Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Morten Schou Nielsen
|
Hold
|
2024 1g/bk1 (1g bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Portræt og Repræsentation (Billedets Virkemidler)
Fagligt Indhold:
I dette forløb bliver eleverne introduceret til kunstværker fra forskellige perioder i kunsthistorien samt det teoretiske analysearbejde ved at kigge nærmere på mange forskellige slags kunstværker, der passer ind under kategorien "billede på flade". Gennem praktiske opgaver undersøger vi blandt andet hvorledes man kan skabe illusionen af rum på en to-dimensionel flade, samt hvilke andre virkemidler kunstnere benytter sig af (komposition, farve, perspektiviske virkemidler osv.). Udgangspunktet i dette forløb er maleri og billede på flade. Vi kommer kort ind på kunstens udvikling gennem punktnedslag fra kunsthistorien op til i dag. Herudover har vi også et fokus på "Repræsentation"- Vi ser bl.a. nærmere på hvad fx portrættet er og hvad det kan. Vi gennemgår udvalgte værker (herunder portrætter), der spænder bredt over tid, og laver begyndende analyser af portrætterne og begynder at placere dem tidsmæssigt, så eleverne kan få en forståelse for udviklingen i de forskellige kunsthistoriske perioder. Vi laver herefter vores egne praktiske øvelser vedr. portræt og billedmæssige virkemidler. Udover arbejde med blyant og kul arbejder vi også med det digitale portræt og arbejder med billedredigering i online programmet Pixlr.
Praktiske øvelser:
Portrættegning (blyant/kul)
Lys og Skygge (sammenkrøllet papir) (blyant/kul)
Digitalt portræt (pixlr) - Billedmanipulation - selvportræt.
Fotoøvelse - det dokumenterede og det iscenesatte fotografi
2 collager, der illustrerer hhv. Billedrum og Illusionsrum
Akvarelmaleri med fokus på farvevalg
Perspektivtegning
Grisaille portræt
Materiale:
Eleverne bruger igennem alle forløb uddrag fra bogen "Billedkunst - Kronologi, Metode, Tema"
I dette forløb anvendes:
Kapitlet "Billedets Virkemidler" (s.7-11, s.15-16, s.20-31) i "Billedkunst - Kronologi, Metode, Tema") (ialt ca. 17 ns)
Begrebsliste (ca. 2 normalsider)
Kapitlet "Analytiske Synsvinkler" - Værktøjskasse (s.82-88) i "Billedkunst - Kronologi, Metode, Tema") (ialt ca. 6 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
En Indre Virkelighed
Fagligt Indhold:
I dette forløb, der hedder "En Indre Virkelighed - følelse, fantasi og drøm" arbejdes der med det ekspressionistiske udtryk/gengivelsesstrategi. Forløbet handler om kunsten som formidler af den indre psykologiske oplevelse af den virkelige verden og kunst som gengiver følelser. Vi tager udgangspunkt i en undersøgelse af den mimetiske gengivelsesstrategi så vi kan kontrastere den til den mere ekspressive gengivelsesstrategi senere. Vi ser både på malerier og skulpturer i dette forløb. Fra det ekspressive gå vi videre over til det surrealistiske, hvor vi ser "Den Andalusiske Hund" og eleverne arbejder efterfølgende i små grupper, hvor de producerer deres egen lille surrealistiske kortfilm.
Praktiske Øvelser:
Ekspressionistisk linoleumstryk
Surrealistisk tegning
Surrealistisk kortfilm
Skitser - mimetisk og ekspressiv gengivelsesstrategi
Ekspressiv parafrase
Abstrakt skulptur i ostevoks
Materialer/Tekster:
"Indtryk og Udtryk i Kunsten" (fra: "Temaer i Kunsten") (10 sider)
Ekspressionismen - fakta og kendetegn" (3 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mennesket og Byen
Fagligt indhold:
I dette forløb er det storbyen, der danner centrum for vores arbejde med både arkitekturen og kunsten - både praktisk og teoretisk. Fokus er på livet i storbyerne - både hvad angår arkitektur/boliger men også byrum i storbyen og også Street Art. Vi indleder forløbet med at snakke om, hvordan man rent analysemæssigt griber arkitekturen an. Vi ser et kort filmindslag fra DR omkring Jan Gehl og byrumsanalyser og eleverne tager selv ud i byen og laver byrumsanalyser ud fra Jan Gehls 12 kvalitets kriterier som de efterfølgende præsenterer i klassen.
Praktiske øvelser:
Byrumsanalyser
Tekster:
"Arkitekter SKAL interessere sig for mennesker" af Helle Lorenzen (6 ns.)
AV-materiale:
DR indslag om Jan Gehl (ca.25 minutter langt)
Herefter skifter vi fokus fra arkitekturen og byplanlægningen over til kunsten og har fokus på Street Art som et udtryk for kunst i et storbymiljø.
Vi tager et mere nutidigt blik på storbyen. Hvad er forskellen på kunst til galleri/kunstinstitution og street art? Hvad er forskellen på street art og graffiti?
Vi kigger på bredden i street art som udtryksform, samt motivvalg og materialer som anvendes indenfor genren.
I dette forløb arbejder vi praktisk med den positive og negative form i stencils.
Praktiske Øvelser:
Dekonstruktivistisk Pavillon
Redesign af Søren Kierkegaards Plads med fokus på Gehls "herlighedskriterer" (kunst i offentligt rum) - gruppearbejde.
Fotoundersøgelse - Arkitektoniske Sammenstød
AV-Materialer:
Film: "Inside/Outside" - omkring international gadekunst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tendenser i Samtidskunsten
Fagligt Indhold:
Eleverne bliver i et kortere forløb introduceret specifikt til samtidskunstens elementer og tendenser, herunder Olafur Eliasson. Vi tager i denne forbindelse på Copenhagen Contemporaryog ser udstillingen "Marta Minujin - Intensify Life". Eleverne laver analyse opgaver på museet og fremlægger i plenum.
Materialer:
"Tendenser i Samtidskunsten" (4 ns.)
Udstillinger:
Copenhagen Contemporary - Udstillingen "Marta Minujin - Intensify Life"
Praktiske Øvelser:
Samtidskunst - opstilling
AV-materiale:
"Kunstens Design - Olafur Eliasson" (dokumentar - 45 minutter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Selvstændigt Individuelt Eksamensprojekt
Eleverne laver nu deres selvstændige individuelle eksamensprojekt, som skal passe ind under det overordnede emne: FORANDRING
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling og alt det løse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65612088855",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65612088855",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65612088855"
}