Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Janeke Ellekær Hansen
|
Hold
|
2024 Ps/2q (2q Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget / teoripluralisme
Faglige mål:
Hverdagsproblemstillinger set i et teoripluralistisk perspektiv.
Eleverne bliver introduceret til faget, samt til teorierne bag de psykologiske retninger fra bogen.
Materiale:
i-Bogen: 'Psykologiens Veje' (Læreplan 2017).
'Hvad er psykologi?' (kap.1)
'Den mangfoldige psykologi' (kap.2)
Den mangfoldige psykologi p4760
Psykoanalyse p4797
Behaviorisme p4796
Evolutionspsykologi p4795
Eksistentiel og humanistisk psykologi p4794
Kognitiv psykologi p4793
Neuropsykologi p5803
Socialpsykologi p4792
Arv og miljø p4789
Tre videnskabelige traditioner p5773
Klip:
'Den mangfoldige psykologi'
METODE:
De er løbende blevet undervist i metode ud fra følgende:
p5765 Kritisk vurdering af undersøgelser
c14149 Bias i forskning (dele af dette afsnit)
+ Powerpoint om metode
I alt = 19,5 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1. Fra barn til voksen
Faglige mål og indhold:
I dette forløb undersøger vi barndommens betydning for menneskets videre psykiske udvikling i livet. Vi skal diskutere forholdet mellem arv og miljø og vi forholder os her kritisk til de metoder, som er anvendt under den udviklingspsykologiske tradition.
I skal kunne udvælge og redegøre for relevant psykologisk viden om barnets udvikling samt om viden inden for omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt. Desuden skal I kunne diskutere, hvorfor det ikke er alle, som knækkes af en traumatisk barndom, men i stedet udvikler sig som mønsterbrydere.
Materiale:
i-Bogen 'Psykologiens Veje' (Læreplan 2017)
Kap.5:
p5666 Medfødte forskelle
p4903 Temperament
Kap.6:
p4966 Udviklingspsykologi
p5052 Erik H. Erikson
p5050 Kritik af faseteorierne
p5044 Daniel Stern
- Begyndende selv p5049
- Kerneselv p5048
- Det subjektive selv p5047
p5043 John Bowlby & Mary Ainsworth
Kap.8:
p5098 Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
p5133 Separationsreaktioner
p5132 Eksperiment med abeunger
p5129 Omsorgssvigt
p5128 Børns reaktioner på omsorgssvigt
p5123 Risiko og resiliens
KUN:
Det sårbare barn
Risiko eller årsagssammenhæng?
Kauai-undersøgelsen
(MINUS Omsorgssvigt og hjerneudvikling)
p5130 De rumænske børnehjem
Undersøgelse: Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne (23.02.2017)
Klip & TV:
'Still face' eksperimentet
Fremmedsituationstesten
Harry Harlows forsøg med abeunger
‘Sådan overlever du en lortebarndom’ DR2, 2018 (61 min)
Cases:
Gåtur med Flemming fra 'Gadens stemmer'
Julie-casen
Amalie-case på Thinglink (KP)
Supplerende materiale:
Podcasten: 'Knyt dig' - fra '24 spørgsmål til professoren' med videnskabsjournalist Lone Frank, Radio 24/7.
Podcasten: ‘Drop den lykkelige barndom’, Brinkmanns briks på P1
Besøg på socialrådgiveruddannelsen på Københavns professionshøjskole
Videoer om uddannelserne
Diverse opsamlingsquizzer: iBogen, quizlet, socrative.
I alt = 118,8 s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
62 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Feltundersøgelse
Faglige mål og indhold:
At planlægge, gennemføre og efterfølgende forholde sig kritisk til egen feltundersøgelse indenfor rammen:
1) Mobiltelefonen påvirker sociale interaktioner mellem mennesker negativt.
2) Mobiltelefonen påvirker sociale interaktioner mellem mennesker positivt.
Produktkrav:
Eleverne planlægger (designer) og gennemfører deres egen psykologiske feltundersøgelse i grupper, hvor de benytter sig af enten observation, interview, eksperiment eller spørgeskema som metode.
De præsenterer efterfølgende deres feltundersøgelse for klassen via en powerpoint-præsentation.
Pensum om metode:
Materiale fra i-Bogen: 'Psykologiens Veje' (Læreplan 2017).
Psykologiske feltundersøgelser p5642
Observation p5651
Interview p5649
Spørgeskemaundersøgelse p5648
Kritisk vurdering af undersøgelser p5765
+ ppt. om metode
Fra i-Bogen: ‘Undersøgelser i psykologi’
2.10: Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler?
2.11 Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler i virkeligheden?
EKSPERIMENT: Samtaleøvelser m. metodeovervejelser
Skrive-øvelser
I alt = ca. 10 s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
2. Unge & trivsel
Faglie mål og indhold:
I dette forløb kigger vi på de udfordringer, der er forbundet med at være ung i det senmoderne samfund. Særligt ser vi på forskellige årsager til identitetsforvirring, stress og mistrivsel blandt unge, samt på mulighederne for at komme ud på den anden side igen.
Dette sker blandt andet via teorier om stress, identitetsdannelse, senmodernitet, hukommelse, kognitiv psykologi, perception, socialpsykologiske mekanismer og eksistentiel psykologi.
Der sættes fokus på de kognitionspsykologiske mekanismer (mind-set), som er i spil, når vi oplever os selv og verden, og her interesserer vi os særligt for, hvad der kognitions- og perceptionspsykologisk set sker, når vi tænker begrænsende og negativt om os selv og omverden.
Materiale:
Personlighedspsykologi (dele af kap.18 + 19):
p4831 Personlighedspsykologi
p5664 Big Five
p4852 Den forsigtige og den risikovillige type
p4851 Menneskets dobbelthed
p4850 Vestens hurtige puls
p4849 Afslutning
p5392 Ungdom og senmodernitet
p5425 En flodbølge af muligheder
p5424 Tvangen til at vælge
p5422 Hvad er identitet?
p5419 Sociale arenaer, roller og identitet.
+ forskellige personlighedstest på nettet med afsæt i trækteorierne/Big Five.
Diverse statistisk materiale fra ungdomsforsker Søren Østergaard
Kap.23: Stress & coping
p5559 stress & coping
p5574 Akut og kronisk stress
p5573 Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer
- Ydre faktorer: stress på arbejdet
- Indre faktorer
- Oplevelse af sammenhæng (OAS)
2 SMÅ FILM OM STRESS
MINUS: Ydre faktorer: livsforandringer og daglige gener
Kognitiv psykologi:
p4796 Behaviorisme
p4793 Kognitiv psykologi
Kognitiv psykologi, p5192
p5239 Studiet af menneskets informationsprocesser
p5237 Perception
Top down- og bottom up-processer
MINUS:
Objektsperception
Social perception
Stereotyper
Læring:
p5135, Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori
p5809 Den social-kognitive læringsteori
p5717 Undersøgelse: Indlært hjælpeløshed
Socialpsykologi:
p5500 Socialpsykologi
p5535 Gruppepres og social kontrol
c12430 Solomon Asch
Social sammenligning p5801
Selvevaluering
Selvopfattelse
Selvværd
Minus: Selvforbedring
Hukommelse:
c11556 Korttidshukommelsen
c11555 Langtidshukommelsen (minus eksplicit m.m.)
Your brain is wired for negative thoughts. Here’s how to change it.
https://www.youtube.com/watch?v=3ThUrVXz9j0
Eksistentiel psykologi:
Kap. 17:
p5353 Eksistentiel og humanistisk psykologi
p5390 Hvad er eksistentialisme?
- Udfordringen fra det absurde
- Frihed, valg og ansvar
- Situationsbetinget frihed
- Det fremmedgjorte menneske
MINUS: Tiden
p5389 Viktor E. Frankl
Film:
Juul, Lars & Ole Juncker: Jeg vil være Ole Henriksen. Koncern TV- og Film-produktion, Tv2, 18.11.2014. Mit CFU (41 min). Program 1
Min indre kode (DR dokumentar, 2014)
Podcast:
'Supertanker', d.18.11.24 Uddrag af ‘Kan man komme sig over granatchok?’
BILAGSMATERIALE:
Taber i en vinderkultur, Socialpædagogen, 20.01.2012
‘De perfekte piger - Vi må aldrig ramme bunden’
”Unges liv er styret af Facebook”, Politiken, 20/4 2013
”Facebook gør dig #ulykkelig og #ensom”, www.nyheder.ku.dk, 23/12 2016
Deadline d. 3/1-2023. Interview med Svend Brinkmann (26 min.)
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000130035&cfuid=5
I alt : 105 s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
64 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
3. Dyssocial personlighedsstruktur (psykopati)
Indhold og faglige mål:
I dette forløb undersøger vi psykopati ud fra forskellige perspektiver.
Vi skal undersøge diagnosen ud fra et klinisk, udviklingspsykologisk, personlighedspsykologisk, socialpsykologisk og neurobiologisk perspektiv.
Vi ser på, hvilke psykologiske mekanismer, der kan være medvirkende til, at det voksne menneske handler ondt og måske ligefrem udvikler en dyssocial personlighedsstruktur (bedre kendt som psykopati).
I skal kunne redegøre for de teorier, begreber og undersøgelser, som vi har arbejdet med i dette forløb. I den forbindelse skal I kunne formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger, der retter sig mod temaet ”Dyssocial personlighedsstruktur”. I skal kunne inddrage og vurdere flere forskellige faglige forklaringer i jeres analyse af en psykologisk problemstilling samt forholde jer kritisk til jeres egen metode samt de undersøgelser, som vi har arbejdet med i forløbet. Og så skal I kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under andre forløb. Gennemgående skal I kunne argumentere med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Materialer fra Psykologiens Veje iBog:
Klinisk psykologi (kap.30)
p5592
Socialpsykologi om ondskab
p5617 Ondskab
p5634 Aggressionens natur
p5633 Opvækstens betydning
p5632 Fravær af empati
p5631 Fravær af selvkontrol
p5630 Lydighedens dilemma
p5628 Moralsk frakobling
p5627 Det onde som frihed (de 4 typer af ondskab)
p5626 Afslutning
Andet materiale:
Artikel om kritik af Milgram:
"Med et tryk på en knap" Af Kristian Hvidtfelt Nielsen, Weekendavisen, 5. april 2019.
Dr.Hares checkliste for psykopati (PCL-R)
Bilagsmateriale:
'Kan en psykopat selv gøre for det?', af Marie Barse, videnskab.dk, 30.jan., 2014
p5610
For at forstå Anders Behring Breiviks had til samfundet er det nødvendigt at søge tilbage til hans tidligste leveår (Debatindlæg, Information, 3. december 2012)
Forskere afslører personlighedens mørke kerne
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-afsloerer-personlighedens-moerke-kerne
Cases:
‘30-årige Sheila er psykopat: De følelser, jeg kender bedst, er irritation og vrede’ af Maja Funch, Kristeligt Dagblad, 30.11.18
Hjernekassen:
Var Anders Breivik sindssyg? Uddrag
Film/TV:
Ondskab (forskning på kanten 1) / DR2 - 2011 (29 min) (CFU)
Lone Frank og Henrik Høgh-Olesen om ondskab i et psykologisk perspektiv
Podcast:
24 spørgsmål til professoren (07.12.20)
Hvad sker der, psykopat? (46 min)
https://www.weekendavisen.dk/24spoergsmaal/hvad-sker-der-psykopat
Arbejdsformer:
Mundtlige teori oplæg eleverne imellem
Fagbegrebsrepetition via spil m.m.
Arbejde med problemformuleringer og problemstillinger indenfor emnet
Mini-synopsis i grupper
Prøveeksamen peer to peer
I alt 72 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
4. Afhængigheder
Indhold og faglige mål:
I dette forløb skal vi arbejde med forskellige psykologiske perspektiver til at belyse og blive klogere på årsagerne til afhængighed og misbrug.
Vi vil gå i dybden med afhængighedstemaet ud fra et psykoanalytisk, behavioristisk, socialpsykologisk og neuropsykologisk perspektiv og så skal vi diskutere, hvorfor afhængigheder opstår, hvordan man bedst behandler en afhængighed og hvilken betydning det kan få for nærtstående pårørende at være i en relation til en afhængig person. Især det sidste perspektiv kobles direkte på fagpakkeforløbet, hvor vi samarbejder med foreningen TUBA.
I skal kunne redegøre for de teorier, begreber og undersøgelser, som vi har arbejdet med i dette forløb. I den forbindelse skal I kunne formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger, der retter sig mod tematikken ”Afhængighed og misbrug”. I skal kunne inddrage og vurdere flere forskellige faglige forklaringer i jeres analyse af en psykologisk problemstilling samt forholde jer kritisk til jeres egen metode samt de undersøgelser, som vi har arbejdet med i forløbet. Og så skal I kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under andre forløb. Gennemgående skal I kunne argumentere med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Materialer:
Begrebsafklaring ICD-10
Psykoanalyse:
Personlighedsmodellen, p4886
- Det’et, c10727
- Jeg’et, c10726
- Over-jeg’et, c10725
- Psykiske konflikter, c10723
Behaviorisme:
Pavlov og den klassiske betingning, p5163 REP.
Den operante betingning, c11344 REP.
Forstærkning af adfærden, c11341
Straf er uhensigtsmæssig c11339
Socialpsykologi:
Socialpsykologi (intro til kap.21) p5500 REP.
Hvad er en gruppe?
Ind og udgrupper c12437 REP.
Gruppepres og social kontrol p5535 REP.
intro
Solomon Asch c12430 REP.
Intergruppekonflikter
Kapital og habitus p5423
Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori p5135 REP.
Begyndende kritik p5158 REP.
Social indlæringsteori p5157
Neuropsykologi:
Hjernens belønningssystem, p5322
Nerveceller, synapser og neurotransmittere p5329
Andre materialer:
”Belønningssystemet - trang og vellyst” Fra bogen “Fra celle til selfie”, side 312-315
Film:
”Addiction or connection”, TED-talk youtube (15 min)
”Aber på kokain”, youtube (7 min)
Why the teenage brain has an evolutionary advantage (4 min)
https://www.youtube.com/watch?v=P629TojpvDU
Podcast:
Brinkmanns briks: Sidste omgang (d.05.01.22, 57 min)
Cases:
”Misbrug – Philip” (CFU - 40 min)
‘Min mand håber stadig, at jeg en dag vil drikke igen: »Du var jo så sjov«, siger han’ af Charlotte Heje Haase, 14. JANUAR 2023, Politiken
Bilagsmateriale:
'Den rødvinsplettede barndom, har skabt snubletråde i mit voksenliv', d.16.12.2021, Gymnasieskolen
'Alkoholisme skyldes måske en hjernefejl' af Siw Ellen Jakobsen, videnskab.dk, 13 januar 2017
Prisvindende forskning: Vi lærer gennem belønning p5766
TUBA:
Kortfilmen ‘Mit barn’(2021)
Besøg hos organisationen TUBA og læsning af deres hjemmeside tuba.dk
“Familieinteraktioner i familier med alkoholproblemer”
Fra bogen ”Mennesker med alkoholproblemer” 2015, side 196-200
Typiske symptomer (pårørendeperspektivet fra TUBAS hjemmeside)
Samlet = 72 s (REP. ikke talt med)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
46,00 moduler
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
Afsluttende repetition og eksamenstræning:
- Repetition af fagbegreber under de fire eksamensforløb
- Repetition af videnskabsteoretiske og metodiske begreber
- Repetition af analyse- og diskussionspraksis i psykologifaget
- Gennemgang af en reel eksamen og efterfølgende diskussion af præstation
Materiale:
Videomateriale fra "Ved det grønne bord"
I alt: 5 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455450740",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455450740",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455450740"
}