Holdet 2023 Fr2/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Stine Kure
Hold 2023 Fr2/g (1g Fr2, 2g Fr2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Quatre amis + faire connaissance
Titel 2 La France et les Francais
Titel 3 La mode durable
Titel 4 Le féminisme et le sexisme
Titel 5 Être jeune au Maghreb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Quatre amis + faire connaissance



Fagligt fokus/formål:
- at træne mundtlighed ud fra en stilladseret og simpel historie
- at kunne tale om sig selv og lære andre at kende (hverdagsemner)

Arbejdsformer:
videoer / lytteøvelser
- grammatikopgaver
- spørgsmål/svar opgaver
- samtaletræning
- billedbeskrivelse
- ordforrådsøvelser via Quizlet
- opgaver på franskportalen
- MinLæring opgaver
- duolingo
- memrise
- Lege: stafet, verbekoregrafi
- tasks

Materiale:
'Quatre amis', Gyldendal, videomaterialet
https://quatreamis.gyldendal.dk/Videoer

Grammatikfokus:
- verbebøjninger
- nutid
- futur proche
- artikler
-possesive pronominer

I alt sider: ca. 30 s.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La France et les Francais

Temaet for forløbet er “La France et les Francais". Formålet  med forløbet er at lære eleverne at forholde sig kritisk til stereotyper, få kulturelt kendskab til Frankrig og at kunne navigere sprogligt i forskellige situationer i Frankrig (finde vej, købe ind, bestille bord, restaurant, lave en aftale, spørge om klokken, købe en togbillet). Forløbet bygger desuden på et dynamisk kultursyn, i den optik er kultur noget vi ”gør” og ikke noget vi ”er”.

Materiale :
Primære tekster:
Cliché ! https://www.youtube.com/watch?v=OCIAyHEFTrQ
La politesse avec Anton (CFU)
10 choses sur le Danemark qui choquent quand on s'y rend pour la première fois... La 9, ça fait vraiment bizarre quand on est pas habitué !, Nathan weber, 29/07/2015, Jetlag  
https://www.demotivateur.fr/article-buzz/10-choses-sur-le-danemark-qui-choquent-quand-on-s-y-rend-pour-la-premiere-fois-la-9-ca-fait-vraiment-bizarre-quand-on-est-pas-habitue--3009
Cliché ! La France vue de l'étranger (https://ielanguages.com/french-cliche.html)
'Comment bien connaître un Français ?' i Paroles Françaises (2013), Gyldendal, p.55
Supplerende materiale:
-  https://www.youtube.com/watch?v=q7M5jIiiXms&t=1s
- https://www.youtube.com/watch?v=qoK34Nk4VMs
- https://www.youtube.com/watch?v=tn2kew1FiWw&t=118s
-billedbeskrivelse koblet på emnet
- What not to do in France
- SKETCH sur la politesse

Arbejdsmetoder:                 
-        Tasks (Task based learning)
-        Korte gruppepræsentationer
-        Quizlet & word cloud - ordforrådtilegnelse
-        Gruppearbejde, to og to, individuelt arbejde
-        Arbejde med chunks
-        Billedbeskrivelse
-        Lytteøvelser om emnet
-        Bevægelse (fri tale uden hjælpemidler) - automatisering
-        Taleskemaer fra La clé - analyse og metode til fransk, Nielsen, Hansen & Lasvill-Andersen, Systime, 2021


Kommunikative færdigheder
-        At kunne redegøre for tekster på fransk.
-        At kunne indgå i hverdagssituationer i Frankrig.
-        At kunne klare sig som turist, herunder:
-   At kunne købe ind
- Bestille på en restaurant/café
- Spørge om vej

Interkulturelle kompetence
-        Viden om andre kulturer, herunder om kulturel og sproglig diversitet
-        Viden om kulturmøde/ interkulturel kommunikation
-        at kunne begå sig sprogligt og socialt i mødet med andre kulturer
-        At være fordomsfri og nysgerrig
-        Relativisere sit eget perspektiv

Eleven trænes i denne kompetence ved:
- at observere (billeder, tekster, film, sange)
- beskrive og sammenligne med egen kultur
- at reflektere over, hvordan man skal agere i mødet med andre nationaliteter


Grammatiske færdigheder
-        Præpositioner (artikler) foran lande og byer
-        Être en train de..
-        Adjektivers køn, tal & gradbøjning
-        Possessive artikler
-    Fortsat-  nær datid & nær fremtid
-        Fortsat - delingsartikler

Udtale færdigheder
-        Udtale af “g”
-        Nasalvokaler
- stumme slutkonsonanter
- stumt h

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 54,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La mode durable

Temaet for forløbet er ‘La mode durable’. I forløbet skal eleverne arbejde med bæredygtig mode, herunder deres egne tøjvaner. Vi har bl.a. fokus på, hvordan tøjproduktionen forurener vores klode og hvad man selv kan gøre for at mindske denne forurening. Derudover er forløbet tænkt til at give mulighed for at repetere tøj-gloser og handle-ind- gloser, som eleverne højst sandsynligt har lært i folkeskolen. I skal se sidste modul i forløbet.

Materiale :
Primære tekster:
Et toi, tu fais quoi pour le climat ?
https://www.youtube.com/watch?v=Xle_jBZjK5U

La fast fashion et la slow fashion https://www.oxfamfrance.org/agir-oxfam/fast-fashion-et-slow-fashion-impacts-definitions/

Textile au Bangladesh, la face sombre des vêtements à prix cassés
https://www.rtl.fr/actu/economie-consommation/textile-au-bangladesh-la-face-sombre-des-vetements-a-prix-casses-7796252167


Zéro déchet, Marie Hassing, 2023 Systime
s.8-9, s. 36-37, s.50-51, s.55-57, s.71-21, s.90



Arbejdsmetoder:                             
-        Quiz & byt
-       Skrive et digt
-       Tasks (Task based learning)  - fokus på ordforråd, pragmatisk kompetence og grammatik
-      Lave en kampagne
            -      Skrive sms’er sammen
-     Spørge om vej
-        Quizlet & word cloud - ordforrådstilegnelse
-        Gruppearbejde, to og to, individuelt arbejde
-        Arbejde med chunks
-        Billedbeskrivelse

Formål:
Formålet med forløbet er at give eleverne viden og sprog til at kunne tale om ‘La mode durable.’

Kommunikative færdigheder
At kunne redegøre og analyserer tekster, artikler, YouTube videoer og digte på fransk. Herunder forklarer væsentlige begreber og problemstillinger relateret til bæredygtig mode. Eksempler herpå:
Definere fast og slow fashion
Beskrive konsekvenserne ved tøjproduktion
Fortælle om Greta Thunberg  
Fortælle om deres tøjvaner
Fortælle om deres tøjstil

Hverdagsemne: at kunne købe, bytte og sælge (genbrugs)tøj

Grammatiske færdigheder
Ubundne pronominer
Præpositioner

Udtale færdigheder
Nasalvokaler
Udtale af « g »
Udtale af “u”
Udtale af nasalvokaler


Interkulturelle færdigheder
Viden om ulighed, interdepens & klima

Eleverne har brugt Minlæring: Franskgram og Franskgram basis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Le féminisme et le sexisme

Forløbsbeskrivelse:
Temaet for forløbet er ‘Le féminisme et le sexisme’. I forløbet skal eleverne på forskellig vis arbejde med, hvad de to begreber dækker over generelt og personligt. Vi har bl.a. fokus på kvinders vilkår før og nu, samt på hvor og i hvilken form sexisme optræder i dag.  I forløbet arbejder vi med tekstmateriale fra Quebec og Frankrig.  

Formål:
Formålet med forløbet er at give eleverne viden og sprog til at kunne tale om ‘Le féminisme et le sexisme.’

Kommunikative færdigheder
At kunne redegøre og analyserer tekster, artikler, film, sange, tegneserie m.fl. på fransk. Herunder forklarer væsentlige begreber og problemstillinger relateret til sexisme. Eksempler herpå:
- Definere « féminisme » og « sexisme »
- Hverdagssexisme (Tekst fra Quebec)
- Ulighed i hjemmet - la charge mentale des femmes

- Hverdagsemne: at flirte på fransk. Herunder at sige nej tak.

Grammatiske færdigheder
- Demonstrative artikler
- Être en train de..
- Bruge konjunktioner og adverbier for at forfine sproget og gøre det mere sammenhængende (arbejde med eleverne tekstuelle kompetence).
- Adjektivers køn og tal - bl.a. adjektiver med endelsen travailleur, loyal  
- Repetition fra 1g: le passé récent, adjektivers bøjning i køn og flertal, bøjning af refleksiver verber i passé composé, genetiv

Udtale færdigheder
- Stumme slutkonsonanter
- Nasalvokaler


Materiale :

Une petite histoire du sexisme ordinaire, Clémence Bideau & Alice Grinand, Comité de solidarité - trois-rivières, 2018 (tekst)

Uddrag af La ligue des super féministes, Mirion Malle, Ville Brûle, 2019 (tegneserie)

“C’est quoi le féminisme », 1jour1actu, 2021 (artikel)

Je ne suis pas un homme facile, Éléonore Pourrait, 2018 (film)

Uddrag af "Les féministes", Julie Guiiol, 2018



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 56,00 moduler
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Être jeune au Maghreb

Formål: Eleverne får viden om Nordafrika og får indblik i unges hverdagsliv.


Materiale:
Kernestof
Meriam - une Tunisienne fra bogen Porte-parole, Peter Jensen, systime, 2001
Hassan nous raconte sa vie à Marrakech fra bogen Porte-parole, systime, 2001
La vie quotidienne de deux jeunes filles tunisienne (ingen kilde, min mor fik teksten sidst hun var i Tunesien)

Sekundær:
Alors demande! Être jeune en Tunisie
Alors demande! L'amitié et la famille en Tunisie
Alors demande! Le francais en Tunisie


Fokuspunkter:
Passé récent
Futur proche fortsat
Demonstrative pronominer

Arbejdsformer:
Quiz og byt
Billedbeskrivelse
Quizlet
Padlet

Vi har brugt minlæring i undervisningen:
Franksgram
Franskgram basis


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer