Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Anders Møbjerg Stentoft
|
Hold
|
2024 1g/bk2 (1g bk2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lille projekt: Skovsnogen
Formål:
Formålet med forløbet er at introducere til fagets arbejdsmetoder med særlig henblik på det mere projektorienterede proces. Omdrejningspunktet er det åbne udendørsgalleri “Skovsnogen” i nærheden af Herning. I den forbindelse arbejdes der med samtidskunst, skulptur og stedsspecifik kunst.
Argumentation for valg og fravalg i forbindelse med processen.
Begreber til at beskrive den rummelige form.
Materiale:
Folder fra Skovsnogen med oversigt over stedet, de forskellige værker samt deres placeringer.
www.skovsnogen.dk
I fællesskab er “Appel Heads on Swiss cheese” (1997-99) blevet gennemgået
Hver elev har valgt tre skulpturer fra hjemmesiden, som de synes er særlig interessante.
Tekst om stedsspecifik kunst fra Louisiana learning:
https://www.kunsteder.dk/tema/stedsspecifik-kunst-en-oversigt
Evaluering:
Selvstændig skulpturprojekt med idebeskrivelse og udformning af skulpturskitse til Skovsnogen.
Præsentation af værket.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunstfotografiet og virkemidler
Formål
Grundliggende introduktion til virkemidler i billeder med vægt på komposition og lys og skygge.
Kort oprids af fotografiets historie.
Refleksion over visualiseringsøvelser - kobling mellem teori og praksis
Fortsat arbejde med portfolio-mappen.
Materiale:
Tekster:
“Fotografi hovedstrømmen i samtidskunsten”
https://kunsten.nu/journal/fotografi-hovedstroemme-i-samtidskunsten/
Værker vi bl.a. har arbejdet med i forløbet:
Near and far af Per Bak Jensen, 2012
Mashad af Keld Helmer-Petersen, 1975
New Mexico af Keld Helmer-Petersen, 1958
4 fotografier fra "122 farvefotografier" af Keld Helmer-Petersen, 1948
Elanor af Harry Callahan, 1954
Barbara af Harry Callahan, 1953
Egypt af Harry Callahan, 1978
Udvalg af fotografier fra untitled filmstills af Cindy Sherman
Udvalgte fotografier af Annika von Hausswollf
Udvalgte fotografier af Astrid Kruse Jensen
Udvalgte fotografier af Per Morten Abrahamsen
Grand Central Station af Brassaï, 1957
The flatiron, New York af Alfred Steiglitz, 1915
Tintin - Måne tur/retur (forside) af Hergé, 1952
Jesus fødsel af Geertsen Sint Jans, ca. 1490 (Maleri)
Øvelser:
Fotografi med fokus på komposition
Fotografi med fokus på egenskygger og slagskygger
Det registrerende fotografi
Det iscenesatte fotografi
Eveluaering:
Løbende evaluering på baggrund af de forskellige visualiseringsøvelser samt elevernes skriftlige refleksioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Billedets virkemidler
Formål
Kendskab til virkemidler i billeder på flade (lys/skygge, farve, komposition, flade og linje)
Kendskab til billedkunstfaglig analyse
Kendskab til udvalgte perioder og ismer (Renæssancen, barokken, impressionisme, ekspressionisme)
Materiale:
Tekst om farveteori på:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Kunsten.dk med farveteori:
https://kunsten.dk/da/indhold/generelt-om-farver-1979
Tekst om impressionisme fra Ordrupgaard på:
http://ordrupgaard.dk/wp-content/uploads/2014/01/undervisningsmaterialet_fransk_impressionisme7.til10.klasses.pdf
Tekst om ekspressionisme
https://lex.dk/ekspressionisme_-_billedkunst
Video med gennemgang af formalanalyse:
http://billedkunstfaget.weebly.com/formalanalyse-billeder.html
'Grundbog i kunst og arkitektur' uddrag om billedets virkemidler, s.169-s.200 og oversigtskort over kunsthistoriske perioder, s.225 – Eriksen, Strøm og Oxvig, Systime
Forskellige power points med pointer og eksempler fra Anders
Udvalgte værker vi har beskæftiget os med:
Nabamuns have, ca.140 f.Kr.
Madonna med barnet af Cecco di Petri, 1379
Marias trolovelse af Rafael, 1504
Madonna af Rafael, 1506
Campels af Andy Warhol, 1962
Johannes Døberen af da Vinci, 1513-16
Paulus omvendelse af Caravaggio, 1601
Mr & Mrs Andrews af Gainsborough, 1748
Impression soleil levant af Monet, 1872
Natcafeen af van Gogh, 1888
Pige med perleørering af Vermeer, 1666
Damerne fra Avignon af Picasso, 1906-07
Blind leder blind af Breugel d.æ., 1568
Næsehorn fra Lascauxgrotten, ca. 15.000 f.Kr.
Broadway Boogie Woogie af Mondrian, 1942-43
Afgang af Jais Nielsen, 1918
Ralph´s diner af Ralph Going, 1985
Frokost af Monet, 1897
Bortførelsen af Leukippos døtre af Rubens, 1618
Harmoni i rødt af Matisse, 1908
Øvelser
Tegning af henholdsvis konstrueret og iagttaget central perspektiv
Iagttagelsestegning, hvor der arbejdes med forskellig skyggelægningsteknikker og veksles mellem brug af blyant/grafit og kul.
Malerier med iagttagelser af en citron på blå baggrund med anvendelse af kolde-varme farver
Iagttagelsestegning kun med brug af konturstreg, der efterfølgende omarbejdes til collageform, hvor der lægges vægt på at fremhæve fladen
Maleri med brug af den impressionistiske malerteknik – Lav et iagttagelsesmaleri af et udsnit på skolen eller i nærområdet.
Evaluering
Løbende evaluering ud fra de forskellige øvelser samt refleksionsskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rum i kunsten
Formål:
Formålet med forløbet var at få indblik i hvordan rum bruges som virkemiddel i kunsten.
Rum som virkemiddel i billeder på flade. Her har vi arbejdet med begreber som perspektiv, synsvinkel, for-/mellem- og baggrund, formindskelse indad i billedet, farveperspektiv, lys/skyggevirkning, simultanperspektiv (kubisme).
Fysisk rum som virkemiddel i installationskunst.
Skulpturelle værker med fokus på rum og virkemidler.
Kendskab til skulpturelle virkemidler
Kendskab til udvalgte perioder i skulpturhistorien (arkaisk, romersk og hellenistisk samt renæssance og skulpturer fra 1900tallet - avantgarde og eksperimenterende)
Kendskab til forskellige analyseformer – forskellen mellem formal og betydningsanalyse
Fortsat arbejde med andre visuelle virkemidler, bl.a. komposition og farve.
Inddragelse af arkitektur med fokus på facader og byrum. Her blev inddraget kompositionsanalyse samt Jan Gehls 12 punkter til analyse af byrum.
Materiale:
Om Massacio og renæssancen - http://kendkunsten.weebly.com/renaeligssancen.html
Om centralperspektiv - http://denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Matematik_og_statistik/Matematikkens_historie/perspektiv
Guide til centralperspektiv - http://joanjensen.blogspot.com/2016/02/note-perspektivtegning.html
Tilbygningen.dk (via Thorvaldsens Museum) om skulpturanalyse
Installationskunst ligner Bonbon-land, artikel på videnskaben.dk
https://videnskab.dk/kultur-samfund/installationskunst-ligner-bonbon-land/
Forskellige power points fra Anders
Et udvalg af værker fra forløbet:
Malerier:
Treenigheden af Massacio
Den sidste nadver af Leonardo da Vinci
Den ideale by (ukendt kunstner)
Maria og Josefs trolovelse af Rafael
Rødt interiør, stilleben på blåt bord af Henri Matisse
Frøkenerne fra Avignon af Pablo Picasso
Grædende kvinde af Pablo Picasso
Installationsværker:
Your rainbow panorama af Olafur Eliasson
Helena af Marco Evaristti
Please be quite af Elmgreen & Dragset
Skulpturer:
Daneä af Gerhard Henning, 1927
Unikke former i rumlig kontinuum af Boccioni, 1913
Venus fra Willendorf, ca.22.000 f.Kr.
Kouros fra Anavysos, ca. 540-530 f.Kr.
Brydere, romersk ca.200 f.Kr.
Laokoon-gruppen, 1.årh. f.Kr.
Konstruktion af Robert Jacobsen, 1951
Fontain af Duchamp, 1917
Blue boxes af Donald Judd, 1969
Mother af Louise Bourgouise, 1999
David af Rafael
David af Michelangelo
Megaron/Felt af Morten Stræde og Stig L. Larson, 2003
Skulpturer i Hans Tavsens park:
Moses af Michelangelo
Artemis-springvandet af Johannes C. Bjerg og Poul Holsøe, 1934
Laokoon-gruppen, ukendt kunstner, ca. 100 f.Kr.
Arkitektur:
Parthenon templet, Akropolis i Athen
Pantheon templet i Rom
Villa Rotunda af Palladio
Den røde plads på Nørrebro af BIG og Superflex
Øvelser/evaluering:
Fotografisk dokumentation af skulpturer i Hans Tavsens park
Lav en skulptur af dagligdagsmaterialer, der benytter sig af to selvvalgte forskellige skulpturelle virkemidler, hvoraf ét skal være rum.
Lav en 3d animeret skulptur der delvis abstrakt og delvis figurativ.
Lav en analyse af Massacios "Treenighed"
Tegn et konstrueret centralperspektiv
Tegn et iagttaget linearperspektiv
Lav et fotografisk selvportræt, hvor du bruger kubisternes simultanperspektiv
Lav en model af en pavillon af kun ét A4-ark.
"Bedre byrum" - Lav en projektbeskrivelse af forbedringer til en selvvalgt plads på Nørrebro.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamenssprojekt: Natur & storby
Formål:
Formålet med forløbet er, at eleverne arbejder selvstændigt med et afgrænset emne. I dette tilfælde skulle de vælge mellem emnet "naturen" eller "storbyen". De skal selv fortolke emnet og udforme et værk der behandler emnet og/eller tager udgangspunkt i naturen/storbyen som tema. Undervejs har vi fokus på projektarbejde, ideudvikling og refleksion over eget arbejde.
Materiale:
Slides “Natur, storbyen og kunst med kunsthistoriske nedslag og forskellige værker til inspiration
Arbejdsdokument til eksamensprojektet med rammer og retningslinjer:
https://docs.google.com/document/d/1eZgAoS63sJsLweKDde3TtDpdgI83EuZDASnnmZ0XqN4/edit?tab=t.0
“Naturen i kunsten - og vice versa”. Artikel fra kunstmuseet Aros.
“Naturen, skønheden og kunsten”. Artikel fra Kristelig Dagblad.
“Det er ikke synd for naturen…” Artikel om The Garden af Katerina Grosses værk.
“Banksy i New York” - Artikel fra POV
“What is street art?” - Artikel fra Artmagazine
Evaluering:
Løbende evaluering på baggrund af vejledningssamtaler og udkast/skitser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65614477844",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65614477844",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65614477844"
}