Holdet 2024 De/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Design B
Lærer(e) Troels Emig
Hold 2024 De/3g (3g De)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Jagtvej 69
Titel 2 Forløb#2 - Cover design og visuel identitet
Titel 3 Forløb#3 - Den fotografiske fortælling
Titel 4 Forløb#4 - Haute Couture
Titel 5 Forløb#5 Mærsk Tårnet- Selvstændigt design-/arkite
Titel 6 Forløb#6 - Forberedelse til eksamen
Titel 7 Forløb#7 - Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Jagtvej 69

Forløb#1 - Jagtvej 69

Formål:
Eleverne trænes i at arbejde med et større projekt. Herunder overordnet planlægning, tidsplan,osv.
Eleverne skal opnå en viden om at bygge en arkitekturmodel, samt udføre en arkitekturtegning fra flere forskellige vinkler.
Eleverne skal foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces.
Eleverne skal undersøge et designproblem, ud fra forskellige parametre, og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet.
Eleverne skal identificere et problem, samt formulere, planlægge og gennemføre et overskueligt arkitekturprojekt, som baseres på et hovedgreb eller koncept.

Indhold:
Jagtvej 69

Eleverne skal komme med et bud på, hvordan den 1.047 kvadratmeter store Jagtvej 69-grund kan anvendes.
Som udgangspunkt, skal der opføres en ny bygning på grunden, men det er op til den enkelte elev, at definere formålet med den nye bygning. Eleverne bestemmer selv hvor på grunden bygningen skal placeres, samt hvor meget af grunden de vil bygge på. De skal komme med en samlet løsning for anvendelse af grunden. Det vil sige en arkitektonisk løsning + design af fysiske omgivelser.

En løsning af opgaven skal indeholde følgende:
Idégenerering, visualisering, skitser.
En eller flere skitsemodeller.
En præsentationsmodel af den færdige bygning.
En skriftlig begrundelse for valg af bæredygtige materialer som anvendes til byggeriet.

Eleverne skal desuden lave følgende tegninger som tillæg til den endelige præsentationsmodel:
1: Rumlig tegning - perspektiv tegning
2: Ruminddeling
3: En plantegning over hele grunden, hus + øvrige areal.

Materiale:
Rikke Slot Kristensen mf, Praxis, Design B, s. 244-254.

Rasmus Rune Nielsen, Et godt hus på en lille planet, Arvinius+Orfeus
s. 37-61

Arkitektoniske sammenstød, Adam Schnack og Lars Gundersen, 2020, Adam
Schnacks forlag, s. 108-117

Links:
Inspiration til byggematerialer:
www.sustainablesources.com/building-materials/
www.bæredygtigtbyggeri.dk

https://sparenergi.dk/sites/forbruger.dk/files/contents/publication/Baeredygtige-Materialer/baeredygtige_materialer.pdf

Halmhuse:
https://handmadebase.com/da/straw-houses-its-really-real-warm-and-reliable-20-photos/

https://organic-living.dk/

https://www.halmhus.com/Om%20os/Halmhuset.html

Tangtag:
http://www.tangtag.dk/

Permakultur:
https://permakulturgaarden.dk/

Generel info om ungdomshuset på Jagtvej 69.
https://faktalink.dk/titelliste/ungd

Dokumentar om ungdomshuset på Jagtvej 69
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/69

Trosneutralt Ceremonirum Jagtvej 69
https://kglakademi.dk/project/trosneutralt-ceremonirum-jagtvej-69?gallery=19799&image=38323

WE Jagtvej 69
https://www.we-a.dk/jagtvej-69-1

Ningbo Museum by Pritzker prize winner Wang Shu
https://www.architectural-review.com/buildings/ningbo-museum-by-pritzker-prize-winner-wang-shu

Effekt
https://www.effekt.dk/

Lendager
https://lendager.com/

Evaluering:
Ved forløbets afslutning, præsenterer eleverne deres resultat af forløbet og modtager evaluering fra klassekammerater og lærer. Der foregår formative evalueringer af den samlede klasse- og det individuelle arbejde undervejs i forløbe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 - Cover design og visuel identitet

Forløb#2 - Cover design og visuel identitet

Formål:
Eleverne trænes i at analysere og diskutere design som proces og som resultat.
Eleverne trænes i at reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi og formidle en designproces og designløsninger visuelt og mundtligt.
Eleverne skal kunne foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces.
Eleverne skal kunne anvende forskellige metoder til generering af designideer og konceptudvikling.
Eleverne skal præsentere et designprojekt.
Eleverne skal opnå en viden om grafisk design, skrift og typografiske virkemidler.

Indhold:
Som en start på opgaven, får hver elev udleveret et billede af èt album/cover, samt et link hvor de kan høre hele albummet. Eleverne skal i denne opgave lave et nyt design af det pågældende cover/album.
Besvarelse af opgaven, skal indeholde følgende:
Eleverne skal som en start, lave en analyse af det oprindelige cover. Er der f.eks en klar forbindelse imellem det musikalske indhold og anvendt cover design?
Formelle krav:
Det er vigtigt, at eleverne har en fyldig designproces forbundet med designet af deres cover. Herunder, at de kan tydeliggøre valg og fravalg.Vi arbejder med single-formatet som er 18 cm x 18 cm. Eleverne bestemmer selv, hvilke materialer og metoder de bruger til at løse opgaven. Men et krav er, at deres cover skal bearbejdes i f.eks Gimp eller Photoshop. Eleverne skal selv lave en tidsplan for forløbet og løbende justere denne plan, så de er sikre på at komme i mål med opgaven.

Metode:
Eleverne arbejder selvstændigt med øvelsen.
Vi diskuterer desuden forskellige designeksempler, samt teoretiske- og praktiske problemstillinger fælles i klassen.
Lærerrolle: Formidler & vejleder.

Materiale:

Litteratur:
Rikke Slot Kristensen mf, Design B, Praxis
s. 111-117 om grafisk design og layout.
s. 127-132 om billedkomposition.

Ida Engholm, Design gennem 200 år, Gyldendal
s. 194-200 - Analyse-ellipsen - grafisk design

Kim Pedersen og Henrik Birkvig, Grundbog i grafisk design, Grafisk litteratur.
Kap. 3 s. 28-39

Links og designeksempler:
Album design: New Order, Power, Corruption & Lies,1983, Cover design, Peter Saville

Vol. 001: Orbiting
www.vinylmoon.co/

Slayer - HELL-P
https://musebycl.io/music/slayers-new-hell-p-first-record-you-can-play-hell

The Greatest Album Covers: 100 Pioneering Sleeve Designs
https://www.udiscovermusic.com/stories/the-100-greatest-album-covers/

Discogs
www.discogs.com/

Evaluering:
Ved forløbets afslutning præsenterer eleverne deres resultat af forløbet og modtager evaluering fra klassekammerater og lærer. Der foregår formative evalueringer af den enkelte elev undervejs i forløbet. Eleverne trænes desuden i at give og modtage, konstruktiv kritik, til - og fra - de andre elever
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 - Den fotografiske fortælling

Forløb#3 - Den fotografiske fortælling
Et forløb om fotografi og visuel kommunikation.

Formål:
Eleverne trænes i at analysere og diskutere design som proces og som resultat.
Eleverne trænes i at reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi.
Eleverne skal kunne foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces.
Eleverne skal kunne anvende forskellige metoder til generering af designideer og konceptudvikling.
Eleverne skal præsentere et designprojekt.
Eleverne skal opnå en viden om grafisk design og visuel kommunikation.
Eleverne skal opnå viden om hvordan et visuelt forløb kan afspejle et afgrænset koncept.
Eleverne skal blive i stand til at skrive en problemformulering på baggrund af forudgående undersøgelser.


Indhold:
I dette forløb, skal eleverne undersøge hvordan fotografiet kan anvendes, med og uden ledsagelse af tekst, til at skabe en visuel fortælling. Hvordan udvælges motiver og kompositioner i forhold til en tekst og hvordan sammensættes en billedserie, ud fra et konceptuelt udgangspunkt.

Introduktion til forløbet:
Vi starter forløbet med en rundvisning på Fotografisk Center. Her ser vi udstillingen Ung dansk fotografi '24. Eleverne stilles en mindre opgave som skal løses i området omkring det Fotografiske Center. De skal hver tage fem billeder som på en ene eller anden måde rummer en fortælling.

Forløbet består af to opgaver.
Opgave 1.
Eleverne skal skabe en fortolkning af Dan Turèlls digt “Hyldest til hverdagen” eller Natasjas sang ”Gi' mig Danmark tilbage”,  bestående af 10 fotografier. Ingen af billederne må være iscenesatte. Eleverne vælger selv, om de vil bruge et analogt- eller digitalt kamera. De vælger også selv, om deres billeder skal være i sort/hvid eller farve. De må gerne justere farve, kontrast mm, men I må ikke manipulere eller forvrænge billederne. Eleverne bestemmer selv, i hvilken grad de vil inddrage teksten som den del af deres fortolkning.

Opgave 2.
Eleverne skal skabe en billedserie på baggrund af et selvformuleret koncept. Billedserien skal bestå af 15 fotografier. Eleverne bestemmer selv, om deres billeder skal være iscenesatte eller dokumenterende.
Eleverne vælger selv, om de vil bruge et analogt- eller digitalt kamera. De vælger også selv, om deres billeder skal være i sort/hvid eller farve. De må gerne justere farve, kontrast mm. men de må ikke manipulere eller forvrænge billederne. Fortolkning skal fremstå som en sammenhængende serie. Dette kan være i måden billederne er taget på. I forhold til et gennemgående tema eller motiv osv. Med andre ord skal beskueren ikke være i tvivl om, at de ti udvalgte fotografier hører til samme serie. Denne serie skal have en titel og eleverne skal skrive en kort introducerende tekst til deres serie. Beskrive det koncept de har fulgt? Hvad deres serie handler om osv.


Metode:
Eleverne arbejder individuelt og fælles med øvelsen. Vi diskuterer desuden forskellige designeksempler, samt teoretiske- og praktiske problemstillinger fælles i klassen.

Lærerrolle: Formidler & vejleder.


Materiale:
Design B, Rikke Slot Kristensen mf, Praxis
s. 111-117, s. 127-132, s. 150-155


Links:
How Does a Camera Work?
https://www.youtube.com/watch?v=qS1FmgPVLqw

Fotografisk Center
www.fotografiskcenter.dk/


Fotografer:
Magnum Photos er en international foto-sammenslutning oprettet i 1947, ejet og administreret af professionelle fotografer.
www.magnumphotos.com/

Elizabeth ”Lee” Miller, f.1907 - d.1977
https://www.leemiller.co.uk/

Vivian Maier f.1926 – d.2009
http://www.vivianmaier.com/

Allen Ginsberg f.1926 - d.1997
https://allenginsberg.org/

Martil Parr - f. 1952
www.martinparr.com/

Richard Billingham                
www.saatchigallery.com/artist/richard_billingham

Wolfgang Tillmans
https://tillmans.co.uk/

David Hockney
https://www.hockney.com/works/photos/photographic-collages


Evaluering:
Forløbet afsluttes med en præsentation af billedserierne i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 - Haute Couture

Forløb#4 - Haute Couture

Formål:
Eleverne skal gennem research og designproces opnå forståelse af - og evne til - at anvende begreber til at beskrive overflader, tekstur, materiale, osv.
Eleverne skal blive i stand til at formulere en problemformulering/ramme omkring deres projekt.
Eleverne trænes i at lave en tidsplan over deres samlede projekt og bedes løbende forholde sig til denne tidsplan, samt løbende lave eventuelle justeringer.
Eleverne skal opnå kendskab til- og blive i stand til - at udføre følgende typer tegninger som anvendes indenfor modedesign: Modetegning, teknisk tegning, silhuet.

Indhold:
Hver elev får tildelt et modehus som er kendt for at arbejde med Haute Couture. I denne opgave er eleverne ansat som chefdesigner for det pågældende modehus og skal derfor forholde sig til modehusets historie og identitet i deres egen kollektion.

Kollektionen skal bestå af mindst to komplette designs. Et sæt til herre og et til dame. Da det er en kollektion, skal der være en tematisk forbindelse imellem de to sæt. Det kan være i koncept, valg af materialer, farver osv. Som en del af forløbet ser vi forskellige nyere Haute Couture show, som vi efterfølgende diskuterer fælles.

Som en del af dette forløb, beskæftiger vi os med hvordan tekstilindustrien påvirker miljø og samfund både hvor det produceres og bortanskaffes. I den forbindelse undersøger vi hvad der skal til for at tekstilindustrien kan blive bæredygtig. Denne del af forløbet relaterer til en workshop som vi deltog i hos "Kulturhus Indre By" d. 29/11 i forbindelse med Green Friday. Her deltog klassen i to forskellige workshops. En med "Hvidtskrald" om tekstil forbrug og genbrug og en anden workshop med "Sonne Jewels" om smykkeproduktion af genbrugsmateriale.

Metode:
Arbejdsformer:
I dette forløb arbejder eleverne selvstændigt med øvelsen. Der er i dette forløb fokus på designprocessen.Vi diskuterer desuden forskellige designeksempler samt teoretiske- og praktiske problemstillinger fælles i klassen.
Lærerrolle: Formidler & vejleder.

Materiale:
Litteratur mm:
Charlotte Seeling: Mode, designerens århundrede, 1900-1999, Könemann. ( Der udleveres et 23 s. udvalg fra bogen)

Fashion Illustration by Fashion Designers, Thames & Hudson Ltd, London, 2008
Eksempler på modetegning.- udleveres som en del af opgaven.

Eksempel på teknisk modetegning. - udleveres som en del af opgaven.


Links:
Stof 2000
https://stof2000.dk/

Global Fashion Agenda
https://www.globalfashionagenda.com/

Fédération de la Haute Couture et de la Mode
https://fhcm.paris/en/

Haute couture
https://en.wikipedia.org/wiki/Haute_couture

Vouge Runway
https://www.vogue.com/fashion-shows

Chanel
CHANEL Fall-Winter 2024/25 Haute Couture Show
https://www.youtube.com/watch?v=UGPQlAsXuZY

Maison Margiela Artisanal Collection 2024
https://www.youtube.com/watch?v=DgMJq67ZOwE

Fast fashion - Dumped in the desert | DW Documentary
https://www.youtube.com/watch?v=QicSkPNx4Ho

The impact of textile production and waste on the environment (infographics)
https://www.europarl.europa.eu/topics/en/article/20201208STO93327/the-impact-of-textile-production-and-waste-on-the-environment-infographics

Hvidtskrald
https://www.instagram.com/hvidtskrald/

Sonne Jewels
https://sonnejewels.com/


Evaluering:
Ved forløbets afslutning præsenterer eleverne deres resultat af forløbet og modtager evaluering fra klassekammerater og lærer. Der foregår formative evalueringer af den enkelte elev undervejs i forløbet. Eleverne trænes desuden i at give og modtage, konstruktiv kritik, til - og fra - de andre elever.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Mærsk Tårnet- Selvstændigt design-/arkite

Forløb#5 Mærsk Tårnet- Selvstændigt design-/arkitekturprojekt

Formål:
Eleverne skal vise selvstændigt initiativ. Det gælder i identificeringen af en designmæssig problemstilling, i formulering og løsning af problemstillingen, samt i det teoretiske arbejde. Eleverne skal vise at de formår at administrere den fulde designproces fra identificeringen af et problem til en færdig løsning. De skal med andre ord selv formulere designbriefet for deres eget eksamensprojekt.

Indhold:
I dette forløb skal eleverne selv planlægge og styre alle dele af designprojektet. Eleverne skal starte med at lokalisere det problem, som de vil arbejde med. Herefter skal de foretage en overordnet registrering af problemet (foto+tekst). Den problemstilling de ønsker at arbejde med, skal lokaliseres indenfor Mærsk Tårnet - KU Københavns Universitets offentligt tilgængelige områder (Ude og inde). På baggrund af elevernes indledende problemregistrering, skal de skrive en problemformulering som skal danne udgangspunkt for deres designproces. Eleverne skal også lave en tidsplan for deres projekt. Denne tidsplan skal justeres løbende, for at de er sikre på, at kommer i mål med opgaven. Eleverne bestemmer selv, hvilket af fagets tre genstandsområder de vil arbejde indenfor: Produktdesign, kommunikationsdesign eller design af fysiske omgivelser/arkitektur. De bestemmer også selv, hvordan de vil arbejde med de forskellige løsningsforslag, hvilke metoder og materialer de vil anvende osv. Mindst én gang i løbet af deres procesforløb, skal eleverne foretage en analyse af den designløsning, som de arbejder på. Denne analyse kan synliggøre styrker og svagheder ved projekt og problemløsning, samt skærpe blikket mod alternative vinkler og løsningsforslag.

Metode: I dette forløb arbejder eleverne selvstændigt med øvelsen. Vi diskuterer desuden forskellige designeksempler samt teoretiske- og praktiske problemstillinger fælles i klassen. Eleverne skal som den del af opgaven føre logbog over deres projekt.
Lærerolle: Primært vejleder.

Materiale:
Individuelt litteratur mm. til dette forløb:
Da eleverne arbejder med vidt forskellige emner og problemstillinger, vil de også have individuelle behov for litteratur og researchmateriale. De skal derfor finde og inddrage faglitteratur og hjemmesider, der dokumenterer eller belyser det emne eller den problemstilling, som de har valgt at arbejde med.

Fælles litteratur til dette forløb:
Rikke Slot Kristensen mf, Design B, Praxis, s. 15 - 53

IDEO Method Cards (Består af 55 forskellige kort m. billeder og tekst.)

Links:
IDEO
www.ideo.com/eu
https://www.ideou.com/

The Global Goals for Sustainable Development
www.globalgoals.org

Index Award
www.designtoimprovelife.dk
https://theindexproject.org/

Det Kongelige Akademi, kandidater/afgangsprojekter - design og arkitektur.
www.kglakademi.dk/kandidatprofiler

KADK Bibliotek for Arkitektur, Design, Konservering & Scenekunst.
www.kadk.dk/biblioteket

Mærsk Tårnet - KU Københavns Universitet
https://sund.ku.dk/besoeg/maersktaarnet/

https://dac.dk/viden/arkitektur/maersk-taarnet/

https://www.cfmoller.com/g/-da/Bag-om-Maersk-Taarnet-i16670.html
https://www.cfmoller.com/p/-da/Maersk-Taarnet-udvidelse-af-Panum-komplekset-i2732.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 - Forberedelse til eksamen

Forløb#6 - Forberedelse til eksamen

Formål:
Eleverne skal på nuværende tidspunkt kende til læreplanens faglige mål. Disse gennemgås med eleverne.

Indhold:
Eleverne arbejder med at få deres projekter gjort klar til eksamen. Da der er forskel på hvilke projekter eleverne har mangler indenfor, er dette en individuel opgave. Vi gennemgår proceduren for selve eksaminationen. Hvordan kan eleverne forberede- og strukturere deres præsentation bedst muligt.

Metode:
I dette forløb arbejder eleverne individuelt med deres projekter. Vi diskuterer desuden forskellige teoretiske- og praktiske problemstillinger, samt strukturering af eksamen fælles i klassen.

Lærerrolle
- Formidler
- Vejleder

Materiale:
Henvisning til fællesmateriale i det elektroniske portfolio.
Opgavebeskrivelser, teoretiske materiale etc.


Evaluering:
Eleverne bedes forholde sig til de forskellige forløb vi har været igennem. Hvordan er opgavens ordlyd, i forhold til elevernes bearbejdning af det pågældende forløb. Har eleven løst alle punkter i den enkelte opgaveformulering, eller er der dele af opgaven der ikke er løst, som kan have en påvirkning af den endelige vurdering af opgaven. Når eleverne ikke at få rettet alle mangler i denne sidste del af undervisningen, er det vigtigt at de selv kan udbedre det sidste.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 - Repetition

Forløb#7 - Repetition

Fælles repetition af stilhistoriske perioder og faglige begreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer