Holdet 2023 Fr1/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Janeke Ellekær Hansen
Hold 2023 Fr1/g (1g Fr1, 2g Fr1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introduction et se présenter
Titel 2 2. La France et les Français
Titel 3 Sprogcoaching
Titel 4 3. Allons enfants
Titel 5 4. Les empreintes à Cph / franske spor i Kbh
Titel 6 5. La mode durable (EKSAMEN)
Titel 7 6. La Francophonie
Titel 8 7. L'Algérie et la France (EKSAMEN)
Titel 9 8. Le sexisme aujourd'hui (EKSAMEN)
Titel 10 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introduction et se présenter

Fagligt fokus:
- at kunne tale om sig selv og andre
- at genopfriske basalt ordforråd
- at lære hinanden at kende via interviews
- at blive introduceret til AppWriter
- at skabe sammenhæng mellem AP og fransktimerne med fokus på verbalsystemet

Materiale: (kernestof)
- eget materiale i form af arbejdsark med diverse opgaver

Faglige mål:
- at kunne benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde.

Arbejdsformer:
- spørgsmål / svar
- 2 og 2
- små samtaler
- Quizlet

Grammatikfokus:
verbalbøjninger
sætningsanalyse på fransk (AP) - neksus
personlige pronominer

Omfang: 25 % (1.g)

Eleverne introduceres til følgende platforme som vi arbejder med i hele det 2-årige forløb:
www.ordbogen.com
minlaering.dk  
Le conjugueur (verbebøjer)
Les verbes (verbebøjer)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
OPG.1 04-12-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. La France et les Français

Fagligt fokus:
- at beskæftige os med den stereotype version af en franskmand og en dansker
- hvad er typisk fransk/en typisk franskmand ?
- at forholde sig kritisk til stereotyper
- få kulturelt kendskab til Frankrig

I emnet har vi haft særligt fokus på de 2 nedenstående kompetencer:

Interkulturel kommunikativ kompetence  (IKK)
Interkulturel kompetence er:
- at have viden om en anden kultur (forskelle og ligheder i forhold til ens egen kultur)  
- at kunne tale om denne kultur  
- at kunne begå sig sprogligt og socialt ved mødet med denne kultur   

Kommunikativ kompetence (KK)
Kommunikativ kompetence er:
at simulere autentiske kommunikative situationer

Materiale: (kernestof)
'Comment bien connaître un Français ?' i Paroles Françaises (2013), Gyldendal, p.55.
'Ainsi sont tous les Français'
La politesse avec Anton: La politesse
LesDanois: https://www.demotivateur.fr/article-buzz/10-choses-sur-le-danemark-qui-choquent-quand-on-s-y-rend-pour-la-premiere-fois-la-9-ca-fait-vraiment-bizarre-quand-on-est-pas-habitue--3009

Supplerende materiale:
sprog-coaching (at kunne benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige).
billedbeskrivelse koblet på emnet

What not to do in France
La chanson - Fou du Fafa
SKETCH sur la politesse

Faglige mål:
- at kunne forstå hovedindholdet, når der tales fransk om kendte såvel som almene
emner, formidlet gennem forskellige medier.
- at kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster.
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk om kendte såvel som almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger.
- at kunne perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og
samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold.
- at kunne benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde.

Arbejdsformer:
- opgaver til teksterne
- læse og forstå en tekst

Eleven trænes i IKK ved  
- at beskrive billeder, tekster og musikvideoer
- at sammenligne med egen kultur  
- at reflektere over forskellene og over hvordan man skal agere i mødet med kulturen

Eleven trænes i KK via en 3-trins cyklus:
forberede samtalen/situationen med chunks og ordforråd
selve samtalen/situationen
refleksion / repetition / automatisering

Øvrige arbejdsformer:
lytteforståelse
samtalefærdighed
læseforståelse
mundtlighed

integration af AppWriter i fremmedsprogsundervisningen

Grammatisk fokus:
det franske verbalsystem fortsat
bøjning af verber i nutid, futur proche og passé récent
gradbøjning af adjektiverne

Omfang: 20 % (1.g)
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sprogcoaching

Fagligt fokus:
Formålet med forløbet er, at eleverne løbende arbejder bevidst med, hvad de fagligt gerne vil opnå og hvad de kan gøre for at nå målet.
De laver selv deres egen målsætning for en ca. 4-ugers periode af gangen.

Materiale:
- padlet
- ppt. om sprogcoaching
- diverse understøttende redskaber: Styrkeskema, Logbog, Fingeren på pulsen, coachingspørgsmål m.m.

Arbejdsformer:
- parvis coaching
- individuel planlægning og gennemførelse af egne mål

Faglige mål:
- at kunne benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde

Omfang ca. 5 % (1. og 2.g)
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 118 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3. Allons enfants

Fagligt fokus:
- beskrive billeder
- genkende slang
- tale om dine drømme og andres
- lave et résumé
- tale om en filmen

Materiale: (kernestof)
'Allons enfants', dokumentarfilm af  Alban Teurlai og Thierry Demaizière (1 t 54 min)

Sangen: La Marseillaise (sunget af Michel Sardou)
Sangen: ALLONS ENFANTS - Sasha feat. Avia

Sangen: Jeune (2015) af Louane
Tekst : https://www.azlyrics.com/lyrics/louane/jeune.html
Video : https://www.youtube.com/watch?v=I_dbhHU1CGA
Tekst om Louane

Supplerende stof.:
Hjemmesiden: http://mariecurie.eu/CBQdJeSeraiGrandFev20.htm
'Quand je serai grand'

Faglige mål:
- at kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster.
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk om kendte såvel som almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og udtrykke holdninger.

Arbejdsformer:
- gruppearbejde og individuelt
- arbejde med chunks til bl.a billedbeskrivelser og résumé
- diverse opgaver til filmen (tekstlæsning)

Grammatisk fokus:
- futur proche
- futur simple (udvalgte verber)
- sammensat verbalbøjning
- tidsudtryk

Fortsat fokus på:
- kongruens
- neksus (verbebøjning)
- adjektivets bøjning og placering

Omfang: 40 % (1.g)

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4. Les empreintes à Cph / franske spor i Kbh

Fagligt fokus:
- at gå på opdagelse efter franske spor i København
- at træne generelt ordforråd til billedbeskrivelse
- at arbejde med små opgaver rundt i byen
- at optage små klip til en lommefilm på en gåtur rundt i København

Materiale:
- opgaver til turen

Film og klip:
- deres egne film

Arbejdsformer:
- gruppearbejde om den samlede opgave: planlægge en rute, opsøge viden, lave et manuskript og en videooptagelse.

Interkulturel kommunikativ kompetence  (IKK)
Interkulturel kompetence er:
- at have viden om en anden kultur (forskelle og ligheder i forhold til ens egen kultur)  
- at kunne tale om denne kultur  
- at kunne begå sig sprogligt og socialt ved mødet med denne kultur   

Eleven trænes i IKK ved  
- at beskrive de franske spor de finder i byen
- at sammenligne med egen kultur  

Omfang: 10% (1.g)
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 5. La mode durable (EKSAMEN)

Fagligt fokus:
- at kunne formulere sig om sine egne og andres tøjvaner
- at kunne beskrive slow fashion og fast fashion
- at kunne beskrive konsekvenserne ved fast fashion og udtrykke sin holdning dertil
- at kunne beskrive mulige løsninger på problemet

Materiale: (kernestof)
‘Zéro déchet’ af Hassing, Maria, Systime, 2024 (uddrag, s.8 + 55-56)

‘Pourquoi s'habiller pollue la planète’ Clip vidéo par Le Monde (8 min)

‘La crise des déchets dans le monde’ Clip vidéo : Radio- Canada info https://www.youtube.com/watch?v=jvbCKWi8YsY  (2,19 min)

‘La fast fashion expliquée aux enfants’ Af J. W., 29 septembre 2022 (tekst) https://www.rtbf.be/article/la-fast-fashion-expliquee-aux-enfants-11075876

Alors parle avec Anton - Les vêtements
https://urplay.se/program/196340-alors-parle-les-vetements

Diverse quizletter
Ppt. til emnet

Supplerende stof.
‘Les vêtements d’automne’ (tekst)
https://learntofrench.com/dictee-a2-les-vetements-dautomne/

Klip: Et toi, tu fais quoi pour le climat:
https://www.youtube.com/watch?v=Xle_jBZjK5U

Filmen 'CASA' til CPH:DOX

Faglige mål:
- at kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede ikke-fiktive tekster.
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk samt begrunde og forklare holdninger
- at kunne præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk.
- at kunne sætte den enkelte tekst ind i samfundsmæssige sammenhænge.

Arbejdsformer:
lytteforståelse
samtalefærdighed
læseforståelse
mundtlighed
skrivefærdighed

Grammatisk fokus:
Bøjning af verber fortsat
Possessive pronominer
Passé composé
Den reducerede delingsartikel

Lydfil om emnet

Omfang: 25% (2.g)

Indhold
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 6. La Francophonie

Fagligt fokus:
- hvad dækker ordet 'la francophonie' over og hvorfor taler man fransk andre steder end i Frankrig?
- at give eleverne indblik i det franske sprogs historie og rolle på verdensplan
- at opnå kendskab til Frankrigs tidligere rolle som kolonimagt

Materiale:
Tekster fra Franskportalen:
La Francophonie
Ils sont francophones
Les francophones

Supplerende:
Parle-t-on français ailleurs dans le monde ? - 1 jour, 1 question
https://www.youtube.com/watch?v=Mnq9-BhdSvw

Faglige mål:
- at kunne forstå hovedindholdet, når der tales fransk
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk.
- at kunne sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- at kunne perspektivere den erhvervede viden om frankofone kultur- og
samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold

Arbejdsformer:
- trække information ud af tekster og formulere egne sætninger derom
- spørgsmål-svar
- øve ordforråd via Quizlet
- Kahoot om la Francophonie
- læreroplæg om emnet via ppt.

Omfang: 15% (2.g)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 7. L'Algérie et la France (EKSAMEN)

Fagligt fokus:
- at opnå kendskab til Frankrigs tidligere rolle som kolonimagt
- at arbejde med Frankrigs indflydelse i Algeriet under kolonialismen
- at arbejde med Frankrigs særlige forhold til Algeriet før og i dag

Materiale:
Tekst: 'L'immigration en France'

Besøg af Rabah, der fortalte os om sit liv, Algeriet og forholdet mellem Algeriet og Frankrig.

Ppt. om Algeriet og frankofonien.

Film:
‘Ennemis intérieurs’ (Indre fjender, 27 min / 2016 af Sélim Azzazi)

Faglige mål:
- at kunne forstå hovedindholdet, når der tales fransk
- at kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk.
- at kunne sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- at kunne perspektivere den erhvervede viden om frankofone kultur- og
samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold

Arbejdsformer:
- trække information ud af tekster og formulere egne sætninger derom
- fokus på mundtlighed via lydfiler
- spørgsmål-svar
- øve ordforråd via Quizlet
- læreroplæg om emnet via ppt.
- tegne og præsentere Rabahs liv
- personkarakteristik

Grammatikfokus:
- nægtelse
- personlige pronominer
- repetition

Supplerende:
'Algierkrigen splitter franskmænd', Kristlig Dagblad, 29.12.14 af Birthe Pedersen
'Franskmændenes traume fra Algierkrigen: 60 år senere', POV International, 17.03.2022 af Eva-Marie Møller og Mads Christoffersen

Omfang: 35% (2.g)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
OPG.4 04-12-2024
OPG.5 20-01-2025
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 8. Le sexisme aujourd'hui (EKSAMEN)

Fagligt fokus:
I forløbet ‘Le sexisme’ skal du på forskellig vis arbejde med hvad begrebet dækker over.
Vi har bl.a. fokus på kvinders vilkår før og nu og på i hvilken form sexisme optræder i dag.

Vi har også fokus på:
- at kunne lave en personkarakteristik
- at kunne argumentere for sin mening
- at kunne give et resumé af noget

Materiale:
Film: ‘Je ne suis pas un homme facile’ af Éléonore Pourriat (2018)

Tekst og klip: 'C'est quoi le féminisme?'
https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-le-feminisme

Klip: 'Piece of French' - Elsa analyserer « Balance ton quoi ». (uddrag)
https://www.youtube.com/watch?v=KR-iByfNrPE&t=175s

Sang: 'Balance Ton Quoi' af Angèle (2018)

Tekst:Uddrag af: ‘Une petite histoire du sexisme ordinaire’
Af Clémence Bideaux & Alice Grinaud (Comité de Solidarité Trois-Rivières)

Quizlet: ordforråd til filmen og emnet

Ppt.præsentationer

Supplerende stof:
Træne billedbeskrivelser relateret til emnet
Argumentere for og imod sexistiske udsagn
Besøg på det franske institut om 'Foley art' (dubbing)

Faglige mål:
- at kunne forstå hovedindholdet, når der tales fransk formidlet gennem forskellige medier.
- at kunne læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive tekster.
- at kunne deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende
fransk. Herunder at kunne begrunde og forklare holdninger.
- at kunne præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk.
- at sætte den enkelte tekst ind i historiske og samfundsmæssige sammenhænge.

Arbejdsformer:
- arbejde med spørgsmål og svar til filmen
- lave individuelle lydfiler om filmen
- øve ordforråd til filmen og emnet via Quizlet
- arbejde med chunks
- billedbeskrivelse relateret til emnet
- lytteøvelser om emnet
- øve paralleltekst med tekst fra pensum

Grammatisk fokus:
- opsamling på diverse grammatiske emner
- passé composé
- adjektiverne
- artikelbrug
- personlige pronominer

Omfang: 20% (2.g)
Indhold
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Repetition og eksamenstræning

Fagligt fokus/formål:
- at automatisere ord og vendinger, så man føler sig mere tryg i det mundtlige
- at træne chunks / idiomatik
- at repetere eksamensemnerne + tilhørende ordforråd
- at træne paralletekster

Arbejdsformer:
- se pensum igennem
- træne paralleltekster
- træne fri dialog om emnerne

Materiale:
- se de respektive emner

Omfang: 5%

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer