Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Det frie Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Eva Marie Clemmensen
|
Hold
|
2024 En/2p (2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EKSAMEN Looking for Love
I dette forløb vil vi læse tekster der beskriver the love story på forskelllige måder og i forskellige genrer. Vi læser både korte short stories og uddrag fra længere short stories. Vi ser på kærlighedens mange udtryk i både konventionelle og ikke-konventionelle relationer repræsenteret i forskellige køn, aldersgrupper og sociale klasser.
I det skriftlige arbejde ser vi på betydningen af at anvende og arbejde med de rigtige faglige termer og vi arbejder med at lære og anvende grammatikken indenfor de vigtigste ordklasser, sprogfærdighed og stilistisk forståelse.
Faglige Fokuspunkter :
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og
tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- standardsprog og variation, herunder elementer af det
engelske sprogs udvikling
̶tekstanalytiske begreber og
metoder til analyse af fiktive tekster
̶genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster
Materiale: What We Talk about When We Talk About Love, Raymond Carver, 1981, fra Wider Contexts
- "You are my Sister", by Antony and The Johnsons" , fra "Unsex Me", Lindhart og Ringhof, 2016, Mette B Hansen & Anne Louis H Christiansen
- "Do You Really Want to Hurt Me",Boy George, 1982
- Brokeback Mountain, by Annie Proulx, 1997, excerpts, fra "Unsex Me"
- It´s Beginning to Hurt, by James Lasdun, 2009, fra Wider Context
Film: Brokeback Mountain, 2005, director, Ang Lee
grammatisk teori og øvebog: MINLÆRING
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
https://intranet.detfri.dk/uvm/HF/EngelskNy opgave
|
08-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Situationships, marriage, divorce and how to be si
I dette forløb arbejder vi videre med tekstanalytiske begreber i fiction og. nonfiction. Vi går dybere i karakteranalysen, ser på begrebet metafiktion og arbejder med ordvalg, gloser og øvelser i de grammatiske kategorier, der kommer i delprøve 1.
Tematisk fokus er forskellige relationer mellem mennesker og hvordan mennesker vælger - bevidst eller ubevidst - de afgørende livsvalg. Vi arbejder både med klassiske tekster (Som John Keats) og mere moderne tekster.
Materiale:
-Happy Endings, Margaret Atwood, from Wider Contexts, Jonna Engberg -Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal 2012
-Letter to Fanny Brawne 13 th October 1819, by John Keats, from Wider Contexts
- "How Online dating has changed the way we fall in love", 2023, Donna
Ferguson, Guardian News and Media, from Modern Love
- "THe five stages of ghosting grief" by Rachel Fields, 2015, from Modern Love, Joachim Sonne og Rolf Wiecker, Praxix, 2024
- "How to be single", by Liz Tuccillo, 2008, from Angels, Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen, Gyldendal, 2014
ekstra fokus: grammatik, vi øver grammatiske kategorier fra MinLærings julekalender hele december.
grammatisk teori og øvebog: MINLÆRING
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Write your own personal Trump speech or your own w
|
03-11-2024
|
grammatik eksamensopgave
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Britain Then and Now
Med udgangspunkt i undervisningsbogen i UK NOW - an Introduction to Modern Britain , Columbus 2023 - ser vi i dette forløb på hvordan Great Britain blev dannet og The British Empire opstod.
Fokus er på at diskutere det historiske narrativ omkring skabelsen af Great Britain og the British Empire og hvordan dette narrativ spiller ind på den nationale identitet og hvordan denne påvirkes og ændres og hvor de politiske kampe omkring denne identitet står i dag . Dette forløb lægger op til læsning af et senere forløb om koloniseringen og dekoloniseringen af Africa.
Materiale:
UK Now - an Introduction to Modern Britain , Columbus 2023, Jakob Sinding Skött og Casper Sylvest
- Chapter 1 Introduction pp 8-18
- History and Identity - A United Kingdom? pp 18 - 38
- Decline and New Questions of Identity pp 38 - 49
https://www.youtube.com/watch?v=Mnws0xna2To How Britain became the biggest Empire in the World
British Empire quiz https://create.kahoot.it/details/a110624e-528f-4f55-ac2d-56aa5286e87a
https://www.youtube.com/watch?v=u_BDG9JtGw8 20 British accents
https://create.kahoot.it/details/549e39f0-6178-4846-a2fb-3d0f6fbb806d Quiz on Imperialism
https://www.youtube.com/watch?v=ey2TW0gkRJg The Viking conquest of Britain
grammatisk teori og øvebog: MINLÆRING
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analysis of "Rule Britannia".
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMEN Africa
Formål:
Formålet med dette forløb er at få kendskab til forskellige engelsktalende lande i Afrika. Vi har fokus på hhv. postkoloniale og socialhistoriske tilgange til materialet, og vi ser bl.a. på “the scramble for Africa” og europæernes udnyttelse af kontinentets ressourcer. Eleverne undersøger gennem et gruppearbejde udvalgte afrikanske landes tilknytning til det britiske imperium og det engelske sprog - herunder lingua franca. Vi læser herudover et udvalg af litterære tekster der illustrerer konsekvenserne af briternes kolonisering af Afrika.
Materiale:
Africa - States of independence - The Scramble for Africa Minutes: https://www.youtube.com/watch?v=LbT44HwzNrI
“The Danger of a Single Story”, Chimamanda Ngozi Adichie, TedTalk, 2009
“The Gentlemen of the Jungle”, Jomo Kenyatta, 1938 (short story)
“Country Lovers”, Nadine Gordimer, 1972 (short story)
Gruppearbejde om følgende afrikanske lande: groups :
group 1: Laura, Astrid; Marie, Maya og Nora : Nigeria
Group 2: Faun, Charlie og Laura: Sudan
Group 3: Frida, Vera, Magnus, Narayan, Kari, Leah : Kenya
Group 4 : Nana Gaya: Sierra Leone,
group 5 Sally: Eswahini
A comprehensive list of all the English-speaking countries in Africa’: https://africa.businessinsider.com/local/lifestyle/a-comprehensive-list-of-all-the-english-speaking-countries-in-africa/hdp1610
Grammatisk lærebog: MINLÆRING (hovedsageligt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave eksamensopgave /essayet
|
26-01-2025
|
terminsprøve
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMEN The Great Gatsby and The Lost Generation
The Great Gatsby (værk-læsning) and "The Lost Generation"
Vi fokuserer på nærlæsning af de første par kapitler af "the Great Gatsby" og øver tekstanalytiske færdigheder, stilistik og fortælleteknik. Vi træner de faglige termer, der anvendes til både skriftlig og mundtlig eksamen. Og vi ser på forholdet mellem fiktion og virkelighed/USA i 1920erne.
Vi har specielt fokus på, hvordan sammenbruddet af værdier efter 1. verdenskrig afspejles i The Lost Generations sprog og tematik. Vi ser også på tyverne som periode for at forstå baggrunden for "The Great Gatsby". Og kvindernes frigørelse i 1920erne/the flappers.
Grammatisk lærebog: MINLÆRING (hovedsageligt)
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning med gennemgang af tekst vekslende med mundtlige fremstillinger fra eleverne.
litteraturliste:
- The Great Gatsby, 1925, F. Scott Fitzgerald
- Hills like White Elephants, 1927, Ernest Hemingway
Film: The Gret Gatsby, director: Baz Luhrmann, 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
https://intranet.detfri.dk/uvm/HF/Engelsk/2019/Ny%
|
20-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EKSAMEN Chasing the American Dream (i 1 hf)
This course will focus on American beliefs, ideals and social conditions ranging from the early settlers to the contemporary USA. We will discuss how history has shaped the US, how different immigration waves are inseparable from America today and how the American dream can differ depending on your social conditions. Through different texts, the students will learn about topics such as American Exceptionalism, Spanish America, and a more contemporary contemplation of the challenges the nation faces today.
Kernestof:
Declaration of Independence (excerpt)
Abel Meeropol (sung by Billie Holiday), “Strange Fruit”
Arnold Schwarzenegger, “Call Me Arnold”
Ana Maria Corona, “Coming to America to Clean” (biographical essay)
Supplerende materiale:
American values
Civil Rights (elevernes forforståelse aktiveres )
Excerpts in Spanish America in “Being American” by Mette Holm
Grammatikområder: adjektiv vs. adverbium, genitiv,
relative pronominer. Hovedsageligt arbejder vi med MINLÆRING
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65783121858",
"T": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65783121858",
"H": "/lectio/40/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65783121858"
}