Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Christel Schilling Ostenfeld, Line Bøndergaard Brok
|
Hold
|
2024 Id/3g (3g Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mennesket fysologi
Åndedrætssystem, herunder luftens vej gennem luftvejene, lungernes opbygning og funktion, udveksling af ilt mellem lunger og blod og regulering af åndedrættet.
Blodkredsløbet, herunder blodkarnettet og blodets vej rundt i kroppen.
Hjertets opbygning og funktion
Den arbejdende krop, herunder anaerobt og aerobt arbejde.
Respirationsprocessen.
Fysiologiske ændringer i kroppen ved træning
Materiale: Skadhede, Thomas sand m.fl. (2024, 7. Udgave) Yubio Idræt C + B. Kap 2: s. 45-64
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fodbold
Fodbold
Indhold Teori: Kapitel 2 i Yubio om menneskets fysiologi
Kernestof:
Praktisk:
Træning af det grundlæggende inden for fodboldspillet:
- indersidespark
- tæmninger
- skud
- indersideafleveringer
- Præsentation af vristpark
Særlige fokuspunkter
Praktisk:
- Have kompetencer inden for indersidespark, boldkontrol, indersidespark, tæmninger, skud, indersideafleveringer og sammenspil.
- Vise forståelse for det taktiske i fodboldspillet.
Fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de
tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Cha cha cha
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Mål med forløbet:
I skal tilegne jer viden om, hvad der kendetegner pardans generelt og Cha-cha-cha i særdeleshed. Derudover skal I tilegne jer viden om de fire grundelementer i pardans (rytme, stil, føring og bevægelsesmuligheder), og I skal kunne anvende disse i jeres dans. I vil være inddelt i grupper, hvor I skal danse med forskellige partnere).
Desuden skal I tilegne jer følgende praktiske færdigheder:
- Grundtrin
- Følgende variationer:
- New Yorker
- Hand to Hand
- Spot Turn
- Alemana (damedrej)
- Turkish Towel
- Alemana hvor der skiftes partner i en cirkel (Casino)
- Triple Lockstep
Herefter skal eleverne sammensætte variationerne til en koreografi. Koreografien skal indeholde et partnerbyt og eleverne skal arbejde kreativt med udarbejdelsen af koreografien og tænke over at inddrage teori omkring rum og relationer fra labans bevægelseslære.
I skal i grupper udvikle en seværdig koreografi, der appellerer til publikum. Eleverne kommer undervejs skal til at arbejde med og udvikle følgende kompetencer:
- Samarbejde (som par og ved at inspirere hinanden i grupperne).
- Strukturere (udvikle en seværdig koreografi med inspiration fra Laban).
- Vedholdenhed (i arbejdet med udviklingen af koreografien)
- Turde prøve sig frem (og udvikle tryghed ved at det ukendte).
Materialer
De fire grundelementer i dans for to. Fra DGI Dans og musik: ”Dans, sundhed, samvær, samfund og show”. 2 sider
Yubio s. 1341-1347
Yubio s. 1308-1310
12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Idrætspsykologi
Eleverne er blevet undervist i:
Målorientering og træningsklima
Træningsplanlægning, konkrete mål og spændingsregulering
Teampsykologi:
- Synergieffekten,
- Rignlemann-effekten
- Social facilitering
- Kohæsion
- Teamets struktur
Materiale:
Gyldendals Idrætspsykologi kap 8: s. 83-90
B for bedre idræt: Wolf, Troels & Hansen, Jørn (2009) ”B-for bedre idræt: s. 141-156
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volley
Volleyball
Indhold Teori:
Kernestof:
Praktisk:
Træning af de grundlæggende slag i volleyball:
- Baggerslag
- Fingerslag
- Underhåndsserv
- Præsentation af overhåndsserv og smash
Særlige fokuspunkter
Praktisk:
- Have kompetencer inden for baggerslag, fingerslag og underhåndsserv.
- Vise forståelse for deltagelse i netspil.
Fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de
tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kampsport
Formålet med forløbet
En grundlæggende indsigt i basale teknikker i kamp. Forløbet giver indsigt i og forståelse for forskellige former for kamp. Både forskellige stilarter og forskellen mellem konkurrence, selvforsvar og show. Udgangspunkt er de bløde stilarter og konkurrenceformen.
Dernæst arbejdes med de hårde stilarter, og her bevæger vi os væk fra konkurrencen og over i selvforsvar. Til sidst showteknikker, der kan give den iscenesatte kamp et stærkere visuelt udtryk.
Forløbet afsluttes med en iscenesat kamp, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages. Som afslutning på forløbet fremvises den iscenesatte kamp, og evalueringen tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikker.
Eleverne skal kunne
- Holdegreb (fastholdelse af person i egen vægtklasse)
- Bevægelse hen over gulv væk fra modstander og vende modstander, der ligger på maven
- Frigørelse fra holdegreb. Forståelse for teknikken. Kan udføres, når makker hjælper
- Hoftekast (forståelse for teknikken) og slag med knytnæve med korrekt håndstilling
- Cirkelspark (nogenlunde) og blokeringer på inderside/yderside af modstanderens slag
- Greb og frigørelse fra greb om håndled, hals og krave
- Simpelt selvforsvar mod slag (forståelse for indvendig/udvendig side)
- Simple showteknikker
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kam
Materiale:
Tekst og video fra Yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mennesket fysiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Performance
Dans: Performamce
Der er blevet arbejdet med forskellige dansegenre, som er blevet præsenteret af læreren, samt små danseserie.
Eleverne har derefter udarbejdet, koreograferet deres egen performace, som afslutningsvis blev fremvist
Fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få
kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- opnå kropsbevidsthed
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning og gruppearbejd
Materiale: Laban bevægelseslære, BESS-konceptet, s. 1354-1356 i Yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
OL og idrætshistorie
Idræt og samfund
- Dansk idrætshistorie
- Den tidlige idræt
- Den moderne idræt i Danmark
- Den svenskegymnastik
- Sporten
Den moderne OL
Materiale: Skadhede, Thomas sand m.fl. (2024, 7. Udgave) Yubio Idræt C + B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Idræt og sundhed
Idræt og sundhed:
- Arv og miljø
- KRAM-faktorerne
- Fysisk aktivitet hos børn og unge
- Fysisk aktivitet hos voksne
- Effekter af fysisk aktivitet
De har som afslutning på forløbet tjekket deres egen sundhedsprofil.
Materiale::
Skadhede, Thomas sand m.fl. (2024, 7. Udgave) Yubio Idræt C + B s. 13-22 og 28-39
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Idræt og samfund
Idræt og religion
- Socialisering og sammenhængskraft
- Samfund og civilreligion
- De syv dimensioner
Idræt og identiet
- Senmoderne identitet
- koppen og identitet
- identitet og eliteidræt
Idræt som mål eller middel:
- Idræt som mål
- idræt som middel
- Idræt og kropslig dannelse
- Idræt og Almen dannelse
Materiale:
Skadhede, Thomas sand m.fl. (2024, 7. Udgave) Yubio Idræt C + B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64420292588",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64420292588",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64420292588"
}