Holdet 2023 id/1x2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Helle Dahl Løppenthin, Ida Katrine Dencker Steenberg
Hold 2023 id/1x2 (1x id2, 2x id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cha cha cha
Titel 2 Yoga
Titel 3 Kampsport
Titel 4 Jive
Titel 5 Ultimate
Titel 6 Windsurf
Titel 7 Fodbold
Titel 8 Akrobatik
Titel 9 Hiphop
Titel 10 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cha cha cha

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Cha-cha-cha i særdeleshed. Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans (rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder), og I skal kunne anvende disse i jeres dans. I vil være inddelt i grupper, hvor I skal danse med forskellige partnere).
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder:
- Grundtrin
- Følgende variationer:
- New Yorker
- Hand to Hand
- Spot Turn
- Alemana (damedrej)
- Turkish Towel
- Alemana hvor der skiftes partner i en cirkel (Casino)
- Triple Lockstep

Herefter skal eleverne sammensætte variationerne til en koreografi. Koreografien skal indeholde et partnerbyt og eleverne skal arbejde kreativt med udarbejdelsen af koreografien og tænke over at inddrage teori omkring rum og relationer fra labans bevægelseslære.

I skal i grupper udvikle en seværdig koreografi, der appellerer til publikum. Eleverne kommer undervejs skal til at arbejde med og udvikle følgende kompetencer:
- Samarbejde (som par og ved at inspirere hinanden i grupperne).
- Strukturere (udvikle en seværdig koreografi med inspiration fra Laban).
- Vedholdenhed (i arbejdet med udviklingen af koreografien)
- Turde prøve sig frem (og udvikle tryghed ved at det ukendte).

Materialer
De fire grundelementer i dans for to. Fra DGI Dans og musik: ”Dans, sundhed, samvær, samfund og show”. 2 sider
Yubio s. 1341-1347
Yubio s. 1308-1310

12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Yoga

Formålet med forløbet:
Eleverne har arbejdet med yoga som motions- og træningsform. Gennem forløbet er eleverne blevet introduceret til yogastillinger som hunden, planke, barnets stilling, træet, bjerget, halvmåne, kriger 1 og 2. Der har i forløbet været fokus på yoga som en træningsform der både vægter styrke, smidighed og balance, samt åndedrættet. Eleverne er blevet præsenteret for solhilsner og korte sammensatte yogaprogrammer/flow. Eleverne har selv skulle udarbejde et program bestående af en solhilsen og et kort yogaprogram/flow.
I forhold til de faglige mål, berører forløbet følgende:
gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
opnå kropsbevidsthed
kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

I forhold til kernestof, er forløbet særligt tænkt som aktivitet, der fremmer kropsbeherskelse.

Følgende materialer er blevet anvendt:
Louise Fjendbo Jørgensen. Yoga – øvelser i at leve livet. 2016. s. 27-29 (om Alignment)
Idræt C – teori i praksis. Systime. Om sund ryg: https://idraetc.systime.dk/?id=69
Video
Solhilsen B: https://www.youtube.com/watch?v=_ENYL8qxKx0
Variation af Solhilsen A: https://www.youtube.com/watch?v=8AakYeM23sI

Supplerende: Hovedstand
https://www.youtube.com/watch?v=V1HbXt5ZRlg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kampsport

Forløbet i kampsport ligger inden for færdighedsområdet nye og klassiske idrætter.

Der er i forløbet blevet arbejdet med teknikker fra forskellige former for kampsport samt selvforsvar.

De faglige mål for eleverne er:

-   Holdegreb (fastholdelse af person i egen vægtklasse)
-   Vende modstander, der ligger på maven
-   Frigørelse fra holdegreb. Forståelse for teknikken. Kan udføres, når makker hjælper
-   Benspænd
-   Forståelse for teknikken i hoftekast
-   Slag med knytnæve med korrekt håndstilling
-   Rimelig beherskelse af Cirkelspark
-   Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp
- Kende til de forskellige former for kampsport, hvad der kendetegner dem og hvordan de inddeles i bløde og hårde.
- Selvforsvarsteknikker (håndledslåse og frigørelse fra greb om håndled, hals og krave)

Materialer:
Yubio s. 933-942 (kampsport)

9 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Jive

Forløb: Jive

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Formål med forløbet: I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og jive i særdeleshed. Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans (rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder) og Labans bevægelseslære, samt anvende denne viden i udviklingen af en koreografi.
Der vil gennem hele forløbet være fokus på rytme og taktforståelse, som er centralt for færdighedsområdet musik og bevægelse. I skal gennem forløbet danse med forskellige partnere og I skal tilegne jer følgende praktiske færdigheder:
Grundtrin
Under armen drejning
“Hip-bump”
“Windmill”
American spin
Sliding doors
Kick 1
Kick 2
I skal i grupper udvikle en seværdig koreografi, der appellerer til publikum. Koreografien skal indeholde et partnerbyt og mindst 5 variationer ud over grundtrin, men må gerne indeholde flere variationer (fra undervisningen eller selvlærte). I skal arbejde kreativt med udarbejdelsen af koreografien. I jeres arbejde med koreografien skal I tænke over at inddrage teori fra Labans bevægelseslære. Der fokuseres mest på principperne for rum og relationer.

I kommer undervejs i jeres arbejde i grupper til at arbejde med og udvikle følgende kompetencer:
- Samarbejde (som par og i grupper).
- Vedholdenhed (i arbejdet med at lære variationer og udvikle og øve en koreografi)
- Turde prøve sig frem (og udvikle tryghed ved det ukendte).

Bedømmelsesgrundlag: Eleverne bliver bedømt på følgende:
Hvorvidt I danser på tæerne (fodballerne)
Små chassé trin, “høje” knæ
Bevægelser i hofterne
Rytme og taktforståelse
Indlevelse i dansens udtryk (ex. udstråling, armbevægelser mv.)
Kreativitet i koreografien, samt forståelse for og anvendelse af labans bevægelseslære
Forståelse for dansens 4 grundelementer (Stil, rytme, føring og bevægelsesmuligheder) og hvordan de kommer til udtryk i jive.
Give og modtage feedback på danseteknik og koreografi.

Litteratur:
Praktisk teori:
1) Dans for 2, sammenskrevet note fra DGI: Dans, sundhed, samvær, samfund og show.
2) Trin til jive, Yubio s. 1348-1354 (1348-1349 Musikforståelse og teknik + 1350-1354 Grundtrin og variationer)
3) Labans bevægelseslære 1308-1310
4) Variationer (video)
Grundtrin: https://www.youtube.com/watch?v=LMilE769YY8
Under armen drejning: https://www.youtube.com/watch?v=ao5OSpKMTk0
“Hip-bump”:https://www.youtube.com/watch?v=b1H-OtxFi9k
“Windmill” (variation af denne): https://www.youtube.com/watch?v=GjS_m6aWy3Y
American spin: https://www.youtube.com/watch?v=w-6L2i5e9A8
Sliding doors https://www.youtube.com/watch?v=WZmHNV28bxI
Kick 1:https://www.youtube.com/watch?v=2_be-F7A5ss
Kick 2: https://www.youtube.com/watch?v=M0GC_whXpU0

Ekstramateriale:
Jive koreografi fra Vild med dans: https://www.youtube.com/watch?v=RbPpG2uS0Qs
Dame bag om ryg:  https://www.youtube.com/watch?v=Fe1beZVHdzs
Stop and go: https://www.youtube.com/watch?v=NrE0T0b1yLc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ultimate

Formål:
En grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate.
Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik, præcision og spilbarhed er nøgleord i ultimate. Løbende i forløbet arbejdes der med fairplay og spirit-begrebet.

Faglige mål:
Teknik:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk (uden pres)
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det

Taktik:
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker

Fair-play:
- Du skal kunne håndtere en uenighed i kampen på fair vis

Indhold:
- 3 faser i kaosboldspil
- læringstrinmodellen

Teknik:
- Baghånd, forhånd
- Gribninger (pandekage + pincet)

Taktik:
- Kamp, spilforståelse, regelkendskab
- Overblik, præcision og pivotering

Fairplay:
- Spirit-cirklen og fairplay

Materialer:

Yubio (grundbogen):
s. 450-457
s. 663-667

11 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Windsurf

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fodbold

Forløbet i fodbold ligger inden for færdighedsområdet boldspil.

Eleverne skal kunne:
Lave indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter uden moderat pres fra modstander Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
Indgå i sammenspil med medspillere, hvor det boldbesiddende hold er i overtal
Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Kende til de tre faser i boldspil og foretage øvelsesvalg der træner grundspil og gennembrudsspil
Kende til læringstrinmodellen og foretage regelændringer der tilgodeser elever på forskellige trin i modellen.

Materialer:
yubio s. 455-456 (Læringstrinsmodellen)
yubio s. 450-455 (Teori om boldspil)

Supplerende materialer:
yubio 504-537 (Fodbold + Øvelser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Akrobatik

Undervisningsbeskrivelse (akrobatik)

Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker i akrobatik.
Forløbet bygges op, så der i starten er fokus på tillidsøvelser og øvelser, der træner kropsspænding og balancen.
Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen
og udførelsen af ruller, balance og akrobatik. Udgangspunktet er grundlæggende
bevægelser, som tilpasses den enkeltes niveau.
Forløbet afsluttes med at eleverne i grupper sætter forskellige øvelser sammen til et lille akobatik show. Her har der været fokus på selvstændighed og kreativitet, og at øvelserne sættes sammen på en seværdig måde, så der opstår et godt flow mellem øvelserne.

Faglige mål
- Kropsspænding
- Forlæns og baglæns rulle
- Hovedstand & håndstand (evt. med modtagning)
- Vejrmøller
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere
- Kunne modtage teknisk korrekt

Materialer:
yubio s. 1042-1044 (Historisk view)
yubio s. 1044-1048 (regler, idé og organisering)

Supplerende materialer:
yubio s. 1048-1069: Øvelser i akrobatik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Hiphop

Forløbets indhold
Eleverne skal arbejde med hiphop. Først skal eleverne udvise evne til at indlære en kort fælles koreografi som kan fungere som grundtrin inden for hiphop. Herefter skal eleverne arbejde med forskellig teknik (bouncing og jacking, locking og popping, rolls, freeze/pose). Der arbejdes løbende med elementer fra labans bevægelseslære. Til slut skal eleverne udvikle en koreografi i grupper, med tanke for hiphoppens stil og teknik (bouncing og jacking, locking og popping, freeze/pose,), bevægelseskvalitet (udtrykke streetkulturen i valg af attitude, hvor modstand mod det eksisterende samfund udtrykkes gennem dansen) og kreativitet (udvælgelse og sammensætning af bevægelser).

Der er følgende krav til elevernes koreografi:

-    Den skal have en markeret start og afslutning
-    I skal selv kunne tælle ind i musikken
-    Koreografien skal minimum være 10 x 8 taktslag (2 min)
-    I skal både bruge nogle af trinene fra fælleskoreografien og jeres egne bevægelser. I må meget gerne lave om i trinene fra fælleskoreografien
-    I skal vise, at I har brugt Labans BESS-koncept i det koreografiske arbejde, altså har tænkt over f.eks. tid/rum/niveauer/relationer osv.
-    I skal selv vælge et hiphop-musiknummer til jeres koreografi og vise, at I bruger nummerets rytme og udtryk
-    I skal i jeres koreografi udvise forståelse for hiphoppens stil og teknik (bouncing og jacking, locking og popping, rolls, freeze/pose) og bevægelseskvalitet (udtrykke streetkulturen i valg af attitude, hvor modstand mod det eksisterende samfund udtrykkes gennem dansen (eller en moderne gren af hiphop))

Materiale
Yubio s. 1377-1381(Hiphop)
Yubio s. 1308-1310 (Labans bevægelseslære)

Video:
Locking: https://www.youtube.com/watch?v=d4jXQmXnvzo
Body Roll: https://www.youtube.com/watch?v=lX72V7PdsyU
Chest Pop: https://www.youtube.com/watch?v=wROfM-HK02A&t=55s
Baby freeze: https://www.youtube.com/watch?v=54mtZoBuRNY
Jacking: https://www.youtube.com/watch?v=o7Lk-3mmTcQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer