Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Anders Dahl
|
Hold
|
2024 me/2r (2r me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til filmiske virkemidler
2r me mediefag c – 2024-25
Introduktionsforløb – filmiske virkemidler
Faglige mål:
- introduktion til faget.
- overblik over film- og tv-sprogets terminologi.
- overblik over grundlæggende dramaturgiske principper og fortælleforhold.
- overblik over centrale filmgenrer.
Faglig metode:
- gennemgang af film- og tv-sprog med udgangspunkt i grundbog. De enkelte filmsproglige grundbegreber illustreres med eksempler (se "materiale")
Materiale:
Tekster:
”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020:
- Kapitel: ”Filmiske virkemidler”. Ca. 25 normalsider
https://levendebilleder.systime.dk/?id=136
Medieprodukter:
”Underverdenen”, (spillefilm), Fenar Ahmad 2017.
+ ”Bag om kameraet” – ”Underverdenen”, Fenar Ahmad 2017.
Citater:
”Underverdenen”, Fenar Ahmad 2017
”American Beauty”, Sam Mendes 1999
”Touch of Evil”, Orsin Welles 1958
“Breaking Bad”, sæson 2, episode 11 (dreng skyder pusher), 2012
”Magnolia”, Paul Thomas Anderson 1999
”Babel”, Alejandro G. Iñárritu 2006
“A History of Violence”, David Cronenberg 2005
“Seven”, David Fincher 1995
” No Country for Old Men”, Coen brdr. 2007
“Casino”, Martin Scorsese 1995
“FEMO” – videoessay på www.16:9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Videoproduktion I - Human Postcard
Human Postcard - videoproduktion
2r me c 2024-25
1. videoproduktion – Human Postcards (dokumentar)
Faglige mål:
-opnå rutine i betjening af optage- og redigeringsudstyr.
-overblik over faserne i arbejdet med en medieproduktion.
-anvendelse af film- og tv-sprogets terminologi i arbejdet med produktionen.
-anvende dramaturgiske grundprincipper.
-forholde sig analytisk til produktionsproces og færdig produktion.
Faglig metode:
Kort teoretisk oplæg med udgangspunkt i grundbog (om dokumentarproduktion + om Human Postcard som format). Gennemgang af elevproduktioner fra tidligere år, herunder klassediskussion – hvad er godt og hvad er skidt? I grupper arbejder eleverne med idéudvikling, synopsis og storyboard, optagelse og redigering.
Materiale:
Tekster:
”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020:
- Kapitel: ”Praktisk produktion – fra idé til distribution” (udvalgte underafsnit). Ca. 15 normalsider
https://levendebilleder.systime.dk/?id=130
Medieprodukter:
Vi ser en række Human Postcards fra https://www.humanpostcards.com/ instrueret af Nora Jaccaud.
Vi ser TEDxAvignon: ”Everyone is a Story” - TED Talk med Nora Jaccaud
https://www.youtube.com/watch?v=I8tg0Myjimg
Produktkrav/evaluering:
1 stk. videoproduktion pr. gruppe.
Efterkritik på holdet. Kritik af produktionerne med indlæg fra de enkelte grupper, resten af holdet og læreren.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Lars von Trier
Fiktionsforløb: Lars von Trier
Faglige mål:
-introduktion til Lars von Trier som filmskaber.
-overblik over tematiske og stilistiske træk ved Lars von Triers univers.
-træning af filmiske grundbegreber.
-træning af filmanalyse.
Faglig metode:
Analyse af udvalgte værker (se materiale). Der arbejdes med forskellige former for filmanalyse: shot-to-shot-analyse, næranalyse og tematisk analyse. Redegørelse, diskussion, perspektivering. Læsning af sekundær litteratur: artikler, analyser (se materiale).
Materiale:
Medieprodukter:
Salon K - om Lars von Triers film, DRKultur 4. Marts 2014
“Europa”, Lars von Trier 1991.
"Dancer in the Dark”, Lars von Trier 2000.
Tekster:
”Drillepinden”, Peter Schepelern i EKKO #28, august 2005
Henrik Poulsen: ”Lars von Triers univers”, Gyldendal 2007, s. 78-90
Henrik Poulsen: ”Lars von Triers univers”, Gyldendal 2007, s.136-143
Omfang ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Videoproduktion III - Eksamensproduktion
2r me c 2024-2025
Eksamensproduktion.
Faglige mål:
-opnå rutine i betjening af optage- og redigeringsudstyr.
-overblik over faserne i arbejdet med en medieproduktion.
-anvendelse af film- og tv-sprogets terminologi i arbejdet med produktionen.
-anvende dramaturgiske grundprincipper.
-forholde sig analytisk til produktionsproces og færdig produktion.
Faglig metode:
I grupper arbejder eleverne med idéudvikling, synopsis og storyboard, optagelse og redigering.
Materiale:
Medieprodukter:
Elevproduktioner fra tidligere år: ”Et rødt æble” og ”Genbrugstøj”
Tekster:
”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020:
Udvalgte afsnit fra kapitel 2 ”Praktisk produktion – fra idé til distribution”: ”Idéudvikling - hvordan?”, ”Kampagnefilm, innovationsfilm og medieproduktion i flere dele”, ” Valg af medieproduktion – eksempler til inspiration”.
Udstyr:
Kamera: Canon 750D og 850D (dslr-cam's).
Lydoptager: Zoom H5 (separat digital lydoptager).
Redigering: Mulighed for at låne bærbar computer med Premiere Elements eller DaVinci Resolve redigeringsprogram. Nogle af grupperne foretrækker at redigere på egen computer - iMovie o.a.
Produktkrav/evaluering:
1 stk. videoproduktion pr. gruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 PP5 Videoproduktion II
Videoproduktion 2
Projektpraktik – tværfagligt forløb mediefag/design/musik
PP-forløb i samarbejde med Turning Tables.
Tværfagligt projekt/praktik-forløb med fagene mediefag c, design b.
På tværs af de to fag laver eleverne i grupper værker, der inddrager de to fags praktiske dimension.
Værkerne indgår i en dialog Turning Tables - Kulturlab Kapellet. Forløbet afsluttes med at eleverne udstiller deres værker Turning Tables udstillingslokaler på Assistens Kirkegård.
Faglige mål:
-opnå rutine i betjening af optage- og redigeringsudstyr.
-overblik over faserne i arbejdet med en medieproduktion.
-anvendelse af film- og tv-sprogets teminologi i arbejdet med produktionen.
-forholde sig analytisk til produktionsproces og færdig produktion.
Faglig metode:
Kort oplæg om det tværfaglige forløb og samarbejdet med Turning Tables. I grupper arbejder eleverne med idéudvikling, synopsis og storyboard, optagelse og redigering.
Materiale:
Besøg og rundvisning hos Turning Tables i deres bygning på Assistens Kirkegård.
Oplæg af Ditte Bloch Noer og Sofie Dalsgaard fra Turning Tables Danmark
Produktkrav/evaluering:
1 stk. værk/videoproduktion pr. gruppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Dokumentar
2r me c 2024-25
Dokumentarisme
Faglige mål:
-karakteristik af dokumentarisme på tv og på film.
-træning af tv- og film-sprogets terminologi gennem analyse af karakteristiske dokumentarformer.
-perspektivering af udvalgte tv-dokumentarer og dokumentarfilm.
-bevidsthed om dokumentarfilmens historiske udvikling.
-kendskab til den autoritative dokumentargenre, den observerende dokumentargenre og den poetiske dokumentargenre.
Faglig metode:
Analyse af udvalgte tv-dokumentarer og dokumentarfilm (se ”materiale”). Der arbejdes med form- og indholdsanalyse. Redegørelse, diskussion og perspektivering. Læsning af sekundær litteratur (se ”materiale”).
Materiale:
Medieprodukter:
”Kulturmagasinet Gejst: Dokumentarfilm og virkeligheden”, DR1, marts 2019
”Angrebet – Omars vej til Krudttønden”, Niels Giversen 2020
”Min bror, mit hjem”, Kathrine Ravn Kruse 2021
”Før stormen”, Juan Palacios 2024
Tekster:
”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020, ca. 10 normalsider: https://levendebilleder.systime.dk/?id=217
- Afsnit: ”Dokumentargenrer”
- Afsnit: ” Den autoritative dokumentar”
- Afsnit: ” Den observerende dokumentar”
- Afsnit: ”Den poetiske dokumentar”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Forberedelse til eksamen
2r mediefag c 2024-25
Repetition og eksamenstræning
• Opsamling og gennemgang af centrale begreber i de enkelte forløb
• Eksamenstræning:
• Forberedelse til gruppeeksamen + gruppeoplæg
• Forberedelse til den mundtlige individuelle eksamen
• Gennemgang af spørgsmål fra holdet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455493597",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455493597",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455493597"
}