Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Anders Dahl, Anders Raabo
|
Hold
|
2024 me/1g (1g me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til filmiske virkemidler
1g me mediefag c – 2024-25
Introduktionsforløb – filmiske virkemidler
Faglige mål:
- introduktion til faget.
- overblik over film- og tv-sprogets terminologi.
- overblik over grundlæggende fortælleforhold.
- overblik over centrale filmgenrer.
Faglig metode:
- gennemgang af film- og tv-sprog med udgangspunkt i grundbog. De enkelte filmsproglige grundbegreber illustreres med eksempler (se "materiale")
Materiale:
Tekster:
”Levende billeder – grundbog i mediefag” i-bog, red. Olsen og Schou, Systime 2020:
- Kapitel: ”Filmiske virkemidler”. Ca. 25 normalsider
https://levendebilleder.systime.dk/?id=136
”En mand ser sort”, anmeldelse af ”Underverden”, Information d. 20. januar 2017. Ca. 2 normalsider.
Medieprodukter:
”Underverdenen”, (spillefilm), Fenar Ahmad 2017.
+ ”Bag om kameraet” – ”Underverdenen”, Fenar Ahmad 2017.
Citater:
”Underverdenen”, Fenar Ahmad 2017
”The Shining”, Stanley Kubrick 1980
”Goodfellas”, Martin Scorsese 1990
”Chinatown”, Roman Polanski 1974
”Magnolia”, Paul Thomas Anderson 1999
“Zodiac”, David Fincher 2007 + ekstra materiale fra dvd
”Babel”, Alejandro G. Iñárritu 2006
“A History of Violence”, David Cronenberg 2005
“Seven”, David Fincher 1995
” No Country for Old Men”, Coen brdr. 2007
“Casino”, Martin Scorsese 1995
“FEMO” – videoessay på www.16:9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
"Lost and Found" - filmøvelse
Vi starter den praktiske del af faget op med en lille øvelse
Lav en handlingsbåret film på max 2 min med min 25 indstillinger
- 2 karakterer
- En varieret brug af filmiske virkemidler
- Henvendelse ud over klassekammeraterne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pilotfilm
Vi laver den første egentlige videoproduktion i grupper
- Idefase
- Forproduktion
- Optagelse
- Redigering
- Visning for holdet
- Feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensfilm
Vi laver eksamensfilm i grupper:
Krav:
- Baseret på egne optagelser
- Max 6 min lang
- Varieret brug af filmiske virkemidler
Faglige mål
- At få erfaringer med og bevidsthed i forhold til at bruge filmsproget i forhold til en videoproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65599340556",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65599340556",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65599340556"
}