Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Ida Katrine Dencker Steenberg, Julie Elmquist
|
Hold
|
2023 Re/2c (2c Re, 3c Re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro og Kosmogonier
Kosmogoni-forløb (18 sider)
Som introduktion til religionsfaget har eleverne arbejdet med et kort forløb om kosmogonier. Forløbet dækker følgende faglige mål og kernestof:
FAGLIGE MÅL
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
-religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Materialerne brugt i forløbet er:
Grundbog til Religion C (systime) s. 251-254
Kosmogonikompendium (14 sider)
Fire Skiftløse folks myter – gengivet af Katrine Marie Guldager
- Prinsessens tårer
- Jordens balance forstyrres
- Underverdenens huler
- Verden blev skabt af en krop
Første mosebog kap 1-3
Koranen, sura 6, 7, 21, 36, 50, 51, 79
Koranen sura 2, 7, 23, 32, 38, 40
Eleverne arbejdet i forløbet med følgende religionsfaglige begreber som særligt knytter sig til Myter:
Myte
Mytiske forbilleder
Kaos → Kosmos (dualistiske ordpar)
Ætiologiske forklaringer (ætiologi)
Trickster
Kulturbringer
Paradigmatisk sandhed
Privilegeret talesituation
Derudover introduceret der også til Ritual og Ninian Smarts 7 dimensioner.
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til centrale religionsfaglige begreber som kan anvendes fremadrettet i faget. Derudover får kendskab til skabelsesberetninger og fællestræk ved denne slagt myter. Eleverne oparbejder analyseevne og arbejder med at være tekstnær i anvendelsen af begreber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Islam (53,5 sider)
Forløbet i Islam dækker over:
- et indblik i historien før og under dannelsen af Islam herunder Muhammeds liv
- islams kilder; koran og hadith
- de 6 trosforestillinger og de 5 søjler,
- hajj som overgangsritual.
- sharia og figh
Derudover religionsfaglige begreber:
- udefra/etic indefra/emic
- Jan Hjärpes model
- Rent/Urent,
- Helligt/Profant
- Axis Mundi
- Van Gennep: overgangsritualanalyse (inkorporationsfase, liminalfase, udskillelsesfase)
- kultdrama
Ekskursion til Mosken på Dortheavej. Her overværede eleverne en fredagsbøn og fik et kort oplæg om at være muslim i Danmark.
Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet først med at oparbejde deres kendskab til Islam som religion, herefter har de skulle arbejde med analyse af både primære og sekundære tekster, herunder indefra og udefra kilder. Til sidst i forløbet har eleverne arbejdet med en problemstilling, hvor de i grupper har skulle besvare en problemformulering ud fra udvalgte kilder.
Forløbet dækker således følgende faglige mål og kernestof for faget:
FAGLIGE MÅL
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
MATERIALER:
Hansen m.fl. "Religioner Lever". L&R 2017: 94-123 (30 sider)
Etikken vedrørende håndteringen af den hellige Koran. Af Imam Muhammad ibn Ahmad Qurtubi (1 side)
DR: En hellig oplevelse (pilgrimsrejsen). Klippet stammer fra Deadline 07.03.2001. Tilgået via mediebiblioteket på dr.dk
Koranen Sura 2, 158, 189, 196-197
Koranen sura 3, 95-97
Skal almindelige muslimer tage afstand fra islamisk terrorisme? (2,5)
https://politiken.dk/debat/art5561473/Skal-almindelige-muslimer-tage-afstand-fra-islamisk-terrorisme
Sherin Khankan: Sharia er foreneligt med europæiske samfund (2 sider)
https://www.religion.dk/synspunkt/synspunkt-sharia-er-foreneligt-med-europ%C3%A6iske-samfund
Knuth fastholder kritik af Khankan: Hun vil ikke tage afstand fra Sharia (2 sider)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/knuth-fastholder-kritik-af-khankan-hun-vil-ikke-tage-afstand-fra-sharia
Faktalink: Euro-islam – historisk baggrund (9 sider)
https://faktalink.dk/titelliste/euro
Hvem repræsenterer Islam i moderniteten? (3 sider)
Klassisk og moderne islam: https://islam.systime.dk/?id=229&L=0
Religionshistoriske hovedværker i uddrag. Al-Bukhari Hadith-samling (SB 8, OB 1:7, SB 25, OB 1:25, SB 34, OB 1:35) https://rh.systime.dk/?id=231 (1 side)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nordisk Religion
Indhold
- Førkristen nordisk religion som religiøse traditioner, man kan se spor af i det nuværende Danmark, Norge, Sverige, Island
- Kilder til religionen, arkæologi og skriftlige kilder
- Religionens Guder, praksis, samfund, forestillinger og myter
- Kristendommens udkonkurrering af Nordisk religion
- Moderne Asatro
- Kendetegn ved det senmoderne samfund (Giddens)
FAGLIGE MÅL
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
-religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
MATERIALER
Vikingernes Religion (Columbus)
Snorri Sturluson – uddrag af Gylfis forblændelse (Edda myterne ll)
http://heimskringla.no/wiki/Gylfis_forbl%C3%A6ndelse
Den Nordiske skabelsesmyte: Nordiske myter og sagn. Vilhelm Grønbechs gendigtning, 1927.
Video:
Gåden om Odin: dokumentar på DR (episode 1 og 2)
https://www.dr.dk/drtv/serie/gaaden-om-odin_370324
Tro til salg: afsnit om Asatro (DR)
Mission Valhalla: Gjallarhornet der blev stjålet (korte børnefortællinger på Ultra)
https://www.dr.dk/drtv/se/mission-valhalla_-gjallarhornet-er-blevet-stjaalet_320335
Artikler:
https://www.religion.dk/interview/asatroende-tv-kendis-thor-f%C3%A5r-%C3%B8l-og-jeg-f%C3%A5r-styrke
https://www.religion.dk/danmark/stadig-flere-danskere-beder-til-odin-og-thor
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/guder-i-den-nordiske-mytologi
https://www.alt.dk/artikler/saadan-bliver-du-gift-med-de-nordiske-guders-velsignelse/1830285
Links:
https://www.fornsidr.dk/haandfaestning-vielse/
Gidden: teori om det senmoderne samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbets indhold:
Buddhismens historie: Fortællingen om Siddharta Gautama og den det opbrud som sker med tidlig indisk religion.
Buddhalegenden og benaresprædikenen.
Buddhismens forestillinger herunder centrale begreber som karma, samsara (samt den billedlige gengivelse i form af det buddhistiske livshjul), nirvana, de 4 ædle sandheder, middelvejen, de 5 skandhaer
Buddhistisk praksis som meditation, almisse samt ritualet i forbindelse med munkenovise.
Spiros typologi
Forskellige buddhistiske retninger. Fokus på forskellen mellem mahayana og theravada men kendskab til at diamantvejsbuddhisme findes og er udbredt blandt konvertitter i vesten.
Buddhisme i vesten i form af konvertit eller imigrantbuddhister og buddhisme som senmoderne religiøsitet.
Forløbet har derudover arbejdet med religionsvidenskabelige begreber, teori og modeller som:
Podemann-Sørensens ritual-myte-model
Van Genneps model for overgangsritualer
Religion i det senmoderne (Giddens)
Ninian Smarts 7 dimensioner
Maksimalisme og minimalisme
Faglige mål:
Redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Materialer:
Nielsen, Anders. Buddhisme - introduktion og tekster. 2015. Systime
s. 19-38 + 45-51 + 57-60 + 62-63 + 140-141 +174-176 = 35 sider
Ahle, Allan mfl. Horisont C – Grundbog i Religion. Systime. 2022.
Tekst 1: Buddhalegenden: https://horisontc.systime.dk/?id=164#c1563
Buddhisme i vesten: https://horisontc.systime.dk/?id=163#c1543
Andreasen, Esben. ”Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder”. Gyldendal. 2002. Tekst 16: Genfødselsprocessen
Madsen, Lene mfl. Grundbog til religion C. Systime. 2013. s. 251-258 (Myte, Ritual, Hellig/profan)
Madsen, Lene mfl. Grundbog til Religion C. Buddhisme i Tibet (Vajrayana/diamantvejsbuddhismen) https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=237
Lykke-Kjeldsen, Carsten mfl. Begrebsnøglen til religion – teori og metode
Identitetsdannelse og religion. Giddens: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=126#c245
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Senmoderne religion - New Age
Som religionsfagligt emne har eleverne arbejdet med senmoderne religiøsitet med fokus på New Age
Eleverne har arbejdet med projektorienteret igennem forløbet. Her har eleverne lært om religionsfaglige metode, som de har skulle anvende i deres feltarbejde. De har skulle tilegne sig viden om det senmoderne samfund og New Age som senmoderne religiøsitet og derefter indsamle og bearbejde empiri. Slutteligt har de skulle forholde sig til måde metodiske og etiske overvejelser i arbejdet med New Age som religion.
INDHOLD
- samfundstyper og kendetegn ved det senmoderne samfund
- Globaliserings betydning for religiøsitet
- Eklekticisme (Religions-shopping) som kendetegn for det senmoderne
- Ikke-institutionaliseret religion
- Kendetegn ved New Age herunder brug af psykologiseret sprog, videnskab og selvrealisering
- definitioner af religion og spiritualitet
- Ekskursion til Krop, Sind og Ånd-Messen
- Feltarbejde, herunder observation og interview som anvendte metoder
FAGLIGE MÅL
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
- redegøre for væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
KERNESTOF
- et veldefineret religionsfagligt emne og
- religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
MATERIALER
Pensum indgår som en del af de øvrige forløbs materialer.
Materialer i forløbet er afhængigt af elevernes fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kristendom
Forløbet opdateres løbende med materialer.
KERNESTOF
- kristendom set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det
Gamle og Det Nye Testamente, samt andre tekster fra kristendommens historie og nutidige tekster
FAGLIGE MÅL
- redegøre for centrale sider ved kristendom, herunder religionens formative, historiske og nutidige skikkelser, samt den teologiske udvikling fra tidlig kristusbevægelse til selvstændigt trossamfund.
- karakterisere og analysere forskellige materialer ved anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- demonstrere viden forskellige typer moderne kristendomme og kristne bevægelser.
INDHOLD:
- Den kristne grundmyte
- Kristendommens formative periode
- Den historiske og den mytiske Jesus
- Jesus' lidelseshistorie
- De kristne helligskrifter.
- Den danske folkekirke i nutiden
- Kristendommens ritualer: Fokus på Nadverl
- Kristendom i USA
- Forholdet mellem religion og stat i USA
- Kristne fundementalisme
- Værklæsning: Phil Zuckerman – Samfund uden Gud
Materiale er med udgangspunkt i Allan Poulsen m.fl: Religion og kultur - en grundbog. 3. udg. Jf. sidetal nedenfor.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kristendom i USA og værklæsning
Da klassens studieretning er eng/samf valgte vi at lave et forløb om kristendom i USA. Vi har i dette forløb fokuseret på de fundamentalistiske, evangelikale kristne i USA samt en sammenligning mellem amerikansk og dansk religiøsitet.
Faglige mål:
At eleverne:
- kan diskutere forskelle i dansk og amerikansk religiøsitet.
- forstår grundlæggende trosforestillinger og ritualer i kristendom og kan anvende denne viden i forbindelse med arbejdet med de evangelikale kristne i USA.
- får indblik i amerikansk religionshistorie og amerikansk religiøsitet, herunder begrebet "megakirke".
- fordyber sig i evangelikal kristendom og dens karakteristika i USA.
- får indblik i det religionsfaglige begreb "fundamentalisme" og kan benytte fundamentalisme begreber på de evangelikale kristne i USA.
- kan benytte religionsfaglige teorier i diskussionerne om de evangelikale kristne i USA og forskellene i amerikansk og dansk religiøsitet.
- kan argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kan indgå i en religionsfaglig dialog med både indefra og udefra synspunkter.
- bliver dygtige tekstlæsere.
- fordybelse i et religionsfagligt værk.
Forudsat faglig viden:
De tidligere religionsforløb.
Undervisningens indhold:
1) Overgang fra dansk kristendom til amerikansk kristendom
- Øjenåbner: Dokumentaren "I Guds navn - USA versus Danmark"
2) Amerikansk religionshistorie: Puritanerne, opfattelsen af at være Guds udvalgte folk og sammenligningen med israelitternes udfrielse af israel, Wall of separation samt vækkelse.
3) Evangelikal kristendom. Karakteristiske træk: tilbedelse af Gud med både fornuft og følelser, vægt på følelser og sanselige oplevelser: individuel modtagelse af helligånden, sang og dans, karismatisk og følelsesladet forkyndelse, missionsarbejde, socialt bevidste: arbejdede fx for slaveriets ophævelse.
4) De amerikanske protestanter: Evangelikale vs. Mainline trossamfund.
5) Amerikanernes religiøsitet og begrebet “megakirke”.
6) Protestantisk fundamentalisme:
- Læreroplæg om fundamentalisme i USA (PowerPoint). Bl.a. gennemgang af fundamentalisme-begreber.
- Dokumentaren "Jesus Camp" med efterfølgende begrebsanalyse.
- protestantisk fundamentalisme og den politiske kristne højrefløj. Vi havde særligt fokus på abortspørgsmålet.
7) Værklæsning: Vi læste uddrag af Phil Zuckermanns bog "Samfund uden Gud":
- Læsefokus var på forskelle i dansk og amerikansk religiøsitet.
- Vi så efterfølgende et foredrag af Phil Zuckermann med efterfølgende diskussion og validering af hans sociologiske begrundelser for forskellene i dansk og amerikansk religiøsitet
8) Opsamling og afrunding.
Metode:
Klassediskussioner, tekstlæsning med arbejdsspørgsmål, billedanalyse, film, læreroplæg, gruppearbejde og individuelt arbejde.
Materiale:
Baggrundslitteratur:
Thor Banke Hansen og Andreas Bonne Sindberg, USA - Historie, Samfund, Religion. Systime. Kap 3.1, 3.2 (uddrag) og 3.3
Teori:
Phil Zuckermans religionssociologiske teori om forskelle i dansk og amerikansk religion, Phil Zuckerman, "Religionens betydning i USA og Danmark", https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE&t=325s
Teori om fundamentalistisk religion, læreoplæg. PowerPointen "Fundamentalisme i USA".
Værklæsning:
Zuckermann, Phil, Samfund uden Gud (Introduktion og kap. 8). Forlaget Univers, 2008, 32 sider
Video:
Dokumentar: "I Guds navn - USA versus Danmark", DR, S1:E1, 2016
https://www.dr.dk/drtv/episode/i-guds-navn-_-usa-versus-danmark_289303
"Memories in Madison Square Garden Crusade: Billy Graham Was 'Very Faithful',
https://www.youtube.com/watch?v=3gHB8ta1lRU
"Megachurches Continue To Grow As More Traditional Church Numbers Decline",
https://www.youtube.com/watch?v=pY9v5E3J3TA
Dokumentar, "Jesus Camp", produceret af Heidi Ewing
Rachel Grady, Magnolia Pictures, 2006
"Roe v. Wade Explained",
https://www.voanews.com/a/roe-v-wade-explained-/6656088.html
Anslået omfang: ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Religionsvidenskabeligt projekt
Religionsvidenskabeligt projekt på Religion B
Info og formalia:
- Religionsopgaven skrives i slutningen af undervisningen.
- Den skal have et omfang på 4-6 sider, hvis det religionsvidenskabelige projekt skrives alene.
- Det er muligt at arbejde i grupper på op til 3 personer. Hvis man arbejder i grupper og afleverer et fælles produkt, har man et fælles ansvar for produktet. Projektet må være 9-12 sider, hvis man skriver i en gruppe af 2-3 elever. Det er også muligt at arbejde sammen, men aflevere hver sin projektrapport, så skriver man 4-6 sider hver.
- Projektet skal ligge inden for eller i forlængelse af områder, der er arbejdet med i undervisningen.
- Du vælger emnet, relevante faglige problemstillinger og materialer under vejledning af din lærer.
- I projektet skal der benyttes religionsvidenskabelig teori.
- Projektet kan tage udgangspunkt i feltarbejde, religionsvidenskabelig teori og metode eller fordybelse i et religionsvidenskabeligt emne.
- Du skal selv finde og arbejde med 1-3 nye tekster. Det kan være religionsfaglige primærtekster, sekundærtekster, teori eller andre tekster med religionsfagligt indhold, der passer til dit emne. Du må herudover gerne benytte materiale, vi har arbejdet med i undervisningen.
- Der afsættes timer i undervisningstiden til projektarbejdet, til at modtage vejledning og skrive. I læreplanen står der, at I skal have 5-7 timer. I får 8 lektioner. Resten af arbejdet er hjemmearbejde.
- Læreren må gerne give muligt fremadrettet vejledning i processen, men må ikke bedømme eller kommentere det færdige produkt.
- Projektet skal afleveres inden undervisningens afslutning. Skal afleveres søndag 11/5 kl. 21.00 i lectio.
- Projektet indgår i eksamenskarakteren.
- Projektet indgår i eksamen. Til eksamen vil du få udleveret 2 spørgsmål til projektrapporten som du skal tage udgangspunkt i ved præsentationen af projektet. Spørgsmålene angiver hvilke problemstillinger eller perspektiver der ønskes inddraget i præsentationen. Projektet den ene halvdel af eksamen.
- Censor får før eksamen tilsendt projektrapporten og de 2 spørgsmål
Projektrapportens opbygning:
1. Forside
2. Indholdsfortegnelse
3. Indledning
Motivation af emnet
Hvad ville du undersøge og hvorfor?
Placering af projektet i forhold til et af undervisningsforløbene
4. Problemformulering
Hvilke spørgsmål vil du besvare i projektrapporten? (Anvend forskellige taksonomiske niveauer: redegørelse, analyse, sammenligning, diskussion)
Du skal have 1 overordnet spørgsmål og ca. 2 underspørgsmål, der hjælper dig til at svare på dit overordnede spørgsmål.
5. Afgrænsning og metode
Præsentation af tekster og religionsfaglig teori
Hvilke tekster/teori valgte du og hvorfor?
Hvad er vigtigt at vide om teksterne/teorien?
Beskrivelse af hvordan det har været at arbejde med teksterne/hvad de bruges til
Hvad ville du analysere og med hvilket mål?
Hvordan har du helt konkret arbejdet?
6. Selve opgaven
Hvad er svaret på dine spørgsmål i problemformuleringen?
7. Konklusion
opsummering af de pointer du er nået frem til i opgaven og en afrunding af opgaven.
8. Evt. perspektivering
9. Litteraturliste
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652990384",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652990384",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58652990384"
}