Titel
4
|
Kristendom
Kristendom - Fra jødisk sekt til verdensreligion
I forløbet om kristendom har vi først fokuseret på pagtstanken og forholdet mellem jødedom og kristendom. Vi startede med at læse dele af urmyten i 1. mosebog samt om pagtsslutningen på Sinai i 2. mosebog, og så hvordan Jahve slutter en pagt med først menneskeheden (Noah), dernæst de semitiske folk (Abraham) og til sidst hebræerne/jøderne (Moses). Dernæst så vi på den religiøse, sociale og etiske kritik af jødedommen, der kommer til udtryk hos de gammeltestamentlige profeter (Amos) og hvordan det resulterer i håbet om en kommende Messias, der skal befrie Israel fra fremmede magter og genetablere et retfærdigt samfund i overensstemmelse med Jahves lov (Moseloven).
Så læste vi tekster fra Ny Testamente og så hvordan Messiasskikkelsen er blevet til en eskatologisk figur, der indvarsler en kosmisk transformation af verden. Og i dette lys beskæftigede vi os med Jesusbevægelsens forandring fra en lille jødisk, messiansk sekt til en hellenistisk mysteriereligion, gennem Paulus' hedningemission, hvor den gamle pagtstanke er blevet erstattet med den ny pagt. Den gamle pagts ofringer ved templet er erstattet med Jesu sonoffer, og harmonien mellem Gud og mennesket, som bev brudt ved syndefaldet, er genetableret.
En meget kort gennemgang af Kristendommens historie efter den bliver statsreligion i Rom bragte os frem til reformationen. Her beskæftigede vi os med Luthers opgør med den kirkelige tradition og det kirkelige hierarki, herunder opgøret med afladshandel og relikviedyrkelse. Vi beskæftigede os med Luthers begreb om Sola Scriptura (skriften alene), altså at evangeliet alene er autoritet for det kristne menneske, og at det enkelte menneske må tilegne sig evangeliet. Derfor Luthers oversættelse af Bibelen til tysk (og de senere oversættelser til de andre folkesprog), samt hans lære om det almindelige præstedømme. Vi beskæftigede os desuden med Max Webers teori om forholdet mellem den protestantiske etik og kapitalismens ånd.
Dernæst arbejdede vi med protestantismen i USA, om forskellen på mainline protestanter og evangelikale. De særlige forhold der har præget amerikansk kristendom (karismatiske prædikanter, anti-intellektualisme, personlig omvendelse etc.). Vi arbejdede med den fundamentalistiske bevægelse, fra the fundamentals, The monkey trial, over det selvvalgte eksil til de ny-evangelikales indtog i politik (abort, homoægteskaber, kristen zionisme etc.) Og synet på eskatologien var her et vigtigt fokuspunkt (præmillienarister vs. postmillienarister).
Endelig har vi arbejdet med moderne protestantisme, herunder spørgsmålet om kristen etik (biblicistisk etik vs. situationsetik). Vi stiftede bekendskab med Bultmann (afmytologisering), Løgstrup (skabelsesteologi og Sløk (eksistensteologi).
Kernebegreber:
- Det Gamle Testamente
- Skabelse
- Syndefald
- Arvesynd
- (Den gamle) pagt
- Jahve
- Abraham, Isak, Jakob (patriarkerne)
- Monoteisme
- Eksilet i egypten,
- Moses
- Pagtslutningen på Sinaj
- Moseloven
- TaNaK (toraen, profeterne, skrifterne) = GT
Profeterne
Eksilet i Babylon
Messias
Det nye testamente
Jesus
Gudsriget
lignelser
Det dobbelte kærlighedsbud
Kristus
Nærforventning
Paulus
Den anden ADAM
Jødekristen – hedningekristen
Retfærdiggørelse ved tro
Den nye pagt
Genopstandelse
Dommedag
Kødets opstandelse
Katolicisme – Protestantisme
Luther
Afladshandel
Kirkekristne
Kulturkristne
Kirkefremmede
Næstekærlighedsbuddet
Biblicistisk etik
Situationsetik
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Bjergprædikenen
Faglige mål:
Indhold
Kursisterne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for grundlæggende sider af kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold:
Kernestoffet er:
̶ kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Metode:
Læreroplæg, forskellige typer af øvelser, tekstnært arbejde og analyse, gruppearbejde, fremlæggelse, arbejdsspørgsmål, pararbejde.
Materiale:
Poulsen, Allan: Kristendommen - fra oldkirke til folkekirke; Det Ny Forlag 2020; s.10-23
Madsen, Lene m.fl: 'Grundbogen til Religion C', 3. udg. 1. opl. Systime. [2019]. Side 66-81.
Lindhardt, Svend: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA; Gyldendal 2005; s. 21-27
Andreas Bonne Sindberg, Thor Banke Hansen: USA - historie, samfund, religion, Systime 2017; s. 135-173
Katrine Haaning, Søren Korshøj Laursen: Kristendom - tro og praksis; Systime 2017; R. Bultmann, K.E. Løgstrup, Johs. Sløk; https://kristendom.systime.dk/?id=148&L=10#c377
Monty Python: Life of Brian, UK 1979 (film)
Debar om Life of Brian: https://www.youtube.com/watch?v=ZYMpObbt2rs&t=2406s (TV-debat)
Film: Ereic Till " Luther" Tyskland 2003
DRKultur: 5 skarpe om Luther, 2013
Filmcentralen: Undervisningsmateriale til Luther; Filmens Luther og virkelighedens Luther & På Luthers tid: tanker og begivenheder i tiden; https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/luther-0?sub-page=120521
DR Eksistens: Interview med Johannes Sløk; https://www.youtube.com/watch?v=Q0IvVcRcY-g
Kristeligt Dagblad: K.E. Løgstrups liv og tankeverden, afsnit 2; https://www.youtube.com/watch?v=cElEVV7vvGk&t=2s
1. mosebog kap. 1-3,
Markus-evangeliet kap. 1;7
Matthæus-evangeliet kapitel 5
Lukas, kap. 23
Apostlenes gerninger kap 15
Anslået omfang 90 sider
Evaluering:
Forløbet blev afsluttet med en repeterende samtale og opdatering af begrebsleksikon.
|