Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Stine Kure
|
Hold
|
2023 Fr2/g (1g Fr2, 2g Fr2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Quatre amis + faire connaissance
Fagligt fokus/formål:
- at træne mundtlighed ud fra en stilladseret og simpel historie
- at kunne tale om sig selv og lære andre at kende (hverdagsemner)
Arbejdsformer:
videoer / lytteøvelser
- grammatikopgaver
- spørgsmål/svar opgaver
- samtaletræning
- billedbeskrivelse
- ordforrådsøvelser via Quizlet
- opgaver på franskportalen
- MinLæring opgaver
- duolingo
- memrise
- Lege: stafet, verbekoregrafi
- tasks
Materiale:
'Quatre amis', Gyldendal, videomaterialet
https://quatreamis.gyldendal.dk/Videoer
Grammatikfokus:
- verbebøjninger
- nutid
- futur proche
- artikler
-possesive pronominer
I alt sider: ca. 30 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
44,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La France et les Francais
Temaet for forløbet er “La France et les Francais". Formålet med forløbet er at lære eleverne at forholde sig kritisk til stereotyper, få kulturelt kendskab til Frankrig og at kunne navigere sprogligt i forskellige situationer i Frankrig (finde vej, købe ind, bestille bord, restaurant, lave en aftale, spørge om klokken, købe en togbillet). Forløbet bygger desuden på et dynamisk kultursyn, i den optik er kultur noget vi ”gør” og ikke noget vi ”er”.
Materiale :
Primære tekster:
Cliché ! https://www.youtube.com/watch?v=OCIAyHEFTrQ
La politesse avec Anton (CFU)
10 choses sur le Danemark qui choquent quand on s'y rend pour la première fois... La 9, ça fait vraiment bizarre quand on est pas habitué !, Nathan weber, 29/07/2015, Jetlag
https://www.demotivateur.fr/article-buzz/10-choses-sur-le-danemark-qui-choquent-quand-on-s-y-rend-pour-la-premiere-fois-la-9-ca-fait-vraiment-bizarre-quand-on-est-pas-habitue--3009
Cliché ! La France vue de l'étranger (https://ielanguages.com/french-cliche.html)
'Comment bien connaître un Français ?' i Paroles Françaises (2013), Gyldendal, p.55
Supplerende materiale:
- https://www.youtube.com/watch?v=q7M5jIiiXms&t=1s
- https://www.youtube.com/watch?v=qoK34Nk4VMs
- https://www.youtube.com/watch?v=tn2kew1FiWw&t=118s
-billedbeskrivelse koblet på emnet
- What not to do in France
- SKETCH sur la politesse
Arbejdsmetoder:
- Tasks (Task based learning)
- Korte gruppepræsentationer
- Quizlet & word cloud - ordforrådtilegnelse
- Gruppearbejde, to og to, individuelt arbejde
- Arbejde med chunks
- Billedbeskrivelse
- Lytteøvelser om emnet
- Bevægelse (fri tale uden hjælpemidler) - automatisering
- Taleskemaer fra La clé - analyse og metode til fransk, Nielsen, Hansen & Lasvill-Andersen, Systime, 2021
Kommunikative færdigheder
- At kunne redegøre for tekster på fransk.
- At kunne indgå i hverdagssituationer i Frankrig.
- At kunne klare sig som turist, herunder:
- At kunne købe ind
- Bestille på en restaurant/café
- Spørge om vej
Interkulturelle kompetence
- Viden om andre kulturer, herunder om kulturel og sproglig diversitet
- Viden om kulturmøde/ interkulturel kommunikation
- at kunne begå sig sprogligt og socialt i mødet med andre kulturer
- At være fordomsfri og nysgerrig
- Relativisere sit eget perspektiv
Eleven trænes i denne kompetence ved:
- at observere (billeder, tekster, film, sange)
- beskrive og sammenligne med egen kultur
- at reflektere over, hvordan man skal agere i mødet med andre nationaliteter
Grammatiske færdigheder
- Præpositioner (artikler) foran lande og byer
- Être en train de..
- Adjektivers køn, tal & gradbøjning
- Possessive artikler
- Fortsat- nær datid & nær fremtid
- Fortsat - delingsartikler
Udtale færdigheder
- Udtale af “g”
- Nasalvokaler
- stumme slutkonsonanter
- stumt h
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
54,00 moduler
Dækker over:
54 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La mode durable
Temaet for forløbet er ‘La mode durable’. I forløbet skal eleverne arbejde med bæredygtig mode, herunder deres egne tøjvaner. Vi har bl.a. fokus på, hvordan tøjproduktionen forurener vores klode og hvad man selv kan gøre for at mindske denne forurening. Derudover er forløbet tænkt til at give mulighed for at repetere tøj-gloser og handle-ind- gloser, som eleverne højst sandsynligt har lært i folkeskolen. I skal se sidste modul i forløbet.
Materiale :
Primære tekster:
Et toi, tu fais quoi pour le climat ?
https://www.youtube.com/watch?v=Xle_jBZjK5U
La fast fashion et la slow fashion https://www.oxfamfrance.org/agir-oxfam/fast-fashion-et-slow-fashion-impacts-definitions/
Textile au Bangladesh, la face sombre des vêtements à prix cassés
https://www.rtl.fr/actu/economie-consommation/textile-au-bangladesh-la-face-sombre-des-vetements-a-prix-casses-7796252167
Zéro déchet, Marie Hassing, 2023 Systime
s.8-9, s. 36-37, s.50-51, s.55-57, s.71-21, s.90
Arbejdsmetoder:
- Quiz & byt
- Skrive et digt
- Tasks (Task based learning) - fokus på ordforråd, pragmatisk kompetence og grammatik
- Lave en kampagne
- Skrive sms’er sammen
- Spørge om vej
- Quizlet & word cloud - ordforrådstilegnelse
- Gruppearbejde, to og to, individuelt arbejde
- Arbejde med chunks
- Billedbeskrivelse
Formål:
Formålet med forløbet er at give eleverne viden og sprog til at kunne tale om ‘La mode durable.’
Kommunikative færdigheder
At kunne redegøre og analyserer tekster, artikler, YouTube videoer og digte på fransk. Herunder forklarer væsentlige begreber og problemstillinger relateret til bæredygtig mode. Eksempler herpå:
Definere fast og slow fashion
Beskrive konsekvenserne ved tøjproduktion
Fortælle om Greta Thunberg
Fortælle om deres tøjvaner
Fortælle om deres tøjstil
Hverdagsemne: at kunne købe, bytte og sælge (genbrugs)tøj
Grammatiske færdigheder
Ubundne pronominer
Præpositioner
Udtale færdigheder
Nasalvokaler
Udtale af « g »
Udtale af “u”
Udtale af nasalvokaler
Interkulturelle færdigheder
Viden om ulighed, interdepens & klima
Eleverne har brugt Minlæring: Franskgram og Franskgram basis
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Coucou :) I timen læser vi introduktionen: Zéro déchet, Maria Hassing, Systime 2023 (3).pdf Zéro déchet, Maria Hassing, Systime 2023 (3).pdf
-
I timen/ikke lektie:
-
Lektien til i dag er at lytte til denne sang og finde p.c. og oversætte dem:
-
Lektien til i dag:
-
Øv dig i at svare på spørgsmålet (1-2 ligner): Tu achètes souvent des vêtements? (der er hjælpesætninger nedenfor)
-
Lektie: svar på spørgsmål og lær dit svar udenad:
-
Som lektie skal du kunne tale om din tøjstil: Quel est ton style vestimentaire?
-
I skal lave afleveringen i timen i dag. I kan se opgavebeskrivelsen her:
-
Lektie:
-
Hvis du var i passé composé gruppe, så er lektien at svare på spørgsmålet: Qu'est-ce que tu as fait hier?
-
Salut :)
-
Coucou :)
-
Zéro déchet, Maria Hassing, Systime 2023.pdf
-
Lektien er, at se denne video (husk at sætte hastigheden ned) og skriv så mange ord relateret til la mode durable emnet, som I kan fange i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=Xle_jBZjK5U
-
ET TOI, TU FAIS QUOI POUR LE CLIMAT.docx
-
Lektien til i dag: svar på nedenstående spørgsmål:
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Le féminisme et le sexisme
Forløbsbeskrivelse:
Temaet for forløbet er ‘Le féminisme et le sexisme’. I forløbet skal eleverne på forskellig vis arbejde med, hvad de to begreber dækker over generelt og personligt. Vi har bl.a. fokus på kvinders vilkår før og nu, samt på hvor og i hvilken form sexisme optræder i dag. I forløbet arbejder vi med tekstmateriale fra Quebec og Frankrig.
Formål:
Formålet med forløbet er at give eleverne viden og sprog til at kunne tale om ‘Le féminisme et le sexisme.’
Kommunikative færdigheder
At kunne redegøre og analyserer tekster, artikler, film, sange, tegneserie m.fl. på fransk. Herunder forklarer væsentlige begreber og problemstillinger relateret til sexisme. Eksempler herpå:
- Definere « féminisme » og « sexisme »
- Hverdagssexisme (Tekst fra Quebec)
- Ulighed i hjemmet - la charge mentale des femmes
- Hverdagsemne: at flirte på fransk. Herunder at sige nej tak.
Grammatiske færdigheder
- Demonstrative artikler
- Être en train de..
- Bruge konjunktioner og adverbier for at forfine sproget og gøre det mere sammenhængende (arbejde med eleverne tekstuelle kompetence).
- Adjektivers køn og tal - bl.a. adjektiver med endelsen travailleur, loyal
- Repetition fra 1g: le passé récent, adjektivers bøjning i køn og flertal, bøjning af refleksiver verber i passé composé, genetiv
Udtale færdigheder
- Stumme slutkonsonanter
- Nasalvokaler
Materiale :
Une petite histoire du sexisme ordinaire, Clémence Bideau & Alice Grinand, Comité de solidarité - trois-rivières, 2018 (tekst)
Uddrag af La ligue des super féministes, Mirion Malle, Ville Brûle, 2019 (tegneserie)
“C’est quoi le féminisme », 1jour1actu, 2021 (artikel)
Je ne suis pas un homme facile, Éléonore Pourrait, 2018 (film)
Uddrag af "Les féministes", Julie Guiiol, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
56,00 moduler
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Être jeune au Maghreb
Formål: Eleverne får viden om Nordafrika og får indblik i unges hverdagsliv.
Materiale:
Kernestof
Meriam - une Tunisienne fra bogen Porte-parole, Peter Jensen, systime, 2001
Hassan nous raconte sa vie à Marrakech fra bogen Porte-parole, systime, 2001
La vie quotidienne de deux jeunes filles tunisienne (ingen kilde, min mor fik teksten sidst hun var i Tunesien)
Sekundær:
Alors demande! Être jeune en Tunisie
Alors demande! L'amitié et la famille en Tunisie
Alors demande! Le francais en Tunisie
Fokuspunkter:
Passé récent
Futur proche fortsat
Demonstrative pronominer
Arbejdsformer:
Quiz og byt
Billedbeskrivelse
Quizlet
Padlet
Vi har brugt minlæring i undervisningen:
Franksgram
Franskgram basis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652933037",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652933037",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652933037"
}