Holdet 2023 re/2w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) John Toldsted
Hold 2023 re/2w (2w re, 3w re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fælles introduktion til grundlæggende begreber
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam og Vesten
Titel 4 Det gode liv
Titel 5 Etik
Titel 6 1700-tallet. Oplysningsfilosofferne og pietisme
Titel 7 Kort forløb om Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fælles introduktion til grundlæggende begreber

I forlængelse af at læreplanen nævner muligheden for samarbejdet med andre fag, er det gennemgående blevet forsøgt at lægge arbejdet i religionsfaget tæt op af oldtidskundskab og lade de to fags pointer vekselvirke.  
         Den overordnede retfærdiggørelse for tværfagligheden er ønsket om at give et mere samlet billede af elevernes kulturhistoriske "dna", så de kan indgå som fuldgyldige kritiske medlemmer af den europæiske offentlighed.

Religion og oldtidskundskab gennemførte et kort introduktionsforløb sammen med en fælles introduktion til grundlæggende begreber som f.eks. myte,  ritual, kaos og kosmos.

Målet med den fælles introduktion og med tværfagligheden er, at eleverne i slutningen af 3g kan se, hvordan de i dag består af både antikke og religionsfaglige pointer, og hvordan både antikken og religionsfaglige emner har bidraget med at skabe en moderne idé om Humanisme.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

En indføring i forholdet mellem Det gamle Testamente og Det nye Testamente. Den frelseshistoriske tankegang:
Det gamle Testamente:
Første Mosebog, kap. 1-3 (skabelse og syndefald),

Det nye Testamente:
Lukasevangeliet 1,26-37 og 2,1-21 (Jesus` fødsel)
Matthæusevangeliet; kapitel 1-2 (Jesus` fødsel)

B.S. Ingemann; Julen har bragt velsignet Bud (DS 109)                     


Arbejdsmetoden var især gruppearbejde med gruppefremlæggelser.


Et grundigere arbejde med den kristne frelseshistorie og den kristne billedverden:
Markusevangeliet; 1,9-20 (bl.a. Jesus` dåb),
Markusevangeliet; kap. 15-16 (Jesus` lidelse, død og opstandelse)                   
Apostlenes Gerninger 2,1-13 (Pinse)

Matthæusevangeliet; kap. 5 (Bjergprædikenen)


Vi arbejdede med lignelser:
Markusevangeliet; 10,13-31 (Lignelsen om kamelen og nåleøjet)
Lukasevangeliet; 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
og kap. 15 (Lignelsen om den fortabte søn)


For at arbejde yderligere med kristendommen, arbejdede vi også kort med hvordan kristendommen udviklede sig videre via Augustin og op til pietismen, og vi fokuserede kort på den helt centrale skikkelse i dansk kristendom: N.F.S. Grundtvig.
Grundtvig; uddrag af "Kirkens Genmæle"

Lotte Thorsen; Tro er tillid til i morgen (interview med præst Lene Tvilling)
                        (Politiken 25/3 2002)


Vi gennemgik og arbejdede med metoden ”Typologi” eller ”Den firefoldige tekstforståelse”, som den f.eks. er beskrevet i Erik A. Nielsens "Kristendommens retorik".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam og Vesten

Ved at fokusere på ”Vesten” kontra ”Islam” ville vi kortlægge den kontrast der består imellem sekularisme og islamisme mange steder i islamiske lande. "Det arabiske forår" kan også ses som et aktuelt udtryk for denne interne konflikt i lande i Nordafrika og Mellemøsten.
      Ved at arbejde med "Vesten" og islam kommer vi også til at arbejde med nogle grundlæggende kulturelle forudsætninger for den aktuelle elevs værdier. Undervisningen er grundlæggende for religionsfagets og oldtidskundskabsfagets fælles bestræbelse på at skabe og pege på forudsætninger for den europæiske offentlighed. Vi skulle komme så godt rundt om islam som tiden tillod det og desuden kortlægges både ”Vesten” og islam med hensyn til deres forhold til oplysningstid.

Grundlæggende forhold og myter i islam
Nielsen, Peter Boile (red.); Religionshåndbogen, 1991: s. 127-144

Ibn Ishâq; Beretningen om åbenbaringen af Koranen til Muhammed (o. 750 e.Kr.).
                 Fra Jørgen Bæk Simonsen; Det retfærdige samfund, 2001, s. 16
Ahmad A. Galwash; En ortodoks ser på Koranen. Fra Wulff Pedersen; Islam, 1980      
Sura 2,63: 2,286-287: 3,4: 6,84-87: 6,156-157: 9,111: 12,2-4: 15,2: 17,94: 22,79:
        33,22: 43,2-6: 87                     

Aktuelle perspektiver på forholdet imellem vesten og islam
K. Abdul Hakim: uddrag af Profetens budskab i mødet med andre religioner. Fra
       Wulff Pedersen; Islam, 1980                           
Berlingske Tidendes ”leder” 4/12 1994 under overskriften EU og Rushdie


Sekularisering:
Markusevangeliet; 12,13-17 (Spørgsmålet om skat til kejseren)
Martin Luther; Om lydighed mod statsmagten. Fra Peter Boile Nielsen; Etiske
    problemer og ideer, 1992, s. 38-40

Adam Holm; Vestens falske fjende. Interview med den syriske filosof Sadik Jalal
                     al-Azm. Politiken 17/8 2002.     


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det gode liv

Kort tværfagligt projekt sammen med Oldtidskundskab og Historie om det gode liv: Hvad er det gode liv (og hvorfor har vi det ikke)?

Vi arbejder med etikken hos Sokrates, Martin Buber og Hannah Arendt og vi arbejder med begreber hos Hartmut Rosa.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Etik

Et forløb om etik (med fokus på pligtetik, lykkeetik og værdirelativisme)

- Augustin. Vi fokuserede på den interessante sammensmeltning hos Augustin imellem Platon og stoicismen på den ene side og kristendommen på den anden side.

- Rousseau. Universalisme. Filosofisk pligtetik.
Vesten er kristendom og sekulariseringen af kristendom. Vi arbejder med Rousseau som repræsentant for oplysningsfilosofferne i 1700-tallet for at undersøge hvornår individualismen/sekulariseringen får rodfæste i vesten. Arbejdet med oplysningstid tjener altså til en nærmere undersøgelse af hvad ”Vesten” er ud over kristendom.

- Grundlæggelsen af den moderne religionskritik og etik:
Friedrich Nietzsche: ”Mordet på Gud”. Side 293-294 i Mennesket og magterne, en                        
                  tekstsamling til religion, 1992


Lykkeetik og pligtetik
Immanuel Kant: ”Om den gode vilje”. Fra ”Etiske problemer og ideer” (red. Peter Boile
                          Nielsen), 1992


Grundbog: Peter Boile Nielsen; ”Etiske problemer og ideer”, 1992, s. 54-64





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 1700-tallet. Oplysningsfilosofferne og pietisme

1700-tallet. Oplysningsfilosofferne

Vesten er kristendom og sekulariseringen af kristendom. Vi arbejder med 1700-tallet for at undersøge hvornår individualismen/sekulariseringen får rodfæste i vesten. Arbejdet med oplysningstid tjener altså til en nærmere undersøgelse af hvad ”Vesten” er ud over kristendom og græsk oldtid.

J.-J. Rousseau: Tredje og fjerde brev til Malesherbes (1762)

1700-tallet præges ikke kun af oplysningstiden men også af pietisme. Pietisme er en væsentlig og interessant udgave af kristendom:
P.J. Spener: uddrag af "Pia desideria"
H.A. Brorson: JEsum seer jeg for mit Øye (1739)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kort forløb om Buddhisme

Et kort forløb om grundlæggende træk i Buddhisme

Lene Højholt: ”Buddhas lære”, Gyldendal 2005, side 9-40
             (Herunder uddrag af Buddhalegenden, en traditionel gengivelse af livshjulet og uddrag af
             Benarastalen)
Anders Nielsen: "Buddhisme", Systime, 2015, side 132-136

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer