Holdet 2023 Ty1/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Rasmus Fisker Mühlbach
Hold 2023 Ty1/g (1g Ty1, 2g Ty1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP
Titel 2 Die zehn meist
Titel 3 Identitet und Gemeinschaften
Titel 4 Urbanes Leben
Titel 5 Das Unheimliche
Titel 6 Die goldenen Zwanziger
Titel 7 Der Krimi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP

Morfologi og syntaks
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Die zehn meist

Die zehn meist (De ti mest...) fungerer som et introducerende forløb til tysk, hvor vi har arbejdet med "de ti mest" inden for mange forskellige emner:

- De ti mest kendte tyskere
- De ti bedste tyske film
- De ti største tyske sange
- De ti mest populære musikfestivaller
- De ti største tyske tik tok'ere
- De ti vigtigste historiske begivenheder
- De ti mest anvendte verber og substantiver
- De ti mest brugte spørgeord
- De ti mest brugte pronominer


Undervisningen har overvejende været bygget op omkring projektbaseret arbejde i grupper samt elevfremlæggelser.
Derudover har der været fokus på grammatik og mundtlige øvelser af forskellig slags.


Diverse grammatikopgaver og mundtlige øvelser


Forløbets omfang dækker ca 5% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identitet und Gemeinschaften

I dette forløb er vi kommet vidt omkring mange underemner, der relaterer sig til "identitet og fællesskab". Vi har arbejdet med identitetsspørgsmålet helt ned på individ-niveau ift krop og tøjstil og efterfølgende har vi udvidet perspektivet og kigget på identitetstemaet i større grupper, sociale sammenhænge og helt op på kulturelt og nationalt niveau. I den forbindelse har vi således også inddraget det delte Tyskland og herunder undersøgt, hvilken rolle opdelingen i BRD og DDR spillede for den enkelte tysker.

Materiale:

"Ich habe", Martin Auer
"Auffallen ist wichtig", JUMA 2003
"Was ist Körperkult?", Krehan, Stammerjohann
"Als die Mauer fiel: Sylvana erzählt", Mads Petersen
"Vera guckt aus dem Fenster”, Sibylle Berg


Film:
"Goodbye Lenin"
"This ain't California"
"Und morgen die gange Welt",
"WissensWerte: DDR", YouTube
"Berlin ( 2 ) - 1961-1989"
"Linksautonomes Wohnprojekt: Das Ende vom "Köpi"-Wagencamp in Berlin", YouTube
"KØPI 137 | 30 Years" YouTube


Projektarbejde om udvalgte emner om "Gemeinschaften" :
- Urban gardening i Berlin
- Berlinmuren
- Nynazisme
- BZ'er-kulturen i Berlin
- Tyske beatboxers
- Streetart
- Goth-kulturen i Tyskland


Arbejdsopgaver til tekster og film
Grammatikopgaver

Forløbets omfang dækker ca 20% af det samlede pensum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Urbanes Leben

I dette forløb har vi arbejdet med den tyske storby og det moderne menneske i storbyen. Fokus har været på kunst, kultur, natteliv og hjemløshed i Berlin samt storbyens udfoldelsesmuligheder og udfordringer på samme tid.

Dette forløb er et eksamensforløb. Eleverne har haft adgang til Ordbogen.com i undervisningen.

Tekster:
"Dickes B", Seeed
”Warum das Berghain am Wochenende Tausende in seinen Bann zieht”, www.bz-berlin, 2019
"Unterwegs auf den Straßen Berlins – Die Punks von der Oberbaumbrücke“, mitvergnuegen.com
”Besuch vom Lande”, E. Kästner 1928
"Potsdamer Straße", Anja Tuckermann
"Der exklusivste Club Deutschlands", YouTube
"Virkelighedens Christiane F." (dansk tekst), www.berlinblog.dk

Film:
"Gefährlich kreativ: der Fotograf Sven Marquardt | Kultur.21", YouTube
“Three German students surprise a homeless guy”, YouTube
"Erst getrennt, dann insolvent, jetzt obdachlos", YouTube
”Christiane F”, TV2 play
"Berlin Neighborhoods: Kastanienallee | Easy German 358", youtube
Udvalgte uddrag af 10 forskellige film fra youtube om hjemløse I Tyskland


Grammatik og arbejdsark


Forløbets omfang dækker ca 20% af det samlede pensum.


Arbejdsformer:
Tavleundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, miniprojekt med fremlæggelser, web 2.0, mundtlig og skriftlig evaluering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Das Unheimliche

Das Unheimliche

I dette forløb har vi arbejdet med ”det uhyggelige”. Vi har arbejdet med det uhyggelige ud fra et psykologisk perspektiv, hvor begrebet "Das Unheimliche" rummer mere end blot noget, der på ydersiden og overfladen er uhyggeligt. Det psykologiske perspektiv peger på, at "das Unheimliche" er nogle både kendte og ukendte fortrængte sider i os, som kommer til syne. Forløbet "Das Unheimliche" har derfor primært beskæftiget sig med tekster og film, som man kan betegne som psykologisk ubehagelige eller fremmedartede.

Dette forløb er et eksamensforløb. Eleverne har haft adgang til Ordbogen.com i undervisningen.


Tekster:
"Der Geier", Franz Kafka
”Heimkehr”, Franz Kafka
"Puppe", Rammstein


Film:
”Im Keller”, Ulrich Seidl
"Copy shop", kortfilm af Virgil Widrich


Andet:
Billedbeskrivelser af billeder af følgende kunstnere:
- Alfred Kubin
- Egon Schiele
- Max Ernst
- Otto Dix
- George Grosz


Supplerende stof:
"Das Unheimliche - et begreb af Sigmund Freud"
”Franz Kafka – og hans litterære univers”, litteratursiden.dk

Grammatik og arbejdsark


Forløbets omfang dækker ca. 20% af det samlede pensum.


Arbejdsformer:
Tavleundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, web 2.0, mundtlig og skriftlig evaluering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Die goldenen Zwanziger

I dette forløb har vi arbejdet med 1920’erne i Tyskland. Perioden kaldes ”die goldenen Zwanziger”, fordi Tyskland og Berlin i særdeles blomstrede i denne periode. Men der var også skyggesider af denne tid. Vi har haft fokus på temaerne kunst, kultur, kønsroller, kriminalitet og politik.

Dette forløb er et eksamensforløb. Eleverne har haft adgang til Ordbogen.com i undervisningen.


Tekster:
"Von deutscher Republik", George Grosz
”Besuch vom Lande“, Erich Kästner
"Das Frauenbild in den 20’ern – die ersten unabhängigen Frauen?", ant1heldin.de
"1924: Wo das Leben spielt: Schnelle Tage, lange Nächte“, potsdamerplatz.de/de/geschichte/
"Augen in der Großstadt“, Kurt Tucholsky


Film:
”Babylon Berlin”, afsnit 1 og 2


Projektarbejde, hvor eleverne i grupper har arbejdet med et af nedenstående emner:
- Kunst
- Die neuen Frauenrolle
- Politische Unstabilität
- Modernität und Technologie
- LGBTQ+-Kultur
- Das Nachtleben in Berlin
- Die Mode in den goldenen Zwanzigern


Grammatik og arbejdsark


Forløbets omfang dækker ca 20% af det samlede pensum.


Arbejdsformer:
Tavleundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, miniprojekt med fremlæggelser, web 2.0, mundtlig og skriftlig evaluering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Der Krimi

I dette forløb har vi arbejdet med krimigenrens centrale kendetegn og dens variationer i moderne tyske tekster og film. Fokus har været på typiske genretræk som forbrydelse, opklaring og spænding samt på, hvordan disse tematiseres og fremstilles i forskellige formater.

Dette forløb er et eksamensforløb. Eleverne har haft adgang til Ordbogen.com i undervisningen.


Tekster:
"Krimi" (Merkmale), fra bogen Gattungen
"Liebfrauenmorgen", af Jan Flieger, 2010
"Beidseitige Rückhand", af Petra Vennekohl, 2011


Film:
"Das Lehrerzimmer" (spillefilm)
"Dark", afsnit 1–3 (Netflix-serie)


Grammatik og arbejdsark


Forløbets omfang dækker ca 15% af det samlede pensum.


Arbejdsformer:
Tavleundervisning, individuelt analysearbejde, gruppearbejde, præsentationer, web 2.0, mundtlig og skriftlig evaluering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer