Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
John Toldsted
|
Hold
|
2024 ol/c (3c ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til oldtidskundskab
Introduktion: Hvor og hvornår?
- Aristoteles; uddrag af Statslæren fra Poul Birk Nielsen; Torv og tempel, 1995, s. 22-25
Baggrundslitteratur:
Poul Birk Nielsen; Torv og tempel, 1995, s. 6-8, 26-31, 33-34 og 36
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Homer (Søjle 1)
Homer: uddrag af ”Iliaden”
- Begyndelsen (Iliaden: 1. sang, vers 1-214 og vers 304-317)
- Agamemnon møder Odysseus (Iliaden: 4. sang, vers 292-364)
- Homer udtaler sig om krig (Iliaden: 13. Sang, vers 334-344)
- Achilleus møder Odysseus (Ilianden: 19. Sang, vers 198-237)
Homer: uddrag af ”Odysseen”
- Træhesten (Odysseen: 4. sang, vers 267-289 og 8. sang, vers 499-520)
- Begyndelsen på ”Odysseen” (Odysseen: 1. sang, vers 1-6 og vers 10-28 og vers 32-34 og vers 48-256 og 301-302 og 305. Derpå 2. sang, vers 1-128 og vers 146-251)
- De to sange 5-6 i sin helhed, og 7. Sang, vers 1-53, 81-135 og 233-320. (Sangene omhandler Odysseus` fangenskab hos nymfen Kalypso, hans stormfulde sejllads væk fra øen og hans skibbrud hos folket Phaiakerne)
- Odysseus vender hjem til Ithaka (Odysseen: 20. sang, vers 1-53)
Perspektivtekster:
Vi fokuserede bl.a. på det heroiske som ideal og særligt på kaos/vrede kontra kosmos/orden. Vi perspektiverede problemstillingerne vha. arbejde med Nietzsche:
- Friedrich Nietzsche: teksten ”Herremoral og slavemoral”. Side 295 i ”Mennesket og magterne. En tekstsamling til religion”, 1992
en tekstsamling til religion”, 1992
Arbejdsmetoden var især gruppearbejde med gruppefremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sokrates/Platon (Søjle 2)
Platon: uddrag af ”Staten” (Hulelignelsen)
Sokrates` Forsvarstale (Fra ”Sokrates` domfældelse og død. Ved Hartvig Frisch”, 1991); s.31-35, 44-46, 60-62
Platon: Et meget fyldigt uddrag af "Gorgias". (Thure Hastrups danske oversættelse, Gyldendal, 1977)
Perspektivtekster:
Vi fokuserede bl.a. på det idealistiske verdensbillede hos Sokrates/Platon kontra det materialistiske hos Karl Marx:
Karl Marx; ”At være menneske er at producere”. Side 272-273 i ”Mennesket og
magterne, en tekstsamling til religion”, 1992
Arbejdsmetoden var især lærerstyret undervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunsthistorisk forløb (skulptur) (Søjle 3)
Arkaisk skulptur
- ”New York Kouros” (ca. 600 f.Kr.)
- ”Kleobis og Biton” (ca. 580 f.Kr.)
- ”Kalvebæreren” (ca. 560 f.Kr.)
- ”Rayet hovedet” (ca. 530 f.Kr.)
- ”Peplos Koren” (ca. 530 f.Kr.)
Klassisk skulptur og et tempel
- ”Kritios drengen” (ca. 480 f.Kr.)
- ”Artemission Zeus” (ca. 460-450 f.Kr.)
- ”Diskoskasteren” (ca. 450 f.Kr.)
- ”Spydbæreren”/”Kanon” (ca. 440 f.Kr.)
- ”Panathenæerfrisen” på Parthenon (bygget 447-432 f.Kr.)
Før-hellenistisk og Hellenistisk kunst (323-31 f.Kr.)
- ”Skraberen” (ca. 350 f.Kr.)
- Flere forskellige udgaver af Afrodite/Venus
- ”Laokoon” (ca. 200 f.Kr. eller ca. 100 e.Kr.)
- ”Nike fra Samothrace” (ca. 180 f.Kr.)
Romersk kunst
- Augustus fra Prima Porta (ca. 20 f.Kr.)
- Friserne på Ara Pacis (13 f.Kr.)
Vi talte kort om Renæssancen, barokken, nyklassicisme og det moderne/senmoderne.
Renæssancen
Botticelli: ”Venus` fødsel” (1486)
Michelangelo: ”David” (1501-1504)
Barokken
Bernini: ”Den hellige Thereses henrykkelse” (mellem 1644 og 1647)
Ny-klassicisme
Jacques Louis David: ”Sokrates` død” (1787)
Vi besøgte Glyptoteket og så deres samlinger.
(I arbejdet med Ara Pacis arbejdede vi kort med analysemetoden "typologi" eller "den firefoldige tekstforståelse, som den bl.a. er beskrevet i Erik A. Nielsens bog "Kristendommens retorik".)
Arbejdsmetoden var især lærerstyret undervisning. Og eleverne søgte selv oplysninger på internettet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Augustin (Søjle 4)
Vi arbejdede kort med Augustin. I hans tænkning arbejdede vi med mødestedet imellem den græske verden og Kristendommen.
Augustin:
- Uddrag af "Om kristen undervisning". Jeg har oversat teksten til dansk fra Augustin: ”De doctrina Christiana”, Oxford, 1999. Uddraget er fra side 47-51, 55-56, 59-61, 117-120, 126, 140 og 142-144.
- Uddrag af "Til læreren". Jeg har oversat teksten til dansk fra Augustin: ”De magistro” (red. Erwin Schadel), Bamberg, 1975. Uddraget er fra side 58, 80 og 84-85.
- Uddrag af "Om kristen undervisning". Jeg har oversat teksten til dansk fra Augustin: ”De doctrina Christiana”, Oxford, 1999. Uddraget er fra side 16-17, 34 og 66-67.
Perspektiverende tekst:
J.-J. Rousseau; af Emile eller Om opdragelse (Den savoyiske Kapellans
Trosbekendelse) fra Litteratur og idéhistorie (red. Leif Nedergaard)
s. 327-329
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Etik (Søjle 5)
Et aktuelt emne: Etik. Hvad er det gode liv og hvad er den gode handling? Vi fokuserede på: 1) pligtetik, lykkeetik og værdirelativisme og 2) på determinisme og indeterminisme) [SØJLE 5]
Først arbejdede vi med de etiske begreber pligtetik, lykkeetik og værdirelativisme.
Lykkeetik og pligtetik
Epikur: ”Brev til Mineukeus”. Fra ”Etiske problemer og ideer” (red. Peter Boile Nielsen), 1992 (side 102-104)
Seneca: ”Om det lykkelige liv”. Fra ”Etiske problemer og ideer” (red. Peter Boile Nielsen), 1992 (side 106-107)
Marcus Aurelius; uddrag af ”Marcus Aurelius – Tanker om Livet og Væren”. Fra Antikkens Skulptur og dens efterliv”, Pantheon, 2007, side 60
Arbejdsmetoden var især lærerstyret undervisning.
Derpå arbejdede vi med determinisme og indeterminisme:
Herunder arbejdede vi helt kort med Sofokles: uddrag af "Kong Ødipus" (Klassikerforeningen. Sofokles: "Ødipus" (v. Alex Garff og Leo Hjortsø), 2007, Gyldendal. Side 38-43 og 84-86)
Perspektivering:
Jean-Paul Sartre: ”Den enkeltes absolutte ansvar”. Side 296-297 i Mennesket og magterne, en tekstsamling til religion, 1992
Grundbog: Peter Boile Nielsen; Etiske problemer og ideer, 1992, s. 64-87
Arbejdsmetoden var især lærerstyret undervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770635336",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770635336",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65770635336"
}