Holdet 2024 Bi/2r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Natasja Borges Kure
Hold 2024 Bi/2r (2r Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Genetik og evolution
Titel 2 Den danske  natur
Titel 3 Hjerte-lungekredsløbet og slangegift
Titel 4 Nervesystemet
Titel 5 DNA og proteinsyntese
Titel 6 Virus, bakterier og resistens

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Genetik og evolution

Dette emne rummer nye aspekter af emnet samt repetition af emnet fra 1.hf.
Se derfor også studieplan fra 1.hf :)

Fokus område:
Dominant, recessiv, karyotypekort, kromosomer, gen, allel, krydsningsskema, hetero- og homozygot, geno- og fænotype, nedarvningsmøntre (autosomal dominant/recessiv + kønsbunden dominant/recessiv), blodtyper (AB0 + rhesus), antigener og antistoffer, smagsløg og PTC (evne til at smage bittert), Gregor Mendels 1. og 2. lov, evolution og evolutionære mekanismer, naturlig og seksuel selektion, mutation, variation, tilpasning, Darwins finker, rep. af DNAs opbygning
  

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Barbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper og mutation,
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø

Supplerende stof:
- Sundhed og sygdom
- Bioetik

Materiale:
Yubio B bog: Side 276-279, 312-330

Internetsider:
- Naturlig- og seksuel selektion, Evolution.dk
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/index.html
og
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/seksuel-selektion/index.html
- Smagsløg
https://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsl%C3%B8g
- DNAs opbygning
https://www.detergodtatvide.dk/genetik/dnas-opbygning/
- DNA og kromosom
https://www.evolution.dk/uploads/pics/Kromosomets_opbygning.jpg

Film
- "Natural selection and sexual selection: An illustrated introduction"
https://www.youtube.com/watch?v=RxHdzw7E0wU&list=RDCMUC5Lz88Rt3GT75YT2ORAmaMQ&start_radio=1&rv=RxHdzw7E0wU&t=6
- "Tilpasning" og "variation" fra Statens Naturhistoriske Museum
https://snm.dk/da/undervisningsmaterialer

Diverse lærerudarbejdede PowerPoints, spil og opgaver - findes i mappe i drev.


Eksperimentel arbejde og ekskursioner:
- Dominante og recessive karakteristika i klassen
- Undersøgelse af PTC genet (Kan du smage bittert?)
- Blodtypebestemmelse
- Evolutionær udvikling af fugl (modelervoksøvelse)
- Besøg på Statens Naturhistoriske Museum (Variation og Wild Life photo of the year) - lave tilrettelagt opgave
- Besøg i Botanisk have, Palmehuset og Sommerfuglehuset


Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Den danske natur

Dette emne rummer nye aspekter af emnet samt repetition af emnet fra 1.hf.
Se derfor også studieplan fra 1.hf :)

Fokus:
Økosystem,  biodiversitet,  naturkvalitet, mosser og laver som organisme, bestemmelse af mosser og laver, indikatorarter, svirrefluen som organisme, åens forløb, faunaindeks, sparke-og pilleprøve, indsamle og undersøge fysisk-kemiske prøver


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof:
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, biodiversitet.
- Cellebiologi: eucaryote celletyper.


Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse: Naturkvalitet og indikatorarter


Materiale:
Yubio B:
- Faunaundersøgelse (øvelse)
https://biologibogenc.systime.dk/?id=288

Internetsider:
- Database med værdier for svirrefluen'
https://forskerdata-tool.dk/svirreflue/
- Laver
- Mosser
https://naturenidanmark.lex.dk/Mosser
- Indikatorart
https://lex.dk/indikatorart


Film:
- Svirrefluen
https://forskerdata-tool.dk/svirreflue/
- Sparke- og pilleprøven
https://www.youtube.com/watch?v=qlVxgSzX1ao


Diverse PPt, opgaver, spil og øvelser findes i mappe i drev


Eksperimentelt arbejde og ekskursioner:
- Bestemme faunaindeks for vandløb i Hornbæk
- Bestemme fysisk- kemiske parametre i vandløb i Hornbæk (phosfat, nitrat, ammonium, ilt, pH og temperatur)
- Bestemmelse af mosser
- Bestemmelse af laver på træer
- Bestemmelse af laver på sten


Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hjerte-lungekredsløbet og slangegift

Fokus:
Åndedræt, hjertets opbygning, hjerte- og lungekredsløbet, respiration, blodets bestanddele, blodtryksmåling, Wingatetest (cykeltest), maksimal iltmåling (løbetest), blodpropper, typer af slangegift (toxiner), producering af modgift, traditionel diagnosticerings metode, ELISA test, LFA tests, Venom Aid Diagnostics, WHO - slangegift


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt.
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation.
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
- Vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige,  miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.


Kernestof:
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb.


Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Blodpropper, slangegift og modgift
- Bioteknologi: ELISA test, LFA test
- Bioetik: U-landsproblematik i forhold til behandling


Materialer:
Bog:
- Yubio B: S. 55-72

Film:
- Human lungs - parts of respiratory system
https://www.youtube.com/watch?v=B1w3s9m3hIg

Platform:
- "Hjerteblod", Mylife, Udviklet af LIFE Fonden
https://undervisning.life.dk/hbl
- "Fight the bite", Mylife. Udviklet af LIFE Fonden.
https://www.mylife.dk/life-forloeb/forloeb/

Artikel:
- Slangegift, WHO
https://www.who.int/health-topics/snakebite#tab=tab_1

Diverse PowerPoints, opgaver og spil. Findes i mappe på drev.

Eksperimentieltarbejde og besøg:
- Besøg på LIFE Campus, Lyngby: Hjerteblod
- Wingatetest, anaerobt arbejde (Cykeltest)
- Maksimal iltoptagelse, O2 max aerob arbejde (Løbetest)
- Blodtryksmåling
- Dissekering af grisehjerte.
- Undersøgelse af slangegifts virkning i blodet
- Identifikation af slanger vha. traditionelle diagnosticeringsmetoder   
- Elisatest - Identifikation af bestemte toxiner
- Undersøgelse af blod vha. LFA tests


Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Nervesystemet

Fokus:
CNS, PNS, neuronets opbygning, myelinskeder, ranvirske indsnøringer
gliaceller (satelit- og schwannceller), sanseceller, aktionspotentiale (hvilemembranpotentiale, tærskelværdi, depolarisering, repolarisering, hyperpolarisering), Na+/K+ pumpe, Na+ og K+ kanaler, synapse (præ, post og synapsekløft), fremmende og hæmmende signalering, transmitterstoffer (neurotransmitterstoffer).


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt   
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation  
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder


Kernestof:
- Fysiologi: Nervesystem


Materialer:
Bog:
- Yubio B: S. 156-169

Film:
- Nerveimpuls
https://www.youtube.com/watch?v=b2ctEsGEpe0
- Aktionspotentialet gennem axon
https://www.youtube.com/watch?v=LzWdq0wvJtk
- Synaptic transmission
https://www.youtube.com/watch?v=WhowH0kb7n0


Eksperimentelt arbejde:
Fire sanse- og refleksøvelse:
- Følesans på håndflade og ryggen
- Registrering af varme- og kuldesanser
- Hvor nøjagtigt virker hudens temperatursans?
- Reflekser


Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 DNA og proteinsyntese

Fokus:
Biologiens centrale dogme, DNA, RNA og proteiner, replikation, transskription, translation, proteinsyntese, helikase, DNA/RNA polymerase, primer, skabelon- og komplementærstreng, genmutationer (silent, missence, nonsens og framshift), celledeling (Kønnet = meiose, ukønnet = mitose), gensplejsning (rodhalsbakterieteknikken og partikelpistolteknikken).

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder


Kernestof:
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer og proteiner, herunder enzymer
- Makromolekyler: Overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
- Genetik og molekylærbiologi: replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger og genteknologi


Suplerende stof:
- Sundhed og sygdom: Anvendelse af rodhalsbakterieteknikken til syntese af insulin

Materialer:
Bog:
- Yubio: Side 276-283 + 285-296
- Biologi i udvikling: 3 sider om genmutationer

Rapport:
- Temarapport fra DTU, Gensplejsning af planter s. 8-10

Film:
- Forskel på DNA og RNA
https://www.youtube.com/watch?v=JQByjprj_mA
- Overview af celldivision
https://www.youtube.com/watch?v=XKZhcYetvsc
- Gensplejsning af insulin i bakterie
https://www.youtube.com/watch?v=YUwtSzelpgw&t=84s



Eksperimentelt arbejde:
- Oprensning af DNA fra kiwi
- Tørforsøg, Gensplejsning af insulin
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Modul d. 11/4: Gensplejsning 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Virus, bakterier og resistens

Fokus:
Opbygning og formering af virus og bakterier, resistens.


Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof:
- Virus: opbygning og formering
- Evolutionsbiologi: Udvikling af resistens


Supplerende stof:
- Omfatter lokale og globale problemstillinger indenfor sundhed: Udvikling af resistens hos mennesker og dyr.


Materialer:
Bog:
- Yubio B: s. 22-25 + 36-39

Film:
- Mecanism of antibiotic resistance
https://www.youtube.com/watch?v=ReKG-vuYHY4

Videnskabelig artikel:
- Antibiotika til dyr

Diverse lærerudarbejdede PowerPoints, spil og opgaver - findes i mappe i drev.


Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer