Holdet 2024 Me/3g2hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Mediefag B
Lærer(e) Anders Dahl
Hold 2024 Me/3g2hf (2hf/3g Me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Den moderne titelsekvens
Titel 2 Forløb#2 Videoproduktion #1 Kampagnefilm
Titel 3 Forløb#3  Dramaet som genre
Titel 4 Forløb#4 Dramaturgi i spillefilmen
Titel 5 Forløb#5 Dokumentarisme på film og i nyere medier
Titel 6 Forløb#6 Videoproduktion #2
Titel 7 Forløb#7 Eksamensproduktion - videoproduktion #3
Titel 8 Forløb#8 Forberedelse til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Den moderne titelsekvens


2hf/3g mediefag b 2024-25

Den moderne titelsekvens


Faglige mål:

-anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier.
-redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold.
-redegøre for centrale genrer, medier, og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
-anvende forskellige analysemetoder i forbindelse med film, tv og nyere medier.
-redegøre for film-, tv- og mediehistoriske hovedlinjer
-anvende viden om målgrupper og kommunikation i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier.

Faglig metode:

Analyse af udvalgte titelsekvenser (se ”materiale”). Der arbejdes med form- og indholdsanalyse. Redegørelse, diskussion og perspektivering. Læsning af sekundær litteratur (se ”materiale”).

Materiale:

Titelsekvenser:

”Dynasty”, ”Hill Street Blues”, ”Twin Peaks”, “Dexter”, “Six Feet Under”,  “Mad Men”, “Desperate Housewives”, “Sopranos”, “Ex-drummer”, “Pretty Little Liars”, “Sex and the City”, “Game of Thrones”, “The Office”, “Borgen S4”, “Big Little Lies”, “To Kill a Mockingbird”, “Coraline”, “Riget S1”, “Babylon Berlin”, “True Detective” S1, S2, S3, “The Jinx”, “Making a Murderer”, “Vertigo”, “North by Northwest”, “Anatomy of a Murder”


“Saul Bass – Style in Substance”, kort dokumentar (7:31) på YouTube
“Saul Bass: The Art of The Title Sequence”, kort dokumentar (7:11) på YouTube

Tekster:

”It’s All in the Title – den moderne titelsekvens”, Andreas Halskov i 16:9 februar 2011.
https://www.16-9.dk/2011-02/side04_feature1.htm
”Indledningens kunst – den moderne titelsekvens”, Video-essay af Andreas Halskov, 21. april 2014, 16:9.dk
http://www.16-9.dk/2014/04/indledningens-kunst-den-moderne-titelsekvens/
”Spring ikke introen over: The Jinx’ titelsekvens”, Dorte Schmidt Granild i 16:9, 17. marts 2019.
http://www.16-9.dk/2019/03/spring-ikke-introen-over/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Videoproduktion #1 Kampagnefilm


2hf/3g mediefag b 2024-25

Videoproduktion 1 - Kampagnefilm


Faglige mål:

-opnå rutine i betjening af optage- og redigeringsudstyr.
-overblik over faserne i arbejdet med en medieproduktion.
-anvendelse af film- og tv-sprogets terminologi i arbejdet med produktionen.
-anvende dramaturgiske grundprincipper.
-forholde sig analytisk til produktionsproces og færdig produktion.


Faglig metode:

Kort teoretisk oplæg om videoproduktionens faser. Gennemgang af eksempler på kampagnefilm, herunder klassediskussion – hvad er godt og hvad er skidt? I grupper arbejder eleverne med idéudvikling, synopsis og storyboard, optagelse og redigering.


Materiale:

Tekster:
”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020:
- Kapitel: ”Praktisk produktion – fra idé til distribution” (udvalgte underafsnit).
            https://levendebilleder.systime.dk/?id=130
- Kapitel: ”Kampagnefilm, innovationsfilm og medieproduktion i flere dele”
            https://levendebilleder.systime.dk/?id=191

Medieprodukter:

”Piracy is not a crime”
“Mess Psa”
“Philips far”


Produktkrav/evaluering:

1 stk. videoproduktion pr. gruppe.

Efterkritik på holdet. Kritik af produktionerne med indlæg fra de enkelte grupper, resten af holdet og læreren.

omfang ca. 20 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Dramaet som genre



2hf/3g mediefag b 2024-25

Film-forløb: Drama - genreforløb

Faglige mål:

-introduktion til dramaet som genre på film.
-introduktion til filmhistorie.
-overblik over tematiske og stilistiske træk ved drama-genren.
-træning af filmiske grundbegreber.
-træning af filmanalyse.

Faglig metode:

Analyse af udvalgte værker (se materiale). Der arbejdes med forskellige former for filmanalyse: shot-to-shot-analyse, næranalyse og tematisk analyse.  Redegørelse, diskussion, perspektivering. Læsning af sekundær litteratur: artikler, analyser (se materiale).

Materiale:

Medieprodukter:

”In the Mood for Love”, Wong Kar-Wei 2000.
“Parasite”, Bong Joon Ho 2019
“A Single Man”, Tom Ford 2009
“La Pianiste”, Michael Haneke 2001


Tekster:

”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020:
- Afsnit: ”Melodrama”    https://levendebilleder.systime.dk/?id=229

”Genrefilm og filmgenrer”, Erling Sørensen, Systime 2016, s. 67-75.

”Fragmenter af længsel, kærlighed og fortrydelse”, Politiken 13. maj 2021
”In the Mood for Love”, EKKO 14. Maj 2021
“Parasite”, EKKO 1. Januar 2020
“Sorgens skygge i smukt design”, Politiken 4. marts 2010
”Enlig herre”, Weekendavisen 5. marts 2010
”Det sanselige nu”, Information 4. marts 2010
”Besat af sex og Schubert”, Politiken 3. maj 2002
”En kvinde under indflydelse”, Weekendavisen 3. maj 2002

Lærerproducerede powerpoints om ”genre” som begreb og om ”drama” som genre


Omgang ca. 60 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Dramaturgi i spillefilmen


2hf/3g mediefag b – 2024-2025

Dramaturgi og fortælleforhold

Faglige mål:

- anvende viden om filmiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold
- anvende forskellige analysemetoder i forbindelse med film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Faglig metode:

- gennemgang af dramaturgi og fortælleforhold med udgangspunkt i grundbog. De enkelte filmsproglige grundbegreber illustreres med eksempler (se "materiale")

Materiale:

Tekster:
”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2007 (den første udgave):
- Kapitel: ”Dramaturgi og fortælleforhold”, s. 37-51.

Lærerproduceret lock over ”American Beauty”


Medieprodukter:
”American Beauty”, Sam Mendes 1999

Omfang ca. 15 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Dokumentarisme på film og i nyere medier


2hf/3g mediefag b 2024-25

Dokumentarisme på film og i nyere medier

Faglige mål:

-karakteristik af dokumentarisme i film og i nyere medier.
-træning af film-sprogets terminologi gennem analyse af karakteristiske dokumentarformer.
-perspektivering af udvalgte og dokumentarfilm og dokumentarformer i nyere medier.
-bevidsthed om dokumentarfilmens historiske udvikling.
-kendskab til den refleksive dokumentargenre, den performative dokumentargenre og den deltagende dokumentargenre.

Faglig metode:

Analyse af udvalgte dokumentarfilm og dokumentarformer i nyere medier (se ”materiale”). Der arbejdes med form- og indholdsanalyse. Redegørelse, diskussion og perspektivering. Læsning af sekundær litteratur (se ”materiale”).

Materiale:

Medieprodukter:


”Super Size Me”, Morgan Spurlock 2004.
”Det perfekte menneske”, Jørgen Leth 1967.
”De fem benspænd”, Lars von Trier og Jørgen Leth 2003
”Ambassadøren”, Mads Brügger 2011.

”Den hemmelige krig” (uddrag), Christoffer Guldbrandsen 2006
”Dark Days” (uddrag), Marc Singer 2000.
”Finisterre” (uddrag), Paul Kelly, Kieran Evans 2003.


“Kan man leve for evigt?” P3 Essensen (YouTube)
“Conspiracy Theories with Shane Dawson” (YouTube)
”Nutritionist’s Full Day Meals” (på tiktok)
“Channel 5 with Andrew Callaghan: Vegas Tunnels” (YouTube)
“tv2echo” (Instagram)



Tekster:

”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020:

- Afsnit: ”Dokumentargenrer”
        - Afsnit: ”Den deltagende dokumentar”
- Afsnit: ”Den refleksive dokumentar”
- Afsnit: ”Den performative dokumentar”
- Afsnit: ”Autenticitetsmarkører”
-Afsnit: ” Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt”
- Afsnit: ”Nyere medier”
- Afsnit: ”Genrer og formater” (om nyere medier)

”En kur med fedtgaranti”, Kristeligt Dagblad 16. juli 2004
”Dokumentar: McAmok”, Politiken 16. juli 2004
”Mere menneske end perfekt”, Information 21. nov. 2003
”De fem benspænd”, Politiken 21. nov. 2003
”Med livet som indsats i korrupt Afrika”, EKKO okt. 2011
”Ambassadøren forarger og forbløffer”, EKKO okt. 2011

Omfang ca. 50 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Videoproduktion #2


2hf/3g mediefag b 2024-2025

Videoproduktion #2.

Faglige mål:

-opnå rutine i betjening af optage- og redigeringsudstyr.
-overblik over faserne i arbejdet med en medieproduktion.
-anvendelse af film- og tv-sprogets terminologi i arbejdet med produktionen.
-anvende dramaturgiske grundprincipper.
-forholde sig analytisk til produktionsproces og færdig produktion.


Faglig metode:

I grupper arbejder eleverne med idéudvikling, synopsis og storyboard, optagelse og redigering.

Materiale:

Medieprodukter:

”Young Director Award – Help” (YouTube)
”Young Director Award – Where is my mummy?” (YouTube)
“2 AM: The Smiling Man” (YouTube)


Tekster:
”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020:
https://levendebilleder.systime.dk/?id=130
Udvalgte afsnit fra kapitel 2 ”Praktisk produktion – fra idé til distribution”: ”Idéudvikling - hvordan?”, ”Kampagnefilm, innovationsfilm og medieproduktion i flere dele”, ” Valg af medieproduktion – eksempler til inspiration”, ”Målgrupper”,  ”Mod den færdige produktion”

Udstyr:
Kamera: Canon 750D og 850D (dslr-cam's).
Lydoptager: Zoom H5 (separat digital lydoptager).
Redigering: Mulighed for at låne bærbar computer med Premiere Elements eller DaVinci Resolve redigeringsprogram. Nogle af grupperne foretrækker at redigere på egen computer - iMovie o.a.

Produktkrav/evaluering:

1 stk. videoproduktion pr. gruppe.
Alt efter hvilke videoproduktioner eleverne har lavet på deres c-niveauhold (fiktion eller dokumentar), skal de lave fiktion eller dokumentar.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Eksamensproduktion - videoproduktion #3



2hf/3g mediefag b 2024-2025

Eksamensproduktion.

Faglige mål:

-anvende optage- og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret
-i grupper planlægge, gennemføre og distribuere medieproduktioner
-anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
-anvende mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen, herunder manuskriptskrivning
-forholde sig analytisk og kritisk til produktionsprocessen og egen produktion.


Faglig metode:

I grupper arbejder eleverne med idéudvikling, synopsis og storyboard, optagelse og redigering.

Materiale:



Tekster:
”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020:
Udvalgte afsnit fra kapitel 2 ”Praktisk produktion – fra idé til distribution”: ”Idéudvikling - hvordan?”, ”Kampagnefilm, innovationsfilm og medieproduktion i flere dele”, ” Valg af medieproduktion – eksempler til inspiration”.

Udstyr:
Kamera: Canon 750D og 850D (dslr-cam's).
Lydoptager: Zoom H5 (separat digital lydoptager).
Redigering: Mulighed for at låne bærbar computer med Premiere Elements eller DaVinci Resolve redigeringsprogram. Nogle af grupperne foretrak at redigere på egen computer - iMovie o.a.

Produktkrav/evaluering:

1 stk. videoproduktion pr. gruppe.

Eksamensproduktionerne vises på holdet. Resten af holdet giver de enkelte grupper korte kommentarer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Forberedelse til eksamen


2hf/3g mediefag b 2024-25

Repetition og eksamenstræning

• Opsamling og gennemgang af centrale begreber i de enkelte forløb

• Eksamenstræning:
                   • Forberedelse til gruppeeksamen + gruppeoplæg
                   • Forberedelse til den mundtlige individuelle eksamen

• Gennemgang af spørgsmål fra holdet


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer