Holdet 2024 ps/2g ax - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Kazem Neisari
Hold 2024 ps/2g ax (2g ax ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det mangfoldige psykologi
Titel 2 Udviklingspsykologi og omsorgssvigt
Titel 3 Ungdom, identitetsudvikling og vores personlighed
Titel 4 Stress
Titel 5 Tankers styring af vores sociale adfærd
Titel 6 Eksamens forberedende forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det mangfoldige psykologi

Psykologi er en videnskab, der beskæftiger sig med at forstå menneskets psyke og adfærd og forklare, hvorfor mennesker oplever, føler, tænker og handler, som de gør. Sådan kan en bred bestemmelse af psykologi se ud. Men når man har stiftet bekendtskab med faget, opdager man hurtigt, at psykologi ikke er én ting, men består af en hel række forskellige psykologiske retninger eller traditioner, der har hver deres tilhængere, hver deres opfattelse af hvordan man undersøger psykologiske fænomener og hver deres opfattelse af hvordan et menneske fungerer. Det er dog ikke ensbetydende med, at vi bliver nødt til at vælge mellem dem, og at det ene perspektiv udelukker det andet. Som regel undersøger de forskellige aspekter af menneskets psykologi, og man vil derfor ofte opdage, at de kan supplere hinanden. I det forløb lægger vi ud med at præsentere forskellige psykologiske retninger, men vi tilføjer desuden neuropsykologien, som inden for psykologien har status af en psykologisk disciplin.
: I skal kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under de forløb I har haft tidligere. Det er vigtigt at I arbejder konstant med jeres faglige sprog, der er præget af jeres psykologifaglige viden, herunder fagbegreber.
I løbet af forløbet I arbejder med diverse opgaver for at opnå de relevante kompetencer.
Alle relevante informationer herunder links til fagbogen finder I her under "Indhold" og "Kernestof" i undervisningsbeskrivelsen og under hver lektion.
Samtlige relevante teorier, teoretikere og fagbegreber er fremhævet i farver i de relevante powerpoint, der ligger i jeres psykologimappe i dapps. Dette gælder også de andre forløb.
Under forløbet arbejder vi med fremlæggelser, der styrker jeres mundtlige kompetencer. Vi arbejder også med case analyse, hvor I kan anvende de lærte teorier og teoretikere.
Centrale spørgsmål:
- Hvordan forklarer psykoanalysen menneskers adfærd ?
- Hvordan har behaviorismen gjort psykologien mere videnskabelig?
- Hvordan forklarer behaviorismen dyrs og menneskers adfærd ?
- Hvordan ser evolutionspsykologi på menneskets psykologi?
- Hvordan har menneske under sin udvikling er blevet udstyret med psykologiske mekanismer, der har givet menneskearten særlige fordele i dens tilpasning til miljøet?
- Hvordan adskiller den eksistentielle psykologi og humanistisk psykologi sig fra henholdsvis behaviorismen, evolutionspsykologien og psykoanalysen?
- Hvad beskæftiger kognitive psykologi sig med?
- Hvilke ligheder er der mellem kognitive psykologi og behaviorismen?
- Hvordan forklarer neuropsykologien menneskets tanker, følelser og adfærd.
- Hvor kommer en stor del af den viden, neuropsykologien har om hjernens funktion?
- Hvad beskæftiger socialpsykologien sig af?
- Hvilke forklaringer har socialpsykologien for hvordan menneskers adfærd, tænkemåde og holdninger bliver dannet?
- Hvilke sociale eksperimenter kender du under socialpsykologi, du kan uddybe?

Ca. 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Udviklingspsykologi og omsorgssvigt

I skal kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under de forløb I har haft tidligere. Det er vigtigt at I arbejder konstant med jeres faglige sprog, der er præget af jeres psykologifaglige viden, herunder fagbegreber.
I løbet af forløbet I arbejder med diverse opgaver for at opnå de relevante kompetencer.
Alle relevante informationer herunder links til fagbogen finder I her under "Indhold" og "Kernestof" i undervisningsbeskrivelsen og under hver lektion.
Samtlige relevante teorier, teoretikere og fagbegreber er fremhævet i farver i de relevante powerpoint, der ligger i jeres psykologimappe i dapps. Dette gælder også de andre forløb.
Forløbet handler om menneskets udvikling, herunder tilknytning af barnets betydning til omsorgspersoner.
Vores særlige fokus er på omsorgssvigts betydning for barnet nu og senere i livet.

Vi arbejder med undersøgelser af, hvordan spædbørn reagerer, når de - i kortere tid eller permanent - er adskilt fra forældrene, særligt Rene Spitzs beskrivelser af spædbarnsdepression og hospitalisme. Vi ser også på forskellige former for omsorgssvigt i hjemmet, og hvordan børn reagerer, når de udsættes for omsorgssvigt. Til sidst ser vi på de mere langsigtede virkninger af omsorgssvigt, både i forhold til adoptionsstudier og begreberne tilknytning, sårbarhed og resiliens.

Til at belyse udviklingsteori, tilknytning og omsorgssvigt, ser vi dokumentarerne 'Er du mors lille dreng?', 'Er du mors lille dreng - 10 år efter', samt 'Mors lille dreng på egne ben'.
For at skabe bedre grundlag for vores diskussion, ser vi også på filmen Debat: ......
Samt filmen: Hvad med Kevin? fra CFU.

Centrale spørgsmål:
Hvad siger teorierne og forskningen om omsorgssvigts betydning for et barn nu og senere i voksenlivet?
Hvad er vigtigst for spædbarnets udvikling?
Hvilken betydning har barnets tilknytning til de primære omsorgspersoner?
Hvad kan hjælpe de omsorgssvigtede børn for at få et normalt liv?
Alle de vigtige og relevante teorier, teoretikere, undersøgelser og begreber finder du i de vedlagte link til din bog, samt i farve-fremhævet form i de powerpoints, der ligger i din psykologimappe i dapps.

Ca. 67 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ungdom, identitetsudvikling og vores personlighed

I skal kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under de forløb I har haft tidligere. Det er vigtigt at I arbejder konstant med jeres faglige sprog, der er præget af jeres psykologifaglige viden, herunder fagbegreber.
I løbet af forløbet I arbejder med diverse opgaver for at opnå de relevante kompetencer.
Alle relevante informationer herunder links til fagbogen finder I her under "Indhold" og "Kernestof" i undervisningsbeskrivelsen og under hver lektion.
Samtlige relevante teorier, teoretikere og fagbegreber er fremhævet i farver i de relevante powerpoint, der ligger i jeres psykologimappe i dapps. Dette gælder også de andre forløb.

Dette forløb handler om ungdom, identitetsudvikling og vores personlighed i det senmoderne samfund. Vi ser på samspillet mellem vores personlighed og identitetsudvikling.
Vi ser filmen Adrenalinjægerne. Udsendelsesdato: 2. august 2008. Udgiver: DR2
Spilletid:
149 min. , men vi ser kun de første 28 minutter om Basejumperen fra Vanløse. 7 sider

Centrale spørgsmål:
Har vi fået flere muligheder for at forme vores eget liv?
Er der flere faktorer i dag end tidligere, der på forhånd strukturerer og bestemmer vores tilværelse?
Hvordan påvirkes vores personlighed og identitetsudvikling af vores arv og det miljø vi vokser op i?
Kan man have forskellige identiteter uden at få problemer?
Hvorfor mener nogle at de unge i dag er meget selvoptagede og har et særlig stort behov for andres bekræftelse?
Hvorfor føler de unge sig for meget under pres?
Hvordan kan ens personlighed (f.eks. den forsigtige og den risikovillige type) påvirke ens eget liv og folk omkring en?
Hvordan kan individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer resulterer i stress hos de unge?
Hvordan forsøger vi på det personlige plan at håndtere stress-tilstande?

Antal sider: ca. 35 + 7 = 42
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Stress

I skal kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under de forløb I har haft tidligere. Det er vigtigt at I arbejder konstant med jeres faglige sprog, der er præget af jeres psykologifaglige viden, herunder fagbegreber.
I løbet af forløbet I arbejder med diverse opgaver for at opnå de relevante kompetencer.
Alle relevante informationer herunder links til fagbogen finder I her under "Indhold" og "Kernestof" i undervisningsbeskrivelsen og under hver lektion.
Samtlige relevante teorier, teoretikere og fagbegreber er fremhævet i farver i de relevante powerpoint, der ligger i jeres psykologimappe i dapps. Dette gælder også de andre forløb.

Dette forløb handler om Stress i det senmoderne samfund. Der er ingen tvivl om, at stress er et væsentligt problem i det moderne liv med de mange deadlines, temposkift og forandringer og ikke mindst med de store krav, mennesker stiller til sig selv.
I dagligdagen benytter vi begrebet om alt fra travlhed til meget svære psykiske symptomer, hvor mennesker har svært ved at fungere både socialt og arbejdsmæssigt. Der findes da heller ingen entydig definition på, hvad stress er, men vi ser på hvad stressforskningen har fundet frem til.

Centrale spørgsmål:
Hvad mener stressforskningen om de tre overordnede tilgange til stress?
Hvad er forskellen mellem akut og kronisk stress?
Hvad er symptomerne for stress?
Hvordan er samspillet mellem ydre og indre faktorer om stress?
Hvad handler Holmes og Rahes sociale belastningsskala fra 1967 og hvad den bruges til?
Forklar henholdsvis den rolle de følgende krav spiller i vores stress på skolen og på arbejde? :
De kognitive krav (tænkning)
De perceptuelle krav (opmærksomhed)
De emotionelle krav (følelser)
De manuelle og motoriske krav
De kvantitative krav
Hvad er henholdsvis de psykologiske stressorer, de fysiske stressorer og de de biologiske stressorer?
Hvad handler krav-kontrol-modellen, som Karasek og Theorell har udviklet?
Hvordan definerer Høegh-Olesen henholdsvis den forsigtige type og den risikovillige type, samt menneskers optimale stimulationsniveau (OSN)?
Hvordan kan den viden blive brugt til ifm. stress?
Hvad handler Martin Seligmans attributionsteori om?
Hvad handler Antonovsky's oplevelse af sammenhæng(OAS) om?
Hvilke stressfaktorer bliver gymnasieelever udsat for?
Hvordan kan man reducere/bekæmpe de stressfaktorer?
Hvordan kan man reducere/bekæmpe stress i vores samfund?

Antal sider: ca. 16
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tankers styring af vores sociale adfærd

I skal kunne diskutere de faglige problemstillinger i forhold til andre stofområder og teorier, som hører under de forløb I har haft tidligere. Det er vigtigt at I arbejder konstant med jeres faglige sprog, der er præget af jeres psykologifaglige viden, herunder fagbegreber.
I løbet af forløbet I arbejder med diverse opgaver for at opnå de relevante kompetencer.
Alle relevante informationer herunder links til fagbogen finder I her under "Indhold" og "Kernestof" i undervisningsbeskrivelsen og under hver lektion.
Samtlige relevante teorier, teoretikere og fagbegreber er fremhævet i farver i de relevante powerpoint, der ligger i jeres psykologimappe i dapps. Dette gælder også de andre forløb.
Forløbet tager udgangspunkt i socialpsykologi herunder gruppe, dvs. vi ser på hvordan individer internt i en gruppe påvirker hinanden, eller hvordan grupper interagerer f.eks. i forhold til samarbejde eller konflikt. Social adfærd er orienteret mod andre mennesker og dækker udover handlinger også følelsesmæssig og fysisk kommunikation. Social adfærd kan være positiv eller negativ og omfatter f.eks. altruisme (modsat egoisme), mobning, aggression, konflikt, samarbejde eller deltagelse i læringsfællesskaber. Social indflydelse omfatter også forskning i områder som gruppepres, konformitet, lydighed, socialisering, lederskab, overtalelse og marketing.

Centrale spørgsmål:
Hvad siger teorierne og forskningen om de faktorer, der har en betydning for et individs adfærd herunder beslutninger?
Hvilken betydning har gruppen for udvikling af individets personlighed?
Hvordan kan en gruppe påvirke et individs adfærd i henholdsvis en hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig retning?
Opregn nogle af de roller, du selv indgår i til daglig. Diskutér dem, og prøv også her at benytte de forskellige rollebegreber. Oplever du inter- eller intra-rollekonflikter? Har du en distance til rollen? Har du selv været med til at forme den osv.?
Hvad forstås ved "en rollekonflikt"?
Hvad er forskellen mellem en intra-rollekonflikt og en inter-rollekonflikt?
Hvordan kan man skelne mellem følgende aspekter ved en rolle: rolleforventninger, rolleoplevelser, rolleaccept/-distance og rolleudførelse?
Hvilke roller er helt centrale for vores selvforståelse og identitet, og hvilke andre er mindre vigtige for os?
Diskuter artiklen "Husfædre dør af stress". Vurdér, hvordan vi med rollebegrebet kan forklare, hvorfor det er så svært at bryde ud af de traditionelle kønsroller. Brug blandt andet begreber som rollekonflikt, rolleforventninger, rolleoplevelse, rolledistance og tilskrevne roller.
Diskutér, hvor meget I gør brug af social sammenligning i hverdagen.
Er I gode til at håndtere social sammenligning, således at det ikke går for hårdt ud over jeres selvværd?
Hvad er en holdnings tre komponenter, og hvad mener man med at sige at de er indbyrdes afhængige af hinanden?
Hvilke strategier skal vi benytte os af for at sikre kognitiv konsonans eller reducere kognitiv dissonans?
Hvordan forklarer vi andre menneskers adfærd for os selv? Det forsøger den såkaldte attributionsteori og Fritz Heider at sige noget om. Kan du komme med et par eksempler?
Hvad handler det eksperiment, som Heider foretager i 1944 sammen med kollegaen Marianne Simmel?
Ifølge Heider tager vi to helt grundlæggende grupper af faktorer i betragtning, når vi til daglig attribuerer årsager til andres menneskers adfærd: nemlig situationsfaktorer og personfaktorer. Hvad mener han med de to begreber?
Inden for attributionsteori refererer man ofte til tre fænomener, der kan resultere i kognitive bias eller fejlslutninger, når man skal forklare menneskers adfærd: den fundamentale attribueringsfejl, aktør-observatør fejlen, og endelig selvattribueringsfejlen.  Forklar hvad der menes med dem.   
Hvordan kan opdragelsen i barndommen påvirke vores adfærd i livet?
Hvilken rolle spiller børneinstitutioner her?
Hvordan kan informationsprocesser, som opmærksomhed, perception, motivation og hukommelse påvirke vores adfærd i henholdsvis en hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig retning?
Hvad går kognitivterapi ud på?
  



Antal sider: 69
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamens forberedende forløb

Det sidste forløb handler om eksamen. Vi har følgende punkter på menukortet:
1. Vi ser endnu engang hvordan jeres psykologimappe i dapps er opbygget.
2. Vi gennemgår jeres undervisningsbeskrivelse.
3. Vi ser en gang til på hvordan eksamen foregår i detaljer.
4. Vi træner på hvordan man udarbejder en talepapir til eksamen. Herunder måden man skal inddrage bilagene fra sit eksamensspørgsmål under eksaminationen.
5. Vi laver eksamenslignende seancer og se på optagelser fra en rigtig eksamen ved "Det grønne bord". Herunder kommenterer jeg de gode ting eksaminanderne gør og de ting de kunne gøre bedre.
De følgende bilag er anvendt til eksamenstræning:
- VIL TIDLIGT SKADEDE BØRN KOMME SIG EFTER ADOPTION?
PSYKOLOGNYT 1998 (21).
- UDSATTE BØRN SKAL HJÆLPES MED TIDLIG INDSATS. VIDENSKAB.DK APRIL 2010. (Uddrag)
-  ”Du er grim og dum” af Lene Kjældgaard, BT, 15. december 2012
- Uddrag af artiklen: ”Nyuddannede kvinder går ned med stress”, Journalisten.dk 18. November 2009.
- Uddrag fra pressemeddelelse: ” Næsten hver 5. studerende oplever stress i hverdagen”,
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2019

Ca. 14 sider

I alt ca. 202 sider.

Det forventede omfang af fagligt stof  for psykologi på c-niveau er normalt svarende til 150-250 sider. Kilde: UVM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer