Holdet 2024 FR/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Stine Kure
Hold 2024 FR/3g (3g FR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Édouard Louis
Titel 2 Issu de l'immigation - une identité pluriculturell
Titel 3 La guerre d'Algérie
Titel 4 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Édouard Louis



Forløbsbeskrivelse/Formål:
Formålet med forløbet "Édouard Louis " er at give eleverne indblik i  udkants Frankrig, som er præget af fattigdom og arbejdsløshed. Via bogen "En finir avec Eddy Bellegueule"  arbejder vi med emner som vold, diskrimination, seksualitet og social mobilitet.


Kommunikative færdigheder:
Fortælle om Édouard Louis, herunder hans opvækst, diskrimination, by & land, seksualitet, vold (fysisk, psykisk og samfundsvold).  


Grammatiske færdigheder:
Direkte objektspronominer
Indirekte objektspronominer
Uregelmæssige adjektiver
Imparfait
Aspekt
Repetiton af demonstrative pronominer
Flere konjunktioner
Flere adverbier

Udtale færdigheder:
Enchainement

Interkulturelle færdigheder:
Viden om social ulighed i Frankrig


Materiale:
Kernetekster:
Édouard Louis, "En finir avec Eddy Bellegueule", 2014 (bog - læst 5 kapitler ca.80 sider)

"Édouard Louis, En finir avec Eddy Bellegueule"  (interview på youtube)
https://www.youtube.com/watch?v=RsJznxDpCLA&t=168s

Sekundære tekster:
"Édouard Louis, les Années amiens" (dokumentar)
https://www.tv5mondeplus.com/fr/culture-et-art-de-vivre/vie-culturelle-et-artistique/edouard-louis-les-annees-amiens

Arbejsmetoder:
Før-, under- og efter-læsningsøvelser
Tasks
Fremlæggelse
Quiz og byt
Quizlet
Lytteøvelse - la chasse aux mots

Minlæring - Franskgram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Issu de l'immigation - une identité pluriculturell

Forløbsbeskrivelse/Formål:
Temaet for forløbet er "Issu de l'immigration - une identité pluriculturelle".
Via bogen "Enfin chez moi" og hovedpersonen Karima, hvis forældre kom til Frankrig fra Cameroun i 1990'erne, får eleverne indblik i, hvordan det kan føles at være et ungt menneske med immigrant baggrund i Frankrig.
Eleverne læser ligeledes et uddrag af "La petite dernière" af Fatima Daas, hvor de får indblik i, hvad det vil sige at være lesbisk, muslim og med immigrantbaggrund.
Formålet med forløbet er at give eleverne viden og sprog til at kunne tale om, hvad det vil sige at have immigrant baggrund i Frankrig, herunder om om familieforhold og det at være ung.


Kommunikative færdigheder:

Grammatiske færdigheder:
Indirekte objekt
Imparfait - uregelmæssige verber

Udtale færdigheder:


Materiale:
Kernetekster:
Enfin chez moi (bog, de 5 første kapitler, ca. 60 sider)
"Kidi Bebey : les personnages" (youtube video, interview)
https://www.youtube.com/watch?v=fmWB5uORMec


Arbejdsformer:
Før-, under- og efter læsnignsøvelser
Task
Læsecirkler (CL struktur)
Korte gruppepræsentationer
Quizlet & word cloud - ordforrådtilegnelse
Læsestrategier, skrivestrategier m.fl.
Gruppearbejde, to og to, individuelt arbejde
Arbejde med chunks
Billedbeskrivelse
Lytteøvelser om emnet
Bevægelse (fri tale uden hjælpemidler) - automatisering
Tretrinsanalysemodel

Minlæring - Franskgram

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 76 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 La guerre d'Algérie

Forløbsbeskrivelse/Formål:
Temaet for forløbet er "La guerre d'Algérie"
Formålet med forløbet er at give eleverne viden og sprog til at kunne tale om kolonitiden med fokus på Algierkrigen.

Grammatiske færdigheder:
Futur simple
Conditionnel
Konjunktiv
En & Y

Udtale færdigheder:
Stemte lyde

Materiale:
Kernetekster:
"Algérienne - 1954-1962", Swann Meralli, 2018
"En Algérie, Macron dénonce la colonisation", 2017, le Figaro
"Histoire des colonies francaises et de l'expansion de la France dans le monde, tome 1", Hanotaux og Martineau, 1929
Uddrag af filmen "La bataille d'Alger", Gillo Pontecorvo, Jean Martin, Yacef Saadi,1966
"Le dey d'Alger", Étienne Jouy, 1813
"C'est quoi, l'indépendance de l'Algérie", 1jour1actu, 19 mars 2024
Sekundær:
"Algeriekrigen splitter franskmændende" Birthe B. Pedersen, 2014; Kristeligt Dagblad
"Familiebånd og kolonihistorie gør fransk-algerisk krise sprængfarlig"; Tore Keller, 2025; Information



Arbejdsformer:
Før-, under- og efter læsnignsøvelser
Task
Læsecirkler (CL struktur)
Quizlet  - ordforrådtilegnelse
Skrivestrategier m.fl
Gruppearbejde, to og to, individuelt arbejde
Arbejde med chunks
Tretrinsanalysemodel
Fælles samtale på fransk

Minlæring - Franskgram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer