Titel
2
|
Filosofi-forløb: Det gode liv
Faglige mål:
- At skabe refleksion hos eleverne om hvad et godt liv er og hvordan et sådant liv kan opnås
- Indsigt i Sokrates' forståelse af hvad et godt liv er
- forståelse af Sokrates’ og Platons filosofi (verdenssyn, den sokratiske metode (erkendelsesteori), begreber, dialektik)
- kendskab til sofisterne og en forståelse for forskellene mellem sofisterne og Sokrates/Platon
- overfladisk kendskab til og forståelse af Platons statsfilosofi og hvorfor han mente denne styrform var bedre end demokrati
- indsigt i Epikurs forestillinger om det gode liv
- indsigt i Senecas forestillinger om det gode liv
- kunne diskutere forskelle og ligheder mellem filosoffernes syn på det gode liv.
- forståelse for de græsk-romerske filosoffers store indflydelse på europæisk kultur
Faglige metoder:
Lærerstyret undervisning. Pararbejde på baggrund af arbejdsspørgsmål til teksterne. Klassediskussioner og CL.
Forudsat faglig viden:
De forrige undervisningsforløb.
Beskrivelse af undervisningens indhold:
1) Vi begyndte forløbet med en refleksion om hvad eleverne selv opfattede som et godt liv og hvad lykke er?
2) Vi arbejdede med uddrag af Sokrates' forsvarstale. Fokus: hvad var Sokrates' tanker om det gode liv?
3) Sokrates vs. sofisterne: Den sokratiske samtale, dialektik vs. retorik. Fysis vs. nomos. Objektiv sandhed vs. relativisme.
4) Platons verdenssyn, idélære og erkendelsesteori . Vi læste Platons hulelignelse og arbejdede med begreberne: doxa, elenchos, aporia og episteme samt fænomenernes verden og ideernes verden, og analyserede hvordan idelæren kommer til udtryk i det læste uddrag af "Sokrates' forsvarstale" og Sokrates' samtaler med folkene på torvet i Athen.
5) Platons statsfilosofi: Lærerforedrag om Platons statslære, et elitært og totalitært vidensaristokrati styret af filosoffer, hans analogi mellem menneskets tredeling af sjælen og samfundets tre klasser, samt hvordan Sokrates' henrettelse påvirkede ham til at have mistillid til demokratiet.
6) Perspektivering til det athenske demokrati og skoledemokratiet på DfG
7) Epikur om det gode liv. Kildetekst af Epikur samt bagrundsviden om den filosofiske retning epikuræisme. Enkelte epikuræiske begreber blev inddraget.
8) Seneca om det gode liv. To kildetekster af Seneca, baggrundsviden om den filosofiske retning stoicisme samt fokus på stoiske begreber.
9) Perspektivering: To eksempler på hvordan den stoiske filosofi har fået en revival i dag: Niels Overgaard "Det hele handler ikke om dig" (video) og Alain de Bottons forsøg på via Senecas filosofi omk. vrede at hjælpe to fortravlede, moderne englændere med deres "road rage" og stress (dokumentar).
10) Opsamling på alle filsofferne og et tilbageblik på elevernes egne idéer om det gode liv i begyndelsen af forløbet. Er vi blevet klogere?
Begreber:
Sokrates og Platon begreber: dialektisk, doxa, elenchos, aporia, episteme, maieutik, fænomenernes og idéernes verden.
Epikuræiske grundbegreber: Eudaimonia, ataraxia, aponia, algos og hedoné,
Stoiske grundbegreber: Ratio, affectus, Animus, fortuna, fata, temperantia, apatia, ataraxia, logos og ira.
Materialer:
Baggrundslitteratur:
”Stoicisme og epikuræisme” i Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Paideia – grundbog til oldtidskundskab. Systime, 2013, side 160-166
Kildetekster:
Platon, Sokrates’ forsvarstale (Apologien) (uddrag), i Hartvig Frisch,
Sokrates’ domfældelse og død. Gyldendal, 1991, side 31-35, 44-46 og 60-62
Platons, Staten (uddrag), "Hulelignelsen" i bog VII i Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, Kend dig selv - et platon udvalg. Systime, 2000.
Epikur, Brev til Menoikeus i Arne Mørch, Haven og venskabet. Mørch og Wagner, 1990, side 44-48.
Seneca, Moralske breve til Lucilius, 2. bog, brev nr. 16 og 18, oversat af Gregersen og Madsen, 2010, https://aigis.igl.ku.dk/aigis/2009,2/Sen/Seneca_Epist2.pdf
Perspektivering:
TP9-forløbet hvor eleverne selv skulle reflektere over "det gode liv" og finde en person og interviewe om emnet.
Under læsningen af Platons "Hulelignelse" og samtale om Platos utopi-stat lavede vi perspektivering til det hinduistiske kastesystem, til det kommunistiske Sovietunionen og Hitlers racelære samt til det direkt demokrati på Det frie Gymnasium.
Under læsningen af Seneca perspektiverede vi til nutidige brug af den stoiske filosofi:
- Niels Overgaard, "Det hele handler ikke om dig", video, https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ
- Alain de Botton, "Seneca om vrede", dokumentar, DR2, 2004
Som afrunding på hele forløbet talte vi om udviklingen i idélæren i vores vestlige europæiske kulturhistorie: Sokrates - Platon - stoicisme - kristendom - menneskerettighederne og humanisme.
Evaluering:
Summativ: CL opsamlingsøvelser
Formativ: Hvad kan vi gøre bedre under næste forløb?
Estimeret omfang: 35 ns.
|