Holdet 2024 re/3b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Julie Elmquist
Hold 2024 re/3b (3b re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristendom
Titel 2 Islam
Titel 3 Shinto
Titel 4 Død og efterliv
Titel 5 Scientology

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristendom

Faglige mål:
- Kendskab til kristendommens oprindelse og historiske udvikling
- Kendskab til kristendommens lære og ritualer
- Forståelse af udviklingen mellem samfund og religion siden moderniteten og op til i dag
- Forståelse af kristendommens rolle i dagens Danmark
- Indblik i den danske folkekirke, og de to retninger Grundtvigianisme og Indre Mission, samt en diskussion af de udfordringer folkekirken står overfor og dens rolle i nutidens DK
- indblik i næstekærlighedsbegrebet og en diskussion af udførelsen af dette begreb.
- forståelse for at at det handler om fortolkning, at der er findes forskellige kristne retninger og fortolkninger af Bibelen.
- fortrolighed med kildelæsning og brug af begreber

Faglige metoder:
En vekselvirkning mellem forelæsninger, klassestyret undervisning, gruppearbejde og CL-øvelser.

Forudsat faglig viden:
Introduktionen til religionsfaget

Beskrivelse af undervisningens indhold:
1) Kristendommens oprindelse og historiske udvikling
2) Introduktion til Bibelen: GT og NT.
3) Skabelsesberetningen:
- fænomenologisk analyse med inddragelse af myteteori (begreberne: kaos/kosmos, differentieringsprocess, ætiologi, teogoni, antropogoni, kosmogoni, sociogoni)
- funktionalistisk analyse med inddragelse af religionshistorisk teori (Mikael Rothstein). Hvordan og hvorfor bruges skabelsesmyten i dag?
- forskellige fortolkninger af skabelsesberetningen. Den kan forstås bogstaveligt (kreationistisk/fundamentalistisk) eller symbolsk (modernistisk).
4)Den kristne gundmyte. Den gl. pagt (GT) og den nye pagt (NT)). Messias-tanken.
5) Jesu liv fra start til slut i evangelieteksterne og i malerkunsten.
6) Den historiske Jesus og den mytologiske Kristus.
7) Paulus - hans betydning og fortolkning af Jesu død og opstandelse.
8) Kristendommens tro og lære (dogmer):
- det kristne treenige gudsbegreb.
- hvad skal man tro på?
- de etiske krav (GT etik (de 10 bud) handlelov vs. NT etik (Bjergprædikenen) tankelov).
- diskussion om næstekærlighedsbegrebet. Hvem er næsten og hvordan er man næstekærlig?
9) Ritualer i kristendommen. Fokus på dåb og nadver.
10) Katolicisme og protestantisme. Grundlæggende forskelle. Billedanalyse og dokumentaren "5 skrape om Luther".
11) Bultmanns afmytologisering. Grosbøll og Ramsdalls afmytologiserede  fortolkning af gudsbegrebet og den genopstandne Jesus.
12) Folkekirkens to retninger: Grundtvigianisme og Indre Mission. Fokus på forskellige fortolkninger af kristne dogmer.
- Dokumentaren "De unge præster" afsnit 1
13) Ekskursion til Eliaskirken. Samtale med præst Lars Obel
14) Opsamling på hele kristendomsforløbet, begrebsliste og evaluering.

Materialer:  
Oversigtslitteratur:
”Oversigt over Biblen” i Allan Poulsen, Kristendom i nutiden. Gyldendal, 2000                           

”Kristendommen” i Esben Andreasen m.fl., Religion og kultur – en grundbog.
Systime, 2002, side 135-158                  

”Kristen etik” i Lene Madsen m.fl., Grundbog til religion C. Systime, 2013,
side 76-79                    

”Folkekirkens organisation” fra folkekirken.dk                    

”Debat om den opstandne Kristus” i Jens Formann, De kristnes religion. Systime,
2008, side 146-149               

”Det kristne menneskesyn” i i Lene Madsen m.fl., Grundbog til religion C. Systime,
2013, side 74-75         

Teori:
Myteteori (læreoplæg)

Bruce Lincoln myteteori, uddrag på dansk af "Discource and the Construction of Society". Oxford University Press, 1989, side 24-25

Mikael Rothstein myteteori: Syndefaldsmytens langtidseffekt er moraliserende, https://religion.systime.dk/?id=1006#c1187 (Video)

Clifford Geertz, "Modeller af og modeller for" i Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost og Hans Wagner, ”Begrebsnøglen til religion - teori og metode”. Systime, 2016

Religionens betydning i USA og Danmark - Phil Zuckerman, https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE
        
Kildetekster:
Skabelses- og syndefaldsberetningen, 1. Mos, kap 1-3. Bibelen     

Kenn Ham, ”Jordens alder? Se skabelsesberetningen” i Bente Lund og Hanne Følner, ”Fundamentalisme i kristendom og islam”. Systime, 2008, side 72-73 og 105-107                

Sallie McFague, Klimateologi, Forlaget Anis 2008 (uddrag)                                

”Omskærelsen” 1. Mos. kap 17,1-14. Bibelen               

”Abraham skal ofre Isak”, !. Mos. kap 22,1-19. Bibelen

”Åbenbaringen på Sinaj”, 2. Mos. kap 19,1-25. Bibelen
                              
”De ti bud”, 2. Mos. kap 20,1-21. Bibelen

”Moses’ afskedstale”, 5. Mos kap 3,15-20. Bibelen

”Bjergprædikenen”, Matt 5,17-48. Bibelen                

”Helbredelsen af den lamme i Kapernaum” Luk. 5,17-26. Bibelen                   

”Vandringen på søen”, Matt. 14,22-33. Bibelen

”Lignelsen om de betroede talenter”, Matt. 25,14-30. Bibelen

”Helbredelsen af Jairus’ datter og af kvinden med blødninger”, Mark, 21-43. Bibelen            

”Nadveren”, Luk. 22,7-20. Bibelen                 

”Jesus for Pilatus”, Mark 15-16. Bibelen

”Paulus’ forsvarstale” Apostlenes gerninger 22,1-21. Bibelen             

”Adam og Kristus” og ”Frihed fra synden”, Paulus’ brev til Romerne
5,12-21-6,1-14. Bibelen

”Kærligheden”, Paulus’ 1. brev til korinterne 13,1-13. Bibelen
                                
Rudolf Bultmann, ”Jesus Kristus og mytologien”, s. 18-19+37-38, 1958                    

”Den besatte i gerasenernes land”, Luk 8,26-39. Bibelen                

”Indre Mission” i Bente Lund og Hanne Følner, ”Fundamentalisme i kristendom og islam”. Systime, 2008              
        
Film:
(Animated) - Creation (Genesis 1-2), https://www.youtube.com/watch?v=teu7BCZTgDs

(Animated) - Adam and Eve Sin, https://www.youtube.com/watch?v=l7TDvJrjjz0

Dokumentar: Med gud mod Darwin, DR2 2009 (minuttal 0-4.20 og 24-26.20)

Ken Ham Trailer, https://www.youtube.com/watch?v=uwOVyrZy_DQ

"Prinsen af Egypten", 1998 (side 25 minutter)

(Animated) - God writing the Ten Commandments to Moses, https://www.youtube.com/watch?v=5Td_l2rKg-Q

Den kristne grundmyte tegnet og fortalt, https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE

Den barmhjertige samaritaner, https://www.youtube.com/watch?v=70F8yrjKE-o

"Ramsdal om opstandelse i Deadline", https://www.youtube.com/watch?v=jo29b6WQqaQ

Dokumentar: De unge præster (afsnit 1:4). DR1, 23.10.2016. https://www.dr.dk/tv/se/de-unge-praester/de-unge-praester-3/de-unge-praester-1-4

Ekskursion:
Ekskursion til Eliaskirken, Vesterbro Torv. Samtale med præst Lars Obel, 11/12-2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Faglige mål:
1) Kendskab til og forståelse for:
- De klassiske kilder til Islam (Koranen og Hadith)
- Profeten Muhammed, islams historiske oprindelse og udvikling
- De grundlæggende principper i Islams tro og lære (trosartiklerne)
- Islam i praksis: De fem søjler
- Begreberne: Sharia og jihad
2)  Islam og moderniteten/Islam i nutidens Danmark:
- Forståelse for islams udvikling i forhold til mødet med "det moderne". At der findes forskellige grupperinger indenfor islam i forhold til muslimernes syn på modernitet og demokrati.
- Forståelse af islams rolle og udbredelse i Danmark, og at der også findes forskellige grupperinger her i DK.
- Forståelse for hvordan korantekster kan fortolkes og bruges i nutiden.  
3) Forståelse for ligheder og forskelle mellem kristendommen og islam.

Faglige metoder:
En vekselvirkning mellem forelæsninger, klassestyret undervisning, gruppearbejde og CL-øvelser.

Forudsat faglig viden:
Kristendomsforløbet.

Beskrivelse af undervisningens indhold:
1) De hellige kilder: Koranen og Hadith
2) Profeten Muhammed
3) Islams historiske oprindelse og udvikling, herunder splittelsen i de to hovedretninger sunni og shia islam – kaliffer og imamer
4) Tro og lære - de seks trosartikler: Gud, profeterne, Muhammed, bøgerne, englene, dommedag, skæbnen.
4) Religiøse forpligtigelser - De fem søjler: Trosbekendelse (Shahada), bøn (salat), almisse (zakat), faste (sawn) og valfart/pilgrimsrejse (hajj)
5) Ritualer i islam: Pilgrimsrejsen (hajj) er gennemgået som et overgangsritual (Van Gennep) og et kultdrama (myte-ritual-analyse)
6) Ekskursion til Islamisk trossamfund. Samtale med Ibrahim og overværelse af bøn i moskeen.
7) Lov og ret: Sharia og retsskolerne
8) Islam og moderniteten. Jens Formanns kategoriseringer: Fundamentalister, traditionalister, modernister og sekularister. Samtale om hvilken gruppering Islamisk trossamfund tilhører.
9) Tørklædedebatten. Øvelse i fortolkning og brug af de muslimske grupperinger ovenfor. Vi arbejdede her med forskellige Koran og Hadith uddrag om tildækning samt forskellige holdninger i tørklædedebatten.
10) Kvindesyn og jihad. Vi arbejdede med fire danske koranoversættelser og deres forskellige oversættelser/fortolkninger af jihad (store og lille jihad) samt kvindesyn.
11) Fordybelse i to af ovenstående grupperinger samt introduktion til og brug af Jan Hjärpes teori. Vi arbejdede med "Kaldet til islam" (fundamentalist) og Sherin Khankan (modernist + euromuslim), vi arbejdede med filmklippet "Sharia-zoner i DK# samt dokumentaren "Reformisten"
12) Begrebsleg, opsamling og evaluering

Materialer:
Baggrundsliteratur:
”Islams kilder” og ”Historien” i Deniz Kirtir, Klassisk og moderne islam. Grundbog til islam. Systime 2010, side 12-23                 

”Tro og lære”, ”Religiøse forpligtigelser” og ”Ritualer” i Hanne Følner m.fl., Kuplen, Muren og Graven – Jerusalem som helligsted for tre religioner. Nordisk Forlag 2002, side 210-215, 219-220               

”Koranen: Etik og moralkodeks” i Ole Bjørn Petersen og Jens Steffensen, Konfrontation eller dialog? – islams rolle og ansvar i en globaliseret verden. Systime, 2006, side 36                      

”Det islamiske samfund” og ”Kan man være muslim i det danske samfund” i Lene Madsen m.fl., Grundbog til religion C. Systime, 2012, side 110-118                                                                    

”Euroislam” i Sherin Khankan, Muslimernes islam – religion, kultur og samfund. Pantheon 2010, side 151-155   

Teori:
Hjärpes skalaer for trosforhold i Gyldendals religionshistorie, 1994, side 333-335    

De fire muslimske grupperinger i Lene Madsen m.fl., Grundbog til religion C. Systime, 2012, side 110-118   

Arnold van Genneps model for overgangsritualer i Dorte T. Motzfeldt, Grundbogen til Religion B. Systime, 2010, e-bogsudgaven.
                               
Kildetekster:
”Muhammeds afskedsprædiken” i Sherin Khankan, Muslimernes islam – religion, kultur og samfund. Pantheon 2010     

Koranen, Sura 33, 59-60, 24,30-31 og 7,26 (om kvinders påklædning)

Hadith, Abu Dâwûd (uddrag) (om kvinders påklædning)

Hadith, Sahih Bukari Vol. 1, Nr. 368  (om kvinders påklædning)

Fire forskellige danske koranoversættelser af dels sura 2 vers 190-191 (om jihad) og sura 4 vers 34 (om kvinder) kopieret fra ”Uddrag af danske Koranoversættelser” i Religionslærerforeningens tidsskrift ”Religion”, 2017, nr. 3 sept, side 8-15


Film:
BBC dokumentar ”Pilgrimsfærden til Mekka”, 2001, https://drive.google.com/drive/search?q=hajj

Sharia-zoner i DK: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-44792142:video-salafister-vil-indf%C3%B8re-shariazoner.html

Dokumentarfilmen: "Reformisten - den kvindelige imam", instrueret af Marie Skovgaard, 2019


Ekskursion:
Ekskursion til Islamisk trossamfund. Samtale med Ibrahim og verværelse af bøn i moskeen 17/12-2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Shinto

Faglige mål:
At eleverne:
- får indblik i det, der er særligt karakteristisk for japansk religion
- får en forståelse af japanernes generelle opfattelse af religion
- kan redegøre for og diskutere særlige karakteristika ved shinto-religionen (de religiøse forestillinger og ritualerne)
- får en forståelse for forholdet mellem stat og religion i shinto
- får tilegnet sig religionsfaglige begreber, både shinto-begreber og generelle religionsfaglige begreber, og bliver i stand til at benytte dem i de religionsfaglige analyser af shinto-religionen
- kan sammenligne shinto med andre religioner vi kommer til at arbejde med og påpege forskelle og ligheder mellem shinto og de andre religioner.

Forudsat faglig viden:
De forrige forløb.

Faglige metoder:
Læreroplæg, tekstlæsning med ledsagende arbejdsspørgsmål. Myteanalyse, ritualanalyser i små grupper ud fra videoer og arbejdsspørgsmål. Klassediskussioner, CL og evaluering.

Beskrivelse af undervisningens indhold:
1) Øjenåbner og forhåndsviden i spil: Vi startede forløbet op med en lille video om shinto, hvor eleverne skulle reflektere over hvad de så, om der var noget de fandt mærkeligt/interessant og om de fandt shinto anderledes, end de religioner de i forvejen kendte?
2) Ninian Smarts 7 dimensioner og øvelse i brug af teorien på en artikel om japansk religion.
3) Den dogmatiske og etiske dimension:
Religiøse forestillinger - kami, forfædreånder og naturen, kildelæsning om kami  (begreberne polyteisme, naturreligion, animisme og panteisme).
Etik - synet på døden, klip fra den jaoanske spillefilm “Departures” (begreberne: ren/uren, hellig/profan og kegare = det urene
4) Fakta om Japans religioner og den historiske udvikling i Japan, virtuelt modul. Baggrundslitteratur med arbejdsspørgsmål.
5) Den rituelle og materielle dimension: Shinto-helligdommen og praksis ved denne: Vi dannede os et overblik over shinto-helligdom og herefter analyserede vi forskellige shinto-ritualer, der bliver udført ved helligdommen (renselsesritualer, norito (bøn), vielse og de årlige matsuri-festivaler). Indføring i relevant ritualteori: kategorisering af ritualer og Arnold van Gennep (Begreber: De japanske begreber i begrebslisten samt begreberne kollektiv religion og ortopraksi).
6) Den mytiske dimension: Vi læste og analyserede Shintos skabelsesmyte. Indføring i relevant myteteori om skabelsesmyter (begreberne: kaos/kosmos, differentieringsprocess, ætiologi, teogoni, antropogoni, kosmogoni, sociogoni)
7) Den sociale dimension: Forholdet mellem stat og religion i shinto, herunder diskuterede vi Yasukuni-problematikken samt nationalismens brug af shinto
8) Tip en 13’er, begrebsleg, opsamling og evaluering


Materiale:
Sekundærlitteratur:
Lene Madsen m.fl., Grundbogen til religion C. 1. udg. 1. opl. 2012. Systime, s. 199-216

Kildetekster:
Kildeteksterne i afsnittet om Shinto i Lene Madsen m.fl., Grundbogen til religion C. 1. udg. 1. opl. 2012. Systime, s. 199-216

”Begrebet kami” og ”Mytologien” i Andreasen og Borup, Japansk religion. 1. udg. 1. opl. 2013. Univers, s. 54-56 og 58-65

Yasukuni helligdommens hjemmeside, http://www.yasukuni.or.jp/english/

Teori:
“Ninian smarts syv dimensioner” i Dorte T. Motzfeldt, Grundbogen til Religion B. Systime, 2010, 267-268

“Ritualtyper” i Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost og Hans Wagner, ”Begrebsnøglen til religion - teori og metode”. Systime, 2016

Arnold van Genneps model for overgangsritualer i Dorte T. Motzfeldt, Grundbogen til Religion B. Systime, 2010, e-bogsudgaven.

Myteteori (læreroplæg gennemgået under kristendom-forløbet)

Jørgen Podemann Sørensens ritual-myte-model (kultdrama). Gads religionsleksikon

Videoer:
Shinto - øjenåbner
https://www.youtube.com/watch?v=RgQ4eCc38dM

Spilefilmen “Departures”, 2009 (minuttal 1-22 + 1.08-1.24)
https://www.youtube.com/watch?v=4ruc3tQNrmo

Shintobøn ved Meiji Jingu
https://www.youtube.com/watch?v=NdZ4f0q9FQI&feature=youtu.be

Shinto Car Blessing
https://www.youtube.com/watch?v=hf6B-_tp6gM

Meiji Jingu power spot
https://www.youtube.com/watch?v=nCnoT0SDr00

Japanese Traditional Wedding // Yoichi + Momoko
https://www.youtube.com/watch?v=BH4VFOD_NUo

Japanese Mythology: The Story of Izanagi and Izanami
https://www.youtube.com/watch?v=v4-hnhqVPmw

Natlig matsuri for 3 shinto-guder ved Iwashimizu Hachiman-gu
https://www.youtube.com/watch?v=3PSmYVIgg6c

Høst-matsuri ved Kinpusenji, Yoshino
https://www.youtube.com/watch?v=xGw5ly8i2Vs

Japan's Shinzo Abe visits the Yasukuni shrine  
http://www.bbc.com/news/world-asia-25518137

Shintoism Explained - opsamling
https://www.youtube.com/watch?v=mX8cz1LEeXw

Anslået omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Død og efterliv

Formål:
Dette er et tværfagligt forløb i fagene oldtidskundskab og religion. Formålet med forløbet er at skabe en diskussion omkring emnet “død og efterliv” samt at give eleverne et større indblik i den europæiske idéudvikling på dette område og at skabe kulturhistoriske sammenhænge for dem. Dette gøres gennem et komparativt studie af forskellige religiøse og ikke religiøse forestillinger om døden og livet efter døden fra antikken til i dag.

Faglige mål:
- indsigt og forståelse for antikke, græske og romerske forestillinger om død og efterliv
- indsigt i forskellige religiøse forestillinger om død og efterliv (kristendom, islam, shinto, hinduisme og scientology)
- ritualanalyse af forskellige begravelsesritualer
- kunne analysere, diskutere og komparere forskellige dødsforestillinger på en nuanceret og faglig måde med brug af fagenens metoder
- kunne se sammenhænge og trække lange linjer mellem døds- og efterlivsforestillingerne i vores europæiske kulturhistorie
- kunne forholde sig etisk til emnet


Forudsat faglig viden:
De forrige forløb i oldtidskundskab og religion.

Undervisningens indhold:
1) Øjenåbner: samtalesalon om elevernes egne døds- og efterlivsforestillinger samt tv-serien “5 skarpe om døden”.
2) Repetition af de dødsforestillinger vi allerede har talt om i forbindese med kristendom-, islam- og shinto-forløbet i religion samt, Elektra-forløbet, filosofi-forløbet, Homer-forløbet og kunst-arkitektur-forløbet i oldtidskundskab.
3) Forestillinger om død og efterliv i arkaisk tid (Hesiod, Homer og Ovid), klassisk tid (Platon), hellenistisk tid (pointerne fra “5 skarpe om døden” vedr. dødsangst der medførte forestillinger om et skønt, evigt efterliv sammen med guden) og romersk tid (Herodian “Marcus Aurelius’ apoteose”)
4) Perspektivering: Kristendom - en syntese af jødiske, græske og romerske tanker: tv-serien “5 skarpe om helved”, GT og NT tekster samt tekst af Feuerbach
5) Ritualanalyse: Analyse af begravelsesritualer i islam og hinduisme ud fra film
6) Etisk diskussion: dialogbaseret undervisning om forskellige religiøse og ikke-religiøse holdninger til aktiv dødshjælp
7) Opsamling på hele forløbet

Metode:
Tekstlæsning og tekstanalyse på forskellige måder (gruppearbejde, fælles lærerstyret, alene), film, klassediskussioner, CL.  

Materiale:
Baggrundslitteratur:
Baggrund om Publius Ovidius Naso og værket Metamorfoser,  http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/ovid/ovid.htm

Teori:
Arnold van Genneps model for overgangsritualer i Dorte T. Motzfeldt, Grundbogen til Religion B. Systime, 2010, e-bogsudgaven.

Kildetekster:
Hesiod: Theogonien, v. 758-773, i Lene Andersen, Hesiod, Theogonien. Værker og Dage. Skjoldet. København, 1973

Homer, Iliaden 22. sang vers 361-363 i  Otto Steen Due, Homers Iliade. København, 2002

Homer, Odysseen, 10. sang vers 526-530 og 11. sang vers 1-50 i Otto Steen Due, Homers Odyssé. København, 2002

Ovid, Metamorfoser, (Orpheus i underverden) 10. sang vers 1-85, oversat af Otto Steen Due. Gyldendal, 2005

Platon, Sokrates forsvarstale, efter “Platon I. Samlede værker i ny oversættelse” udgivet af Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, 2009, s. 119-120

Platon, Staten, 10. bog, efter “Platon IV, Samlede værker i ny oversættelse”, udgivet af Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, 2013 s. 514-518

Platon, Phaidron, efter “Platon I. Samlede værker i ny oversættelse” udgivet af Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, 2009, s 189-194

Herodian, Kejserrhistorie efter Marcus Aurelius (Marcus Aurelius’ apoteose) i Johnny Thiedecker, Græsk-Romersk Religion. Pantheon, side 222-223  

GT- og NT-tekster: 1. Mos 3,19; Jobs bog 10,18-22; Jobs bog 14,7-14; Prædikerens bog 3,18-20; Salme 39, 5-8; Salme 23, 1-4; Salme 49, 11-16, Joh. 20, 1-18; Apost. ger. 1,3-9; 1. Kor 15,12-26 og Joh. 11,1-44

Feuerbach, Ludwig, “Religionens væsen (1851)” i Jes Nysten, Religionskritik og ny teologi. Gjellerup og Gad, 1984, s. 63-65


Film/hjemmesider:
“5 skarpe om døden”

“5 skarpe om helved”

“Dødsritual i islam og hinduisme”,  https://www.youtube.com/watch?v=zoqSGbn9ToI

Mette Frederiksen taler for aktiv dødshjælp:  https://www.facebook.com/tv2nyhederne/videos/mette-frederiksen-taler-for-aktiv-d%C3%B8dshj%C3%A6lp/809127930471193/

Det etiske råds udtalelse om dødshjælp 2023:  https://etiskraad.dk/Media/638319994915209616/Det%20Etiske%20R%C3%A5ds%20udtalelse%20om%20d%C3%B8dshj%C3%A6lp%202023.pdf

Svend Brinkmanns argumenter IMOD aktiv dødshjælp:
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=P8LZtOoJStU

Handler en værdig død om selvbestemmelse? Ja, mener videnskabsjournalist ved Weekendavisen Lone Frank, der er fortaler for aktiv dødshjælp. Hospitalspræst Lotte Mørk er imod, og hun mener, at en værdig død handler om, hvorvidt den døende har selskab ved den sidste udånding
https://www.facebook.com/DR2Deadline/videos/handler-en-v%C3%A6rdig-d%C3%B8d-om-selvbestemmelse-ja-mener-videnskabsjournalist-ved-weeke/246175071344426/


Evaluering :
Summativ evaluering

Anslået omfang: 30 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Scientology

Faglige mål:
at eleverne:
- får kendskab til Scientology og kan redegøre for trossamfunds oprindelse og udvikling.
- kan diskutere Scientologys grundlæggende religiøse forestillinger og ritualer
- kan diskutere religionsstifterens betydning for trossamfundet
- tilegner sig religionens fagbegreber og kan benytte disse i en religionsfaglig analyse af trossamfundet.
- får lejlighed til at møde og snakke med medlemmer af Scientology
- kan diskutere Scientology både ud fra en indefra og en kritisk, udefra synsvinkel
- kan diskutere i hvilket omfang Scientology er en senmoderne religion?
- får kendskab til forskellig religionssociologisk teori og kan anvende disse teorier på Scientology. Kan diskutere hvorvidt trossamfundet Scientology er en sekt eller ej, hvilken karisma religionsstifteren L. Ron Hubbard besad og hvorfor nogle mennesker bliver tiltrukket af Scientology med inddragelse af religionssociologisk teori.          

Faglige metoder:
Kildelæsning og analyse. Teorigennemgang i form af klassestyret undervisning og efterfølgende diskussioner. Film og podcast. Refleksionsskrivning. Besøg hos Scientology.

Forudsat faglig viden:
De forrige forløb.

Beskrivelse af undervisningens indhold:
1.  Historisk overblik over Scientology
2. Religionsstifteren L. Ron Hubbard, begrebet hagiografi og analyse med Max Webers teori om "karismatisk ledelse"
3. Dianetik og scientologi (forskelle på de to)
4. Trosforestillinger: Skabelsesberetningen "Faktorerne" (begreberne Theta, MEST, thetan, reinkarnation), menneskets bestanddele (theta, sind og krop) og refleksion over hvor Hubbard har fundet inspiration til trosforestillingerne i Scientology? (begreberne eclecticisme og synkretisme)
4. Ritualer: særligt fokus på auditering (begreberne e-meter, engrammer, tidssporet, clear, OT, Broen til total frihed)
5. Besøg i Scientology Kirken, rundvisning og samtale med informationschef Anette Refstrup
6. Hvorfor blive medlem af Scientology? Casestudie (Robert Dam - uddrag af podcast), refleksion over personlighedstesten samt faglig diskusion om hvervningsmetoder, hvorvidt trossamfundet Scientology er en sekt og en senmoderne religion? Samt hvorfor Robert Dam blev medlem af Scientology med inddragelse af teori om "Religiøse fællesskaber" og "Fire sociologiske teorier om hvorfor folk bliver religiøse".

Materiale:
Baggrundslitteratur:
”Scientology” i Birgit Andersen m.fl., Senmoderne religiøsitet i Danmark. Århus: Systime, 2008, side 52-64

Opslag om 'hagiografi' på religion.dk

Teori:
Max Webers teori om karismatisk ledelse,  https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=140

James Beckfords teori om religiøse fællesskaber  (kirke, denomination, sekt og kult),  https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=158

"Fire sociologiske teorier om hvorfor folk bliver religiøse" i Lene Madsen m.fl., Grundbog til religion C. Systime, 2012

"Senmoderne religion" i  i Lene Madsen m.fl., Grundbog til religion C. Systime, 2012


Kildetekster:
"Faktorerne: Da mennesket blev til ved en fejl" i Birgit Andersen m.fl., Senmoderne religiøsitet i Danmark. Århus: Systime, 2008, side 41-45

'Personlighedstest' (folder fra Scientology, 200 spørgsmål, 2 sider), 2011


Videoer/film/podcast:
Scientology Kirkens officielle hjemmeside: 'Hvad er Scientology?'

Scientology Kirkens officielle hjemmeside: 'L. Ron Hubbard'

Scientology Kirkens officielle hjemmeside: 'Menneskets bestanddele'

Scientology Kirkens officielle hjemmeside: 'Kursus i tilværelsens dynamikker'

Udsendelse: 'Danmark ifølge Bubber: Scientology - helt tæt på' (to mindre uddrag). TV2, 2012

Podcast: “Robert og Thetanerne 1:3 - Start på session - 6:50-13:37 (7 minutter). Findes på https://thirdear.studio/da/pods/robert

Evaluering:
Summativ evaluering efter besøget i Scientology Kirken.  

Anslået omfang: ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer