Holdet 2024 DA/2q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Det frie Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ane Sofie Syberg
Hold 2024 DA/2q (2q DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0 - LINKS
Titel 2 Aviser og nyheder
Titel 3 Reportagen i ord og billede
Titel 4 Autofiktion - en tendens i tiden
Titel 5 For real? - om dokumentarfilm
Titel 6 Dansk litteratur i 1800-tallet
Titel 7 Litterære streger - om grafiske romaner
Titel 8 Lyrik
Titel 9 Skæbnespor
Titel 10 FRA 1HF: Brug din stemme
Titel 11 FRA 1HF: På kanten af samfundet
Titel 12 FRA 1HF: Mundtlige fortællinger
Titel 13 FRA 1 HF: Skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0 - LINKS

Her er links til online-materiale, der er brugt til flere forskellige forløb i løbet af skoleåret:

Ordbøger:
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordnet.dk/ddo
https://ordnet.dk/ods/forside

Grundbøger:  Håndbog til dansk + Håndbog til litteraturhistorie:
https://hbdansk.systime.dk/?id=1&L=10
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=1

Grammatik og skriftlighed:
MIN LÆRING:
Danskgram: https://app.minlaering.dk/bog/3
God stil: https://app.minlaering.dk/bog/45

Filmleksikon:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler

Hjælpemiddeloversigt fra ministeriet: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf25/feb/250203-hjaelpemiddeloversigt-til-de-skriftlige-gymnasiale-proever-2025.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Aviser og nyheder

Vi tager udgangspunkt i danskfagets medieperspektiv. I dette forløb ser vi på nyheder i forskellige medier. Vi har et særligt fokus på avisjournalistik.
Som afslutning og opsamling på forløbet arbejder klassen i grupper med fokus på hver deres avis. Her laves grundige analyser og mundtlige fremlæggelser (værklæsning).
Klassen er en tur til DR for at deltage i optagelser til satireprogrammet Gæt på sandheden.  

Vigtige begreber vi arbejder med i forløbet:
- nyhedskredsløb
- nyhedstrekanten
- nyhedskriterier
- avistyper
- opinionsgenrer
- informerende genrer
- layout (rubrik, underrubrik, mellemrubrik, fakaboks osv.)

Værkarbejde med aviser:
- Ekstra Bladet
- Weekendavisen
- Berlingske
- Information
- Politiken

Kernestof – fokus på medier
Her undersøges og arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– argumentationsanalyse og retorisk analyse.
– billeder og øvrige multimodale tekster
Faglige mål:
– analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Materiale:
Kapitel 5.1 fra Håndbog til dansk (om avisjournalistik): https://hbdansk.systime.dk/?id=218

s. 4-16 fra Krig og kærlighed i nyhedskredsløb (Mads Rangvis og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag, 2023)

De usikre nyheder: https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-24-rusland-angriber-ukraine-her-er-hvad-vi-ved

Debatindlæg af Nadeen Aiche i Information 3. marts 2022: https://www.information.dk/debat/2022/03/racistisk-hykleri-naar-danske-politikere-aabner-favnen-ukrainske-flygtninge

Illustrationer fra:
https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art8644727/Vi-skal-holde-op-med-at-v%C3%A6re-s%C3%A5-hykleriske-n%C3%A5r-det-g%C3%A6lder-menneskeliv
og
https://www.facebook.com/msactionaid/photos/a.110234199398/10159759601629399/?type=3

Analyse af satire: https://rokokoposten.dk/2024/05/02/jeppe-bruus-kvinder-skal-beskattes-af-deres-emotional-labour/

Supplerende:
Klip fra TV2 Nyhederne ( 24.02.2022 - kl. 18 )
Forsider fra et år med krig: https://journalisten.dk/et-aar-med-krig-i-ukraine-se-mediernes-forsider-her/
Surf rundt på https://ekstrabladet.dk/ og https://politiken.dk/
powerpoint om offentlighed og demokrati
om satire: https://textanalyse.systime.dk/?id=4977&L=10 og https://medtidenoverblik.systime.dk/?id=388&L=10
Kirsten Birgit: nytårstaler: https://www.youtube.com/watch?v=Ovna4nFbEN0 og https://www.youtube.com/watch?v=gun-J_KIVnw
satire fra USA: https://theonion.com/   

Omfang ca: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Reportagen i ord og billede

Forløbet ‟Reportagen i ord og billede” er et nyhedsforløb, der undersøger genren ‟reportagen”, som findes både i trykte og digitale medier og i ord såvel som i billeder. I dette forløb læser vi en række reportager for at lære genrens særtræk at kende. Vi arbejder med nyhedsreportagen, begivenhedsreportagen, baggrundsreportagen og rejsereportagen. Vi øver også selv at skrive steds-reportager og rejsereportager.

Vi fokuserer særligt på:
- scenisk fremstilling
- billedskabende sprog (konkrete substantiver, beskrivende adjektiver og dynamiske verber)
- billedsprog (sammenligning, metafor, besjæling og personifikation)
-  sanseligt og sanserigt sprog
- fortællerpositioner og perspektiv
- forskellen på at skrive om noget "uden om" (rapporterende) og noget "indeni" (reflekterende)
- nyhedstrekant og dramatrekant
- fortællende journalistik
- blikfang

Studietursprojekt: skriv en reportage fra Bremen

Materiale:
Grundbogsmateriale om reportagen som genre fra udgivelsen: Reportagen i ord og billeder. Dansklærerforeningens Forlag. 2022 - s. 5-7, 10-17, 22-23
Henrik Cavling: uddrag af “Eksplosionen” (1882)
Nyhedsreportage: “Som om solen kom for tæt på” fra Jyllands-Posten 5.11.2004 + fotos fra Seest.
Rejsereportage fra Berlingske: Oplev Laos mens tid er: https://www.berlingske.dk/rejser/rejsereportage-oplev-uspolerede-laos-mens-tid-er
Begivenhedsreportage: Morten Sabroe: "Et svin i Berlin" INFORMATION 02. 01. 1990
Baggrundsreportage: Emil Jørgense: De sidste riddere. Weekendavisen 20.sept. 2024

Supplerende:
Reportagen som dybdeborende serie: https://politiken.dk/tag/main/Forbandet_Ungdom?srsltid=AfmBOooOwdDafLBnXC1gGL9LLD_sE-_jA-n4Kxzhopx2qvGxf7KsypNy
Fotoreportage: https://journalistforbundet.dk/freelancegruppen/nyhed/fotoreportage-en-dag-i-en-freelancers-liv
Krigsreportage: Henry Hellsen: ^Krigens sidste billeder^ BERLINGSKE TIDENDE 22. 11. 1918
Begivenhed: Jacob Ludvigsen: "Da vi snuppede Christiania'
TRYKT FØRSTE GANG l INFORMATION l SEPTEMBER 1972
OG GENOPTRYKT l WEEKENDAVISEN l SEPTEMBER 2021 - UDDRAG

https://indidansk.dk/reportage-genretraek/
https://indidansk.dk/dramatrekanten/

Omfang ca: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Autofiktion - en tendens i tiden

Autofiktion
Dette forløb arbejder med autofiktionen som genre og forløbet er en del af fagpakke-toningen for klassen, der har psykologi på b-niveau. Vi taler om at skrive sig selv, flydende identiteter og identitetsdannelse, om familierelationer, om indadvendt og udadvendt autofiktion. Vi arbejder undervejs med remediering af digt. I forløbet skrives der en analyserende artikel med fokus på autofiktion og der læses et værk.
Værklæsning: Klassen kan vælge mellem Superskurk af Anna Juul og Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet af Glenn Bech. Vi samler op på værklæsningen med læsecirkler og fremlæggelser for en, der har læst den anden roman. Til slut laver alle korte anmeldelsesvideoer af deres valgte værk.

Faglige mål og kernestof:
- nyeste tid: de seneste fem år
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- litteraturanalyse og -fortolkning
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Materiale:
Fra Perspektiver i dansk:
- sandhed, løgn og fiktion
- genrefornemmelser - fakta eller fiktion?
- tegn på fiktionalisering og tegn på autenticitet
- paratekst
(Perspektiver i dansk, Rangvid og Sørensen, Dansklærerforeningens Forlag. Første udgivelsesår for iBog: 2019)
Fra Brug litteraturhistorien:
- flydende identiter (globalisering og individualisering)
- autofiktion og dobbeltkontrakt
- den indadvendte og den udadvendte autofiktion
(Brug litteraturhistorien, 2014-2021 Mimi Sørensen og Mads Rangvid, Systime)

Uddrag af Knud Romer: Den som blinker er bange for døden (2006)
Uddrag af Leonora Christina Skov: Den, der lever stille (2018)
Yahya Hassan: digt: Barndom (2013)
Caspar Eric: digt: Dag 2 (2020)
Anna Juul: Superskurk (roman, værk) (2023)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (roman, værk) (2022)

Supplerende:
- selvstændig research af de to forfattere Glenn Bech og Anna Juul i forbindelse med værklæsning (arbejde med paratekst)
- video fra Louisiana Channel med kunstneren Elina Brotherus: https://channel.louisiana.dk/video/elina-brotherus-its-not-me-its-a-photograph
- selfieguides
- diverse tekstuddrag til analyse af fakta og fiktion (autenticitetsmarkører og fiktionalisering):
- manchet til artikel i Politiken, 9. april 2017: Olav Hergel: Bøllebank og det store slag om sandheden
- Peter og ulven (Ulven kommer)
- uddrag af Operation Bøllebank (2001) af Lars R Møller
- første side af Dan Browns "Da Vinci mysteriet" (2003)
- billede fra EkstraBladet i en anmeldelse af Armadillo (14. sept. 2010)
- diskussion af hvor går grænsen med udgangspunkt i Karina Pedersen (Helt ude i hampen), Anders Samuelsen og LAs kampagne om skat i DK ("Min håndvask gik i stykker"), Bertel Haarders julesang til Folketinget i 2016.
Video: Danish Mother Seeking: https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M
Foto af Peter Funch fra serien Babel Tales (2008) https://www.peterfunch.com/portfolio/babel-tales/


Omfang ca 300 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 For real? - om dokumentarfilm

Medieforløb med fokus på dokumentargenren (inkl. dokumentarfilm som værk)
I dette forløb skal vi undersøge og arbejde med dokumentarfilmen og dens 6 undergenrer som beskrevet af Bill Nichols. Vi tager udgangspunkt i klassens grundbog "Håndbog til dansk": https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Vi fokuserer på dokumentarfilmen som en kreativ bearbejdet virkelighed og som en del af samfundets visuelle hukommelse.

Faglige mål og kernestof:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
-  demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- undersøge virkelighedsnære problemstillinger
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- dokumentarfilm skal være repræsenteret som værk (her: Apolonia, Apolonia (Lea Glob, 2022))

Materiale:
Vi ser og arbejder med Apolinia, Apolonia af instruktør Lea Glob (2022, 115 min) https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/apolonia-apolonia

Vi bruger Filmcentralens leksikon over filmiske virkemidler:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler

Grundbogens kapitel 5.2: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Grundbogens analysevejledning: https://hbdansk.systime.dk/?id=228

Forskellige klip til illustration af de forskellige undergenrer og forskellige virkemidler:
- Blue Planet – leopard seal and penguins: https://www.youtube.com/watch?v=skoWevMUemc
- Indefra: https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-broedremenigheden_54236
- Den hemmelige krig: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/den-hemmelige-krig
- Prinsesser fra Blokken: https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336
- Mirror (hele filmen!): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/mirror
- Bowling for Columbine: https://www.youtube.com/watch?v=T0ELuyJ12D4
- Dømt til behandling: https://www.youtube.com/watch?v=E5wAyUfiLnU
- Ambassadøren: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/ambassadoeren
- Grundtvig: https://www.dr.dk/drtv/se/grundtvig_-en-praest-uden-kirke_451495
- De fem benspænd: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/de-fem-benspaend

Dansklærerforeningens undervisningsforløb til filmen: https://dansklf.dk/apolonia-apolonia-uv-forloeb

Anmeldelser af Apolonia, Apolonia:
- https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/apolonia-apolonia/
- https://soundvenue.com/film/2023/03/apolonia-apolonia-en-enestaaende-og-vild-dansk-dokumentar-om-betagende-bohemekunstner-514805
- https://heartbeats.dk/apolonia-apolonia-fabelagtig-film-om-kunsten-at-leve-et-vildt-og-kunstnerisk-liv/

Omfang:
ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dansk litteratur i 1800-tallet

Dette forløb tager udgangspunkt i danskfagets litterære perspektiv, men vi knytter bånd til både det mediemæssige perspektiv og det sproglige perspektiv i arbejdet med malerier og skrivestile. Vi arbejder med romantik, romantisme og det moderne gennembrud. Vi tager en tur på Statens Museum for Kunst og får en rundvisning med kunstformidler Charlotte, der aktiverer os og informerer os, så vi bliver kloge på overgangen fra romantikken til det moderne gennembrud i dansk malerkunst.  
Litteraturhistorie inkl. værklæsning (drama): Et dukkehjem (Henrik Ibsen)

Kernestof og faglige mål:
Kanon: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Blicher,  Herman Bang, Henrik Pontoppidan
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
-  demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- norsk tekst
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- tekster fra romantik og realisme
- litteraturanalyse og -fortolkning
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materiale:
Fra grundbogen Håndbog til dansk:
- kap 6: Romantik (1800-1870): https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=139
- kap 7: Det moderne gennembrud (1870-1914): https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=140
Om impressionisme og Herman Bang: Fra Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=186
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=102s
Adam Oehlenschläger: “Morgen-Vandring” (1805) (uddrag)
“Fædrelands-Sang” (Adam Oehlenschläger (1819/1823): https://kalliope.org/da/text/oehlen1999062847
“Danmarks Trøst” (N F S Grundtvig (1820)): https://kalliope.org/da/text/grundtvig2002031701
Nik & Jay - Vi Vandt I Dag (Official): https://www.youtube.com/watch?v=2bijAZDGIb0
Om biedermeier: enhedskultur og idyl: Fra Brug LItteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=182
Emilius Bærentzens maleri "Familiebillede" fra 1828
Maleri: Familien Waagepetersen, 1830 af Wilhelm Bendz
Billede fra Ikea-reklame: https://www.ikea.com/dk/da/ideas/home-furnishings/masser-af-det-hele-pa-et-lille-budget-et-hjem-til-flere-generationer-af-madelskere-pubd6b6f2a0
Eckersberg, cigaræske: https://faa.dk/artikel/valdemars-slot-fr%C3%A6k-cigarkasse-udl%C3%A5nt-til-statens-museum-for-kunst
Om romantismen: Romantismen fra Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=180
Steen Steensen Blicher: “Sig nærmer tiden” (1838)
Herman Bangs novelle Frøkenen (1883)
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød (1887): https://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/boeger/fh/naadsens.html
Amalie Skram: Karens Jul (norsk) (1885)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (drama, værklæsning) (1879)

Supplerende:
Rather Homemade Præsenterer: Romantikken - Hvad skete der lige der?: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=102s
Rather Homemade Præsenterer: Det Moderne Gennembrud - hvad skete der lige der: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus&t=1s
Det moderne gennembrud - dansk litteratur: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=241s
Den romantiske have: https://www.sanderumgaard.dk/om-haven/kort-over-haven
Sig nærmer tiden // Pernille Rosendahl & Henrik Dam Thomsen (LIVE): https://www.youtube.com/watch?v=vu2uTmxIbuw
Maleri: P.S. Krøyer: Burmeiser og Wain, 1884.
Maleri: J.Th. Lundbye: Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde 1847
Maleri: J.Th. Lundbye: Malkescene. Fra Christian Winther: Aftenmøde, 1841
Maleri: Christoffer-Wilhelm Eckersberg: "Bella og Hanna. M.L. Nathansons ældste døtre", 1820.
Maleri: H.A. Brendekilde: Udslidt (1889)
Maleri: H.A. Brendekilde: En landevej (1893)
Maleri: Bertha Wegmann: "Portræt af Jeanna Bauck", 1881.
Maleri: J TH LUNDBYE ”To køer på en åben mark” 1845
Maleri: TH PHILIPSEN ”En kostald. Saltholm” 1890
Maleri: Claude Monet: Impression, soleil levant (Indtryk, solopgang),1872.
Foto til illustration af det naturalistiske drama fra den store danske: https://teaterleksikon.lex.dk/Naturalisme
Foto til illustration af det naturalistiske drama fra den store danske: https://lex.dk/August_Strindberg?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAtYy9BhBcEiwANWQQLw3_-X0Rl4kB5H-EY-DvO871VnxqFcg2myXsfBU4b_JVNb22vMSiXRoCzBkQAvD_BwE
Et dukkehjem: https://www.dr.dk/drtv/program/et-dukkehjem_442945
Om dansen tarantel: https://lex.dk/tarantel_-_dans


Analysevejledninger fra grundbogen:
Prosa: https://hbdansk.systime.dk/?id=171&L=10
Lyrik: https://hbdansk.systime.dk/?id=195&L=10
Billed: https://hbdansk.systime.dk/?id=231&L=10
Sproglig/stilistisk: https://hbdansk.systime.dk/?id=214&L=10

Omfang ca: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Litterære streger - om grafiske romaner

inkl. værklæsning (grafisk roman): Dansker
Kanon: Ludvig Holberg: Fabel: "Kriig imellem Leoparder og Tigre"

I dette forløb arbejder vi med alle tre af danskfagets perspektiver: litteratur, sprog og medier
Med udgangspunkt i bogen "Grafiske romaner" af Mimi Olsen og Hans-Christian Christiansen lærer vi om
- Tegneseriens formater, genrer og særtræk
- Stil og virkemidler i den grafiske roman
- Den grafiske romans form
- Sproganalyse i den grafiske roman (sammenspil mellem sprog og billede)

I forløbet læser vi Halfdan Piskets grafiske roman "Dansker" fra 2016 som værklæsning.
Vi læser også 2 uddrag af andre grafiske romaner
Til sidst tegner vi selv med udgangspunkt i Holbergs fabel.

Kernestof og faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- tekster fra 2000-tallet
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- værkanalyse
- medietekster (fiktion)
- visuelle udtryksformer
- analyse af faste billeder
- kendskab til det moderne mediebillede
- fakta- og fiktionskoder

Materialer:
Pisket, Halfdan: Dansker (2016) Forlaget Fahrenheit. Grafisk roman (værk)

Fra "Grafiske romaner" (2015) fra Dansklærerforeningens Forlag, af Mimi Olsen og Hans-Christian Christiansen (grundbog):
- s. 11-53 (afsnittet "Værktøjer")
- s. 91- 93 (noget om fædre)
- Uddrag af "Et kinesisk liv" (2009-2011) af Li Kunwu (slutningen af bind 2)
- Uddrag af "En dyne af sne" (2003) af Craig Thompson (starten)

Supplerende:
https://litteratursiden.dk/forfattere/halfdan-pisket (portræt af Halfdan Pisket)
https://forfatterweb.dk/oversigt/pisket-halfdan?check_logged_in=1#anchor7780 (portræt af Halfdan Pisket)
https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-halfdan-pisket/ (portræt af Halfdan Pisket)
https://www.youtube.com/@HalfdanPisket/videos (tegneprocessen)
https://www.information.dk/kultur/2016/03/halfdan-pisket-altid-faaet-vide-gadefejer (interview med Halfdan Pisket)

Omfang ca 250 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Lyrik

inkl. værklæsning (digtsamling): BLOD
Kanon: Tom Kristensen, Pär Lagerkvist (svensk), Klaus Rifbjerg, folkevise
Litteraturhistorie: mellemkrigstid og ekspressionisme

Dette forløb beskæftiger sig med lyrikken som genre, mellemkrigstiden (litteraturhistorie) og ekspressionismen (med værklæsning af BLOD). Vi finder veje ind i lyrikken:
- den ydre komposition
- den indre komposition
- det lydlige lag
- det visuelle lag
- troper og figurer
- rim og rytme
- versudgange
- jeg, du, rum og tid
- tonen
- det samlede udsagn
- forholdet mellem form og indhold

Kernestof og faglige mål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
-  tekster:  modernisme
- litteraturanalyse og -fortolkning
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Materiale:
Folkevise: Elverhøj
Klaus Rifbjerg: Morgen (1973)
Tom Kristensen: Fribytter (1920), Henrettelsen (1922)
Pär Lagerkvist: Ångest (1916)
powerpoint med gennemgang af de ovenfor nævnte fokuspunkter

Supplerende:
Om BLOD og Broby-Johansen: KLASSISK DANSK fra Greve Bibliotek: https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g&t=42s
Mulighed for at skrive analyserende artikel om lyrik
Oplæsning på svensk af Ångest

POETISK INTRO fra Greve Bibliotek:
1) https://www.youtube.com/watch?v=c6TjcjyuZOc (sanser og åbenhed)
2) https://www.youtube.com/watch?v=C4M7esIMxVM (metaforer og andre billeder)
3) https://www.youtube.com/watch?v=CKgHJMBa27U (syntaks)

Omfang: ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Skæbnespor

Kanon: Karen Blixen, Peter Seeberg og Martin A Hansen
Verdenslitteratur: uddrag af Shakespeares Romeo og Julie
Litteraturhistorie: efterkrigstiden

SKÆBNESPOR:
I dette forløb undersøger vi erkendelse, skæbnen, ansvar og valg. Vi ser på hvordan mennesket i moderne dansk efterkrigstidslitteratur står splittet mellem kultur og natur – mellem det civiliserede og det instinktive, mellem sociale roller og biologiske drifter, mellem fri vilje og skæbne. Gennem tre noveller af Karen Blixen, Martin A. Hansen og Peter Seeberg ser vi, hvordan det moderne menneske oplever usikkerhed, forandring og afmagt. Vi laver en perspektivering tilbage i tiden til Shakespeares kærlighedsfortælling om Romeo og Julie, som også tematiserer skæbne.

Vi arbejder bl.a. med:
- Skæbne og ansvar
- Kulturens og naturens kræfter
- Eksistentiel uro og erkendelse

Kernestof og faglige mål:
- verdenslitteratur i oversættelse
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-  litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder (her bruger vi eksistentialismen)
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer  


Materiale:
Karen Blixen: Ringen (1958) - erkendelsen af sig selv
Martin A Hansen: Agerhønen (1966) - accept af det mirakuløse
Peter Seeberg: Patienten (1962) - tab af kontrol
William Shakespeare: uddrag af Romeo og Julie (prolog og dødscenen: femte akt, scene 3) - koret som skæbnen!

Supplerende:
Om Kierkegaard og de 4 livspositioner
Om Karen Blixen: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=214 (fra Håndbog til dansk - litteraturhistorie)
Efter 2. verdenskrig: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=215

Omfang: ca. 30 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 FRA 1HF: Brug din stemme

Forløbet "Brug din stemme!" tager udgangspunkt i danskfagets sproglige perspektiv. Forløbet har fokus på kommunikation, argumentation og retorik.
Klassen arbejder ud fra grundbogen Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier. Der indgår en skriftlig aflevering samt flere små skriveøvelser i forløbet.
I forløbet har klassen en endagstur til Ungdomsøen.

Formål:
Forløbet tager udgangspunkt i danskfagets sproglige perspektiv og introducerer til kommunikation, argumentation og retorik.
Efter forløbets afslutning skal eleverne kende til (og kunne anvende i analyse):
Laswells kommunikationsmodel (kommunikationssituationen)
Toulmins argumentationsmodel
Forskellige argumenttyper (argumentationsgreb)
Ciceros pentagram
Appelformerne
Forskellige talegenrer
Talens komposition (3-deling)
Udvalgte troper og figurer (metafor, sammenligning, gentagelse, modsætning)


Faglige mål og kernestof:
- retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund  

Materiale:
Kernestof:
Fra Håndbog til dansk:
afsnit 4.12 om kommunikationssituationen
hele afsnit 4.9 om retorik
hele afsnit 4.10 om argumentation
Fra grundbogen Perspektiver i dansk:
s.121-122 om stilistiske figurer
s.127-128 om metafor og sammenligning
s.150-157 om argumentationsgreb
s. 158-160 om vurdering af argumentation

Mark Desholm, Ann-Katrine Garn og Jan Woolhead: “Planeten står ved en skillevej”. Debatindlæg fra Altingets hjemmeside 20. september 2016
Uffe Clausen: “Stop dansk klimahysteri”. Læserbrev. Fyns Amts Avis. 26 august 2013
Inga Simonsen: “Klimahysteri og sult forude”. Læserbrev. Nordjyske Stiftstidende. 30 september 2009
Leonardo DiCaprios tale til FN’s klimakonference 2014
Carsten Ole Hansen: “Sorte udsigter”. Læserbrev i Politiken 3. september 2016
Marianne Haahr: “Klimaforandringer er falsk varebetegnelse”. (dansklf.dk/txt23)
Rune Lykkebergs tale til Folkets Klimamarch: »Vi er samlet, fordi vi har ret« (dansklf.dk/txt25)
Kortfilm: Klimakrigeren: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/klimakrigeren (ca. 16 min)
Dokumentarfilm: Before the Flood (kan findes hos CFU) (ca. 95 min)

Supplerende stof:
Stem på mig! (Weijun Chen, 2007) (dokumentar) https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/stem-paa-mig
Retorik og argumentation - YouTube (diverse klip om retorik og argumentation fra DR-programmet Detektor)
https://www.youtube.com/results?search_query=nature+is+speaking - div. Nature is Speaking-videoer


Omfang ca. 40 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 FRA 1HF: På kanten af samfundet

Formål:
Forløbet tager udgangspunkt i danskfagets litterære perspektiv og træner arbejdet med analyse og forståelse af litteratur. Forløbet introducerer samtidig til litteraturhistorien fra det moderne gennembrud til i dag.
Forløbet dækker udvalgte kanonforfattere og kravet om litteratur fra nyeste tid.

Vi arbejder særligt med personkarakteristik, miljøkarakteristik, tema, fremstillingsformer, fortæller, komposition

Faglige mål og kernestof:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Materiale:
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1845)
Amalie Skram: Karens Jul (1885)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Johannes V. Jensen:  Cecil (1898)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En idyl) (1900)
Jakob Ejersbo: Nordkraft (uddrag fra roman) (2002)
Naja Marie Aidt: Torben og Maria (2006)
Julia Butschkow. Frugt (2018)
Dokumentarfilm: Mig og min far - hvem fanden gider klappe? (2014) + anmeldelser/omtaler af filmen:
- fra Politiken man. 12/1/2015 "Hvad et barn brændte inde med" af Dorte Hygum Sørensen
- fra Weekendavisen #46 14/11/2014 "Inden han forsvandt" af Iben Foss

Værklæsning: Døden kører Audi, Kristian Bang Foss (2012)

Supplerende:

https://www.dr.dk/drtv/se/kulturelt_-ugens-politirapport-_-en-roadmovie_324942: kreativ skriveøvelse ud fra Ugens Politirapport

Håndbog til dansk:
Kapitel 2: https://hbdansk.systime.dk/?id=238
Kapitel 3: https://hbdansk.systime.dk/?id=124

Håndbog til dansk - litteraturhistorie:
Om Johannes V Jensen: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=202
Om Martin Andersen Nexø: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=203
Om Nordkraft og beskidt realisme: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=236#c692

Fra forfatterweb.dk:
Om Julia Butschkow: https://forfatterweb.dk/oversigt/zbutschkow00

Nordkraft (film) (2005) instrueret af Ole Christian Madsen
Nordkraft - fra bog til billeder: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=030503072200
- I forbindelse med filmen taler vi om remediering af romanen

Omfang ca. 300 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 FRA 1HF: Mundtlige fortællinger

Formålet med dette forløb er at introducere til historiefortælling med fokus på den mundtlige historiefortælling. Vi kommer til at møde fortællinger der forklarer livet, kærligheden og alt muligt andet vigtigt her i tilværelsen. Derfor skal vi øve os på at forstå og undersøge disse fortællinger, så vi kan få en bedre forståelse for hvordan mennesker til alle tider har formet vores identitet, vores forståelse af verden og fællesskaber gennem historiefortælling. Forløbets tekster går langt tilbage i tiden og vi kommer til at læse myter fra det antikke Grækenland, det prækoloniserede Grønland, folkeeventyr, og kunsteventyr og andre eksempler på moderne fortolkninger af historiefortællingen.
Du vil få viden om:
- Den mundtlige fortælling som genre
- Den mundtlige fortællings grundelementer og grundsituation
- fortælletempo, fortællestil, fortællemåde
- den mundtlige fortællings struktur
- den mundtlige fortællings sproglige træk
- myter, sagn, legender og eventyr
- forskellige læsemåder (historisk læsemåde, psykologisk læsemåde)
- aktantmodellen (strukturel læsning)
- de episke love (genrespecifik læsning)
- intertekstualitet
- overgangen fra mundtlig fortælling til skriftlig fortælling

Som del af forløbet skal alle 1.hf’ere se forestillingen GRIMM på Revolver d. 5.2

Materiale
Platon: ”Symposion” (uddrag) (The origin of love)
Hedwig and the Angry Inch: musikvideo: The Origin of Love
”Syndefaldsmyten”
”Festen hellige gave kommer til menneskene” (grønlandsk myte)
Folkeeventyr: De tre gaver
Folkeeventyr: Den lille rødhætte
Folkeeventyr: Jesper og Prinsessen
H.C. Andersen: Klods-Hans
H.C. Andersen: Nissen hos Spækhøkeren

Tekster til skriftlige afleveringer:
Anders Bodelsen "Drivhuset" (1965) (novelle til skriftlig aflevering - intertekstualitet (syndefaldsmyten))
Oscar Wilde: Nattergalen og Rosen (1888) (eventyr til analyserende artikel)
Podcastafsnit fra studienet om Nattergalen og Rosen (ca. 20 min)


Bennike, Solveig, Nyborg, Lisbeth, Hammer, Mette T: ”Faglige forbindelser i dansk. Sprog, litteratur og film”, s. 75-91
Nielsen, Anette Hauge, m.fl: ”Dansk på ny”, Systime 2024, p155, p284
Bøndergaard, Anne: ”Textanalyse”, Systime 2024, p736 (uddrag om eventyr)
Helstrup, Marie Zeuthen & Simonsen, Tina Slot: ”Mundtlighed i dansk”, Systime 2024, p153

Supplerende:
Om indledning og afslutning på minlæring


Omfang: ca. 65 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 FRA 1 HF: Skriftlighed

I dette forløb fokuserer vi på både historieopgaven, den analyserende artikel i hf og sproglig korrekthed.

Danskfaget understøtter arbejdet med historieopgaven ved at arbejde med formalia i de store opgaver på HF
- Forside
- Indholdsfortegnelse
- Citater, henvisninger og fodnoter
- Litteraturliste

Vi arbejder med det specifikt danskfaglige ved at skrive den første rigtige analyserende artikel
- Hvad vil det sige at man skal skrive "en artikel"?
- Tragtindledning
- Opbygning af fokuserede afsnit og citatbrug
- Inddragelse af tekstmateriale (henvisninger, parafraseringer)
- Den opsamlende afslutning, der knyttes til indledningen

Vi benytter minlæring-bogen God stil til meget af arbejdet + supplerer med oplæg og powerpoints om sproglig korrekthed, sprogholdninger og ordklasser.

Vi arbejder også med sproglig korrekthed gennem øvelser fra DanskGram på minlæring.
Vi arbejder særligt med de tre store ordklasser: verber, substantiver og adjektiver
Vi arbejder desuden med sprogholdninger til stavefejl og sproglig korrekthed.  


Kreativ skrivning og kreativt arbejde:
- sansetur og sansetekst
- ordklassejagt med foto

I dette forløb er indlagt en årsprøvedag, hvor klassen sidder som til en rigtig prøve en hel dag på skolen og skriver en analyserende artikel med litterært perspektiv.

Faglige mål og kernestof:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- litteraturanalyse og -fortolkning
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed

Materiale:
Minlæring: God stil: https://app.minlaering.dk/bog/45
Minlæring: DanskGram: https://app.minlaering.dk/bog/3
Nicole Boyle Rødtnes: Snehvide (2018)
Oscar Wilde: Nattergalen og rosen (1888)
Podcast: https://www.studienet.dk/modsaetninger-i-eventyr/podcast
Fra grundbogen "Faglige forbindelser i dansk" - om eventyrtræk
Film om ordklasserne: https://a1kommunikation.dk/korrektur/sprogviden/ordklasser-paa-dansk/


Omfang
Ca 20 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer