Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Mathilde Lund Sinding
|
Hold
|
2023 Ty2/g (1g Ty2, 2g Ty2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
”Die zehn meist…”
I dette lille grundforløb vil vi hver gang arbejde med top-ti-lister på to måder:
1) ordforråd-udvidelse
vigtigt ordforråd, fx de ti mest brugte verber, de ti mest brugte spørgeord, de ti-bedste small-talk-sætninger osv.), så I kan få etableret et godt aktivt ordforråd.
2) Kendskab til Tyskland
I vil i små grupper vælge en “Top zehn”, som I gerne vil vide mere om. Tænk over, at der gerne må være et spændende indhold, så I også har noget at fortælle om. Der er fx mere kød på “Die Top 10 der besten deutschen Filme” end der er på “Die Top Ten der beliebtesten Vornamen”.
Herudover arbejdet vi med kommunikative øvelser, klasserumskultur og grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ich, du oder wir. Identität und Gemeinschaften
Tematisk arbejder vi film og tekster, der centrerer sig om forskellige fællesskaber, som man kan indgå i (Gemeinschaften). Teksterne falder i følgende overkategorier:
• Allein oder gemeinsam
• Zugehörigkeit
• Aktivismus
Materiale:
- Teoritekst om ”Gemeinsamkeit”, fra Dein Deutschland (1ns)
- Teoritekst SWR Kultur ”Ich, Du, Wir - eine Grammatik der Gemeinschaft” (3.11.2022)
- Wolf Wondratscheck: “Aspirin” (1969) (1ns)
- Sibylle Berg: ”Vera guckt aus dem Fenster” (1997)
- Juma: ”Auffallen ist wichtig” (2003) (6 ns)
- Film: ”Victoria” (2015) (20 ns)
- Film: ”Und morgen die ganze Welt” (2020) (20 ns)
Arbejdsformer: Fokus på fællesskabsskabende øvelser: Pararbejde, gruppearbejde, klassesamtale, Cl-strukturer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Liebeslieder
Vi laver et miniforløb med fokus på de personlige pronomener og kærlighedssange, som eleverne vælger sig ind på. Vi øver præsentationer for klassen med både fokus på indholdet, relationen mellem jeget og duet, samt grammatisk fokus på pronomener
Materiale
- Faber - In Paris brennen Autos (2017) (5 ns)
- Provinz - Reicht dir das (2019) (5ns)
- KUMMER - Bei Dir (2019) (5ns)
- Alin Coen - Du bist so schön (2020) (5ns)
- Nina Chuba - Fieber / Glatteis (2022) (5ns)
Arbejdsformer: projektarbejde og fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stürmer und Dränger (Eksamen)
Et temaforløb, som tager udgangspunkt i Stürmer und Dränger-figuren, som går tilbage til Goethes klassiker "Die Leiden des jungen Werthers" (1774) fra den litterære periode STURM UND DRANG (som på dansk kaldes for førromantik), hvor Werther er vores allerførste Stürmer und Dränger. Vi skal møde forskellige personer, som har det tilfælles, at de alle er unge, frihedssøgende personer, der på forskellig vis er drevet af følelser og søger oprøret mod autoriteterne, eller på en eller anden måde ikke passer ind i samfundet.
Ein Stürmer und Dränger ist eine Person, die oft mit ihrem jetzigen Leben unzufrieden ist und deshalb versucht, aus dieser Situation herauszukommen, aus dem Alltag zu flüchten.
Der Stürmer und Dränger fühlt sich gefangen und sucht die Freiheit. Die Art und Weise, wie diese Person das versucht, ist meistens auf eine aufdringliche Weise.
Ein Stürmer und Dränger ist oft:
- jung
- gegen das System
- gegen die Regeln
- leidenschaftlich
- aufrührerisch
- mutig
- selbstzerstörerisch
Materiale
- dansk teorikapitel (2ns) fra Bogen Stürmer und Dränger.pdf
- Filmen “This ain’t California” (2012) (20 ns)
- Peter Stamm: Am Eisweiher (1999) (5 ns)
- Projektarbejde omkring natklubben Berghain i Berlin (Airen, 10 ns). Eleverne har meldt sig ind på forskellige tekster, som de fremlægger for klassen:
1. Airen: Live aus dem Käfig (2011)
2. DW Deutsch: Sven Marquardt: Fotograf und Berghain-Türsteher (2012) https://www.youtube.com/watch?v=_CvG5izECwM
3. Czienskowski, P; Biermann T.: "So kommen Sie garantiert ins Berghain rein" (2014)
4. B.Z: "Warum das Berghain am Wochenende Tausende in seinen Bann zieht" (2019)
https://www.bz-berlin.de/archiv-artikel/bz-erklaert-den-mythos-berghain
5. Feiern: 6euroneunzig: “Zur Party” (2024) https://www.youtube.com/watch?v=vDhweA8NiuE&list=OLAK5uy_nDF2UonSmBWL-aF2LhN0j81J-yi_MKqcU&index=1
- Filmen "Goethe!" (2010) (20 ns)
-Goethe: Auszug aus "Die Leiden des jungen Werthers" (1774), Brief am 4. Mai 1771 er læst fælles. Uddrag af andre breve er læst i grupper.
- Et eksempel på eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die goldenen Zwanziger (Eksamen)
Vi arbejder med "die goldenen Zwanziger" som en tid med store modsætninger. På den ene side økonomisk og politisk uro (inflation, stor forskel på fattig og rig) - på den anden side et levende kultur- og natteliv.
Weimarrepublikken er Tysklands første og spritnye demokrati med en meget demokratisk forfatning, men som i praksis møder modstand fra begge fløje: venstre (kommunisterne/socialisterne) og højre (nationalkonservative og fascisterne med Hitlers nye parti NSDAP).
Til gengæld blomstrer kunsten med nye medier (stumfilmen) og strømningen Neue Sachlichkeit afløser Ekspressionismen.
Materiale:
- Käthe Kollwitz-udstillingen på Statens Museum for Kunst
- https://www.ardmediathek.de/video/ttt-titel-thesen-temperamente/die-unbequeme-kaethe-kollwitz/das-erste/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL3R0dCAtIHRpdGVsIHRoZXNlbiB0ZW1wZXJhbWVudGUvZDU1ZDEyODgtMDg1ZC00ZTBmLWExNmUtZjU2YzM5YmM5Y2Vi
- Introfilm: "Die Weimarer Republik | Die Goldenen Zwanziger": https://www.youtube.com/watch?v=005q7qWvfGo (3 ns)
- Joachim Schade: Kunst in den 20er Jahren (3 ns)
- Bild: Otto Dix: „Großstadt“ (1928) (2 ns)
- Babylon Berlin (de fire første afsnit) (30 ns)
- George Grosz:"Von deutscher Republik" (1955), (3 ns)
- Kästner: "Jahrgang 1899" (1928)(2 ns)
- Stumfilm-klip fra “Die freudlose Gasse “(1925), "Das Kabinett des Dr. Caligari" (1920), "Nosferatu" (1922), "Metropolis" (1927) (5 ns)
https://www.zeitklicks.de/weimarer-republik/kultur/film (1ns)
I alt: 49 ns
Supplerende stof:
- Om det tyske valgsystem
- Bertolt Brecht: "Mackie Messer" (1928)
- Marlene Dietrich: "Lili Marleen "
Arbejdsformer:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, kreativt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
den nye mappe
-
Forløbsplan
-
Asynkront modul
-
Medbring madpakke eller lignende. Vi er ikke på skolen i frokostpausen!Vi mødes i klassen. Men hav gerne cykel med /rejsekort, da vi skal på Statens Museum for Kunst og se "Käthe Kollwitz: Mensch"
-
GLoser
-
Film ttt – titel, thesen, temperamente: Die unbequeme Käthe Kollwitz - hier anschauen
-
Husk dit Kollwitz-billede til i dag
-
Jeg mangler at lave evalueringssamtaler med Hea, Harald, Eva, Elin, Antonia og Aiya. Resten af tiden bruges på af færdiggøre og få optage Käthe Kollwitz, der skal afleveret i slutningen af timen.
-
Forløb
-
Det er fredag - det kalder på film. Vi ser første afsnit af "Babylon Berlin"
-
Babylon Berlin ( 1-3 ) Vi ser videre på Babylon Berlin. Var du der ikke sidst, kan du se med på linket (uni-login, mine materialer). Vi er nået 1 time og 11 minutter ind i serien
-
Jeg vil gerne have, at I lige oplever Blutmai. Så vi ser 45 minutter til af Babylon Berlin (og det er det sidste). Herefter arbejder vi med den
-
Babylon Berlin ( 1-3 ) kan du se her, hvis du er bagud
-
Die goldenen gloser.pdf (gloserne fra quizlet)
-
Øv hjemmefra cirka 15 minutter Quizlet (hvis I logger ind, har I adgang til alle ordene)
-
Hvis du har været syg, så hav set afsnit 1- 4 til i dag: Babylon Berlin (hele sæsonen ligger her, log på med uni-login)
-
Forløbsplanen
-
Possessive pronomener
-
Lektie: Disse øvelser skal være færdiglavet til modulet i dag (og helst delt med Mathilde)
-
Slide 26-29
-
Projekt i næste uge
-
Lektie: Der expressionistische Film - Weimarer Republik | Zeitklicks
-
Projektet
-
Power-point til timen
-
Von deutscher Republik
-
Arbejdsark
-
forløbsplan
-
Læs gerne denne anmeldelse på forhånd Værk uden skaber
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bahnfahren (Eksamen)
I dette forløb beskæftiger vi os med begrebet “Bahnfahren”' på både et konkret plan - eine äußere Reise,, men også med en mere symbolsk vinkel, eine innere Reise. Vi øver hverdagssprog ( købe billet, at kunne skifte tog, U-Bahn, Zug, S-Bahn, Strassenbahn), og så arbejder vi med motivet “Bahnfahren”, dvs. tekster, hvor en togtur får en mere symbolsk betydning.
Forløbet danner desuden bro til vores “die goldenen Zwanziger”.
Grammatisk er der fokus på verber i præsens, perfektum ved de løst sammensatte verber.
Herefter præpositioner til retningsangivelser.
Materiale
- Oliver Koletzki: U-Bahn (2009)
- Kafka: "Gibs auf" (1936)
- Kästner:” Besuch vom Lande” (1928)
- Doris Dörrie: “Ohne Gepäck” (1989)
- En gruppe har desuden også læst et uddrag af Irmgard Keuns: ”Gilgi – eine von uns” (1931)
Grammatisk er der fokus på verber i præsens og perfektum.
Herefter præpositioner til retningsangivelser
Herunder:
- Super Easy German (40): Präpositionen mit Dativ https://www.youtube.com/watch?v=CDgG2K7Kbbs
- Super Easy German (38): "Nach vs. Zu vs. In"
Faglige mål:
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede
tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- Redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- Føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med,
samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- Anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
Arbejdsformer: pararbejde, gruppearbejde, klassesamtale , virtuelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652942643",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652942643",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652942643"
}