Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Rasmus Fisker Mühlbach
|
Hold
|
2024 Ps/2hf3g (2hf3g Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Afhængighed og misbrug
Indhold og faglige mål:
Dette første forløb har fungeret som et introducerende forløb til psykologi B, hvor vi bragte mange forskellige psykologiske perspektiver, metoder og traditioner i spil i en belysning af et enkelt emne; Afhængigheder og misbrug. Vi har arbejdet med afhængighedstemaet ud fra et neuropsykologisk, psykoanalytisk og socialpsykologisk perspektiv. På den måde fik vi allerede her et indblik i de tre videnskabelige traditioners tilgange.
Vi har også diskuteret, hvorfor afhængigheder opstår, hvordan man bedst forholder sig til den afhængige og hvilken betydning det kan få for nærtstående pårørende at være i en relation til en afhængig person.
I skal kunne redegøre for de teorier, begreber og undersøgelser, som vi har arbejdet med i dette forløb. I den forbindelse skal I kunne formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger, der retter sig mod tematikken ”Afhængighed og misbrug”. I skal kunne inddrage og vurdere flere forskellige faglige forklaringer i jeres analyse af en psykologisk problemstilling samt forholde jer kritisk til jeres egen metode samt de undersøgelser, som vi har arbejdet med i forløbet. Og så skal I kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under andre forløb. Gennemgående skal I kunne argumentere med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Materialer fra Psykologiens Veje iBog:
Neuropsykologi:
Hjernens belønningssystem, p5322 (3 ns)
Psykoanalyse:
Personlighedsmodellen, p4886 (3 ns)
Socialpsykologi:
En flodbølge af muligheder, p5425 (2ns)
Kapital og habitus, p5423 (2 ns)
Metode og videnskab:
Metode, p5754 (3,5 ns)
Kritisk vurdering af undersøgelser, p5765 (3,5 ns)
Andre materialer:
"Hvad skal vi stille op med begrebet afhængighed?" fra www.stofbladet.dk (1 ns)
"Rusmiddelbrug og traumer", fra Center for rusmiddelforskning (5 ns)
“Familieinteraktioner i familier med alkoholproblemer”, fra bogen ”Mennesker med alkoholproblemer” 2015, side 196-200 (5 ns)
"Når kærlighed bliver en besættelse", dr.dk 2011 (2 ns)
"Niklas lå bevidstløs på gaden og var døden nær", dr.dk 2021 (3 ns)
Film:
”Everything you think you know about addiction is wrong”, youtube (2 ns)
”From addiction to recovery”, netflix (6 ns)
”Misbrug – Philip”, TV2 play (6 ns)
"Ultimatum - Helles historie", TV2 (6 ns)
”Love addict”, filmcentralen (5 ns)
Normalsider i alt: 58 ns
Arbejdsformer og metoder:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, miniprojektform med fremlæggelse, web 2.0. spil og øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kærlighed og parforhold
Indhold og faglige mål:
I dette forløb skal vi arbejde med kærlighed og parforhold ud fra både et udviklingspsykologisk, et personlighedspsykologisk og et evolutionspsykologisk perspektiv. Vi vil altså undersøge, hvilke faktorer der fra barndommen er afgørende for, hvordan vi senere indgår i nære relationer og vi vil se på, hvad der socialt og kommunikativt sker, når voksne indgår i tætte relationer og hvorfor disse relationer er svære at opretholde. Vi vil også se på, hvordan evolutionen spiller en rolle for de tiltræknings- og partnervalgsmekanismer, der ligger i det moderne menneske. Derudover vil vi overordnet arbejde med og diskutere det senmoderne parforhold og emner som kærlighedsafhængighed, utroskab og jalousi.
I skal kunne redegøre for de teorier, begreber og undersøgelser, som vi har arbejdet med i dette forløb. I den forbindelse skal I kunne formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger, der retter sig mod tematikken ”Kærlighed og parforhold”. I skal kunne inddrage og vurdere flere forskellige faglige forklaringer i jeres analyse af en psykologisk problemstilling samt forholde jer kritisk til jeres egen metode samt de undersøgelser, som vi har arbejdet med i forløbet. Og så skal I kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under andre forløb. Gennemgående skal I kunne argumentere med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Materialer fra Psykologiens Veje iBog:
Forskellige tilknytningsstile, p5478 (2 ns)
Den psyko-seksuelle udvikling, p5805 (2 ns)
Forelskelsen kredser om en fælles grundkonflikt (kollusionsteorien), p5870 (3 ns)
Andet materiale:
"Den flydende kærlighed, fra Kristeligt Dagblad (3 ns)
"Evolutionspsykologi: At vælge en partner", fra ibogen Evolutionspsykologi, afsnit p157 (3 ns)
"Evolutionspsykologi: Monogami og jalousi", fra ibogen Evolutionspsykologi, afsnit c478 (3 ns)
"Nej, modsætninger tiltrækker ikke hinanden", fra www.videnskab.dk (3 ns)
"Kærligheden er ustyrlig", www.videnskab.dk (1 ns)
Film:
”Ku godt, må godt", DR TV, afsnit 1 (5 ns)
"Strange Situation Experiment", youtube.com (1 ns)
”Asking 100 guys for sex (social eksperiment)", youtube.com (0 ns)
"Asking 200 girls for sex (social eksperiment)", youtube.com (0 ns)
"Mød dit urmenneske (afsnit 3)", DR1 (5 ns)
"Jalousi - kærlighedens gift", DR2, cfu.dk (5 ns)
Normalsider i alt: 36 ns
Arbejdsformer og metoder:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, miniprojektform med fremlæggelse, web 2.0. spil og øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sekter og kulter
Indhold og faglige mål:
Dette forløb har undersøgt, hvad der sker, når mennesker går ind i en sekt eller kult. I vores fagpsykologiske perspektiv har det ikke været så afgørende, hvad der definerer forskellen på de to. Det afgørende har været, at det at tro på noget større har spillet en vigtig rolle for de mennesker, der går ind i sådanne grupper. Vi har her haft særligt fokus på fænomener som personlighedstræk, socialt hierarki og positioner i grupper, identitet, sårbarhedsfaktorer, hjernevask og ondskab.
I skal kunne redegøre for de teorier, begreber og undersøgelser, som vi har arbejdet med i dette forløb. I den forbindelse skal I kunne formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger, der retter sig mod de psykologiske aspekter af sekter og kulter. I skal kunne inddrage og vurdere flere forskellige faglige forklaringer i jeres analyse af en psykologisk problemstilling samt forholde jer kritisk til jeres egen metode samt de undersøgelser, som vi har arbejdet med i forløbet. Og så skal I kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under andre forløb. Gennemgående skal I kunne argumentere med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Materialer fra Psykologiens Veje iBog:
Roller, p5534 (kun første afsnit ned til første overskrift i kapitlet) (3 ns)
Grupper og hierarkier, p5673 (4 ns)
Lydighedens dilemma (Milgrams eksperiment), p5630 (6 ns)
Andre materialer:
”Personlighedsforstyrrelse og narcissistisk personlighedsstruktur”, sundhed.dk (1 ns)
”Hvem går ind i ekstreme bevægelser?”, fra “Ondskabens psykologi”, Frydenlund. Side 120-125 (4 ns)
”Hjernevask: Sådan starter du en sekt”, podcast fra videnskab.dk (4 ns)
"Religion og identitet", fra ibogen “Religion og psykologi”, Systime, p127 og p137 (5 ns)
Film:
”Holy hell - Kulten fra Californien”, DRtv (8 ns)
“Spørg mig om alt - Scientolog”, cfu.dk (4 ns)
“Opgøret med scientology - afsnit 2”, cfu.dk (6 ns)
“The mind explained, hjernevask”, Netflix (2 ns)
"The Milgram Experiment | THE HEIST | Derren Brown", YouTube (2 ns)
"Mit hemmelige liv i Faderhuset", DRtv (4 ns)
Normalsider i alt: 54 ns
Arbejdsformer og metoder:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, miniprojektform med fremlæggelse, web 2.0. spil og øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lykke
Indhold og faglige mål:
I dette forløb har vi arbejdet med begrebet ”lykke”. Vi har undersøgt, hvad lykke overhovedet er og hvilke psykologiske forhold, der spiller en rolle for graden af individuel lykke. Vi har set på, om man kan gøre sig selv mere lykkelig og i så fald hvordan. Og vi har samtidig også undersøgt, hvilken kritik man kan rette af netop den tankegang, at man kan og bør være lykkeligere end man er.
I skal kunne redegøre for de teorier, begreber og undersøgelser, som vi har arbejdet med i dette forløb. I den forbindelse skal I kunne formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger, der retter sig mod tematikken ”Lykke”. I skal kunne inddrage og vurdere flere forskellige faglige forklaringer i jeres analyse af en psykologisk problemstilling samt forholde jer kritisk til jeres egen metode samt de undersøgelser, som vi har arbejdet med i forløbet. Og så skal I kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under andre forløb. Gennemgående skal I kunne argumentere med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Materialer:
”To lykkeformer”, fra Lykke - Tænkepauser 26, side 15-21 (3 ns)
”Humanistisk psykologi” fra Fra celle til selfie, side 42-45 (4 ns)
”Meditation” fra Fra celle til selfie, side 48-52 (4 ns)
"Carl Rogers om selvet", fra Psykologi - Aktuelle teorier og nyere forskning, side 139-141 (2 ns)
"Positiv psykologi", fra PsykB - Temaer til psykologi på B-niveau”, afsnit p291 og p294 (4 ns)
“Positiv psykologi er ikke altid lykken”, berlingske.dk, 2012 (5 ns)
"Hvad er metakognitiv terapi?", fra Dansk Psykoterapeut Forening (3 ns)
"Så er det slået fast: Du KAN købe lykke for penge”, zetland.dk, 2023 (4 ns)
”20-årig student flyttede ud i øde hytte uden strøm og vand”, nyheder.tv2.dk, 2020 (3 ns)
“Du behøver ikke at være den bedste version af dig selv hele tiden. Du kan også bare være et menneske”, politiken.dk, 2019 (2 ns)
Film:
“Lykkeland”, cfu.dk (6 ns)
“Jeg vil være Ole Henriksen” afsnit 1 og 2, mitcfu.dk (12 ns)
"To Think or Not to Think | Eckhart Tolle Teachings", YouTube (3 ns)
"The Prison of Narcissism - Eckhart Tolle", YouTube (3 ns)
"Discovering the Transcendent Dimension | A Guided Meditation by Eckhart Tolle", YouTube (3 ns)
Normalsider i alt: 61 ns
Arbejdsformer og metoder:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, miniprojektform med fremlæggelse, web 2.0. spil og øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Miniforløb: Livskriser
Dette miniforløb over 8 moduler om livskriser opgives ikke som et eksamensforløb. Forløbet er tænkt som en måde at afslutte de fire hovedforløb på, idet at dette miniforløb om livskriser og den teoretiske viden, som indgår her, kan bruges på relevant vis i de fire andre hovedforløb. Vi har i dette forløb arbejdet med to teorier, som begge vil være relevante på forskellige måder, uanset hvilket tema man skal tale om til eksamen.
De to teorier, som indgår her er:
- "De fire eksistentielle grundvilkår - Irvin D. Yalom", afsnit p5387 i PV (8 ns)
- "Oplevelse af Sammenhæng (OAS)", afsnit c12527 (2 ns)
I forhold til livskrisetemaet i dette forløb har vi desuden læst teksterne:
- "Livskriser", fra psykiatrifonden.dk (5 ns)
- "Ensomhed", fra bogen PsykC, afsnit p216 (5 ns)
Vi har med udgangspunkt i læste teorier og supplerende viden arbejdet psykologiske analyser af følgende film:
- "Indenfor: Ensomhed", mitcfu.dk (4 ns)
- "Indefra med Andes Agger: Livskrise", DRtv (4 ns)
Omfang i alt: 28 ns
Arbejdsformer og metoder:
Individuelt arbejde, gruppearbejde, miniprojektform med fremlæggelse, web 2.0.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition af teorier og design af undersøgelser
I disse sidste timer har vi repeteret årets pensum og trænet de forskellige kompetencer til den mundtlige eksamen.
Her er der ikke blevet præsenteret nyt teoretisk materiale, i stedet vi har brugt en del tid på indgående at genlæse de væsentligste teorier fra hvert forløb, træne begrebsforståelse, analyseteknik og faglige diskussionkompetencer. Vi har også arbejdet med, hvordan man laver en god synopsis og vi har repeteret den metodiske og videnskabsteoretiske del af faget. I den forbindelse har vi arbejdet med at designe forskellige undersøgelser, som vi har forholdt os metodisk og kritisk til.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64420292279",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64420292279",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64420292279"
}