Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Stine Kure
|
Hold
|
2024 FR/3g (3g FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Édouard Louis
Forløbsbeskrivelse/Formål:
Formålet med forløbet "Édouard Louis " er at give eleverne indblik i udkants Frankrig, som er præget af fattigdom og arbejdsløshed. Via bogen "En finir avec Eddy Bellegueule" arbejder vi med emner som vold, diskrimination, seksualitet og social mobilitet.
Kommunikative færdigheder:
Fortælle om Édouard Louis, herunder hans opvækst, diskrimination, by & land, seksualitet, vold (fysisk, psykisk og samfundsvold).
Grammatiske færdigheder:
Direkte objektspronominer
Indirekte objektspronominer
Uregelmæssige adjektiver
Imparfait
Aspekt
Repetiton af demonstrative pronominer
Flere konjunktioner
Flere adverbier
Udtale færdigheder:
Enchainement
Interkulturelle færdigheder:
Viden om social ulighed i Frankrig
Materiale:
Kernetekster:
Édouard Louis, "En finir avec Eddy Bellegueule", 2014 (bog - læst 5 kapitler ca.80 sider)
"Édouard Louis, En finir avec Eddy Bellegueule" (interview på youtube)
https://www.youtube.com/watch?v=RsJznxDpCLA&t=168s
Sekundære tekster:
"Édouard Louis, les Années amiens" (dokumentar)
https://www.tv5mondeplus.com/fr/culture-et-art-de-vivre/vie-culturelle-et-artistique/edouard-louis-les-annees-amiens
Arbejsmetoder:
Før-, under- og efter-læsningsøvelser
Tasks
Fremlæggelse
Quiz og byt
Quizlet
Lytteøvelse - la chasse aux mots
Minlæring - Franskgram
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Issu de l'immigation - une identité pluriculturell
Forløbsbeskrivelse/Formål:
Temaet for forløbet er "Issu de l'immigration - une identité pluriculturelle".
Via bogen "Enfin chez moi" og hovedpersonen Karima, hvis forældre kom til Frankrig fra Cameroun i 1990'erne, får eleverne indblik i, hvordan det kan føles at være et ungt menneske med immigrant baggrund i Frankrig.
Eleverne læser ligeledes et uddrag af "La petite dernière" af Fatima Daas, hvor de får indblik i, hvad det vil sige at være lesbisk, muslim og med immigrantbaggrund.
Formålet med forløbet er at give eleverne viden og sprog til at kunne tale om, hvad det vil sige at have immigrant baggrund i Frankrig, herunder om om familieforhold og det at være ung.
Kommunikative færdigheder:
Grammatiske færdigheder:
Indirekte objekt
Imparfait - uregelmæssige verber
Udtale færdigheder:
Materiale:
Kernetekster:
Enfin chez moi (bog, de 5 første kapitler, ca. 60 sider)
"Kidi Bebey : les personnages" (youtube video, interview)
https://www.youtube.com/watch?v=fmWB5uORMec
Arbejdsformer:
Før-, under- og efter læsnignsøvelser
Task
Læsecirkler (CL struktur)
Korte gruppepræsentationer
Quizlet & word cloud - ordforrådtilegnelse
Læsestrategier, skrivestrategier m.fl.
Gruppearbejde, to og to, individuelt arbejde
Arbejde med chunks
Billedbeskrivelse
Lytteøvelser om emnet
Bevægelse (fri tale uden hjælpemidler) - automatisering
Tretrinsanalysemodel
Minlæring - Franskgram
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
76 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La guerre d'Algérie
Forløbsbeskrivelse/Formål:
Temaet for forløbet er "La guerre d'Algérie"
Formålet med forløbet er at give eleverne viden og sprog til at kunne tale om kolonitiden med fokus på Algierkrigen.
Grammatiske færdigheder:
Futur simple
Conditionnel
Konjunktiv
En & Y
Udtale færdigheder:
Stemte lyde
Materiale:
Kernetekster:
"Algérienne - 1954-1962", Swann Meralli, 2018
"En Algérie, Macron dénonce la colonisation", 2017, le Figaro
"Histoire des colonies francaises et de l'expansion de la France dans le monde, tome 1", Hanotaux og Martineau, 1929
Uddrag af filmen "La bataille d'Alger", Gillo Pontecorvo, Jean Martin, Yacef Saadi,1966
"Le dey d'Alger", Étienne Jouy, 1813
"C'est quoi, l'indépendance de l'Algérie", 1jour1actu, 19 mars 2024
Sekundær:
"Algeriekrigen splitter franskmændende" Birthe B. Pedersen, 2014; Kristeligt Dagblad
"Familiebånd og kolonihistorie gør fransk-algerisk krise sprængfarlig"; Tore Keller, 2025; Information
Arbejdsformer:
Før-, under- og efter læsnignsøvelser
Task
Læsecirkler (CL struktur)
Quizlet - ordforrådtilegnelse
Skrivestrategier m.fl
Gruppearbejde, to og to, individuelt arbejde
Arbejde med chunks
Tretrinsanalysemodel
Fælles samtale på fransk
Minlæring - Franskgram
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64420292562",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64420292562",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64420292562"
}