Holdet 2024 fi/2p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Lars Lisgart Andersen
Hold 2024 fi/2p (2p fi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Livsfilosofi
Titel 2 Erkendelsesfilofi
Titel 3 Ondskabens filosofi
Titel 4 Politisk filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Livsfilosofi

Forløbets formål har været at introducere til væsentlige filosofiske positioner i relation til spørgsmålet omkring lykke og det gode liv. Da det var holdets første forløb har vi endvidere haft fokus på at forstå nogle af de centrale idehistoriske udviklinger i synet på spørgsmålet fra hellenismen til moderne tid til eksistentialismen post-anden verdenskrig.

Vi har arbejdet med Epikur, Marcus Aurelius (som repræsentant for stoicismen), Søren Kierkegaard, Friedrich Nietzsche og Simone de Beauvoir (både som repræsentant for en ateistisk eksistentialisme, og som en slags feministisk kritiker af hele den foregående filosofihistorie).

Forløbet har taget udgangspunkt i arbejde med primærtekster og suppleret med forskellige diskussioner og cases, som har skullet illustrere, hvordan de filosofiske positioner kan have relevans for mennesker i dag.

Materiale:
Primærtekstuddrag:
Epikur: Brevet til Menoikeus
Marcus Aurelius: Uddrag af Meditationer
Søren Kierkegaard: Diapsalmata og uddrag af etikers brev til æstetikeren.
Nietzsche: De tre forvandlinger fra Den Muntre Videnskab.
Nietzsche: Den gale mand fra Således talte Zarathustra
Simon de Beauvoir: Uddrag af Det Andet Køn.


Dokumentar:
Alain de Botton-dokumentar-serien: "A Guide to Happiness" om stoicisme, Epikur og Nietzsche
Korte videoer fra School of Life på Youtube om Epikur, Nietzsche, Kierkegaard og stoikere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Erkendelsesfilofi

Forløbets formål har været at introducere til overordnede filosofiske positioner, begreber og argumenter i spørgsmålet om menneskets erkendelse.

Vi havde fokus på Platon (idelære), Descartes (drømmeargument, dæmonargument, metodisk skepsis, rationalisme, cogito-argument), David Hume (induktionsproblem, indtryk og forestillinger, skepsis) og Friedrich Nietzsche (perspektivisme, sprog, begreber m.m.). Desuden har vi læst en tekst af Carl Sagan, for at se, hvorledes Humes tankegang kan spores i moderne naturvidenskabelig metode.

Vi har taget udgangspunkt i spørgsmålet om hvordan mennesker kan opnå viden. Vi har også arbejdet med Nietzsches opgør med filosofiens vidensidealer (perspektivisme).

Vi sluttede forløbet med at arbejde overordnet med Judith Butlers teori om sprogets rolle i verden.


Materiale:

MikkelG.  Sparsø: "Teknologi og filosofi 1", Systime 2010,s.9-13 (om Platon)
Platon "Theaitetos" (korte uddrag)
Platon: Hulelignelsen.
René Descartes "Meditationer over den første filosofi", (uddrag).
David Hume "En undersøgelse af den menneskelige erkendelse" (uddrag).
Karin-Ann Madsen og Rita Werner "Cogito", Gyldendal 1993, s.13-17.
Anders Skonvig "Viden og vished", Systime 2003, s.25-27 (Carl Sagan)
Friedrich Niettzsche "Om sandhed og løgn i udenommoralsk betydning", i Niels Henningsen "Den unge Nietzsches lidelser", Hovedland 1995 (uddrag).

Film
The Matrix
Uddrag fra Deadline: Interview med Judith Butler

Faglige mål:
– genkende og redegøre for filosofiske problemstillinger
– demonstrere viden om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
– demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
– redegøre for vigtige traditionelle løsningsforslag til givne filosofiske problemer
– udvise evne til at håndtere begrebslige definitioner og distinktioner
– udvise elementært kendskab til argumentationsteori
– indgå i en fagligt funderet diskussion om en behandlet filosofisk problemstilling af klassisk eller hverdagsagtig karakter
– skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder.


Kernestof
– væsentlige problemstillinger inden for teoretisk filosofi
– elementær argumentationsteori
– en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over de væsentligste perioder: antikken, renæssancen, oplysningstiden og moderne tid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ondskabens filosofi

Forløbet var et tværfagligt forløb med samfundsfag. I samfundsfag var fokus på kriminalitet og straf, mens vi filosofisk angreb spørgsmålet om ondskab for at skabe et fagligt begrebsapparat til at supplere de samfundsfaglige teorier og indsigter.

I forløbet arbejdede vi først med nogle grundlæggende træk ved de etiske teorier utilitarisme og pligtetik med udgangspunkt i forskellige varianter af trolleyproblemet med henblik på at skabe en slags begrebsliggørelse af forestillinger om det etisk gode som kunne tjene som en slags baggrund for arbejdet med forløbets egentlige fokus: Ondskaben.

Dernæst genbesøgte vi Platon for at se, hvordan de velkendte elementer fra erkendelsesforløbet kunne bruges til at udvinde en teori om ondskab som et udtryk for manglende korrekt anvendelse af sjælen.

Dernæst arbejde vi med Hannah Ahrendts ideer om ondskabens banalitet, herunder hendes arbejde med Sokrates som figur og inspiration for tækning med henblik på at undgå banal ondskab.

Forløbet forsatte med en række andre perspektiver på ondskab: Et psykologisk hos Freud, hvor forholdet mellem kultur og natur var i fokus, et sociologisk hos Zygmund Bauman og endelig Lars Svendsens ondskabstypologi: naturlig vs moralsk ondskab, og fire underordnede ondskabstyper: Dum, idealistisk, instrumentel og dæmonisk.

Målet med forløbet var at sætte eleverne i stand til at analysere konkrete eksempler på handlinger og strukturer, som måske kan kaldes onde og bruge de forskellige filosoffer til at argumentere for og imod dette.

Undervejs arbejdede vi derfor med cases løbende, der kunne bruges til at eksemplificere og/eller problematisere de forskellige filosofiske positioner:

Cliff Andreasen i Sandhedens time: https://www.youtube.com/watch?v=SUlUXT8wgZo&ab_channel=sesderude
Uddrag af tale. Himmler om den svære beslutning.

Han har sat 60.000 mennesker i fængsel på tre år – og folket jubler: https://www.information.dk/udland/2023/03/sat-60000-mennesker-faengsel-paa-tre-aar-folket-jubler

Følgerne af en vanvittig teori: https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2014/01/foelgerne-vanvittig-teori#:~:text=Man%20tror%20knap%20sine%20egne,beg%C3%A5et%20et%20eneste%20af%20dem.

Hun har skrevet med de værste seriemordere: 'Det kræver is i maven'
https://www.bt.dk/krimi/hun-har-skrevet-med-de-vaerste-seriemordere-det-kraever-is-i-maven#:~:text=I%20alt%20har%20Florence%20McLean,endnu)%20en%20bog%20om%20seriemordere.

Film:
Werner Herzog: Into the Abyss
Halvdelen af holdet så endvidere: The Act of Killing.
Den anden halvdel så: Zone of Interest.

Primærtekster: Alle uddrag fra Hansen, Uffe og Gertsen, Malin: Tanker om Ondskab. Systime.
Platon: Uddrag af Menon og Protagoras.
Arendt: Uddrag af Eichman i Jerusalem.
Freud: Uddrag af Hvorfor Krig? og Kulturens Byrde
Svendsen: Ondskabens filosofi

Vi læste også de relevante introduktioner samt introduktionen til Bauman.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Politisk filosofi

Vi sluttede filosofikurset med et kort forløb, der centrede sig omkring spørgsmål om menneskesyn og politik. Overordnet set var fokus på, hvilke argumenter der findes for at mennesker organiserer sig i samfund, samt hvordan et retfærdigt forhold mellem individ og stat kan hævdes at skulle se ud fra forskellige filosofiske positioner.  

Vi læste Hobbes og Locke med henblik på at forstå deres respektive argumenter om naturtilstand og indgåelse af samfundskontrakt. Endvidere arbejde vi begrebsligt med hoved-argumenterne hos John Rawls med fokus på begreberne om den oprindelige position, uvidenhedens slør, differensprincippet og lighedsprincippet. Sluttelig arbejdede vi med Emma Goldmans anti-statslige anarkisme.

Primærtekst:
Thomas Hobbes: Uddrag af Leviathan
John Locke: Uddrag af Anden afhandling om styreformen.
Emma Goldman: Uddrag af Individet, samfundet og staten.

Vi arbejdede med følgende cases:
Bukeles superfængsler i El Salvador. (Horisont, DR)
Dokumentar: Christian Dietrichsen:  Manden der ville melde sig ud af samfundet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer