Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Natasja Borges Kure
|
Hold
|
2024 Bi/2r (2r Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Genetik og evolution
Dette emne rummer nye aspekter af emnet samt repetition af emnet fra 1.hf.
Se derfor også studieplan fra 1.hf :)
Fokus område:
Dominant, recessiv, karyotypekort, kromosomer, gen, allel, krydsningsskema, hetero- og homozygot, geno- og fænotype, nedarvningsmøntre (autosomal dominant/recessiv + kønsbunden dominant/recessiv), blodtyper (AB0 + rhesus), antigener og antistoffer, smagsløg og PTC (evne til at smage bittert), Gregor Mendels 1. og 2. lov, evolution og evolutionære mekanismer, naturlig og seksuel selektion, mutation, variation, tilpasning, Darwins finker, rep. af DNAs opbygning
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Barbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper og mutation,
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
Supplerende stof:
- Sundhed og sygdom
- Bioetik
Materiale:
Yubio B bog: Side 276-279, 312-330
Internetsider:
- Naturlig- og seksuel selektion, Evolution.dk
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/index.html
og
https://www.evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/seksuel-selektion/index.html
- Smagsløg
https://www.smagforlivet.dk/materialer/smagsl%C3%B8g
- DNAs opbygning
https://www.detergodtatvide.dk/genetik/dnas-opbygning/
- DNA og kromosom
https://www.evolution.dk/uploads/pics/Kromosomets_opbygning.jpg
Film
- "Natural selection and sexual selection: An illustrated introduction"
https://www.youtube.com/watch?v=RxHdzw7E0wU&list=RDCMUC5Lz88Rt3GT75YT2ORAmaMQ&start_radio=1&rv=RxHdzw7E0wU&t=6
- "Tilpasning" og "variation" fra Statens Naturhistoriske Museum
https://snm.dk/da/undervisningsmaterialer
Diverse lærerudarbejdede PowerPoints, spil og opgaver - findes i mappe i drev.
Eksperimentel arbejde og ekskursioner:
- Dominante og recessive karakteristika i klassen
- Undersøgelse af PTC genet (Kan du smage bittert?)
- Blodtypebestemmelse
- Evolutionær udvikling af fugl (modelervoksøvelse)
- Besøg på Statens Naturhistoriske Museum (Variation og Wild Life photo of the year) - lave tilrettelagt opgave
- Besøg i Botanisk have, Palmehuset og Sommerfuglehuset
Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Den danske natur
Dette emne rummer nye aspekter af emnet samt repetition af emnet fra 1.hf.
Se derfor også studieplan fra 1.hf :)
Fokus:
Økosystem, biodiversitet, naturkvalitet, mosser og laver som organisme, bestemmelse af mosser og laver, indikatorarter, svirrefluen som organisme, åens forløb, faunaindeks, sparke-og pilleprøve, indsamle og undersøge fysisk-kemiske prøver
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, biodiversitet.
- Cellebiologi: eucaryote celletyper.
Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse: Naturkvalitet og indikatorarter
Materiale:
Yubio B:
- Faunaundersøgelse (øvelse)
https://biologibogenc.systime.dk/?id=288
Internetsider:
- Database med værdier for svirrefluen'
https://forskerdata-tool.dk/svirreflue/
- Laver
- Mosser
https://naturenidanmark.lex.dk/Mosser
- Indikatorart
https://lex.dk/indikatorart
Film:
- Svirrefluen
https://forskerdata-tool.dk/svirreflue/
- Sparke- og pilleprøven
https://www.youtube.com/watch?v=qlVxgSzX1ao
Diverse PPt, opgaver, spil og øvelser findes i mappe i drev
Eksperimentelt arbejde og ekskursioner:
- Bestemme faunaindeks for vandløb i Hornbæk
- Bestemme fysisk- kemiske parametre i vandløb i Hornbæk (phosfat, nitrat, ammonium, ilt, pH og temperatur)
- Bestemmelse af mosser
- Bestemmelse af laver på træer
- Bestemmelse af laver på sten
Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hjerte-lungekredsløbet og slangegift
Fokus:
Åndedræt, hjertets opbygning, hjerte- og lungekredsløbet, respiration, blodets bestanddele, blodtryksmåling, Wingatetest (cykeltest), maksimal iltmåling (løbetest), blodpropper, typer af slangegift (toxiner), producering af modgift, traditionel diagnosticerings metode, ELISA test, LFA tests, Venom Aid Diagnostics, WHO - slangegift
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger.
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale.
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt.
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation.
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
- Vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Kernestof:
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin: Blodpropper, slangegift og modgift
- Bioteknologi: ELISA test, LFA test
- Bioetik: U-landsproblematik i forhold til behandling
Materialer:
Bog:
- Yubio B: S. 55-72
Film:
- Human lungs - parts of respiratory system
https://www.youtube.com/watch?v=B1w3s9m3hIg
Platform:
- "Hjerteblod", Mylife, Udviklet af LIFE Fonden
https://undervisning.life.dk/hbl
- "Fight the bite", Mylife. Udviklet af LIFE Fonden.
https://www.mylife.dk/life-forloeb/forloeb/
Artikel:
- Slangegift, WHO
https://www.who.int/health-topics/snakebite#tab=tab_1
Diverse PowerPoints, opgaver og spil. Findes i mappe på drev.
Eksperimentieltarbejde og besøg:
- Besøg på LIFE Campus, Lyngby: Hjerteblod
- Wingatetest, anaerobt arbejde (Cykeltest)
- Maksimal iltoptagelse, O2 max aerob arbejde (Løbetest)
- Blodtryksmåling
- Dissekering af grisehjerte.
- Undersøgelse af slangegifts virkning i blodet
- Identifikation af slanger vha. traditionelle diagnosticeringsmetoder
- Elisatest - Identifikation af bestemte toxiner
- Undersøgelse af blod vha. LFA tests
Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Nervesystemet
Fokus:
CNS, PNS, neuronets opbygning, myelinskeder, ranvirske indsnøringer
gliaceller (satelit- og schwannceller), sanseceller, aktionspotentiale (hvilemembranpotentiale, tærskelværdi, depolarisering, repolarisering, hyperpolarisering), Na+/K+ pumpe, Na+ og K+ kanaler, synapse (præ, post og synapsekløft), fremmende og hæmmende signalering, transmitterstoffer (neurotransmitterstoffer).
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Kernestof:
- Fysiologi: Nervesystem
Materialer:
Bog:
- Yubio B: S. 156-169
Film:
- Nerveimpuls
https://www.youtube.com/watch?v=b2ctEsGEpe0
- Aktionspotentialet gennem axon
https://www.youtube.com/watch?v=LzWdq0wvJtk
- Synaptic transmission
https://www.youtube.com/watch?v=WhowH0kb7n0
Eksperimentelt arbejde:
Fire sanse- og refleksøvelse:
- Følesans på håndflade og ryggen
- Registrering af varme- og kuldesanser
- Hvor nøjagtigt virker hudens temperatursans?
- Reflekser
Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
DNA og proteinsyntese
Fokus:
Biologiens centrale dogme, DNA, RNA og proteiner, replikation, transskription, translation, proteinsyntese, helikase, DNA/RNA polymerase, primer, skabelon- og komplementærstreng, genmutationer (silent, missence, nonsens og framshift), celledeling (Kønnet = meiose, ukønnet = mitose), gensplejsning (rodhalsbakterieteknikken og partikelpistolteknikken).
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Kernestof:
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer og proteiner, herunder enzymer
- Makromolekyler: Overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
- Genetik og molekylærbiologi: replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger og genteknologi
Suplerende stof:
- Sundhed og sygdom: Anvendelse af rodhalsbakterieteknikken til syntese af insulin
Materialer:
Bog:
- Yubio: Side 276-283 + 285-296
- Biologi i udvikling: 3 sider om genmutationer
Rapport:
- Temarapport fra DTU, Gensplejsning af planter s. 8-10
Film:
- Forskel på DNA og RNA
https://www.youtube.com/watch?v=JQByjprj_mA
- Overview af celldivision
https://www.youtube.com/watch?v=XKZhcYetvsc
- Gensplejsning af insulin i bakterie
https://www.youtube.com/watch?v=YUwtSzelpgw&t=84s
Eksperimentelt arbejde:
- Oprensning af DNA fra kiwi
- Tørforsøg, Gensplejsning af insulin
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Modul d. 11/4: Gensplejsning
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Virus, bakterier og resistens
Fokus:
Opbygning og formering af virus og bakterier, resistens.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Virus: opbygning og formering
- Evolutionsbiologi: Udvikling af resistens
Supplerende stof:
- Omfatter lokale og globale problemstillinger indenfor sundhed: Udvikling af resistens hos mennesker og dyr.
Materialer:
Bog:
- Yubio B: s. 22-25 + 36-39
Film:
- Mecanism of antibiotic resistance
https://www.youtube.com/watch?v=ReKG-vuYHY4
Videnskabelig artikel:
- Antibiotika til dyr
Diverse lærerudarbejdede PowerPoints, spil og opgaver - findes i mappe i drev.
Evaluering:
- Løbende summativ- og formativ evaluering af forløb, mindre undervisningsseancer, egen uv-praksis samt elevernes forståelse af faget
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455395942",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455395942",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455395942"
}