Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Fisker Mühlbach
|
Hold
|
2024 ps/2pr (2pr ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra barn til voksen
I dette forløb undersøger vi barndommens betydning for menneskets videre psykiske udvikling i livet. Vi skal diskutere forholdet mellem arv og miljø og vi forholder os her kritisk til de metoder, som er anvendt under den udviklingspsykologiske tradition.
I skal kunne udvælge og redegøre for relevant psykologisk viden om barnets udvikling samt om viden inden for omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt. Desuden skal I kunne diskutere, hvorfor det ikke er alle, som knækkes af en traumatisk barndom, men i stedet udvikler sig som mønsterbrydere.
Faglige mål:
- Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens
Materiale fra Psykologiens Veje iBog:
Daniel Stern: Kerneselvet, p5048 (5 ns)
John Bowlby: Separationsreaktioner, p5133 (1 ns)
Harry Harlow: Forsøg med abeunger, p5132 (2 ns)
Mary Ainsworth: Tilknytningstyper, c13974 (2 ns)
Omsorgssvigt, p5129 (2 ns)
Reaktioner på omsorgssvigt, p5128 (4 ns)
Kauai-undersøgelsen, c11216 (3 ns)
Psykologisk metode og videnskabsteori
Afsnit: Uddrag af p5753, p5754, p5760, p5765 (15 ns)
• Naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab
• Psykologiske metoder, fx ”observation” eller ”længdesnitsundersøgelse”.
• Kvantitativ vs. kvalitativ undersøgelse.
• Forskellige bias / fejlkilder
Andet materiale:
”Julies liv", politiken (2 ns)
”Omsorgssvigt giver forandringer i børns hjerner”, Metroexpres 2015 (1 ns)
”Tænk hvis mine forældre ikke havde ringet til kommunen”, politiken.dk 2007 (2 ns)
Film:
"De brændte børn - Mikkels historie", cfu (5 ns)
”Er du mors lille dreng?”, cfu (5 ns)
”Mors lille dreng på egne ben”, cfu (3 ns)
"Strange situation test", youtube (1 ns)
”Harlow’s studies on dependency”, youtube (1 ns)
”Still face with dads”, youtube (1 ns)
Normalsider i alt: 62 ns
Arbejdsformer:
Tavleundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, web 2.0, mundtlige og skriftlige øvelser, spil og sproglege, individuelle fremlæggelser i plenum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksistens og krise
Dette forløb sætter fokus på de psykologiske mekanismer, som er i spil, når vi oplever os selv og verden, og her interesserer vi os særligt for, hvad der sker, når vi tænker begrænsende og negativt om os selv og omverden. Vi kigger også på, hvilken rolle vores frie vilje og indre potentiale spiller i den sammenhæng. Desuden ser vi på, hvilke årsager, der kan være til at udvikle depression og vi undersøger i den sammenhæng, hvordan antidepressiv medicin (ikke) virker.
I skal kunne anvende den fagspsykologiske viden ift til konkrete fagpsykologiske problemstillinger inden for perception, hukommelse, tænkning, motivation og den frie vilje og kunne analyse og diskutere temaer her fra på baggrund af flere forskellige teoretiske vinkler.
Faglige mål:
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverden
Materiale fra Psykologiens Veje iBog:
Eksistentiel psykologi, p5390 (6 ns)
Kognitiv psykologi og perception, p5192, c11582 (3 ns)
Kognitive skemaer og forvrængninger, p5235, c11543, c11541 (4 ns)
Den social-kognitive læringsteori, p5809 (2 ns)
Diskussion af årsager (til depression), c12638 (1 ns)
Andet materiale:
”Medina var sin egen værste mobber”, dr.dk, 2020 (2 ns)
"Mathias føler sig for grim til at date", dr.dk, 2021 (3 ns)
”Dårlige oplevelser huskes bedre end gode”, videnskab.dk, 30.09.2009 (1 ns)
"Ensomhed", ibogen Temaer til psykologi – Grundbog til C-niveau, afsnit p144 (4 ns)
"Det er pinligt, at jeg føler mig så ensom, at jeg har svært ved at komme ud af døren", vice.com, 2019 (3 ns)
Film:
"Tværs på DR3: Jonathan findes ikke", DRtv (8 ns)
Normalsider i alt: 36 ns
Arbejdsformer:
Tavleundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, web 2.0, mundtlige og skriftlige øvelser, spil og sproglege, individuelle fremlæggelser i plenum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mennesket i gruppen
I dette forløb undersøger vi, hvordan individet påvirkes af andre, her med særlig fokus på, hvordan individet påvirkes i retning mod at tilsidesætte egne værdier og holdninger og på den baggrund komme til at udøve onde handlinger mod andre. Vi ser her på menneskets adfærd primært ud fra et socialpsykologisk perspektiv.
I skal kunne redegøre for de væsentligste socialpsykologiske teorier og eksperimenter med det mål for øje at kunne forklare, hvorfor mennesket i gruppen kan skubbes derud, hvor det udøver en diskriminerende, fordomsfuld og til tider radikaliseret og ekstremistisk adfærd.
Faglige mål:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier
- stereotyper, fordomme og diskrimination
Materiale fra Psykologiens Veje iBog:
Socialpsykologi, p5500 (1 ns)
Hvad er en gruppe?, Gruppetyper, p5536 (4 ns)
Solomon Asch: Konformitet, c12430 (2 ns)
Gruppepolarisering, c12425 (2 ns)
Filterbobler og ekkokamre, c14078 (1 ns)
Holdninger og kognitiv dissonans, p5531 (5 ns)
Robbers Cave-eksperimentet, c13135 (2 ns)
Tajfels minimalgruppeeksperiment, c13136, (2 ns)
Andet materiale:
"Stereotyper og fordomme", afsnit p223 i ibogen Radikalisering og ekstremisme, (2 ns)
"Ekstremisme og radikalisering", side 210-214 fra bogen PsykC, Riisager (3 ns)
"Vejene ud af ekstremisme", side 217-219 fra bogen PsykC, Riisager (2 ns)
Film:
"How Trump supporters stormed The Capitol", YouTube (5 ns)
"Brain Games Conformity Waiting Room", YouTube (1 ns)
"Asch’s Conformity Experiment on Groupthink", youtube (1 ns)
"Patrioten og venligboeren", DR TV (5 ns)
Normalsider i alt: 38 ns
Arbejdsformer:
Tavleundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, web 2.0, mundtlige og skriftlige øvelser, spil og sproglege, individuelle fremlæggelser i plenum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ung i et senmoderne samfund
I dette forløb ser vi nærmere på, hvilke udfordringer der er forbundet med at være ung i det senmoderne samfund. Vi skal arbejde med perspektiver inden for køn, identitet, stress og senmodernitet.
I skal kunne anvende den psykologiske viden ift på konkrete fagpsykologiske problemstillinger om ungdommen i det senmoderne samfund og kunne analyse og diskutere temaer her fra på baggrund af flere forskellige teoretiske vinkler.
Faglige mål:
- Identitet og personlighed
- Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
- Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
Materiale fra Psykologiens Veje iBog:
Hvad er identitet? (Erik Erikson), p5422 (1 ns)
Det multiple selv (Kenneth Gergen), p5419 og c13229 (1 ns)
Identitet som refleksivt projekt (Anthony Giddens), c13230 (1 ns)
Kønnet som biologi: Neuropsykologi, c10538 (2 ns)
Kønnet som kultur: Postmoderne psykologi, c10531 (2 ns)
Andet materiale:
"Den narcissistiske socialisationstype", ibogen Fra celle til selfie, p281 (7 ns)
”Identitet” (Anthony Giddens), side 146-148 i bogen PsykC, Riisager (2 ns)
”Stress”, side 164-170 i bogen PsykC, Riisager (4 ns)
”Håndtering af stress”, side 172-173 i bogen PsykC, Riisager (2 ns)
”Når det hele koger over. Hver 4. unge føler sig stresset” (uddrag). Dr.dk, 2017
Film:
"IVY", vimeo.com (2 ns)
”Headspace Guide to meditation: Sådan håndterer du stress”, netflix (2 ns)
”Headspace Guide to meditation: Sådan giver du slip”, netflix (2 ns)
”Tværs: Amalie er intet uden andre”, DRtv (7 ns)
"De raske syge", mitcfu.dk (5 ns)
Normalsider i alt: 40 ns
Arbejdsformer:
Tavleundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, web 2.0, mundtlige og skriftlige øvelser, spil og sproglege, individuelle fremlæggelser i plenum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og eksamenstræning
I disse sidste timer har vi repeteret årets pensum og trænet de forskellige kompetencer til den mundtlige eksamen.
Her er der ikke blevet præsenteret nyt materiale, men vi har brugt en del tid på indgående at genlæse de væsentligste teorier fra hvert forløb, træne begrebsforståelse, analyseteknik og faglige diskussionkompetencer. Det har vi gjort for hvert af de fire forløb. Desuden har vi her også repeteret den metodiske og videnskabsteoretiske del af faget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455418605",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455418605",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455418605"
}