Holdet 2024 de/2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Troels Emig
Hold 2024 de/2g (2g de)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Introforløb til faget - Polar Bauhaus
Titel 2 Forløb#2  Bauhaus Kiosk
Titel 3 Forløb#3 - Nyt logo til Spillestedet Alice
Titel 4 Forløb#4 - Den typografiske fortolkning &  Program
Titel 5 Forløb#5. Siddemøbel til Aarhus Rådhus
Titel 6 Forløb#6 Haute Couture - Den danske folkedragt
Titel 7 Forløb#7 - Forberedelse til eksamen
Titel 8 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Introforløb til faget - Polar Bauhaus

Forløb#1 - Introforløb til faget - Polar Bauhaus
Bauhaus grundskole

Formål:
Introduktion til faget.
Hvad er design og arkitektur og i grove træk, hvordan arbejder vi med faget? Her med vægt på fagets praktiske del.

Eleverne skal tilegne sig en viden om Bauhausskolen, samt præsenteres for designeksempler fra Bauhausskolen.

Gennem praktiske øvelser skal eleverne opnå en grundlæggende erfaring indenfor komposition. Denne erfaring kan anvendes indenfor fagets tre genstandstandsfelter. Dette skal få eleverne til at se et sammenhæng mellem forskellige dele af genstandsfelterne.  

Eleverne skal opnå en viden om Johannes Ittens farvecirkel.
Eleverne skal introduceres til hvordan vandfarve anvendes.
Eleverne introduceres via øvelse til hvordan vi i designfaget arbejder med problemløsning og proces.

Indhold:
Beskrivelse af forløbets øvelser:
Som indledning gennemgåes følgende:
Johannes Ittens farvecirkel.
Grundlæggende introduktion til designprocessen.

Øvelse:
Gennemgang af forskellige designeksempler + øvelser fra Bauhausskolen. Eleverne skal designe et t-shirt print til Polar Skate co. Deres design skal tage udgangspunkt i grundformerne, trekant, firkant og cirkel og de skal anvende farver i deres design. De skal desuden forholde sig til et udleveret billedoplæg samt selv definere hvad sommer i København betyder for dem og hvordan det bedst gengives indenfor opgavens rammer.

Denne øvelse fungerer som in indledende øvelse til det kommende forløb. (Forløb#2_Bauhaus Kiosk)

Kernestof og supplerende stof:
Skitserende og eksperimenterende undersøgelser.
Designhistorie med fokus på Bauhaus.
Komposition
Farveteori

Genstandsfelt:
Øvelsen danner grundlag for fagets tre genstandstandsfelter.

Metode:
Arbejdsformer:
I dette forløb arbejder eleverne selvstændigt med de forskellige øvelser.

Vi diskuterer desuden forskellige designeksempler samt teoretiske- og praktiske problemstillinger fælles i klassen.  

Lærerrolle:
Formidler.
vejleder.

Materiale:
Anvendte billedeksempler fra følgende udgivelse:
Bauhaus 1919-1933: Workshops for modernity. The Museum of Modern Art. 2009. ISBN 978-0-87070-758-2

Evaluering:
Ved hver øvelses afslutning, præsenterer eleverne deres resultat af øvelsen over for klassen og modtager evaluering fra klassekammerater og lærer. Der foregår formative evalueringer af den enkelte elev og hele holdet undervejs i øvelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Bauhaus Kiosk

Forløb#2 - Bauhaus Kiosk
Et forløb om arkitektur, byrum, kommunikation og Bauhaus.

Formål:
Eleverne skal tilegne sig en viden om om arkitektur, byrum, kommunikation og Bauhaus-skolen.

Gennem praktiske øvelser skal eleverne opnå en grundlæggende erfaring indenfor komposition. Denne erfaring kan anvendes indenfor fagets tre genstandstandsfelter. Dette skal få eleverne til at se sammenhæng mellem forskellige dele af genstandsfelterne.  

Eleverne skal introduceres til hvordan de gennemfører en designproces.
Dette indebærer følgende:
- Generere designidéer
- Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces.

Eleverne skal analysere og diskutere designeksempler fra Bauhausskolen som proces og resultat.


Eleverne skal i dette forløb komme med et bud på en bygning, der kan opføres på Sct. Hans Torv på Nørrebro i København. I udformningen af bygningen skal eleverne forholde sig til Bauhaus-skolens designprincipper og dermed designe med udgangspunkt i de tre grundformer; trekant, firkant og cirkel. Eleverne bestemmer selv hvilken funktion den nye bygning skal have. Bygningen skal som udgangspunkt tegnes, men eleverne kan også vælge at lave en eller flere mindre modeller over deres bygning, dette er dog ikke et krav.

Kernestof og supplerende stof:
Skitserende og eksperimenterende undersøgelser
Designhistorie med fokus på Bauhaus
Komposition
Farveteori
Designproces
Form, funktion, kommunikation.  

Genstandsfelt:
Forløbet tager udgangspunkt i forskellige grundlæggende forløb fra Bauhausskolen og derfor arbejder vi i dette forløb på tværs af fagets tre genstandstandsfelter.


Metode:
Arbejdsformer:
I dette forløb arbejder eleverne selvstændigt med øvelsen.
Eleverne løser analyseopgaven i grupper. Vi diskuterer desuden forskellige designeksempler samt teoretiske- og praktiske problemstillinger fælles i klassen.  


Lærerrolle:
Formidler.
vejleder.


Materiale:
Anvendt litteratur:
Designhistorie; Ida Engholm: Design gennem 200 år, kap: 6

Byrumsdesign;Line Højgaard Porse & Sune Porse Carlsen, s. 49 - Byrumsanalyse

Anvendte billedeksempler fra følgende udgivelser:
Bauhaus 1919-1933: Workshops for modernity. The Museum of Modern Art. 2009. ISBN 978-0-87070-758-2

Udleveret analysemodel + billedeksempler på design fra Bauhausskolen.

Grundlæggende analysemodel incl. en introduktion til begreber der kan anvendes til at beskrive form og indhold.

www.irisvanherpen.com/
Iris van Herpen ∞ Hypnosis
https://www.youtube.com/watch?v=72yAm_csi20&t=301s

Memphis-Milano
https://www.memphis-milano.com/

Bauhaus-skolen
www.bauhaus-dessau.de/en/index.html
Film: BBC - The Genius of Design 2 of 5 www.youtube.com/watch?v=Qz8HW-ZwUWg

Lokalhistorie
www.grandts.dk/Kiosker/kiosker.htm
https://da.wikipedia.org/wiki/Telefonkiosk

Evaluering:
Ved øvelses afslutning, præsenterer  eleverne deres resultat af øvelsen for hinanden i mindre grupper og modtager evaluering og feed back fra de andre elever i gruppen.

Der foregår formative evalueringer af den enkelte elev og hele holdet undervejs i øvelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 - Nyt logo til Spillestedet Alice

Forløb#3 - Nyt logo til Spillestedet Alice

Formål:
Eleverne skal blive i stand til at benytte forskellige former for visualisering, samt blande og anvende farver i deres design. Eleverne skal under dette forløb blive i stand til at udføre og afkode en simpel designproces, opnå viden om hvad et logo er samt afkode og anvende den visuelle kommunikation forbundet med et logo. Eleverne trænes i at arbejde med identitet forbundet med et firma, produkt, osv.


Indhold:
Designhistorie: Streamline og Art Deco. - Fælles gennemgang af eksempler fra perioden.
Gemmengang af logodesign og begreber til definition af et logo, bomærke, navnetræk, osv.

Eleverne skal på baggrund af deres viden om logodesign og hvordan Raymond Loewy arbejde med redesign, tegne et nyt logo til Spillestedet Alice. Det nye logo skal være let aflæseligt og tydeligt afspejle foreningens værdigrundlag og identitet.

Der lægges i opgaven vægt på designprocessen forud for det endelige logodesign. Herunder skal eleverne lave en grundig analyse af foreningens nuværende logo. Dette skal de gøre for at blive i stand til at skrive en problemformulering som ramme om deres nye design.

I denne opgave trænes eleverne i at blande farver og argumentere for deres valg af farver, bla. ved at inddrage Johannes Ittens farvecirkel.

Opgaven løses med blyant og vandfarve på papir.

Eleverne kan vælge at arbejde digitalt i dele af deres proces.

Vi analyserer forskellige logoer samlet:

Kernestof og supplerende stof:
Skitseringteknik
Farveteori - valg af farver i forhold til produkt og målgruppe.
Designproces
Problemløsende arbejdsproces
Skriftlig- og verbal præsentation og argumentation.
Research og undersøgelse af forskellige logoer.
Identitet; -i forhold til produkt og målgruppe.

Genstandsfelt:
Kommunikationsdesign


Metode:
Arbejdsformer:
I dette forløb arbejder eleverne selvstændigt med øvelsen.

Vi diskuterer desuden forskellige designeksempler samt teoretiske- og praktiske problemstillinger fælles i klassen.  

Lærerrolle:
Formidler.
vejleder.


Materiale:
Designhistorie; Ida Engholm: Design gennem 200 år, kap: 7- s. 64 - 71
(Om Streamline og ART deco)

Bjørn, Kim & Birkvig, Henrik, Grundbog i Grafisk Design, kap. 3 om typografi og kap. 8 om farver.

Johannes Ittens farvecirkel (1961)

Udleveret PDF om hvad et logo er, incl eksempler. Herunder gennemgang af bomærke,
navnetræk, specialdesignet navnetræk og dynamisk navnetræk.

Udleveret PDF med eksempler på Streamline design.

Cars of the future from 1948
https://www.youtube.com/watch?v=RUWMH75THow

Job Wouters` HOME Mural
www.youtube.com/watch?v=MhB233iMMIA

Links relateret til den korkrete opgave:
www.alicecph.com
www.noerrebrolokaludvalg.kk.dk

e-types, om formidling af kommunikationsdesign.
www.e-types.com

Evaluering:
Ved øvelsens afslutning præsenterer eleverne deres færdige design over for hele klassen. Vi foretager desuden en fælles evaluering af nogle udvalgte projekter.

Der foregår formative evalueringer af den enkelte elev og hele holdet undervejs i øvelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 - Den typografiske fortolkning & Program

Forløb#4 - Den typografiske fortolkning &  Programundervisning (Gimp & Photoshop)

Formål:
Eleverne skal blive i stand til at anvende programmerne Gimp eller
Photoshop til at arbejde med farve og skrift til web og print.
Eleverne skal tilegne sig en viden om typografi og skrift, samt blive i stand til at begrunde valg af skrift i forhold til produkt og målgruppe.  

Indhold:
Programundervisning, - Gimp eller photoshop
Eleverne undervises som udgangspunkt i programmet Gimp.
Programmet er gratis og kan frit downloades og anvendes.

Det er valgfrit om eleverne ønsker at arbejde i Gimp eller Photoshop. Ved forløbets start, gennemgåes programmet Gimp i forhold til opgaven.

Den typografiske fortolkning.
Eleverne skal på baggrund af forskellige musikvideoer lave en typografisk fortolkning. I deres fortolkning må de udelukkende arbejde med skrift og farve. Deres fortolkning skal indeholde skrift fra syv forskellige skriftgrupper og skriftsnit, som vi fælles har gennemgået. Eleverne skal anvende Gimp eller Photoshop til at lave deres fortolkning og være i stand til at argumentere for deres valg af skrift. Den digitale proces skal dokumenteres

Kernestof og supplerende stof:
Designprocessens elementer på et beskrivende niveau.
Digital skitsering i forskellige faser af en designproces.
Programundervisning

Genstandsfelt:
Kommunikationsdesign
- Typografi


Metode:
Arbejdsformer:
I dette forløb arbejder eleverne selvstændigt med øvelsen.

Vi diskuterer desuden forskellige designeksempler i relation til opgaven,  samt teoretiske- og praktiske problemstillinger fælles i klassen.  

Lærerrolle:
Formidler.
vejleder.


Materiale:
Bjørn, Kim & Birkvig, Henrik, Grundbog i Grafisk Design, kap 3 om Typografi.

www.gimp.org

Evaluering:
Ved øvelses afslutning, præsenterer samtlige elever deres proces og endelige design for hinanden i mindre grupper. Vi udvælger fælles nogle elever som gennemgår deres fulde designproces og endelige design og modtager evaluering fra klassekammerater og lærer.

Der foregår formative evalueringer af den enkelte elev og hele holdet undervejs i øvelsen.
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5. Siddemøbel til Aarhus Rådhus

Forløb#5. Siddemøbel til Aarhus Rådhus

Formål:
Eleverne skal tilegne sig viden om postmodernistisk design og arkitektur, og anvende denne viden i eget designprojekt.

Eleverne skal kunne gennemføre en analyse af design.  

Eleverne skal blive i stand til at lave en målfast tegning af et møbel, set fra flere vinkler.

Eleverne skal kunne lave- og anvende et mood board.

Eleverne skal kunne udpege forskellige målgrupper i forhold til projektet.

Eleverne er bekendt med designprocessens faser og kan gennemføre en designproces som følger disse.


Indhold:
I dette forløb skal eleverne lave et nyt design af et eller flere siddemøbler til Aarhus Rådhus. Fra det funktionelle design som benyttes nu, til et design efter postmodernistiske idealer.  Eller med andre ord; fra Louis Sullivans motto “Form Follows Function” til “Form Follows Fun”.  Vi gennemgår og analyserer postmoderne design med hovedvægt på Memphis-gruppen.

Som en optakt til at arbejde med postmodernistisk møbeldesign, repeterer vi tidligere designperioder og eksempler indenfor fagets tre genstandsområder. Eleverne skal indarbejde mindst to forskellige designhistoriske perioder i deres møbeldesign.

Som en del af opgavebesvarelsen, skal eleverne lave følgende: Et mood board. En målfast tegning som viser stolen fra flere vinkler; forfra, bagfra, fra siden og set oppe fra. Som eksempel vises tegninger af Finn Juhl. En mindre model over deres stol samt et mønster i Gimp eller Photoshop, som kan indgå i møblet på den ene eller anden måde.

Stolen skal have et navn som følger stolens udformning, koncept etc.

Kernestof:
Skitsering i forskellige faser af designprocessen
Målfast tegning
Designhistoriske perioder

Genstandsfelt:
Produktdesign
(Teoretisk gennemgang af design fra alle tre genstandsfelter.)


Metode:
Arbejdsformer:
I dette forløb arbejder eleverne selvstændigt med øvelsen. Eleverne løser desuden forskellige teoretiske opgaver i mindre grupper.

Vi diskuterer desuden forskellige værkeksempler samt teoretiske- og praktiske problemstillinger fælles i klassen.  

Lærerrolle:
Formidler.
vejleder.


Materiale:
Anvendt litteratur/billeder/video:

Ida Engholm: Design gennem 200 år, kap: 16 “Analyse og vurdering af design, v. Rita Riis”

Ida Engholm: Design gennem 200 år, kap: 12 om postmodernisme.

Rikke Slot Kristensen m.fl: Designbogen, s 311-411

Rikke Slot Kristensen m.fl: Design B, s 23

Postmodernism at the V&A
www.vam.ac.uk/collections/postmodernism

Om Memphis gruppen
www.memphis-milano.com/

Droog design
www.droog.com/

Gimp
www.gimp.org

Arne Jacobsen - Aarhus Rådhus
www.arnejacobsen.com/da/works/aarhus-raadhus/

Aarhus Rådhus
www.aarhus-raadhus.dk/
https://aarhus.dk/om-kommunen/aarhus-raadhus

“Fra tronstol til slængestol”
En PDF lavet af Skoletjenesten, Designmuseum Danmark, 2014. tekst og redaktion Rikke Rosenberg. PDFen kan frit downloades fra www.designmuseum.dk

Følgende materiale er udleveret som PDF:

Udleveret PDF med eksempler på design fra Memphis gruppen

Udleveret PDF med eksempler på hvordan et mood board laves.

Udleveret PDF med eksempler på arbejdstegninger af Finn Juhl
( Fra Anne-Louise Sommer, Finn Juhls akvareller, Strandberg Publishing)


Evaluering:
Ved øvelsens afslutning, præsenterer eleverne deres resultat af øvelsen i mindre grupper samt fælles og modtager evaluering fra klassekammerater og lærer.

Der foregår formative evalueringer af den enkelte elev undervejs i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Haute Couture - Den danske folkedragt

Forløb#5 - Haute Couture - Den danske folkedragt 2025

Formål:
Eleverne skal gennem research og designproces opnå forståelse af - og evne til - at anvende begreber til at beskrive overflader, tekstur, materiale, osv.
Eleverne skal blive i stand til at formulere en problemformulering/ramme omkring deres projekt.
Eleverne trænes i at lave en tidsplan over deres samlede projekt og bedes løbende forholde sig til denne tidsplan, samt løbende lave eventuelle justeringer.
Eleverne skal opnå kendskab til- og blive i stand til - at udføre følgende typer tegninger som anvendes indenfor modedesign: Modetegning, og hvis de har tid, teknisk tegning.

Indhold:
Skabelsen af en Haute Couture kollektion over temaet ”Den danske folkedragt 2025”.

Kollektionen skal bestå af mindst to komplette designs. Da det er en kollektion, skal der være en tematisk forbindelse imellem de to sæt. Det kan være i koncept, valg af materialer, farver osv. Hver undervisningsgang startes med at vi ser et nyere Haute Couture show, som vi efterfølgende diskuterer fælles. Som en indledende del af denne opgave får eleverne til opgave at indsamle inspirationsmateriale til deres kollektion. Materialet indsamles med udgangspunkt i deres selvvalgte koncept for kollektionen.

Metode:
Arbejdsformer:
I dette forløb arbejder eleverne selvstændigt med øvelsen. Der er i dette forløb fokus på designprocessen.
Vi diskuterer desuden forskellige designeksempler samt teoretiske- og praktiske problemstillinger fælles i klassen.
Lærerrolle: Formidler & vejleder.

Materiale:
Litteratur.
Charlotte Seeling: Mode, designerens århundrede, 1900-1999, Könemann. ( Der udleveres et 23 s. udvalg fra bogen)

Fashion Illustration by Fashion Designers, Thames & Hudson Ltd, London, 2008
Eksempler på modetegning.- udleveres som en del af opgaven.

Kort intro til dansk klædedragt gennem tiden. - udleveres som en del af opgaven.


Links:
Haute Couture.
https://en.wikipedia.org/wiki/Haute_couture

Global Fashion Agenda
www.globalfashionagenda.com/

fhcm
www.fhcm.paris/en/

Vouge Runway
https://www.vogue.com/fashion-shows

Haute Couture.
https://en.wikipedia.org/wiki/Haute_couture

Stof 2000
https://stof2000.dk/

Chanel
https://www.chanel.com/dk/
https://www.vogue.com/fashion-shows/designer/chanel

Iris van Herpen
https://www.irisvanherpen.com/
https://www.youtube.com/watch?v=Ap1oUBCznO4
https://www.vogue.com/fashion-shows/designer/iris-van-herpen

Viktor&Rolf
https://www.viktor-rolf.com/
https://www.youtube.com/watch?v=6kc-EWED2GA
https://www.vogue.com/fashion-shows/designer/viktor-rolf

Versace / Fendi “The Swap”
https://www.versace.com/eu/en/world-of-versace/stories/fashion-shows/the-swap-donatella-versace-kim-jones.html

Comme des Garçons
Comme des Garçons Spring-Summer 2024 Show
https://www.youtube.com/watch?v=TV1m4h5SHjA

Evaluering:
Ved forløbets afslutning præsenterer eleverne deres resultat af forløbet og modtager evaluering fra klassekammerater og lærer. Der foregår formative evalueringer af den enkelte elev undervejs i forløbet. Eleverne trænes desuden i at give og modtage, konstruktiv kritik, til - og fra - de andre elever.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 - Forberedelse til eksamen

Forløb#7 - Forberedelse til eksamen

Formål:
Eleverne skal på nuværende tidspunkt kende til læreplanens faglige mål. Disse gennemgås med eleverne.

Indhold:
Eleverne arbejder med at få deres projekter gjort klar til eksamen. Da der er forskel på hvilke projekter eleverne har mangler indenfor, er dette en individuel opgave. Vi gennemgår proceduren for selve eksaminationen. Hvordan kan eleverne forberede- og strukturere deres præsentation bedst muligt.

Metode:
I dette forløb arbejder eleverne individuelt med deres projekter. Vi diskuterer desuden forskellige teoretiske- og praktiske problemstillinger samt strukturering af eksamen fælles i klassen.

Lærerrolle
- Formidler
- Vejleder

Materiale:
Henvisning til fællesmateriale i det elektroniske portfolio.
Opgavebeskrivelser, teoretiske materiale etc.


Evaluering:
Eleverne bedes forholde sig til de forskellige forløb vi har været igennem. Hvordan er opgavens ordlyd, i forhold til elevernes bearbejdning af det pågældende forløb. Har eleven løst alle punkter i den enkelte opgaveformulering, eller er der dele af opgaven der ikke er løst, som kan have en påvirkning af den endelige vurdering af opgaven. Når eleverne ikke at få rettet alle mangler i denne sidste del af undervisningen, er det vigtigt at de selv kan udbedre det sidste.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer