Vi har også fokus på:
- at kunne lave en personkarakteristik
- at kunne argumentere for sin mening
- at kunne give et resumé af noget
Materiale:
Film: ‘Je ne suis pas un homme facile’ af Éléonore Pourriat (2018)
Tekst og klip: 'C'est quoi le féminisme?'
https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-le-feminisme
Klip: 'Piece of French' - Elsa analyserer « Balance ton quoi ». (uddrag)
https://www.youtube.com/watch?v=KR-iByfNrPE&t=175s
Sang: 'Balance Ton Quoi' af Angèle (2018)
Tekst:Uddrag af: ‘Une petite histoire du sexisme ordinaire’
Af Clémence Bideaux & Alice Grinaud (Comité de Solidarité Trois-Rivières)
Quizlet: ordforråd til filmen og emnet
Ppt.præsentationer
Supplerende stof:
Træne billedbeskrivelser relateret til emnet
Argumentere for og imod sexistiske udsagn
Besøg på det franske institut om 'Foley art' (dubbing)
Faglige mål:
- at kunne forstå hovedindholdet, når der tales fransk formidlet gennem forskellige medier.
- at kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive tekster.
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk. Herunder at kunne begrunde og forklare holdninger.
- at kunne præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk.
- at sætte den enkelte tekst ind i historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
Arbejdsformer:
- arbejde med spørgsmål og svar til filmen
- lave individuelle lydfiler om filmen
- øve ordforråd til filmen og emnet via Quizlet
- arbejde med chunks
- billedbeskrivelse relateret til emnet
- lytteøvelser om emnet
- øve paralleltekst med tekst fra pensum
Grammatisk fokus:
- opsamling på diverse grammatiske emner
- passé composé
- adjektiverne
- artikelbrug
- personlige pronominer
Omfang: 20% (2.g)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition og eksamenstræning
Fagligt fokus/formål:
- at automatisere ord og vendinger, så man føler sig mere tryg i det mundtlige
- at træne chunks / idiomatik
- at repetere eksamensemnerne + tilhørende ordforråd
- at træne paralletekster
Arbejdsformer:
- se pensum igennem
- træne paralleltekster
- træne fri dialog om emnerne
Materiale:
- se de respektive emner
Omfang: 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652927884",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652927884",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652927884"
}