Holdet 2024 dr/2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Helle Witt
Hold 2024 dr/2g (2g dr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Performanceteater og moderne teater. EKSAMEN
Titel 2 Naturalistisk teater 1.0 EKSAMEN
Titel 3 Naturalistisk teater 2.0. EKSAMEN
Titel 4 Græsk teater. EKSAMEN
Titel 5 Eksamensprojektet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Performanceteater og moderne teater. EKSAMEN


I dette forløb om performanceteater og moderne teater er eleverne blevet bekendte med opblødningen af grænserne mellem kunstarterne, der prægede performancegenren og læst om og afprøvet forskellige tilgange:
• Skuespillerne kan ‘træde ud’ af spillet på forskellig vis
• Replikker blandes med dans, sang, optrin og f.eks. filmprojektioner
• Dramatiske tomme figurer
• Ritualers (f.eks. vielse og bryllup) tomhed demonstreres, f.eks. gennem mekanisk gentagelse
• Tabu-opfattelser på scenen.
Herunder også langsomheden som princip, gentagelser, spejlinger, kontraster, stilisering etc.

Eleverne var på teater 'Sort/hvid' og se den performative forestillingen 'Gilgamesh' d. 8/10. Efterfølgende forestillingsanalyse ud fra fokuspunkterne; skuespillet og rummet.

Derudover har eleverne læst og arbejdet i praksis med det moderne teater. Først lidt med 90'er dramatik og Line Knutzon, dernæst om det 'reflekterende samtidsteater' samt teaterkoncerten.
Eleverne lavede deres eget teaterkoncertnummer til skolens musikcafé med afsæt i nummeret 'Teardrop' af Massive Attack d. 27/11.

Materiale:
-Min PP +  2 siders sammenskrivning af performancegenren.
-Den. 1. Vej. I kødet på virkeligheden- Det reflekterende samtidsteater s. 32-36  
+
Den 4. vej. Døvheden ud af teatret- teaterkoncerten. s.106-117. (mit sammenskriv)
Fra: Teater i det nye årtusind. - De 5  veje ind i teatret. Af Jette Mortensen & Lotte Thulstrup. Frydendal 2012.






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Naturalistisk teater 1.0 EKSAMEN

Forløbet har været delt i 2 pga. pause i skemaet fra uge 1-8.

Eleverne har arbejdet med øvelser indenfor den naturalistiske skuespilteknik, herunder begreberne der knytter sig til
Stanislavskij's "system".

Eleverne har løbende lavet små øvelser med fokus på blikretninger og taleretning (Arentzen)  og undertekst, det magiske hvis og de givne omstændigheder. Afslutningsvis har eleverne iscenesæt scener fra  "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen.

Dernæst har eleverne lavet en radikal moderne nyfortolkning af scenerne med afsæt i teksten:
"2. Vej: "Klassikerfortolkninger - uden ærbødighed og respekt". s. 66--71. I "Teatret i det nye årtusind- fem veje ind i teatret". Jette Mortensen og Lotte Thulstrup. Forlaget Frydenlund 2012.

Klassikerdebatten blev diskuteret efter at have set og lavet en forestillingsanalyse af forestillingen  'Per Gynt' i samarbejde med Dansk Danseteater, som vi så i Skuespilhuset. d. 19/2.


Materiale:
"Naturalisme" i "Klar scene" s. 104-107. Af Henrik flygare m.fl. Forlaget Drama 1994.

Quiz:
https://jeopardylabs.com/play/det-naturalistiske-teater3

Filmklip:
Klip med Bodil Udsen: "Nå - visen"  (ang. undertekst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Naturalistisk teater 2.0. EKSAMEN

Forløbet har været delt i 2 pga. pause i skemaet fra uge 1-8.

Eleverne har arbejdet med øvelser indenfor den naturalistiske skuespilteknik, herunder begreberne der knytter sig til
Stanislavskij's "system".

Eleverne har løbende lavet små øvelser med fokus på blikretninger og taleretning (Arentzen)  og undertekst, det magiske hvis og de givne omstændigheder. Afslutningsvis har eleverne iscenesæt scener fra  "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen.

Dernæst har eleverne lavet en radikal moderne nyfortolkning af scenerne med afsæt i teksten:
"2. Vej: "Klassikerfortolkninger - uden ærbødighed og respekt". s. 66--71. I "Teatret i det nye årtusind- fem veje ind i teatret". Jette Mortensen og Lotte Thulstrup. Forlaget Frydenlund 2012.

Klassikerdebatten blev diskuteret efter at have set og lavet en forestillingsanalyse af forestillingen  'Per Gynt' i samarbejde med Dansk Danseteater, som vi så i Skuespilhuset. d. 19/2.


Materiale:
"Naturalisme" i "Klar scene" s. 104-107. Af Henrik flygare m.fl. Forlaget Drama 1994.

Quiz:
https://jeopardylabs.com/play/det-naturalistiske-teater3

Filmklip:
Klip med Bodil Udsen: "Nå - visen"  (ang. undertekst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Græsk teater. EKSAMEN

Eleverne arbejder med græsk teater i teori og praksis, herunder spillestil, scenografiske forhold, teksterne, dramaturgi samt om korets rolle.

Materiale:
'Antikken- det græske teater -fra 500 f.v.t.'. Dramatik-en teaterhistorie. s 9-14 + s. 18-23. Karen Sørensen. Forlaget systime 2015.

Eleverne opfører i grupper uddrag fra:
Sofokles: Kong Ødipus
Sofokles: Antigone
Aristofanes: Lysistate.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensprojektet

Processen har fokus på gruppedannelse, valg af manuskript, beskæring, samt fokus på skuespilstil(le), scenografi, lys og dramaturgi og arrangement m.m.

Dette munder ud i en gennembeabejdet eksamensforstilling.

Eleverne laver deres digitale præsentation løbende, hvor deres refleksioner om proces og produkt tydeliggøres.

Vi har været på  inspirations teatertur d. X og set X.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer