Holdet 2024 me/1g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Anders Dahl, Anders Raabo
Hold 2024 me/1g (1g me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til filmiske virkemidler
Titel 2 "Lost and Found" - filmøvelse
Titel 3 Pilotfilm
Titel 4 Dokumentarforløb
Titel 5 Wes Anderson - en Auteur
Titel 6 Eksamensfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til filmiske virkemidler


1g me mediefag c – 2024-25

Introduktionsforløb – filmiske virkemidler

Faglige mål:

- introduktion til faget.
- overblik over film- og tv-sprogets terminologi.
- overblik over grundlæggende fortælleforhold.
- overblik over centrale filmgenrer.

Faglig metode:

- gennemgang af film- og tv-sprog med udgangspunkt i grundbog. De enkelte filmsproglige grundbegreber illustreres med eksempler (se "materiale")

Materiale:

Tekster:
”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020:
- Kapitel: ”Filmiske virkemidler”. Ca. 25 normalsider
https://levendebilleder.systime.dk/?id=136

”En mand ser sort”, anmeldelse af ”Underverden”, Information d. 20. januar 2017. Ca. 2 normalsider.

Medieprodukter:
”Underverdenen”, (spillefilm), Fenar Ahmad 2017.
+ ”Bag om kameraet” – ”Underverdenen”, Fenar Ahmad 2017.



Citater:
”Underverdenen”, Fenar Ahmad 2017
”The Shining”, Stanley Kubrick 1980
”Goodfellas”, Martin Scorsese 1990
”Chinatown”, Roman Polanski 1974
”Magnolia”, Paul Thomas Anderson 1999
“Zodiac”, David Fincher 2007 + ekstra materiale fra dvd
”Babel”, Alejandro G. Iñárritu 2006
“A History of Violence”, David Cronenberg 2005
“Seven”, David Fincher 1995
” No Country for Old Men”, Coen brdr. 2007
“Casino”, Martin Scorsese 1995
“FEMO” – videoessay på www.16:9

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 "Lost and Found" - filmøvelse

Vi starter den praktiske del af faget op med en lille øvelse

Lav en handlingsbåret film på max 2 min med min 25 indstillinger
- 2 karakterer
- En varieret brug af filmiske virkemidler
- Henvendelse ud over klassekammeraterne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pilotfilm

Vi laver den første egentlige videoproduktion i grupper

- Idefase
- Forproduktion
- Optagelse
- Redigering

- Visning for holdet
- Feedback
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentarforløb

Vi dykker ned i faktadelen af mediefag med særligt fokus på 3 grundlæggende dokumentariske fortælleformer:

- Den autoritative dokumentar
- Den observerende dokumentar
- Den poetiske dokumentar
- Den Dramatiserede dokumentar (rekonstruktion/dokudrama)

Pensum:

Fra grundbogen Levende billeder om dokumentarfilm:
https://levendebilleder.systime.dk/?id=217


Vi har set flg:

Klip fra kulturmagasinet "Gejst" om Dokumentarfilm og virkeligheden (2019)
https://drive.google.com/file/d/1KPW_utwTf_GGhcf34qRSn2tDcru3bxLV/view?usp=sharing

Den autoritative dokumentar
"Sume - lyden af en revolution" (2014)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000001445/sume---lyden-af-en-revolution

Den observerende dokumentar:
"Armadillo" (2010) introen
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/armadillo

Poetisk dokumentar:
Klip fra "Samsara" (2011)
https://drive.google.com/file/d/1rXuIAUdYSk7wkk4RqViO0O8Cfaaocfaj/view?usp=sharing

Den dramatiserede dokumentar:
"Tøndersagen" (Dr1)- introen
https://drive.google.com/file/d/0B0WNsCHjaLV-ZXJDLXExVU1FeEk/view?usp=sharing&resourcekey=0-57DWUuZ_nwS8cpqkUVrCKQ


og arbejdet med analyse af dokumentarfilm med udgangspunkt i de tre fortælleformer i denne opgave:
https://docs.google.com/document/d/1WmUxddWzm2hwInShCSLYboDOgQQvlvOEbIi0n2yboBk/edit?usp=sharing


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentar analyse opgave 07-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Wes Anderson - en Auteur

Vi fordyber os i Wes Andersons særlige visuelle stil og Auteur begrebet i filmteorien/historien

Faglige mål:
- at opnå øget bevidsthed om filmsproget gennem fordybelse og analyse af en særlig filmisk stil.
- Blive bevidst om Auteur begrebet i filmhistorien / teorien
- øget kompetence  i forhold til næranalyse af filmiske virkemidler


Flg film er set og gennemgået:

- Grand Budapest Hotel (2014)
https://drive.google.com/drive/folders/1QCefWQRW8ak-rb13clS_7ax9dWHBkzK9?usp=sharing

- Rushmore (1998)
https://drive.google.com/drive/folders/1qdb3d-Z4sFuer39Nyt2X_omjQ89CZp-B

- Moonrise Kingdom (2012)
https://drive.google.com/file/d/1LXbxIlPGGkICCVPW_WwR-mFScYjuaAva/view?usp=drive_link, https://drive.google.com/file/d/1x6gBFC8pgN-mqW45r_AJqqHzGbIQXwoa/view?usp=drive_link

Samt to reklamefilm (Prada - fra 2013)
https://docs.google.com/document/d/1zwe1Sdw89r3-2-zm3SiF8SIdjzm-cpUnbBCz_13Xouk/edit?usp=sharing

Læsepensum (om Wes Anderson og Auteur begrebet fra tidskriftet "Cut")
https://drive.google.com/file/d/15wHqdu6Pqpm585f1m_pabS_LE-pEEpHx/view?usp=sharing

Arbejdsformer:
- pararbejde
- individuelle analyseopgaver
- klasseuv

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensfilm

Vi laver eksamensfilm i grupper:
Krav:
- Baseret på egne optagelser
-  Max 6 min lang
-  Varieret brug af filmiske virkemidler


Faglige mål
- At få erfaringer med  og bevidsthed i forhold til at bruge filmsproget i forhold til en videoproduktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer