Holdet 2024 Id/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Christel Schilling Ostenfeld, Line Bøndergaard Brok
Hold 2024 Id/3g (3g Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mennesket fysologi
Titel 2 Fodbold
Titel 3 Cha cha cha
Titel 4 Idrætspsykologi
Titel 5 Volley
Titel 6 Kampsport
Titel 7 Mennesket fysiologi
Titel 8 Performance
Titel 9 OL og idrætshistorie
Titel 10 Idræt og sundhed
Titel 11 Idræt og samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mennesket fysologi

Åndedrætssystem, herunder luftens vej gennem luftvejene, lungernes opbygning og funktion, udveksling af ilt mellem lunger og blod og regulering af åndedrættet.
Blodkredsløbet, herunder blodkarnettet og blodets vej rundt i kroppen.
Hjertets opbygning og funktion

Den arbejdende krop, herunder anaerobt og aerobt arbejde.
Respirationsprocessen.

Fysiologiske ændringer i kroppen ved træning

Materiale: Skadhede, Thomas sand m.fl. (2024, 7. Udgave) Yubio Idræt C + B. Kap 2: s. 45-64
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fodbold

Fodbold
Indhold Teori: Kapitel 2 i Yubio om menneskets fysiologi
Kernestof:

Praktisk:
Træning af det grundlæggende inden for fodboldspillet:
- indersidespark
- tæmninger
- skud
- indersideafleveringer
- Præsentation af vristpark

Særlige fokuspunkter

Praktisk:
- Have kompetencer inden for indersidespark, boldkontrol, indersidespark, tæmninger, skud, indersideafleveringer og sammenspil.
- Vise forståelse for det taktiske i fodboldspillet.
Fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de
tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Cha cha cha

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Cha-cha-cha i særdeleshed. Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans (rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder), og I skal kunne anvende disse i jeres dans. I vil være inddelt i grupper, hvor I skal danse med forskellige partnere).
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder:
- Grundtrin
- Følgende variationer:
- New Yorker
- Hand to Hand
- Spot Turn
- Alemana (damedrej)
- Turkish Towel
- Alemana hvor der skiftes partner i en cirkel (Casino)
- Triple Lockstep

Herefter skal eleverne sammensætte variationerne til en koreografi. Koreografien skal indeholde et partnerbyt og eleverne skal arbejde kreativt med udarbejdelsen af koreografien og tænke over at inddrage teori omkring rum og relationer fra labans bevægelseslære.

I skal i grupper udvikle en seværdig koreografi, der appellerer til publikum. Eleverne kommer undervejs skal til at arbejde med og udvikle følgende kompetencer:
- Samarbejde (som par og ved at inspirere hinanden i grupperne).
- Strukturere (udvikle en seværdig koreografi med inspiration fra Laban).
- Vedholdenhed (i arbejdet med udviklingen af koreografien)
- Turde prøve sig frem (og udvikle tryghed ved at det ukendte).

Materialer
De fire grundelementer i dans for to. Fra DGI Dans og musik: ”Dans, sundhed, samvær, samfund og show”. 2 sider
Yubio s. 1341-1347
Yubio s. 1308-1310

12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Idrætspsykologi

Eleverne er blevet undervist i:

Målorientering og træningsklima

Træningsplanlægning, konkrete mål og spændingsregulering

Teampsykologi:
- Synergieffekten,
- Rignlemann-effekten
- Social facilitering
- Kohæsion
- Teamets struktur

Materiale:
Gyldendals Idrætspsykologi kap 8: s. 83-90
B for bedre idræt: Wolf, Troels & Hansen, Jørn (2009) ”B-for bedre idræt: s. 141-156
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Volley

Volleyball
Indhold Teori:
Kernestof:

Praktisk:
Træning af de grundlæggende slag i volleyball:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Underhåndsserv
- Præsentation af overhåndsserv og smash

Særlige fokuspunkter

Praktisk:
- Have kompetencer inden for baggerslag, fingerslag og underhåndsserv.
- Vise forståelse for deltagelse i netspil.
Fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de
tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kampsport

Formålet med forløbet
En grundlæggende indsigt i basale teknikker i kamp. Forløbet giver indsigt i og forståelse for forskellige former for kamp. Både forskellige stilarter og forskellen mellem konkurrence, selvforsvar og show. Udgangspunkt er de bløde stilarter og konkurrenceformen.
Dernæst arbejdes med de hårde stilarter, og her bevæger vi os væk fra konkurrencen og over i selvforsvar. Til sidst showteknikker, der kan give den iscenesatte kamp et stærkere visuelt udtryk.
Forløbet afsluttes med en iscenesat kamp, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages. Som afslutning på forløbet fremvises den iscenesatte kamp, og evalueringen tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikker.

Eleverne skal kunne
- Holdegreb (fastholdelse af person i egen vægtklasse)
- Bevægelse hen over gulv væk fra modstander og vende modstander, der ligger på maven
- Frigørelse fra holdegreb. Forståelse for teknikken. Kan udføres, når makker hjælper
- Hoftekast (forståelse for teknikken) og slag med knytnæve med korrekt håndstilling
- Cirkelspark (nogenlunde) og blokeringer på inderside/yderside af modstanderens slag
- Greb og frigørelse fra greb om håndled, hals og krave
- Simpelt selvforsvar mod slag (forståelse for indvendig/udvendig side)
- Simple showteknikker
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kam

Materiale:
Tekst og video fra Yubio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mennesket fysiologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Performance

Dans: Performamce

Der er blevet arbejdet med forskellige dansegenre, som er blevet præsenteret af læreren, samt små danseserie.
Eleverne har derefter udarbejdet, koreograferet deres egen performace, som afslutningsvis blev fremvist

Fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få
kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- opnå kropsbevidsthed


Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning og gruppearbejd

Materiale: Laban bevægelseslære, BESS-konceptet, s. 1354-1356 i Yubio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 OL og idrætshistorie

Idræt og samfund
- Dansk idrætshistorie
- Den tidlige idræt
- Den moderne idræt i Danmark
- Den svenskegymnastik
- Sporten

Den moderne OL

Materiale: Skadhede, Thomas sand m.fl. (2024, 7. Udgave) Yubio Idræt C + B
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Idræt og sundhed

Idræt og sundhed:
- Arv og miljø
- KRAM-faktorerne
- Fysisk aktivitet hos børn og unge
- Fysisk aktivitet hos voksne
- Effekter af fysisk aktivitet

De har som afslutning på forløbet tjekket deres egen sundhedsprofil.

Materiale::
Skadhede, Thomas sand m.fl. (2024, 7. Udgave) Yubio Idræt C + B s. 13-22 og 28-39

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Idræt og samfund

Idræt og religion
- Socialisering og sammenhængskraft
- Samfund og civilreligion
- De syv dimensioner

Idræt og identiet
- Senmoderne identitet
- koppen og identitet
- identitet og eliteidræt

Idræt som mål eller middel:
- Idræt som mål
- idræt som middel
- Idræt og kropslig dannelse
- Idræt og Almen dannelse

Materiale:
Skadhede, Thomas sand m.fl. (2024, 7. Udgave) Yubio Idræt C + B
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer